مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 21. آبان 1402 - 13:05   |   کد مطلب: 24853
محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی گفت:با راه اندازی دفتر سرود در تلاش هستیم سرود را به جایگاه واقعی خود برسانیم. دفتر سرود به سمت توانمندسازی سرپرستان گروه سرود پیش می‌رود تا اتفاقات بهتری برای گروه‌های سرود را شاهد باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، نشست خبری جشنواره ملی سرود فجر با حضور محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و رئیس جشنواره، حامد جلیلی دبیر جشنواره و حسین صیامی دبیر اجرایی روز یکشنبه ۲۱ آبان در ساختمان موسیقی برگزار شد.

محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره چرایی برگزاری جشنواره سرود فجر گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره تاکید بر احیای سرود داشتند. با راه اندازی دفتر سرود در تلاش هستیم سرود را به جایگاه واقعی خود برسانیم. دفتر سرود به سمت توانمندسازی سرپرستان گروه سرود پیش می‌رود تا اتفاقات بهتری برای گروه‌های سرود را شاهد باشیم. 

مدیرکل دفتر موسیقی ادامه داد: علاوه بر تقویت در دوره دانش آموزی سعی داریم سرود دانشجویی را هم تقویت کنیم. نکته قابل توجه این است که دفتر سرود، رقیب با هیچ گروه سرودی در کشور نیست؛ دفتر سرود بیشتر تنظیم‌گر این گروه‌ها است.

وی افزود: در این مدت، ۸ تا ۱۰ کار تولید شده است که در تلاشیم به صورت آلبوم آن‌ها را منتشر کنیم. در جشنواره موسیقی فجر بخش مجزا برای موسیقی خواهیم داشت. امیدواریم جشنواره سرود فجر بر افزایش تولیدات و ایجاد انگیزه و رفاقت میان تولیدکنندگان حقیقی سرود تاثیرگذار باشد.

در ادامه این نشست حامد جلیلی دبیر جشنوراه سرود فجر گفت: سالی یک تا دو جشنواره با عنوان جشنواره سرود در کشور برگزار می‌شود. سرود قابلیت های فراوانی برای پرداختن و رسیدگی دارد. قابلیت جریان سازی سرود باید در جامعه نهادینه شود و از آن استفاده شود. 

وی ادامه داد: هدف ما در جشنواره سرود فجر، ارتقا سطح ذائقه شنیداری، هنری و موسیقیایی مردم است. سرود دارای یک رسالت متعالی است که باید در جامعه از این قابلیت استفاده شود.

حسین صیامی دبیر اجرایی جشنواره نیز به بیان اهداف این جشنواره پرداخت و گفت: جشنواره ملی سرود فجر با هدف توجه به دستاوردهای خلاقانه هنری و قابلیت‌های ویژه گروه‌های سرود و جمع خوانی، نمایش و معرفی نمونه‌هایی از برترین آثار، ایجاد فضای گفت‌وگو و تعامل هنری، ارتقاء دانش شنیداری و هنری جامعه نسبت به سرود و جمع خوانی و ارتقاء کیفیت آثار تولیدی و انتشار آن در قالبی ارزشمند در جامعه برگزار خواهد شد. 

گفتنی است جشنواره ملی سرود فجر شامل دو بخش رقابتی و جانبی است؛ در بخش رقابتی گروه‌ها می‌توانند در بخش‌های سرود، کُر و آکاپلا (اجرای اثر بدون ساز) شرکت کنند. بخش جانبی جشنواره هم شامل کتاب، پایان‌نامه و رساله با موضوع‌هایی درباره جمع‌خوانی است که در این بخش هم برگزیدگان معرفی خواهند شد.

محورهای موضوعی جشنواره ملی سرود فجر عبارتند از: مقاومت و حماسه، ملی، آیینی و آزاد. گروه‌های سرود حداکثر با ۲۰ نفر، گروه‌های کُر حداکثر با ۳۲ نفر و گروه‌های آکاپلا حداکثر با ۳۲ نفر می‌توانند در جشنواره شرکت کنند.

شرکت در جشنواره محدودیت سنی ندارد. این جشنواره در چهار مرحله برگزار می‌شود که مرحله نخست به ارسال آثار اختصاص دارد، مرحله دوم به صورت منطقه‌ای خواهد بود و در مرحله سوم برگزیدگانِ بخشِ منطقه‌ای وارد مرحله راهبری می‌شوند. مرحله چهارم هم به صورت کشوری در تهران و با معرفی برگزیدگان همراه خواهد بود.

شرکت کنندگان تا ۳۰ آبان مهلت دارند تا در جشنواره ثبت نام و آثار خود را ارسال کنند. مرحله مقدماتی این جشنواره از ۵ تا ۳۰ آذر برگزار خواهد شد. نتایج نهاییِ مرحله مقدماتی هم تا ۱۰ دی مشخص می‌شود. دوره راهبری از ۱۰ روز پس از اعلام نتایج دوره مقدماتی تا ۱۰ روز قبل از شروعِ مرحله پایانی خواهد بود. آخرین بخش از جشنواره هم یکم تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

منبع : توانا

پایان پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار