مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. شهريور 1401 - 20:08   |   کد مطلب: 24782
دبیر قرارگاه شهید همدانی در گفتگوی زنده صدای دانشجو: سوء مدیریت و توزیع ناعادلانه آب در استان باعث افت سرمایه اجتماعی می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، در سومین قسمت از سلسله گفتگوهای زنده تخصصی با موضوع بحران آب همدان در صفحه اینستاگرامی صدای دانشجو، محمد جواد چراغی دبیر قرارگاه مطالبه گری و گفتمان سازی شهید همدانی حضور یافت و به بررسی موضوع ترک فعل وسوء مدیریت مسئولین همدان پرداخت.

 

 

توضیحاتی کلی در رابطه با مطالبه گری اخیر قرارگاه شهید همدانی از دادستان همدان:

حدودا یک هفته  از  آغاز بحران آب و  قطعی ها  میگذشت و  متاسفانه هیچ کدام از مسئولین پاسخگو نبودند، در واقع هیچ یک از مسئولین  توسط رسانه و علنی با مردم گفتگو نمیکردند، همین موضوع باعث شد تا ما از مسئولین بخواهیم پاسخگو باشند .
در مرحله ی اول به صورت غیر رسمی از مبادی مختلف از جمله مسئولین استانی و مسئولین اجرایی استان، خواستیم توضیح بدهند بحران آب چگونه دارد پیگیری میشود اما متاسفانه پاسخی دریافت نمیکردیم و همین موضوع باعث شد تا ما مصمم شویم از یک مرجع نظارتی و یک مرجع توانمند در رسیدگی به این بحران پیگیری خود را ادامه بدهیم، و چه کسی بهتر از دادستان ؟
مستنداتی داشتیم که اثبات میکرد متاسفانه آب به صورت عادلانه در مناطق مختلف شهر توزیع نمیشود، این مسئله هم دلایل فنی داشت و هم دلایل دیگری که در ادامه به آن اشاره خواهم کرد.
  مدیران  جدیدی که وارد استان شدند، انتصابات جدید در استان، ترک فعل مسئولین با وجود پیش بینی بحران آب همدان، باعث  شد تا این نامه نگارش و به دادستان ارسال شود.
به صورت کلی نیز  دادستان پاسخگوی نامه بودند و در ادامه مستندات نیز برای ایشان ارسال شد.

 

بی عدالتی در توزیع آب همدان دلایل فنی، پیش بینی پذیر و قابل حل دارد.

این قضیه به صورت عینی برای تمام مردم ملموس بود برخلاف اعلام برنامه ای که ظاهری بود و به آن عمل نمی‌شد، برخی مناطق  ۴۸ ساعت تا ۷۲ ساعت آب ندارند و برعکس در برخی مناطق تنها فشار آب افت می‌کند و  صرفا هیچ قطعی آبی رخ نمی‌هد! 
برای مثال در روزهای اولیه آب شکریه اصلا قطع نمی‌شد! و برعکس یک سری مناطق مثل قاسم آباد ۴۸ ساعت آب نداشتند!
 این موضوع پیگیری شد و ما در جلسه ایی که  مدیر کل آب منطقه ایی و آبفا حضور داشتند این سوال را مطرح کرده و از کارشناس های مختلف  نیز پاسخ گرفتیم.

پاسخ آنها به صورت مختصر این بود که وجود مشکلات فنی باعث این مشکل می‌شود که اتفاقا  قابل حل هستند.

می‌شود گفت این مشکل به بحث مخازن استان و مخازن آب شهر همدان  مربوط می‌شود. یکسری مخازن سطحی وجود دارند که شامل سد آبشینه و سد اکباتان می‌شود. در حال حاضر  باقی مخازن خشک شده و از مدار خارج می‌شوند. یک سری مخازن نیز زیرسطحی هستند مانند چاه های مختلفی که وجود دارد.

