به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
مطبوعات همدان
تاریخ : 30. آذر 1400 - 15:43   |   کد مطلب: 24556
یک استاد دانشگاه در مصاحبه با صدای دانشجو گفت: بهتر است از واژه پیوند حوزه و دانشگاه استفاده کنیم که رهبر معظم انقلاب نیز از اين واژه‌ استفاده کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، فرشته رضیان، دبیر آموزش و پرورش، استاد دانشگاه و دکترای تخصصی معارف اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری صدای دانشجو ضمن گرامیداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه  افزود:

وحدت حوزه و دانشگاه به معنی ادغام این دو نیست بلکه بهتر است از واژه پیوند حوزه و دانشگاه استفاده کنیم که رهبر معظم انقلاب نیز از اين واژه‌ استفاده کرده اند.
اگر قرار است پیوندی اتفاق بیوفتد که سوال اصلی هم همین است،باید سوتفاهم ها بر طرف شود.
امروزه این دو مکان مقدس نسبت به یکدیگر دچار سو تفاهم هایی شده اند که برای مثال می‌توان به مسئله طب سنتی و طب مدرن اشاره کرد و این تقابل میان آنها آشکار است.
واقعیت این  است که هم حوزه باید به جریان علم و عقل توجه بورزد و هم دانشگاه باید علوم نقلی ،قرآنی و روایی را پذیرا باشد.
اگر قرار باشد این دو جریان در مقابل یکدیگر قرار بگیرند، سبب سؤ تفاهم های اجتماعی میان مردم می‌شود.
 این دو باید با یکدیگر پیوند برقرار کنند تا به نقطه عطف و اشتراک برسند که این پیوند از طریق مباحثات و مناظرات علمی پژوهشی صورت می‌گیرد. 
وی افزود: ما باید اعتراف کنیم که در این پیوند، دانشگاه مقاومت کمتری از خود نشان  می‌دهد چرا که بسیاری از روحانیون هستند که در جمع دانشجویان و در میان دانشگاه ها در حال تدریس و فعالیت اند ولی کمتر دیده شده اساتید دانشگاه در حوزه ها تدریس داشته باشند.
کما اینکه بسیاری از دروس حوزویان مانند فلسفه، کلام، علوم قرآنی و ... در دانشگاه‌ها در حال تدریس است.
وی خاطر نشان کرد: در موارد ایجابی و مثبت این دو می‌توان اشاره کرد که حوزه در واقع قصد بر حل مشکل دین دارد. 
در حوزه تبیین دین، اثبات دین و دفاع از دین وجود دارد، از طرفی دانشگاه قصد بر اصلاح  دنیا دارد و در امور دنیوی وارد می‌شود. 
این دو جریان در کل وجهه دین و دنیا را در نظر دارند و هر دو جبهه مثبت و قابل اهمیت اند.
به موارد سلبی این دو نهاد نیز باید دقت داشته باشیم که در حوزه بهتر است برخی از روش های آموزشی تغییر کند که رهبر معظم انقلاب اسلامی هم نام برخی را ذکر می‌کنند.
در دانشگاه نیز فضای علمی و درسی تبدیل به فضای اقتصادی و رقابت نامطلوبی می‌شود و حضور استخدام طولانی مدت بعضی از اساتید کهن سال که گاها باعث آسیب جدی به فضای علمی دانشگاه می‌شود.
رهاورد این وحدت و پیوند ، سعادت دنیا و آخرت است و وظیفه ما به عنوان یک دانشجو و یک طلبه این است که سؤ تفاهم های  میان دانشگاه و حوزه را بر طرف و بر روی بعد فردی خود نیز کار کنیم تا بتوانیم تاثیرات جدی و عمیقی را در جامعه در جهت پیوند این دو مکان علمی داشته باشیم.
انتهای پیام/ظ

دیدگاه شما

آخرین اخبار