مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. بهمن 1400 - 10:44   |   کد مطلب: 24599
در آستانه ی حضوری شدن دانشگاه ها در ترم جدید، معضلی به نام خوابگاه تبدیل به بزرگترین دغدغه ی دانشجویان شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، مدتی قبل معاون آموزشی وزارت علوم در بخشنامه‌ای به همه دانشگاه‌ها جزئیات حضوری شدن نیمسال دوم تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را ابلاغ کرد و طبق همین بخشنامه همه کلاس‌های آموزشی دانشجویان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در تمامی مقاطع تحصیلی نیمسال دوم ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به‌صورت حضوری برگزار شود.

طبق نظرسنجی انجام شده در پیچ اینستاگرام صدای دانشجو یکی از بیشترین نگرانی های دانشجویان غیر بومی شهر همدان و  شهرستان های اطراف، اسکان در خوابگاه است. اکثر خوابگاه های خودگران در طی اپیدمی کرونا بسته شده اند و با توجه به شرایط کنونی و رعایت پروتکل های بهداشتی خوابگاه ها نیز دچار محدودیت شده و دانشجویان در برابر سدی به نام کمبود ظرفیت خوابگاه ها مواجه هستند. بنابراین می توان گفت یکی از اصلی ترین مشکلات دانشجویان در حال حاضر کرایه خانه دانشجویی به جای خوابگاه های دانشگاهی یا خودگردان و نرخ بالای اجاره بها خانه در همدان است. 

خبرنگار صدای دانشجو جهت بررسی میدانی و دقیق تر این معضل، گزارشی از نرخ اجاره بها در محله های اطراف هر دانشگاه تهیه کرده است که در ادامه می خوانید.

دانشگاه بوعلی سینا ،دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه صنعتی سه دانشگاه دولتی در موقعیت های مکانی مشابه 

دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه صنعتی که دانشگاه های سراسری و دولتی همدان هستند، از اقبال اجتماعی خوبی برخوردارند و سالانه دانشجویان غیربومی زیادی را پذیرا میشوند. این سه دانشگاه در موقعیت های مکانی یکسان و هر سه در محدوده ی چهار راه پارک و شهرک مدرس واقع شده اند. در هفته ی گذشته روابط عمومی دانشگاه بوعلی سینا که تعداد دانشجوی بیشتری پذیرش دارد اعلام کرد که کلاس‌های عملی همچنین برگزاری امتحانات پایان ترم همه دانشجویان در مقطع کارشناسی و تمامی کلاس های دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد برای نیم‌سال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ به صورت حضوری برگزار می‌شود. در حالی که دانشجویان ساکن شهرهای جورقان، صالح‌آباد، لالجین، بهار، ازندریان، قهاوند و اسدآباد بومی تلقی شده و مجاز به رزرو خوابگاه دانشگاه نیستند.
اگر دانشجویان غیر بومی هر سه دانشگاه قصد اجاره ی خانه ی دانشجویی در محله های اطراف این دانشگاه ها را داشته باشد، باید به صورت میانگین به عنوان ودیعه صد میلیون تومان و به عنوان اجاره بها دو میلیون تومان بپردازد.

طبق بررسی محلی توسط گزارشگر پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،  کرایه خانه دانشجویی در شکریه با پرداخت ودیعه ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون و اجاره یک الی سه میلیون تومان ، کرایه خانه دانشجویی در جوادیه با پرداخت ودیعه هفتاد الی صد میلیون و اجاره بها یک الی سه میلیون و اجاره خانه دانشجویی در محله آزادگان( چرم سازی) یا شهرک مدرس با پرداخت هفتاد الی صد میلیون ودیعه و اجاره بها یک الی سه میلیون همراه می باشد. این محله ها نزدیک ترین محله های مسکونی به سه دانشگاه ذکر شده هستند.

دانشگاه پیام نور دانشگاهی بدون خدمات خوابگاه دانشگاهی و نیازمند تهیه خوابگاه توسط دانشجو

دانشگاه پیام نور همدان که مورد پذیرش دانشجویان زیادی است در شهرک فرهنگیان واقع شده . این دانشگاه هیچ خوابگاه دانشگاهی را در اختیار دانشجویان غیر بومی خود نمی گذارد و متقاضیان غیر بومی این دانشگاه باید اقدام به اجاره خوابگاه خودگران یا خانه دانشجویی کنند.

این دانشجویان برای دریافت خانه ی دانشجویی در اطراف این دانشگاه باید به طور میانگین مبلغ پنجاه میلیون تومان ودیعه و دو میلیون تومان اجاره بها بپردازند. نزدیک ترین محله به این دانشگاه شهرک فرهنگیان است که اجاره ی خانه در آن با پرداخت ودیعه پنجاه الی هشتاد میلیون و اجاره بها یک الی دو میلیون تومان همراه خواهد بود.

 

دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی در حاشیه شهر همدان

دانشگاه آزاد شهر همدان نیز مانند تمامی مراکز دیگر آن در حاشیه شهر قرار گرفته است و همواره مورد استقبال دانشجویان زیادی بوده است.  حال اگر دانشجویان این دانشگاه با وجود پرداخت شهریه ی سنگین این دانشگاه مجبور به کرایه خانه دانشجویی اطرافش شوند باید میانگین مبلغ شصت میلیون تومان ودیعه و دو میلیون تومان اجاره بها بپردازند. اجاره خانه در محله شهرک مدنی با پرداخت پنجاه الی هفتاد میلیون ودیعه و اجاره بها یک الی دو تومن همراه است. اجاره خانه در حسن آباد نیز، نیازمند پرداخت چهل الی شصت میلیون ودیعه و یک الی دو میلیون تومان اجاره است.

پرداخت این هزینه ها از جمله چالش هایی است که دانشجویان شهر همدان همواره نگران آن هستند و اوضاع نرخ اجاره بهای بالا در استان نیز به آن دامن می زند. سوال این است که جدا از تمامی مشکلات دیگری چون دوری از خانواده، کمبود بودجه و هزینه های تحصیلی، دانشجو چگونه میتواند به فکر تامین اجاره بهای سنگین این خانه ها باشد؟ و در کنار تمام این دل نگرانی ها از حضوری شدن آموزش های دانشگاهیی خرسند شود؟
لازم به ذکر است تمامی قیمت های درج شده در این گزارش جهت اجاره ی یک خانه متراژ پایین و یا یک سوییت بود! در واقع حداقل مکانی که دانشجو می تواند در آن سکنا گزیند...

انتهای پیام / ج

 

 

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار