مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 19. خرداد 1403 - 12:42   |   کد مطلب: 25137
سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما پرونده تک تک افراد را در جلسات بررسی می‌کنیم و این طور نیست که تعداد افراد تایید شده را از قبل مشخص کرده باشیم یا اینکه کف یا سقفی برای افراد تایید صلاحیت شده در نظر گرفته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره فشار‌هایی که به شورای نگهبان در ارتباط با تایید صلاحیت‌ها وارد می‌شود، گفت: مردم شورای نگهبان را به خوبی می‌شناسند. مبنای ما در شورای نگهبان قانون است و تمام تلاش ما بر این است که قانون را مبنای عمل قرار دهیم و هیچ سفارشی از سمت هیچ شخص یا جریانی در کار شورای نگهبان اثر نمی‌گذارد. اتفاقاً یکی از هجمه‌ها و انتقاداتی که به شورای نگهبان وارد می‌شود این است که چرا هیچگاه تحت تاثیر جریانات سیاسی قرار نمی‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این گزاره که تعداد کاندیدا‌های تایید صلاحیت شده از قبل مشخص است و به صداوسیما پیش از پایان تایید صلاحیت‌ها گفته می‌شود که مثلا برای مناظرات ۶ یا ۷ صندلی در نظر گرفته شود، درست است؟ عنوان کرد: ما پرونده تک تک افراد را در جلسات بررسی می‌کنیم و این طور نیست که تعداد افراد تایید شده را از قبل مشخص کرده باشیم یا اینکه کف یا سقفی برای افراد تایید صلاحیت شده در نظر گرفته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این مسئله که به برخی از نامزد‌ها پیش از اعلام نهایی شورای نگهبان اطلاع داده می‌شود که از ادامه رقابت‌ها انصراف دهند یا برعکس به آن‌ها گفته شود که احتمال تایید آن‌ها بالاست، درست است؟ گفت: ممکن است یکی از نامزد‌ها به هر یک از اعضای شورای نگهبان مراجعه کند و نظر شخصی او را درباره خود جویا شود و ممکن است آن عضو شورای نگهبان نیز نظرش را درباره آن نامزد بیان کند، ولی این دلیلی بر آن نیست که ۱۱ عضو دیگر شورای نگهبان نیز با یکدیگر هم‌نظر باشند؛ بنابراین اینگونه مباحث نمی‌تواند خیلی دقیق باشد.

طحان نظیف در پاسخ به این سوال که برخی‌ها می‌گویند شورای نگهبان انتخابات را مهندسی می‌کند، خاطرنشان کرد: ما نگاه حزبی، جناحی و گروهی به افراد نداریم و اساساً افراد را فارغ از خاستگاه سیاسی آن‌ها بررسی می‌کنیم. بعد از احراز صلاحیت افراد است که گروه‌ها و جریان‌های سیاسی می‌توانند نامزد‌ها را به عنوان نامزد مورد حمایت خود معرفی کنند.

وی در ادامه درباره اینکه چرا دلیل عدم احراز صلاحیت نامزد‌ها اعلام عمومی نمی‌شود، گفت: ما نکاتی که نسبت به افراد در جلسه مطرح می‌شود را با خودِ نامزد‌ها یا به شکل حضوری یا تلفنی در میان می‌گذاریم، ولی نسبت به انتشار عمومی نیاز به مجوز قانونی داریم که در قانون فعلی چنین اجازه‌ای به ما داده نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که چرا برخی افراد که صلاحیت آن‌ها برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری احراز نمی‌شود، مدتی بعد برای یک سمت مدیریتی دیگر منصوب می‌شوند؟ عنوان کرد: ممکن است یک فرد وزیر خوبی باشد و در حوزه مدیریتی خود نیز عملکرد خوبی داشته باشد، ولی همین آدم نتواند کشور را اداره کند؛ لذا عدم احراز صلاحیت افراد برای نامزدی ریاست‌جمهوری لزوماً به معنای آن نیست که آن فرد مشکلی داشته است.

طحان نظیف درباره اینکه آیا ممکن است کسانی که در دوره‌های قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری صلاحیت‌شان رد یا تایید شده، برای انتخابات پیش رو شرایط‌شان تغییر کند؟ تصریح کرد: ما در هر دوره و برای هر انتخاباتی، بررسی صلاحیت را نسبت به افراد داریم؛ بنابراین امکان رد و یا تایید افراد در هر دوره‌ای وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رای اعضای شورای نگهبان متفاوت است؟ یعنی مثلاً اگر آقای جنتی نسبت به یکی از نامزد‌ها نظری داشته باشد، این مسئله بر روی رای سایر اعضای شورای نگهبان اثر می‌گذارد؟ گفت: اساساً به این مرحله نمی‌رسد چرا که رای‌گیری به شکل مخفی است. البته آیت‌الله جنتی این دقت نظر را دارند که اعضا مستقل هستند. اعضا در جلسه بررسی نظرات و استدلال‌های خود را مطرح می‌کنند، ولی اینطور نیست که حتی توصیه‌ای از طرف یکی از اعضا نسبت به کاندیدایی مشخص در جلسه بیان شود.
منبع: دانشجو

دیدگاه شما

عناوین پربازدید

آخرین اخبار