نکته مهم این است که  زن و شبکه ایی که مناطق مختلف شهر را به هم وصل می‌کنند باهم به صورت رینگ نیستند. یعنی در جنوب شهر که در اصطلاح بالای شهر محسوب میشود از مخازن زیر سطحی تغذیه می‌کند و شمال شهر که پایین شهر محسوب میشود از مخازن سطحی استفاده می کند.

و همین قضیه باعث شده است که این شرایط فعلی و توزیع ناعادلانه صورت بگیرید. 

در واقع این بحران ها پیش بینی شده بود مگر حضرت آیت الله شعبانی نفرمودند که من از یکسال گذشته تا الان این قضیه را پیش بینی کرده  و با مدیران صحبت کرده بودم؟ اما  چرا این مشکلات که شامل شبکه آبرسانی و زن آبرسانی است حل نشده که حداقل افت فشار و کمبود آب در همه مناطق یکسان باشد؟
و ابن معقوله در بحث ناعدالتی جا میگیرد و حرف ما همین است که چرا این مشکل فنی از قبل پیش بینی نشده بوده و کار به اینجا رسیده و این ناعدالتی صورت گرفته است؟ در واقع دلیل اصلی فنی این حوزه ناعادلانه این است که  لوله گذاری ها و شبکه های آبرسانی ما رینگ نبوده و هرکدام از بخش های شهر از منابع مختلفی تامین میشود. طبیعتا این توزیع عادلانه آب در همه مناطق یکسان بود.

 

ترک فعل مسئولین با وجود پیش بینی پذیر بودن بحران آب همدان

 یک نکته قابل ذکر این است که  در این گفتگو  صحبت کارشناسان و صحبت افرادی که به لحاظ فنی به این مسائل اشراف داشتند گفته می‌شود و نظر شخصی بنده دخیل نیست.

یکی از این کارشناسان مدیر کل مدیر آب منطقه ایی آبفا است و استنادم به صحبتهای ایشان در جلسه‌ای که داشتیم صورت میگیرد.

به لحاظ علمی و منطقی این بحران کاملا قابل پیش بینی بوده و با توجه به بررسی های هواشناسی و بررسی میزان بارش ها  بحران آب همدان کاملا قطعی بوده است، اما همانطور که آیت الله شعبانی در مصاحبه خود گفتند با وجود تذکرهای بسیار ایشان، هیچ کار موثری در این زمینه انجام نشده و این موضوع خود به تنهایی یکی از مطالبات اصلی ما است.

چرا در این یک سال مدیران ما خواب بودند؟ و دلخوش به چه بودند؟ به این که مجددا باران خواهیم داشت؟

 بالاخره طبق نقشه ها و طبق مسائل علمی، روند خشکسالی تا سنوات آینده ادامه خواهد داشت و دیگر پرآبی های سابق را نداریم.

 

تمام مسئولانی که در جهاد کشاورزی، آب منطقه و آبفا مسئول هستند در این بحران دخیلند!
 برای مثال  آبفا بحث فنی لوله کشی و رینگ گذاری را به عهده دارد و باید این مشکل توسط ایشان حل می‌شده است که انجام گرفته نشده و مقصر بخشی از توزیع ناعادلانه آب ایشان است.
در بحث آب کشتزاری  می‌توانستند از منابع طبیعی و آبهایی  کوهستانی و آبهای بهاری جاری استفاده کنند و سدبندی و بندبندی انجام بگیرد ولیکن متاسفانه انجام نشده است.
اگر در آمارها دقت کنیم میبینیم عمده مشکل ما در استان مربوط به آبهایی است که در صنعت و معدن و کشاورزی استفاده می شود.  و جای سوال است که چرا صنعت و معدن در استفاده صنعتی از آبها ورود نکرده و استفاده از آب را محدود نکرده تا سطح استفاده از آبها پایین بیاید؟

یکی از مطالباتی که از مسئولین قبلی مبنی بر ترک فعل داریم این است که علت توقف چندساله پروژه های آبی چیست؟
 چرا انتقال آب سد تالوار به همدان اینقدر طولانی بوده و کارهایی که باید انجام میشده انجام نشده است؟
 در حال حاضر  پروژه به سرعت  خیلی زیادی حرکت کرده و پیش میرود یعنی می‌شد این کار را سریع تر انجام داد تا کار به بحران نکشد!

 

 

عدم جیره بندی به موقع آب یکی دیگر از مطالبات در بحران آب همدان است

یکسری از موارد جز مطالبات ما بود و آنها را  دال بر سوء مدیریت می‌دانیم. یکی از این موارد عدم جیره بندی به موقع آب است.
 در حال حاضر مدیران می‌گویند اگر  از اول تابستان یا بهار،  ما آب را جیره بندی میکردیم به لوله کشی های آب و به شبکه های  زُن فشار وارد میشد!
سوال ما این است که  آیا در حال حاضر فشار وارد نمیشود؟ شاید اگر از اول بهار یا اول تابستان  بحث جیره بندی اتفاق می افتاد ذخیره آبی خیلی بیشتر از حال حاضر بود و به این بحران که بعضی مناطق حتی تا ۷۲ ساعت آب نداشته باشند برنمیخوردیم.
  یک سری شائبه ها مطرح است که فلان مسئول یا فلان فرد اجازه نمی‌داده است که  آب یک منطقه خاص قطع بشود!
 مسئولین باید پاسخگو باشند که این موضوع آیا واقعا صحیح است یا خیر؟
 مسئولین باید درست مثل زمانی که نیاز به رای مردم دارند در بین مردم حضور پیدا کرده و به این سوالات پاسخ بدهند. این مردم هستند که به آنها مسئولیت دادند و آنها را منصوب کردند.

 

 

افت سرمایه اجتماعی و بی عدالتی در بحران ها از بحران بی آبی خطرناک تر است!

محمد جواد چراغی در پایان صحبت های خود گفت: بحران و مشکل بزرگتر از بحران آب، بحران افت سرمایه اجتماعی است.
 مشکل آب حل شدنی است اما، اتفاق مهمی که در این بین می افتد افت سرمایه اجتماعی  با بروز مشکلات معیشتی یا  مشکل آب و عدم توزیع ناعادلانه است. زمانی که در کشور  این سرمایه اجتماعی را نداشته باشیم طبیعتا شاهد عدم حضور و عدم مشارکت تعداد زیادی از مردم در صحنه های مختلف اجتماعی و سیاسی خواهیم بود.

اگر مسئولین ما واقعا نسبت به مشکلاتی پیش آمده پاسخگو و در بین مردم باشند طبیعتا از میزان افت این سرمایه کاسته خواهد شد. افت سرمایه اجتماعی در ایران دقیقا همان چیزی که دشمنان و معاندین می‌خواهند و مدیرانی که مسبب این مشکل هستند ناخواسته در پازل دشمن شرکت میکنند.
این موضوع مشکل بزرگیست که در آینده و در عرصه های مختلف مانند عرصه های انتخاباتی خودش را نشان خواهد داد.

 

دبیر قرارگاه شهید همدانی در پایان صحبت های خود به شائبه وجود آرسنیک در آب سد تالوار اشاره کرد و گفت:

موضوع مهم دیگر ، بحث آرسنیک دار بودن آب سد تالوار است. برخی شایعه کرده اند که آبی که از سمت تالوار می‌آید دارای آرسینیک و سرطان زاست، در جلسه ای که با مدیر کل آبفا و مدیر آب منطقه ایی استان داشتیم، عنوان کردند که  آرسینیک  آب  سد تالوار  تصفیه می‌شود و اصلا از سطح استاندارد هم پایین تر است .

اما سوال مهم این است که آب  این سد تا چه زمانی جوابگوی همدان خواهد بود؟
طبیعتا باید یک راه حل طولانی مدت و  نهایی برای بحران آب همدان پیدا کنیم بالاخره آب سد تالوار هم دائمی نیست و باید کارهای علمی و پژوهشی صورت بگیرد و در بحثهایی مثل آبخیز داری توجه و مدیریت بیشتری بشود.

 

انتهای پیام

 

 

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار