مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 1. دى 1401 - 18:13   |   کد مطلب: 24825
نماینده مردم همدان در گفتگوی تلفنی با برنامه تلویزیونی عیار: برخی کشورهای اطراف در آبخیزداری ۴۰ سال از ما جلوتر هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،

بخشی از برنامه عیار، سه‌شنبه ۲۲ آذرماه به موضوع کمبود آب همدان اختصاص یافت.
در این برنامه با بررسی میزان بارش استان و افزایش میانگین بارش۵و ۱۰ ساله اخیر نسبت به دراز مدت و همچنین عدم افزایش استفاده از آب‌های زیرزمینی در سال‌های اخیر نشان داده شد که عنوان کردن کاهش بارندگی و افزایش مصرف به عنوان علل کمبود آب همدان، دو مشهور غلط هستند و علت اصلی چیز دیگریست.
تغییر الگوی بارش و تبدیل غالب بارش از برف به باران و منطبق نبودن روش ذخیره با این الگو و همچنین عدم مديريت آب‌های ذخیره شده علت این مشکل هستند.
در این برنامه در گفتگوی تلفنی، احمد حسین فلاحی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با موضوع کم آبی همدان گفتگو کرد.
وی در پاسخ به سوال با توجه به اینکه میانگین بارش سال‌های اخیر نسبت به دراز مدت کاهش نداشته و مصرف هم افزایش نداشته، دلیل اصلی کم آبی همدان چیست؟ گفت:
از ۱۸سال پیش و سفر مقام معظم رهبری به استان، تامین آب پایدار همدان جزو مصوبات سفر بوده است.
در همین راستا انتقال آب با لوله گذاری ۱۲۰ کیلومتری از تالوار در دست اقدام قرار گرفت و ۱۸ کیلومتر پایانی بعلاوه تصفیه خانه مانده بود که در شش سال پایانی دولت قبل تقریبا متوقف شده بود.
یک مسئله‌ی دیگر، پرتی آب است که تا ۳۰ درصد هم گفته شده اما مسئولین آبفا معتقد به مقادیر کمتری هستند، دلیل این هدررفت شبکه فرسوده است که آب قبل از مصرف از دست می‌رود و در راستای رفع این مشکل قرار بر بازسازی شبکه آب شده است.
از طرف دیگر آب سد هم باید مدیریت میشد. درست است بارش کم بوده اما این آب باید درست مدیریت میشد که به اندازه مصرف شود. سال گذشته در آستانه عید نوروز هشدارهایی در رابطه با کنترل مصرف و مديريت آب داده شد که این هشدارها جدی گرفته نشد. اتفاقی که افتاد این بود که ناگهان آب سد تمام شد و همدانی که کسی فکرش را نمی‌کند که آبش قطع بشه، دچار قطعی آب شهری می‌شود و مجبور به آبرسانی با تانکر و پخش یک میلیون بسته آب معدنی توسط هلال احمر می‌شویم.

محری گفت: الان یک اقدامات موقتی برای تامین آب انجام شده مثلا آب را با لوله از یک استان دیگر به همدان آورده‌اند و این کار دارد در استان‌های دیگر هم انجام می‌شود. بنظر شما راهکار این است؟ یا بهتر است آبخیزداری و منابع ذخیره آب را در استان مدیریت کنیم؟
فلاحی پاسخ داد:
سال ۹۸ مسئله آبخیزداری توسط مقام معظم رهبری مرتبا تکرار شد. همه جا دارند برای ذخیره آب به سمت و سوی آبخیزداری می‌روند. به این شکل که آب را روی زمین ذخیره نکنیم و زیر زمین ذخیره کنیم که بحث آبخیزداری و آبخوان داریست.
در همدان آبخیزداری خیلی کم صورت گرفته و در برخی نقاط مثل پیشخور، آبخیزداری اثرات خیلی محسوسی در تامین ٱب کشاورزی داشته. ولی متاسفانه در جاهای دیگر انجام نشده؛ ما در بحث آبخیزداری یا در کنارش کنترل آب‌های فصلی باید کار کنیم.
وی اذعان کرد: آنچه امروزه به عنوان بهداشتی ترین و باصرفه ترین روش ذخیره آب است که در دنیا دارند به سمتش می‌روند و برخی کشورهای اطراف در این موضوع ۴۰ سال از ما جلوترند، آبخیزداریست؛ آب وقتی در زیر زمین ذخیره می‌شود خیلی از آفت‌هایی که شامل آب‌های پشت سد از جمله تبخیر و هدررفت می‌شود را ندارد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار