مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 31. خرداد 1401 - 9:46   |   کد مطلب: 24733
میزگرد پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو با حضور تیم های برتر رویداد پیشگام استان همدان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، رویداد پیشگام برای بار دوم در استان همدان با دو سطح مقدماتی و پیشرفته در دی ماه ۱۴۰۰ برگزار شد. در این رویداد ۱۰ تیم برگزیده شدند.

میزگرد پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو نیز با حضورمسئولین و شرکت کنندگان این رویداد و با هدف گفتگو با اعضای تیم های برتر برگزار گردید.

در این میزگرد نمایندگان تیم های: شهیده گلنار قیامتی با موضوع کاهش منابع آب در استان همدان، تیم شهید احمدی روشن با موضوع پایین بودن کیفیت آموزشی در دوره متوسطه، رسول حیدری با موضوع پیش بینی ناپذیری بازار سیب زمینی به علت نوسان قیمت در همدان، تیم آیت الله کمال الدین لطیفی گنبدی با موضوع کیفیت پایین یادگیری در آموزش و پرورش، تیم سعید شاملوبا موضوع کاهش میزان تامین آب شرب در همدان و تیم هوشنگ راستان با موضع افزایش سقط جنین، شرکت کردند.

همچنین حمیدپورحسینی فرمانده بسیج دانشجویی استان همدان، آزاده شادکام مسئول خواهران بسیج دانشجویی استان، حجت الاسلام شفیعی و نجمه اسدی نیز به عنوان نمایندگان موسسه گام در این میزگرد حضور داشتند.

پورحسینی مسئول بسیج دانشجویی استان همدان در این نشست عنوان کرد:
رهبر معظم انقلاب در گام دوم مسیری را عنوان میکنند که یک حرکت عمومی باید اتفاق بیوفتد تا با تکیه بر قدرت مردمی مسائل را حل کنند.
حرکت عمومی که مانند حرکت های دوران دفاع مقدس و دفاع از حرم که همه ی مردم دست به دست هم دادند و مسائل را حل کردند. در گام دوم،ما حرکت عمومی به پیشتازی جوان ها می‌خواهیم و در این گام به شدت به موارد مسئله محور نیاز داریم.
سپس ادامه داد:
شهدای گام دوم انقلاب کسانی هستند که عمرشان را برای حل یک موضوع مشخص گذاشته اند؛ مانند شهدای هسته ای ،شهید طهرانی مقدم و...
حتی سردار رشید اسلام شهید سلیمانی نیز تمامی عمر خویش را برای حل مسائل امنیتی گذاشته است.
در پایان مسئول بسیج دانشجویی همدان عنوان کرد:گام دوم زیست جهادی و شهادت گونه را معطوف به مسائل خاصی را می‌خواهد، اگر خود را دغدغه مند میدانیم باید متناسب به فضای مطالعاتی خاصی وقت بگذاریم و راهکار ها را استخراج کنیم.
 
سپس تیم ها به سوالات خبرنگار صدای داشنجو پاسخ دادند.
سوال اول: 
کمی در مورد موضوع مسئله انتخابی خود توضیح دهید و بگویید انگیزه و هدف شما از شرکت در رویداد پیشگام و انتخاب این مسئله چه بود ؟ 
علی خلوصی نماینده تیم شهید حیدری پاسخ داد:
تیم ما در شهرستان بهار همواره شاهد مشکلاتی بود که دغدغه حل آنها در ما وجود داشت اما راه حل این مشکلات را نمی‌دانستیم و با هدف یادگیری حل این مشکلات وارد رویداد پیشگام شدیم.
مسئله انتخابی ما نوسان قیمت سیب زمینی است، قیمت سیب زمینی با نوسان زیادی روبه روست و باعث نااطمینانی در ذهن کشاورز می‌شود.  موضوع جالبی که متوجه شدیم این بود که نوسان قیمت سیب زمینی با نوسان قیمت مسکن در شهر همدان رابطه مستقیم دارد! این مسئله ای بود که خودمان و خانواده هایمان که کشاورز هستند درگیرش بودیم.
 
عطیه عسگری نماینده تیم شهیده گلنار قیامتی پاسخ داد:
دوستان ما که در رویدادهای قبلی برگزار شده در استان همدان شرکت کرده بودند ما را نیز  تشویق به شرکت در این رویداد کردند.
هدف ما حل یکی از مشکلات استان بود و از آنجایی که معضل کمبود آب در استان یکی از چالش های همه ی ما بود این موضوع را انتخاب کردیم.

مهدی تکرلی نماینده تیم آیت الله کمال الدین لطیفی گنبدی پاسخ داد:

طبق گفته ها و شنیده ها تصمیم بر انتخاب این موضوع را گرفتیم،چرا که خودمان به عینه نیز دیده بودیم بسیاری از درس ها،انچنان که باید مفید نیستند و حتی با نگاه به ورودی های دانشگاه ها این مورد هم تایید میشود.
با تحقیقی کوتاه میشود متوجه شد که اکثریت افراد وارد شده به دانشگاه های ممتاز دولتی،از لحاظ امکانات و هزینه های صرف شده برای رسیدن به این دانشگاه ها، اوضاع مناسبی داشته اند و وقتی ما این موارد را با دانشگاه های غربی مقایسه کردیم رسما به این موضوع پی بردیم که از لحاظ مادی،بی تاثیر نیست.
و در زمان کنونی هم اگر از دانش آموزان بپرسید که چرا در حال تحصیل هستند؛اکثریت پاسخ مناسبی را نمی‌دهند و گاها دلیل تحصیل را هم نمی‌دانند و 
جمع چنین دلایل و  مواردی سبب شد ما دراین دوره شرکت کنیم و دغدغه مندی خود را به عمل بکشیم.
و این نکته را هم باید عنوان کنم که
ما قبلا همین موضوع را پیگیری می‌کردیم ؛چرا که والدین و دانش آموزان و در راس دبیران ما نسبت به همچین مواردی دغدغه مند بودند و ما علاقه داشتیم این موضوع و اهمیت آن را با دیگران به اشتراک بگذاریم.

مهدی روحی نماینده تیم هوشنگ راستان پاسخ داد:

مسئله انتخابی ما میزان بالا بودن سقط جنین بود. کاهش رشد جمعیت شیعیان  یکی از علتهایی بود که باعث شد موضوع سقط جنین را انتخاب و دلایل آن را بررسی کنیم.
انگیزه ما محک خودمان و توانایی هایمان بود.
تیم ما به دنبال محیط سالمی بود تا در آن رشد کند و حل مسئله را یاد بگیرید، به همین جهت وارد رویداد پیشگام شدیم‌.

فاطمه جعفری نماینده تیم شهید احمدی روشن پاسخ داد:

موضوع ما درباره کیفیت کم خروجی مدارس دولتی دوره دوم متوسطه است و چرا این کیفیت کم است وچه اتفاقی می افتد که تفاوت معناداری بین این مدارس غیر دولتی با مدارس دولتی  کیفیت لازم را ندارد و شاهد خروجی نامطلوبی در مدارس دولتی هستیم.
یکی از اعضای گروه ما معلم است و این موضوع یکی از دغدغه های شغلی ایشان بود و باید بررسی می کردیم که آیا مشکل از دولتی بودن مدارس است یا مشکل از کیفیت و نوع مدیریت و برخورد آموزش و پروش با مدارس دولتی است؟
 
حسام الدین الوندی نماینده تیم سعید شاملو پاسخ داد:
بنده در بسیج دانشگاه بوعلی سینا با داشتن مسئولیت معاونت سیاسی مطالبه گری با موصوعات مختلفی درگیر بودم. مشکل آب بحثی بود که تبدیل به یک معضل بزرگ شده است. بنده قبلا نیز در این مشکل را بررسی کرده بودم ودر رویداد پیشگام تصمیم گرفتیم یک تیم در این زمینه داشته باشیم و این موضوع را مجدد بررسی کنیم.
ما قصد داشتیم در این رویداد این مشکل را عملا پیگیری کنیم  تا توسط شرکت ابفا همدان و اداره اب نیز پیگیری شود و به نتیجه برسد.زیرا موضوع اب همدان به حدی جدی شده است که تامین اب در بلند مدت امکان ناپذیر است.
 
سوال دوم: رویداد پیشگام چه تغییراتی را در زندگی و نحوه نگرش شما به جامعه ایجاد کرد؟
 
علی خلوصی نماینده تیم شهید حیدری در پاسخ به این سوال گفت:
با شرکت در رویداد پیشگام ذهن ما در برخود با مشکلات چهارچوب جدیدی پیدا کرد و یادگرفتیم چگونه در جهت حل مشکلات قدم برداریم.
 
 
عطیه عسگری نماینده تیم شهیده گلنار قیامتی در پاسخ به این سوال گفت:
آشنا شدن با تیم پیشگام اتفاق خوبی در زندگی ما بود و فضای پیشگام رقابت مفید سالم و بسیار متفاوتی را برای ما رقم می‌زد.
یکی از بزرگترین تغییراتی که در زندگی من اتفاق افتاد این بود که یادگرفتم دربرخورد با مشکلات در زندگی روزمره ام از راهکارهایی استفاده کنم که در رویداد پیشگام آموختم.
مهدی تکرلی نماینده تیم آیت الله کمال الدین لطیفی گنبدی نیز اذعان کرد:
با حضور دراین رویداد چهارچوب های ذهنی که داشتیم تغیرات قابل توجهی کرد؛ در برخی از موارد ما مسائلی را مشکل اصلی می‌دانستیم،
اما با ریشه یابی و تحقیقات لازم متوجه می‌شدیم که این موضوعات با اقدامات بسیار کوچک قابل حل هستند.اصل مهم و اساسی توانایی تشخیص مشکل از غیر آن در شاکله ی ذهنی ما شکل گرفت.
 
فاطمه جعفری نماینده تیم شهید احمدی روشن پاسخ داد:
 سعی و تلاشش در رویداد پیشگام به من آموخت که هر مسئله ای  جنبه های پنهان بسیار زیادی دارد که ما درباره آن هیچ چیزی نمیدانیم، بنابراین زمانی که  با سطحی ترین نوع دیدگاه درباره مشکلی نظر می دهیم متوجه می شویم که مسائل دور از ذهن بسیاری وجود دارد که بسیار دور از ذهن است.
مهم ترین چیزی که فهمیدم این بود که یک فرد کنشگر لزوما فردی نیست که در اولین فرصت شروع به  مطالبه گری می کند بلکه مطالبه گری نیازمند داشتن اطلاعات و فکر است تا کنش مطلوب و به هدفی نزدیک باشد. کنشگری با چشمان بسته هیچ نتیجه ای دربرنخواهد داشت.
 
مهدی روحی نماینده تیم هوشنگ راستان در پاسخ به این سوال گفت:
یکی از تغییراتی که در نگاه بنده ایجاد شد این بود که متوجه شدم مشارکت های مردمی می تواند خیلی بهتر از مسئولین حلال مشکلات باشد! و می‌توانیم بیشتر از سن و جایگاه اجتماعی خودمان در حل مشکلات تاثیرگذار باشیم.
 
 
حسام الدین الوندی نماینده تیم سعید شاملو در پاسخ به این قانع سازی جامعه را رکن مهمی دانست و گفت:
آنچه که ابتدا یاد گرفتیم این بود که باید جامعه اطراف خود را قانع کنیم. بدون اقناع سازی جامعه حتی اگر روش ما درست باشد باز هم نمیتوان کار را انجام داد. دومین موضوع سخت کوشی و انجام کار فشرده درمدت زمان کم میباشد.
 
سوال سوم: چه چالش هایی بر سر مسیر خود داشته اید یا هم اکنون دارید؟
 
علی خلوصی نماینده تیم شهید حیدری در پاسخ به این سوال اذعان کرد:
یکی از چالش های ما این بود که بتوانیم نوسان داشتن قیمت سیب‌زمینی در همدان را به عنوان یک مسئله  و رابطه آن با مشکلات دیگر مثل مسکن را اثبات کنیم.
عطیه عسگری نماینده تیم شهیده گلنار قیامتی نیز در رابطه با چالش های پیش رو گفت:
بخش عمده چالش ما گرفتن آمارهای غیرشفاف و پاسخگویی به ادارات جهت گرفتن اطلاعاتی بود! چالش بعدی ما ذهنیت غلط مردم نسبت به حل مشکلات و مسائل است که توسط باقی گروههای مطالبه گر شکل گرفته بود.
حسام الدین الوندی نماینده تیم سعید شاملو در پاسخ به سوال بیان کرد:
اصلی ترین چالش عدم همکاری نهادها میباشد،ابتدا همکاری نمیکردند. در حال حاضر همکاری از سوی نهادهای ذی ربط و مربوطه خیلی خوب انجام میشود و جای تشکر دارد.
فاطمه جعفری نماینده تیم شهید احمدی روشن نیز نبود آمار را یکی از چالش های اصلی دانست و پاسخ داد:
یکی از چالشهایی که داشتیم مربوط به انتخاب موضوع آموزش و پروش بود که هیچ گونه اطلاعات و آمار رسمی در این زمینه وجود ندارد و آموزش و پروش هیچ زمانی اطلاعات و آمار خود را در اختیار دیگر سازمانها و افراد قرار نمیدهد. یکی از علت های این کار این است که با پخش کردن آمار آموزش و پرورش موظف می شود تا پاسخگوی علت نمرات و معدل های پایین دانش آموز باشد به همین دلیل علاقه ای به همکاری ندارند. 
 
مهدی تکرلی نماینده تیم آیت الله کمال الدین لطیفی گنبدی نیز اذعان کرد:
یقینا در هر مسیری که افراد وارد میشوند، چالش هایی وجود دارد که مسیر ما هم ازین قاعده مستثنا نیست.
تایم های طولانی برای حل مسائل و جلسات که لازم داشتیم و سبب می شد ما شب ها برای انجام کارها از خانه دور باشیم و خانواده ها به دلیل سن کم و دانش آموزان بودن ما همیشه نگران این موضوع بودند و اما الحمدالله به لطف جلساتی که معلمان و مسئولین مدرسه شهدای علم و فن آوری با والدین داشتند این چالش حل شد.
مهدی روحی نماینده تیم هوشنگ راستان نیز پایین بودم سن اعضای تیم را یکی از بزرگترین چالش ها دانست و گفت:
به خاطر جایگاه دانش آموزی و کم بودن سنمان توسط برخی از مسئولین جدی گرفته نمی شدیم.
 
سوال چهارم: تاکنون چه اقداماتی جهت حل مسئله انتخابی خود انجام داده اید؟
 
علی خلوصی نماینده تیم شهید حیدری در پاسخ به این سوال بیان کرد:
پس از رویداد پیشگام و با شرکت در امتداد آن، با کمک از اساتید و منتورها در صدد پیدا کردن راه حل هایی برای حل و گسترش آن برآمدیم. 
در حال حاضر در تلاش هستیم تا با مسئولین جهادکشاورزی گفتگویی داشته باشیم.
 
فائزه مجذوبی نماینده تیم شهیده گلنار قیامتی نیز گفت:
اولین گام ما در جهت حل مسئله مورد نظرمان این بود که جوامع نخبه مثل اساتید را با خودمان همراه کرده و از علم و تجربه آنها جهت حل مسئله کمک بگیریم.
حسام الدین الوندی نماینده تیم سعید شاملو در پاسخ به سوال بیان کرد:
طرح ما به سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم میشود و کار اصلی برنامه بلند مدت ما میباشد. نمیتوانیم نتیجه را از الان ببینیم زیرا مجموعه ای از اقدامات باید صورت بگیرد تا برای برنامه های بلند مدت اتفاقات خوبی رخ بدهد.
 از طرف شرکت آب و فاضلاب توسط  مهندس بختیاری وهم چنین شرکت آب همدان همکاری آقای مهندس ستوده اقدامات خوبی در حال انجام میباشد.
برنامه هایی که در حال حاضر تعیین می شود ایده اش از طرف تیم ما ارائه شده است.
 
فاطمه جعفری نماینده تیم شهید احمدی روشن در پاسخ به این سوال گفت:
ما نسبت به راهکاری که انتخاب کرده ایم با وجود استقبالی که توسط داوران و اساتید انجام گرفت یک ابهام بزرگ داریم و حس میکنیم حتما باید با یک فرد صاحب نظر در این حوزه صحبت کنیم تا جزئیات روشن شود و درباره راهکار نیز مطمئن شویم.
 
مهدی تکرلی نماینده تیم آیت الله کمال الدین لطیفی گنبدی نیز اذعان کرد:
برای حل مسئله تصمیم به اجرای اقداماتی گرفته شده و ما منتظر استارت کار ها از نقطه ی مشخص هستیم. منتور های دوره،بسیج دانشجویی و تعدادی از افراد قول همکاری داده اند و به اقدامات مفید تر امید داریم.
مهدی روحی نماینده تیم هوشنگ راستان نیز بیان کرد:
یکی از کارهایی که در حال حاضر برای آن تلاش می‌کنیم فرهنگ سازی در جامعه جهت سقط جنین است و قدم هایی نیز در این راه برداشته ایم.
 
سوال پنجم: با شروع اقدامات خود جهت حل مسال مورد نظر، چه انتظاراتی از مسئولین دارید؟
علی خلوصی نماینده تیم شهید حیدری گفت:
ما از مسئولین انتظار زیادی نداریم، تنها انتظاری که از مسئولین داریم این است که به وظایف خود عمل کنند. بیشترین انتظار ما از مردم است و انتظار داریم با کنش های اجتماعی و مردمی خود وارد مطالبه گری و حل مسائل شوند.
 
عطیه عسگری نماینده تیم شهیده گلنار قیامتی که عنوان تیم اول این رویداد را کسب کرده اند پاسخ داد:
انتظاری که از مسئولین داریم این است که اگر راه حلی برای حل مشکلات ندارند اینطور نباشد که کمک دیگران را نیز پس بزنند!
طبق تجربه ما، متاسفانه برخی از مسئولین دائما در حال ابراز ناامیدی و انتشار آن بین باقی مردم هستند! در حالیکه یک مسئول در جایگاه اجرایی نباید نسبت به حل مشکلات ناامید باشد.
مهدی تکرلی نماینده تیم آیت الله کمال الدین لطیفی گنبدی نیز اذعان کرد:
فی الحال ما از مسئولین انتظاری نداریم و اگر آن ها وظایف خودشان را انجام دهند کفایت میکند. اما لازم است عنوان کنم؛ما از دو طریق میتوانیم مسئله ی کمبود کیفیت آموزشی در مدارس را پیگیری کنیم: مسئولین و مردم .
لازمه ی این نتیجه گرفتن ایجاد فضای گفتمان سازی حول همین موضوع در بین مردم می‌باشد تا در آینده هم مطالبه گری ها صورت بگیرد.
فاطمه جعفری نماینده تیم شهید احمدی روشن در پاسخ به این سوال گفت:
اولین انتظار ما از مسئولین این است که ایجاد مانع نکنند و سنگ جلوی پای ما نیندازند. به گفته رهبر معظم انقلاب چیزی که ما زیاد داریم راهکار و چیزی که کم است کار وعمل است! 
عزتی نماینده تیم هوشنگ راستان نیز بیان کرد:
از آنجایی که مشکل سقط جنین بیشتر فرهنگی است و در جهت حل این مشکل با جامعه سروکار داریم، بیشترین انتظار ما نیز  از مردم است.
 
در پایان میزگرد گروه شهید گلناره قیامتی عامل موفقیت خود در کسب مقام اول اینگونه بیان کردند:
عامل موفقیت ما این بود که با وجود داشتن تمام مشکلات عجیب و غریب طی رویداد هرگز دست از تلاش نکشیدیم.
فاطمه جعفری نماینده گروه شهید احمدی روشن نیز به عنوان حرف آخر خود گفت:
امروزه بعضی افراد مدرسه رفتن و تحصیل کردن را جدی نمیگیرند و بیشتر روی کار کردن تمرکز میکنند.
ما باید دردوران تحصیل به آموزش و پرورش چه از لحاظ علمی و تحصیلی و چه از لحاظ پرورشی اهمیت بدهیم و برای آن برنامه ریزی کنیم.از آنجایی که در شرایطی به سر می بریم که بزرگ ترین دغدغه کنونی اوضاع اقتصادی شده  درباره مسائلی مهم تر از اقتصاد، مانند تحصیل در مدارس اجحاف صورت گرفته است.
 
انتهای پیام/

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار