مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 16. آذر 1400 - 17:34   |   کد مطلب: 24539
میزگرد صدای دانشجو با حضور دانشجویان فعال دانشگاههای بوعلی، پیام نور، علوم پزشکی، آزاد، باهنر و صنعتی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ شمسی به علت شهادت سه تن از دانشجویان در تقویم کشور به عنوان روز دانشجو نامگذاری شده و دانشگاه‌ها هر ساله این سالروز را گرامی می‌دارند. به همین مناسبت پایگاه خبری صدای دانشجو ضمن گرامیداشت این روز عصر دیروز میزگردی با محوریت دغدغه های دانشجویی و با حضور دانشجویان فعال دانشگاه های بوعلی سینا ، پیام نور، علوم پزشکی، آزاد، باهنر و صنعتی همدان، با محوریت بررسی دغدغه های دانشجویی و رسالت های دانشجو برگزار کرد.

نهاد و تشکل های ناکارآمد یکی از مشکلات اساسی دانشگاه ها

حسین زیادی دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد همدان در این نشست گفت:

یکی از مشکلات در دانشگاه ها این است که به رشته هایی که ایجاد شغل و کارآفرینی میکنند کمتر اهمیت داده میشود. باید ظرفیت هایی را ایجاد کنند که دانشجویان بیشتری به سمت این رشته ها مثل صنایع دستی بروند و بعد برای آنها ایجاد شغل کنند تا مسئله و دغدغه کار دانشجویان از بین برود. 
وی ادامه داد: مسئله دوم وجود یک سری تشکل یا نهاد ناکارآمد در دانشگاه هاست که اولا طبق برنامه و هدفی که برای آن ها تایید شده عمل نمی کنند و دوما با یک سری برنامه های روتین تکراری بدون هدف و محتوای درست و بدون آشنایی با دیدگاه های دانشجویان کار میکنند.
هویت اسلامی مهمترین مسئله دانشجویان است که باید از طریق تشکل ها، امور فرهنگی و نهاد رهبری دانشگاه ها در دست اقدام قرار گیرد.

 

سطح علمی پایین برخی از اساتید در دانشگاه بوعلی

سیده فائزه نوربخش دانشجوی رشته اقتصاد دانشگاه بوعلی و عضو فعال  جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی سینا اذعان کرد:

در سیستم آموزشی دانشگاه ها سطح علمی بعضی اساتید بسیار پایین است وتنها مطالبی که در کتاب ها نوشته شده و مربوط به سالیان گذشته می باشد به دانشجویان گفته میشود و متاسفانه هیچ کاربردی هم در عمل نداشته و به علت اینکه مطالب علمی بروز نبوده و مرتبط با کشورهای غربیست ، عملا در سیستم کشور ما پذیرفته نیست و کاربردی هم ندارد و دانشجویان باید این مطالب را صرفا جهت پاس کردن امتحانات یاد بگیرند و بخوانند.
باید در دانشگاه ها در کنار اساتید برتر دانشجویان نخبه نیز قرار بگیرند و با ایجاد هسته های مطالعاتی و پژوهشی سعی کنند علم متناسب با کشور و کاربردی برای هر رشته را ایجاد کنند.

نوربخش گفت: مسئله بعدی آشنا نبودن دانشجویان با فضای مطالبه گری درست است که با یک سری آموزش ها و دوره ها باید به دانشجویان این موضوعات را یاد داد که بعدا دانشجو را متهم به تندروی نکنند که باعث دلسردی کامل دانشجویان شود و همه چیز را کنار بگذارند.

 

کم رنگ بودن جوان گرایی در هيأت علمی دانشگاه بوعلی سینا

زهرا براتی دانشجوی رشته زمین شناسی دانشگاه بوعلی سینا و مسئول خواهران بسیج دانشجویی در نشست خبری خبرگزاری صدای دانشجو ضمن تبریک فرا رسیدن روز دانشجو به ماهیت دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: دانشجو از نظر مقام معظم رهبری (مدظلله العالی)فردی ناظر به آینده و متعلق به آینده است پس به تعبیری آینده در دستان اوست از این جهت دانشگاه باید محل آموختن علمی باشد که خروجی آن باعث قدرتمندی و توانمندی دانشجو باشد و از این توانمندی ها باید در جهت صحیح بکار گرفته شود اما امروزه در اکثر دانشگاه ها مدرک گرایی هدف قرار داده شده است درحالی که یک دانشجو در کنار کسب دانش، باید به مهارت آموزی نیز بپردازد.

براتی با ذکر این نکته که دانشجو باید تحول خواه و آرمانگرا باشد و تنها نباید به کسب دانش و مهارت آموزی اکتفا کند، مطرح کرد:
دانشجوی آزاداندیش در کنار علم آموزی به پرورش سایر استعدادها، تقویت تفکر اسلامی،خودسازی معنوی و ارتقای بینش صحیح سیاسی می پردازد‌، اما متاسفانه در عصر امروز ما با دانشگاه اسلامی محور فاصله قابل توجهی داریم.

وی خاطر نشان کرد: دغدغه ی اقتصادی و بیکاری، دغدغه اکثرا دانشجوها است در حالیکه در دانشگاه ها رشته های خوبی تعریف شده ، اما زمینه اشتغال در همین رشته ها برای دانشجو پس از فارغ التحصیلی در جامعه فراهم نشده است و در صورت فراهم شدن در دانشگاه ها بستری به آن صورت برای هدایت تحصیلی دانشجو و مهارت آموزی فراهم نبوده  که دانشجو پس از اشتغال موفقیت های بیشتری کسب کند و تنها به مدرک تحصیلی اکتفا نکند‌. 
براتی همچنین به برخی از مشکلات دانشگاه بوعلی سینا همدان از جمله کم رنگ بودن جوان گرایی در هيأت علمی بعضی از دانشکده ها اشاره کرد و گفت: ضمن ارزشمند بودن تجربیات اساتید فرهیخته، ما به اساتید جوان و تازه نفس نیاز داریم این مسئله بیشتر در دانشکده علوم انسانی نمود پیدا می کند، در کنار تجربیات اساتید فرهیخته و قدیمی، خوب است به افراد جوان و با انگیزه نیز میدان داده شود.
وی افزود: یکی از کلید واژه های رهبری در بیانیه گام دوم《ما می توانیم》 است اما متاسفانه در دانشگاه ها به آن صورت به تقویت این روحیه در دانشجو ها پرادخته نمی شود، ما نیازمند ورود مسئولین و توجه به این موضوع هستیم چه بسا نپرداختن به این موضوع باعث ناامیدی و دلسری دانشجو می شود و به دنبال آن ما شاهد شیوع نا امیدی در جامعه و آینده کشور خواهیم بود.

زهرا براتی کیفیت یادگیری در آموزش غیر حضوری در قیاس با آموزش حضوری پایین دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط غیرحضوری، علنا دانشجو ارتباطی با مسئولین دانشگاه ندارد و نمی داند مطالباتش را از چه بستری پیگیری کند و شوراهای صنفی نیز با توجه به آموزش مجازی عملکرد فعال و پاسخگویی ندارند. 
وی در پایان فعالیت های فرهنگی اثرگذار را منوط به حمایت های همه جانبه از معاونت های فرهنگی دانشگاه ها دانست و گفت: در موضوع جهاد تبیین که رهبری تاکید داشتند بار اصلی بر دوش جوانان و دانشجویان است که در واقع سفیر دانش و آگاهی محسوب می‌شوند لذا ما امروز توقع داریم که مسئولین در دانشگاه صرف پرداختن به ابعاد علمی و پژوهشی، در زمینه تربیت نیروی تراز انقلابی به معاونت فرهنگی اهتمام ویژه ای داشته باشند.

 

عدم توجه مسئولین دانشگاه به ایده های دانشجویان 

مسعود عزیزپور دانشجوی کارشناسی دانشگاه صنعتی همدان و دانشجوی ارشد دانشگاه امام حسین (ع) تهران در میزگرد پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو ضمن گرامیداشت روز دانشجو اظهار داشت: دانشجویان دغدغه مند امروز فکر و ایده های خوبی در ذهن دارند اما مورد توجه مسئولان دانشگاه ها قرار نگرفته و راهکارهای آنها در حوزه‌های مختلف روی زمین می ماند.
وی با اشاره به اینکه تاکنون مطالبات بسیاری داشتیم ضمن اینکه با بن‌بست های زیادی هم مواجه شده‌ایم، افزود: در زمان مسئولیتم در دانشگاه صنعتی همدان کارگروهی متشکل از شورای صنفی ‌و بسیج دانشجویی تشکیل شد که مشکلات و مسائل دانشجویی تا قبل از شیوع کرونا توسط این کارگروه پیگیری میشد. 
عزیزپور با تأکید بر اینکه برای فعالیت دانشجویان در حوزه‌های مختلف باید سنگ اندازی ها کمتر شود، گفت: مسئولان نیز باید همراه دانشجویان باشند و به ایده‌های آنها توجه کنند.
وی ادامه داد: اگر صدای ما به مسئولان میرسد به آنها میگوییم که به جوانان اعتماد کنید، اگر شما مسئولان کنونی که جوانان قدیم هستید با ابتکار و عمل این کشور را تاکنون پیش برده‌اید، امروز نیز جوانانی هستند که می‌توانند راه شما را قوی تر ادامه‌ بدهند که باید به آنها اعتماد کنید.
عزیزپور با تأکید بر اینکه دانشجویان عزیزان دل این جامعه هستند و اگر نباشند جامعه معنی و آینده‌ای ندارد، ابراز کرد: اگر جوانان را از جامعه فاکتور بگیرید مگر پشتوانه ای نیز برای آن جامعه میماند؟

 

نادیده گرفتن دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز ثقل آموزش کشور توسط مسئولین

زهرا محمدی دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان همدان در ادامه ی نشست ضمن بیان جمله ای از شهید بهشتی افزود:دانشجو معلم ها رسالت عظیم تر و تخصصی تری علاوه بر بحث دانشجویی، در مباحث معلمی دارند؛ ولی به طبع این ماجرا هم مسائل ، هم رسالت  و هم عملکرد متفاوت میشود.
از نگاه مقام معظم رهبری معلم، دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل نظام آموزشی است.

وی اذعان کرد: اصلی ترین مطالبه ی ما به عنوان دانشجو معلم این است که آیا در نگاه مسئولین ، دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز ثقل است؟!
اگر در نگاه مسئولین این مورد هست ؛پس چرا ما در عملکرد اجرایی آن را مشاهده نمیکنیم؟!

سپس گفت: دانشگاه فرهنگیان همدان پردیس شهید باهنر ساختمانی دارد که رسماً کد تخریب خورده اگر نگاه مئولین با رهبر انقلاب همسوست، چرا دانشجویان این دانشگاه که با رتبه های برتر وارد شدند ، باید در جایی تحصیل کنند که امکان آسیب آن وجود دارد؟!

 

محمدی گفت:اصلی ترین نیروهای ورودی آموزش و پرورش باید از دانشگاه فرهنگیان باشد. و زیر ساخت های اصلی نیز برای جذب معلم توسط دانشگاه باید وجود داشته باشد؛ هم اکنون شاهد آن هستیم که اگر دانشگاه ها حضوری شود  و اگر دانشجویان بخواهند تحصیل کنند از کمترین امکانات آموزش برخوردارند.

از لحاظ کیفی نیز باید در دانشگاه فرهنگیان بهترین ها از نظر اساتید، سرفصل ها، تدریس ها و کادر آموزشی و اجرایی وجود داشته باشد که 
باز هم در این مورد ضعف هایی قابل مشاهده است.

دانشجوی دانشگاه باهنر همدان ادامه داد: توجه کنید، کسانی که در دانشگاه فرهنگیان تحصیل میکند بعد از فارغ‌التحصیلی بلافاصله وارد کلاس درس جهت تدریس میشوند.چیزی که در دانشگاه های دیگر کمتر دیده شده و گاها بین فارغ التحصیلی و شروع به کار یک الی چند سال فاصله است
و فارغ تحصیلان دانشگاه فرهنگیان باید آنچه تحصیل کرده اند را تحویل دهند. آیا مسئولین دانشگاه فرهنگیان در مورد این موضوع دقیق شده اند؟!
آیا آن را مورد بررسی قرار داده اند که ما در این چهار سال چه چیزی را به دانشجویان یاد بدهیم که در نهایت مقید باشد؟!
آیا از لحاظ علمی این چهار سال مورد بررسی قرار داده شده است؟!
هر کدام از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ۳۰ سال آینده ی مملکت را تامین می‌کنند و این نگاه هم صرفا سطحی است. هر کدام از این اثر گذاری ها در سطحی است که آینده سازان ، دولتمردان و هزار و یک فرد اثر گذار از زیر دست معلمانی که از دانشگاه فرهنگیان تحصیل کرده اند خارج میشوند. واین معلم ، با این حجم از اثر گذاری باید در کجا تحصیل کند که این تحصیل درست و مفید باشد؟!

 

جو متشنج برگزاری امتحانات در دانشگاه علوم پزشکی 

سید مصطفی موسوی همایون  دانشجوی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان و دبیر جامعه اسلامی این دانشگاه  بیان کرد: یکی از مشکلات دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی همدان وجود جو متشنج و بلاتکلیفی دانشجویان در رابطه با امتحانات پایان ترم است. دانشجویان علوم پزشکی شرایط بدی در این مورد دارند و حتی ساکنین خوابگاه ها نیز تکلیف خود را نمی دانند.

همچنین کیفیت آموزشی نیز در دانشگاه علوم پزشکی همدان با توجه به مجازی بودن آموزش ها به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

موسوی با بیان مشکلات عدیده فرهنگی در دانشگاه به خصوص در خوابگاه گفت:
برخلاف این واقعیت که بچه های علوم پزشکی نباید رابطه‌ ی خوبی با دخانیات داشته باشند اما متاسفانه در عمل شاهد این موضوع نیستیم و حتی ورودی های جدید از شرایط بدخوابگاهی ناراضی هستند .
در علوم پزشکی این موضوع کم رنگ تر است اما گاها ، دانشجویان امنیت شلی تضمین شده ای ندارند و شغل متناسب با رشته ای که تحصیل کرده اند پیدا نمی کنند.

وی اذعان کرد: متاسفانه دانشجوی امروز  قدرت تحلیل پایینی دارد این در حالی است که دانشجو باید جریان ساز باشد نه موج سوار.

افزایش شهریه ها با وجود آموزش مجازی

فاطمه ظروفی نماینده دانشگاه پیام نور مرکز همدان نیز افزود: امروزه یکی از مهم‌ترین دغدغه های دانشجویی که در دانشگاه های سراسر کشور مطرح است، مسئله شهریه است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: دانشجو در قبال پرداخت شهریه به دانشگاه از حقوقی نظیر استفاده از سایت، اینترنت، امکانات رفاهی-تحصیلی، فضای تحصیل، آب، برق و...برخوردار می‌شود که اکنون در شرایط کرونایی و قرنطینه، تمامی مراکز تحصیلی تعطیل هستند و آموزش صرفا از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد.
وی ضمن انتقاد از مسئولین مربوطه در رابطه با عدم ارائه امکانات در ازای دریافت شهریه افزود: اکنون دانشجویان علاوه بر عدم دسترسی به امکانات دانشگاهی، با معضل نامعقولی به نام افزایش شهریه مواجه هستند که همواره دلایل منطقی و قانع کننده ای از سوی مسئولین خواستارند و شرایط کنونی شهریه دانشگاه ها به هیچ عنوان عادلانه نیست.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار