مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 7. شهريور 1401 - 11:48   |   کد مطلب: 24780
دبیر شمسا در گفتگوی زنده با صدای دانشجو گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان باید بیش از همه پاسخگوی بحران آب همدان باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،

در دومین گفتگوی زنده تخصصی در صفحه اینستاگرام صدای دانشجو، حمیدرضا زارعی دبیر پروژه شبکه مسائل سراسری استان همدان (شمسا) به تحلیل چالش‌ها و فرصت‌های بحران آب همدان پرداخت. زارعی در ابتدای صحبت‌های خود گفت: بسیج دانشجویی با توجه به رسالت خود، شبکه ای از مسائل عمومی استان را بررسی کرده و به یک نکته جالب رسیده ایم.
آن هم اینکه مهم ترین مسئله همدان بهینه سازی مصرف آب است و از یک سال گذشته نیز بارها این موضوع را اعلام کرده ایم.
درهمه استانها مجموعه ای شکل گرفته و شبکه مسائلی با تعریف ۸ تا ۹ حوزه تدوین گردیده است. درهمدان یک حوزه تخصصی آب ایجاد گردیده و رسالت آن بررسی آب استان است.

▪︎چرا استان همدان با مسئله کمبود آب مواجه است؟

در همدان شاهد تغییر الگوی بارش هستیم. درگذشته بارش های بیشتری داشتیم، که ماندگاری طولانی داشت. در حال حاضر به سمت بارش پراکنده ناگهانی و موقتی میرویم و همین موضوع همدان را با چالش جدی مواجه کرده است. در استان، تنها همدان، فامنین و کبودرآهنگ با مشکل کمبود آب مواجه هستند که دلایل مختلفی وجود دارد. از نظر بنده در این مسئله مهم ترین مسئولیت را جهاد کشاورزی ایفا میکند و میتوانست برنامه منسجمی داشته باشد. کشت های دوم و سوم که دراستان رخ میدهد تاسف بار است. از طرفی ما نتوانستیم جهت تعیین اینکه چه چیزی باید کشت شود، به آمایش سرزمینی بپردازیم. برای تامین امنیت غذایی باید مدیریت آب صورت بگیرد؛ اینکه درشهرستان چه محصولی را با چه میزان آب مصرفی بکاریم؟ از طرفی کشت جایگزین باید توسط جهاد کشاورزی فرهنگ سازی شود، ما از سال ۸۳ با مشکل کمبود آب مواجه و ۱۸ سال فرصت داشتیم اما متاسفانه دغدغه مندی لازم را نداشتیم . باید کشت جایگزین را اجرا میکردیم! همدان ظرفیت خوبی برای کشت زعفران دارد. کشت هندوانه در همدان با مصرف آب بسیار همراه است و این موضوع باید فرهنگ سازی شود. مهندسین کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا درکارهای تخصّصی به کار گرفته نمی‌شوند. میتوانستیم نظامی از مهندسین کشاورزی را راه اندازی کنیم. در پدافند غیر عامل، ساختمان هایی ساخته شده است و نظام مهندسی میتواند تاثیر داشته باشد. خوشبختانه در بسیاری از مراکز دولتی ذخایری جهت رفع کمبود آب وجود دارد،اما در منازل مسکونی این منابع ذخیره آب را نمی بینیم!
اگر در پارکینگ منازل یا پشت بام ها مخازن تعریف شده و بعد از پراز آب شدن در اختیار شهروندان قرار میگرفت با کمبود آب مواجه نبودیم. همانطور که شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: فرصت هایی در دل تهدید ها هست که در خود فرصت ها نیست، درحال حاضر مصداق این موضوع رخ داده است.

▪︎سو مدیریت به کجا باز می گردد؟

ما ۱۸ الی ۲۰ سال فرصت در اختیار داشتیم. بسیج دانشجویی رسالت خود را انجام داد اما افسوس که از پتانسیل نیروهای جوان استفاده نمیشود! ارتباط گیری مسئولین با مردم و بدنه دانشگاهی ضعیف است و ما باید این امر را گسترش دهیم تا ارتباط با مردم بهتر شود.
تغییرات الگوی کشت و آبیاری قطره ای مطرح و بسیار مهم است .

▪︎وجود آرسنیک در آب قطعی است یا محتمل؟ در این صورت راهکار آن چیست؟

وجود در صدی آرسنیک در هر آبی تقریبا قطعی است اما مهم مقدار و درصد آن است، دادستان نیز دستوری جهت بررسی این موضوع ابلاغ کردند.
با وجود این درصد از آرسنیک ماباز هم مشکل خاصی نخواهیم داشت و آب تصفیه شده دراختیار مردم قرا میگیرد.
آرسنیک موجود در آب سد تالوار باید بررسی شود.
ما میتوانیم با استفاده از روش های تصفیه غشایی و رزین های تبادل یونی، آرسنیک موجود در آب را کاهش دهیم.
اما عیبی که این دور روش دارند این است که فلزات مفید، آهن و روی که در آن وجود دارد، ممکن است از بین برود.

نکته مهمی که وجود دارد این است که قیمت زمین درهمدان جز بالاترین قیمت ها است.
و همین امر در همدان موجب شده عده ای از این امر سواستفاده کرده و زمین خواری گسترش پیدا کند.
فقدان درخت در کاهش رطوبت منطقه موثر است و به آبخیزداری توجه نشده است.
رودخانه گنجنامه، دره مرادبیگ و چشمه های متعددی که در پیچ زندان وجود دارد، سازماندهی نشده است و به فاضلاب انتقال داده شده می‌شود.
درشهری که از نعمت آب برخوردار می‌باشد با کمبود آب مواجهیم و این دردآور است.
متاسفانه ما دراصلاح الگوی مصرف نتوانستیم به صورت قوی فعالیت کنیم.سیستم های انشعابات آبی سطح استان هوشمند نیستند و منازل ما به کنترل هوشمند مجهز نمی باشند.

انتهای پیام/

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار