مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. مهر 1391 - 8:36   |   کد مطلب: 3126
مهدی غضنفری- وزیر صنعت معدن و تجارت – ضمن اعلام این خبر گفت كه احمدی‌نژاد دستورات لازم را هم به لحاظ اطلاع رسانی و فرهنگ سازی و هم به لحاظ برخورد با سرشاخه‌هایی كه به طور عمد در بازار اخلال ایجاد می‌كنند صادر كرده است تا فعالیت جدی‌تر نهادهای مسوول در این ارتباط آغاز شود.
دستور ويژه احمدی‌نژاد برای برخورد با اخلالگران بازار ارز
غضنفری گفت: موضوع ارز پدیده‌ای چند وجهی است كه باید دراین خصوص همه وجوه آن مورد توجه باشد، زیرا كه ارز در كشور صرفا دارای ابعاد صرفا اقتصادی نیست و ابعاد غیراقتصادی نظیر سیاسی، امنیتی و اجتماعی گرفته است.
وی با اشاره به این‌كه مركز مبادلات ارزی جنبه‌های اقتصادی ارز را در بازار مدیریت و سعی می‌كند با جذب تقاضاهای بیشتر به سمت خودش تقاضاهای بازار آزاد را كاهش دهد، افزود: جنبه های سیاسی، امنیتی و اجتماعی این موضوع باید توسط نهادهای ذیربط مدیریت شود تا راهكار جدید ایجاد مركز مبادلات ارزی كه یك هفته است راه اندازی شده خودش را نشان دهد.
وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان این‌كه دستگاه‌های مختلفی كه مسوولیت غیر اقتصادی دارند، برنامه هایی را برای مدیریت بازار ارز دارند كه هنوز اجرایی نشده است، گفت:درحالی كه ما در مركز مبادلات ارزی سعی داریم تا تقاضاهای بیشتری را جذب كنیم، در بازار آزاد فعالیت دیگری درحال شكل گیری است كه فقط جنبه اقتصادی ندارد.
به گفته او در بازار آزاد نوعی سوداگری شكل گرفته و جهت گیری آن بازار به سمت بالا بردن قیمت ارز است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینكه برخی مسئولان درباره مقاومت بازار و شكستن آن سخن گفته بودند و چه زمانی این موضوع محقق می‌شود؟ تصریح كرد: یك سیستم اقتصادی باید همزمان كار كند. ما مركز مبادلات را راه انداختیم كه سیستم اطلاعاتی آن باید خیلی بیشتر باشد ، انتظارات ما خیلی بیشتر است، بخش ارتباطات سیاسی و فرهنگی در مورد جایگاه ارز در اقتصاد هم مهم است این دو زیرساختار یعنی امنیتی اطلاعاتی و سیاسی فرهنگی هنوز پابه پای این زیرسیستم اقتصادی فعال نشده است.
غضنفری همچنین در پاسخ به این پرسش كه وضعیت نرخ دلار بر روی بازار باعث می شود كه برخی قیمت ها را لحظه‌ای در سطح بازار تغییر دهند، نقش نظارتی سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولید كنندگان دراین خصوص چیست؟، گفت:حجم پرونده‌ها و بازرسی‌های ما چند برابر شده یعنی بیش از یك میلیون پرونده در تعزیرات برای متخلفین تشكیل شده و مدارك مستند را تهیه كردیم این میزان بسیاری بیشتر از سال های گذشته است.
وی افزود:مشكل این است كه وقتی از سرچشمه نتوانیم قیمت ارز را مدیریت كنیم آثار نظارت و كنترل در نزد مردم محسوس نیست، با اینكه كار بازرسی و نظارت تشدید و چند برابر شده اما مردم آن را احساس نمی‌كنند و برایشان مشهود نیست ، علت آن هم این است كه باید قیمت ارز را به عنوان یك جریان خونی كه در بدن اقتصاد جاری است بتوانیم مدیریت كنیم.
در همین ارتباط دیگر سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در گفت‌وگو با ایسنا تاكید كرد كه این كمیسیون در جلسات آتی خود موضوع نوسانات ارز و سكه را پیگیری خواهد كرد.
سیدحسین نقوی حسینی اظهار كرد: كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حساسیت ویژه‌ایی در جلسات گذشته خود مسائل اقتصادی بویژه نوسانات بازار ارز و سكه را پیگیری كرده است و در همین راستا هیات رییسه این كمیسیون جلسه مشترك با هیات رییسه كمیسیون اقتصادی برگزار نمود.
وی خاطر نشان كرد كه در همین راستا كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسات آتی به دلیل مهم بودن بحث امنیتی نوسانات بازار ارز و سكه این موضوع را در نشست با مسئولان اقتصادی حتما به صورت جدی دنبال خواهد كرد.
سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینكه «طبق اطلاعات ما در حوزه‌ ارز مسائل امنیتی جدی مطرح است» گفت:در این حوزه با اخلال‌گرانی روبرو هستیم كه اقداماتی برای ایجاد نشدن ثبات در بازار ارز انجام می‌دهند؛ این اخلال‌گران در افزایش نرخ ارز دست دارند و به دنبال بی‌ثباتی بازار هستند.
نقوی حسینی ادامه داد:این كمیسیون در همین راستا به دنبال برگزاری جلسه برای پیگیری نوسانات نرخ ارز و سكه در ابعاد مختلف بخصوص بعد امنیتی است.
وی یادآور شد كه هیات رییسه كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در روز یكشنبه هفته آینده در مورد زمان برگزاری این جلسه تصمیم‌گیری خواهد كرد.
همچنین یك عضو كمیسیون اقتصادی مجلس نیز از تهیه طرح دو فوریتی برای ورود قوه قضائیه به ساماندهی بازار ارز توسط تعدادی از نمایندگان خبر داده است.
سیدمحمد‌حسین میر‌محمدی نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس با تاکید بر لزوم برخورد قضایی با سوداگران بازار ارز به باشگاه خبرنگاران گفت: در این راستا تعدادی از نمایندگان طرح دو فوریتی را جهت ورود قوه قضائیه برای ساماندهی بازار ارز تهیه کرده‌اند که طرح فوق در هفته آینده به صحن علنی بهارستان ارائه خواهد شد.
وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس طرح فوق، دستگاه قضایی کشور به بحث ارز، ورودی نظارتی خواهد داشت تا بتواند مانع از اختلال ایجاد‌كردن دلال و سوء‌استفاده‌كنندگان از بازار ارز باشد.
به گزارش خبرنگار ایسنا، درحالی كه در هفته‌های اخیر شاهد نوسان قیمت طلا، سكه و ارز در بازارهای داخلی بودیم، امروز (سه‌شنبه) با رشد قیمت دلار صرافی‌ها به غیر از خرید و فروش سكه تمام، نیم، ربع و سكه یك گرمی معامله دیگری را انجام نمی‌دهند و از حوالی میدان فردوسی تا چهار راه استانبول انبوهی از دلالان ارز قابل مشاهده هستند كه هر كدام قیمت دلار را از 3600 تا 3900 تومان اعلام می‌كنند.
مسوول یك صرافی در میدان فردوسی می‌گوید: دلار در حال حاضر در بازار تنها از سوی دلالان خرید و فروش می شود. حتی تقلبی بودن آن نیز مشخص نیست.
امروز علاوه بر دلالان، انبوهی از مردم عادی هم در این محدوده از شهر تهران دیده می‌شوند كه خواستار فروش دلارهای خود هستند، ولی از آنجایی كه صرافی‌ها این معاملات را انجام نمی‌دهند، خرید و فروش ارز بین دلالان و مردم در حال انجام است.
در چنین وضعیتی لزوم ورود نهادهای مسوول برای برخورد با سوداگران بازار ارز بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار