مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. مهر 1391 - 19:03   |   کد مطلب: 3159

تهاجم فرهنگی را فقط در موها و آرایش دخترانی که در خیابان است نمی بینیم تهاجم فرهنگی را در مدیران نا اهل و نامناسبی که قرار می گیرد. نا اهلی که دانسته یا ندانسته باشد در حوزه فرهنگی اتفاق می افتد.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از مشرق، مشروح برنامه رادیو گفت و گو با سردبیری و اجرای منصوره صامتی و حضورعلیرضا پور صباغ روزنامه نگار و منتقد سینما ، سید حسین علوی کارشناس رسانه و پژمان کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی به شرح ذیل می باشد:

صامتی (سردبیر) : یکی از ابزار های مهم جنگ نرم سینما است و به اندازه ای مهم است که به عنوان یکی از ابزار های انتقال فرهنگ مورد استفاده قرار می گیرد. به تعبیری سینما نه سرگرمی ساز است نه شادی افزا بلکه سینما تمدن ساز و تمدن سوز است در اجلاس جنبش عدم تعهد (نم) مهندس ضرغامی در پیامی به نمایندگان رسانه های بین المللی شرکت کننده در اجلاس خواستار تشکیل بلوک رسانه ایی غیر متعهد ها در مقابل بلوک رسانه ای غرب شد ما هم به همین بهانه نگاهی داریم به توان و ظرفیت سینمای ایران در مقابل هژمونی بلوک رسانه ای غرب.لطفا شما هم با ما همراه باشید.!

ماهیت صهیونیستی ابزاری سینما در بلوک رسانه ای غرب

علوی : سینما یک اینترتیمنت و یک ابزار سرگرمی است و ساخته شده برای سرگرم کردن و این یک واقعیت است که نمی توان آن را انکار کرد. سینما برای اشاعه معنویات ساخته نشده و با آن نمی توانید مابعد الطبیعه را تصور کنید و نمیتوانیم نمایی از یک روح را به تصویر بکشید. آنچه از روح و ملائکه و خدای متعال و از شیاطین و از هر حقیقت مابعد الطبیعه ایی، از بهشت و از جهنم، در سینما نشان داده می شود صرفا تخیلات مادی شده ی ذهن سینما گر است. این یک واقعیت است و شاید کسی هم با این واقعیت مخالفت کند، یک فیلمی هالیوودی است و تصویری از جنهم در آن ترسیم شده است و یک موجودی در آن بود که اسم آن را شیطان یا روح و .. گذاشتند. آیا واقعا شیطان آن چیزی است که آنها نشان می دهند . در سینمای خودمان فیلم هایی ساخته شده است، مثلا شیطان را در قالب انسانی نشان داده ایم ما آن را تنزل داده ایم به آنچه که توان اشاعه ی تصویری سینما است و ما در حقیقت شیطان را نمی توانیم تصویر کنیم اساسا آن یک موجود ماورای طبیعی است . کسانی که علاقه مند هستند به شکافتن این موضوع ارجاء می دهیم، حداقل برای شروع به سه جلدی آینه جادو به نوشته سید مرتضی آوینی .

صامتی : اگر ماهیت سینما اینترتیمنت ( یا همان سرگرمی) واز اساس شیطانی باشد پس دیگر ایجاد بلوک رسانه ای غیر متعهد ها چه ضرورتی دارد؟!

کریمی نیز در این برنامه گفت:ابتدا سینما برای سرگرمی ابداع شد و گروهی در آن وارد شدند شاید زمانی که آقای ادیسون فیلمی ساخت، که به نوعی تمسخر اعراب و مسلمانان بود پس از آن به سال ۱۹۱۵ رسیدیم که دیوید گنفیست فیلم" تولد یک ملت" راساخت در واقع ابزار قرار گرفتن سینما در جهت سیاسی بود، در واقع می توان گفت : به نوعی سنگ بنای سینمای سیاسی گذاشته شد و نظام سلطه به این رویکرد رسید که اساسا می تواند سینما را در جهت اهداف سیاسی قرار دهد. سینما در اوایل برای سرگرمی ابداع شد و بعد در جهت سیاسی به کار گرفته شده و یکی از هنرهای تأثیر گذاری است در جهت اهداف سیاسی کارانه بست پیدا کرده . یعنی اگر شما بخواهید نظام رسانه ای سلطه را مورد بررسی قرار دهید می بینید که سینما کاربردی ترین سلاح این نظام است .

پیشینه ایدئولوژیک سینمای غرب

سپس پور صباغ تصریح کرد:چند نکته در پاسخ به صحبت های آقای علوی؛ خود قرآن به عنوان یک مرجع ، تخیل را مذموم تلقی می کند و خداوند در قرآن به یک نکته بسیار بزرگی به مومنین اشاره می کند و می فرماید: مومنین کسانی هستند که به غیب ایمان دارند و بعد نماز بر پا می دارند. و خود قرآن صراحتا می گوید یک مومن (و یومنون بالغیب و یوقیمون الصلاه) آنچه که در غرب اتفاق می افتد و از همان تخیل مذموم اتفاق می افتد این است که تقدس زدایی کند از آنچه که در همه ی ادیان ابراهیمی وجود دارد.

اما آنچه که در سینمای غرب امروز اتفاق می افتد یک پیشینه ی ایدئولوژیک دارد. این غرب که منظور ماست از آنجایی شروع می شود که، به صورت بسته ی فرهنگی از ایلیا و اودیسه هومر شروع می شود .

به شکل مفرد است تا بعد به صورت علمی تر جان لاک و ژان ژاک روسو ،همه نوع جنبه های مختلف دارد، علوم مختلفی در آن است علوم فلسفی، دینی، فیزیکی ، متافیزیکی است و امروز محصولی که از بنگاه هالیود بیرون می آید یک هدف دارد تخطئه کردن ادیان ابراهیمی، ماتریالیستی کردن دین به عنوان یک پدیده الهی.

آنچه آقای علوی به آن پرداخت به عنوان یک نظریه می پذیرم و می توان در کنار آن نظریات دیگری را هم به آن وصله کرد این است که امروز شیطان در قالب فیلم های مختلف هالیوودی نمود پیدا می کند پشت آن یک هدف و انگیزه ای است آنها اتاق فکری هایی دارند که در کمپانی های هالیوودی وجود دارد در واقع ریشه های ایدئولوژیک دارد و ما نمی توانیم منکر این قضیه شویم. وقتی ما با فیلمی مواجه می شویم که در آن جبرئیل را می بینیم، به تعبیر آنها گابرئیل را می بینیم که علیه خداوند شورش کرده و متوجه می شویم اندیشه نیچه به نوعی تبلور کرده در یک محصول هالیوودی این در واقع یک ریشه فرهنگی دارد که نمی توان منکر آن شد ما با تعالیم الهی و انبیاء بزرگ شدیم منتهی یک بچه ۶ ساله با این فیلم مواجه میشود چه تلقی و تصوری راجع به غیبت دارد یعنی آن تلقی که قرآن می گوید : ( یؤمنون بالغیب ) نیست، یک تلقی ماتریالیستی است یعنی شیطان برای او همان هیولای دوسری که هالیوود ارائه می کند.

صامتی: در واقع با یک سری از اطلاعات مدیریت شده نوعی از ائدیولوژی و جهان بینی را به مخاطب القاء می کند.

پورصباغ : بلوک رسانه ایی غرب و بلوک غیر متعهد ها؛ لزوما کسانی که در این اجلاس حضور داشتند از کشور های مسلمان هستند و همه ی آنها مصرف کننده ی محصولات غربی هستند. فیلم، محصولات، تولیدی های غربی شروع شده و به این کشورها میرسد و در سینما ها نمایش داده میشود. در مقابل چه کشوری می خواهد جریان سینمای پاک و متعهد را پرچم داری کند.

الزامات تشکیل بلوک رسانه ای غیر متعهدها

صامتی: شگردها و تکنیک های نظام رسانه ای سلطه را اشاره بفرمایید، اگر بلوک رسانه ایی غیر متعهد ها را تشکیل بدهیم ناظر بر چه تکنیک هایی باید باشد که در مقابل آن تکنیک ها ست؟

علوی : اگر ما بخواهیم بلوک رسانه ایی که متحد شوند در راستای اهداف یک مجموعه ایی به نام عدم تعهد کار کنیم مقدمه ی آن این است که ماهیت و ظرفیت سینما را بشناسیم بیشتر از ظرفیت سینما از آن توقع نداشته باشیم، آدم هایی وجود دارند که فکر می کنند فضای سینما اقتضای گفتن هر حرفی را دارد،به تجربه ثابت شده، اولین شگردی که رسانه های غربی بکار گرفته اند انحصار رسانه ایی بود و اینها رسانه هایی را تأسیس کردند که خودشان بودند و هیچ رقیبی نداشتند و هر آنچه خواستند در راستای جهت دهی و افکار عمومی در جهان منتشر کردند تا سالها این مسئله وجود داشت. تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی این انحصار کاملا وجود داشت . انقلاب اسلامی برای اولین بار این انحصار رسانه ی غرب را شکست،شگرد دومی که آنها بکار می برند بزرگ نمایی ضعف های رقبایشان بوده مخصوصا در ارتباط با دشمن شماره یک دنیای مدرن، دنیای غرب یک دشمنی داشت نسخه بدل یک دشمن بود وآن هم بلوک شرق بود ( شوروی سابق). شوروی خودش یک کشور تمام غربی بود با تفکرات بر آمده از غرب ،اولین باری که صدای غرب ستیزی از مبنای نگاه کل گرایانه به غرب وارد عرصه رقابت شد بهمن ۵۷ بود.

صامتی : یعنی تا قبل از انقلاب اسلامی عملا آن کسانی که انحصار طلبی داشتند به رسانه ها از جمله سینما، دشمنی نداشتند ؟بعد از انقلاب اسلامی در مقابل انقلاب اسلامی دشمنی کردند؟

علوی : وقتی ما می گوییم با غرب مشکل داریم یک موقع نگاهمان به غرب، غرب سیاسی است، غرب جغرافیایی است ، در مواقعی غرب معرفتی است ، مانگاهمان به غرب ، غرب و شرق جغرافیایی نیست، این اختلافی که با غرب داریم اختلاف معرفتی است. آنها می خواهند خدا را از عرصه ی تصمیم گیری اجتماعی و فردی خارج کنند و به جای آن انسان را بگذارند.

پور صباغ : می توان در سریال فرشتگان آمریکایی این را به طور مصداقی که مایک نیکول ساخته است که در آن دعوای دو گروه جمهوری خواه و دموکرات را می بینیم. و در این سریال یک آدم هم جنس گرا، مبتلا به ایدز وجود دارد و این فرد به عنوان پیامبر دروغین دوران جدید انتخاب می شود و به آسمانها می رود و در آنجا تمام فرشتگان جمع شده و به این پیامبر دروغین میگویند خداوند از اداره انسانها و کره ی زمین خسته شده و میخواهد این اداره را به تو( پیامبر دروغین ) بسپارد.

کریمی : دنیایی کردن دین، زمینی کردن دین، قرار دادن انسان به جای خداوند، همه ی اینها معنای توراتی عبری دارد ، تورات ( به معنای آن چیزی که تحریف شد و ارائه شد) .

اساسا سینما و رسانه ها از بدو تولد به این سو ماهیت صهیونیستی پیدا کرده . اسم دیگر نظام رسانه ای سلطه، نظام رسانه ایی صهیونیستی است .

ما باید به جای نظام سلطه بگوییم صهیونیست ها، وقتی میگوییم صهیونیست ها، سلطه ، کتمان حقیقت ، تهدید و جنایت در آن است. اگر برای رسانه ها موفقیت قائل باشیم بخشی از آن به خود ما بر میگردد یعنی از ضعف ماست. سه هزار شبکه وجود دارد که علیه اعتقادات ایران و اسلام برنامه پخش می کند چون می داند اگر ایران را بزند جهان اسلام را زده است . بودجه بی بی سی برابر با کل بودجه هایی است که اختصاص پیدا می کند به همه ی شبکه های رادیویی و تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران .

پور صباغ : غربی ها در بنگاه های فکری شان تقسیم بندی هایی دارند و یک حوزه هایی را از دهه ی ۹۰ تقسیم بندی کردند، چین که مظهر تمدن کنفوسیوسی است، روس مظهر تمدن ارتودکسی، ایران پرچم دار کشور های اسلامی به شمار می رود . برای هر کدام از این تمدن ها و فرهنگ ها و برای تحریف در آنها فیلم می سازد.

علوی : برای هر فرهنگی فیلمی ساخته می شود با ماهیتی صهیونیستی مثلا بودا و هندو را در برابر اسلام قرار می دهند و همه ی اینها را علیه اسلام می سازند.

پور صباغ : بودیسم که می توان از آن به عنوان طالبان جدید یاد کنیم سه کارگردان آمریکایی درباره اش فیلم ساختند راجع به شخص خود «دالای لاما » ، کسی که امروز دوست و همکار غرب به حساب می آید و میتوان از آن به عنوان بن لادن آسیا یاد کرد.

کریمی: که روزنامه شرق از آن تقدیر می کند.

طرح مساله ای شبیه به تناسخ در فیلم اینسپشن

پور صباغ : سه کارگردان آمریکایی ژاک آنو با هزینه های خیلی زیاد از این فرد سالها قبل فیلم می سازند.فیلم هایی که ساخته می شود یک مسئله به مخاطب القا می شود که مرگ وجود ندارند مثل فیلم اینسپشن،شما اگر در این دنیا بمیرید گویی که به خواب رفته اید و در جهانی دیگر از خواب بر می خیزید.

درباره مسئله ی تناسخ به کرات فیلم می سازند.

صامتی : در واقع به نوعی سینما در بلوک رسانه ایی صهیونیست ابزاری است برای القاء اسنراتژی آینده که مد نظر گرفته اند ؟

کریمی : همین که شبکه های دیجیتالی وارد بازار شد این یک استراتژدی به حساب می آید.

مجری : آقای پور صباغ، آقای علوی، آقای کریمی، شما که از منتقدین بزرگ وار هستید و شما این مسائل را می دانید چرا این ها را اشاره نمی کنید شاید برخی از مدیران ما اطلاعاتشان کافی نیست من می دانم که در رسانه ی ما مدیران خیلی مشغله دارند و این جایگاه یک منتقد و ارزشمندی کار یک منتقد را می رساند. چرا شما به هنگام و سربزنگاه نیامدید بگویید که این فیلم کپی دست چندم فلان فیلم بلوک رسانه ی صهیونیست است.

کریمی : آقای دکتر لاریجانی یک گفتگویی انجام میدادند ایشان گفتند: به من ایراد می گیرند چرا فلان سریالی که در ارتباط با یکی از ائمه ی اطهار است به فلان کارگردان داده ایی و آقای لاریجانی میگوید پس به چه کسی میدادم؟ ما امروز می توانیم از مدیران سازمان صدا و سیما انتقاد کنیم. باید به برخی از مدیران هم حق بدهیم !

مجری: یعنی به چه کسانی حق بدهیم ؟

کریمی : به مدیران هم باید کمی حق بدهیم .ما که می دانیم آنها باید چه کار کنند و خودشان هم میدانند،سال گذشته سومین جشنواره ی فیلم فجر چند تا فیلم در رابطه با انقلاب ساخته که کارنامه ی یک سال سینمای ایران است . یک فیلم در رابطه با انقلاب اسلامی بود که به این فیلم همه می خندیدند شخصیت شهید ظاهر می شود و همه می خندند. آقای شمقدری می گوید: من از ساخت فیلم که در رابطه با انقلاب و دفاع مقدس است حمایت می کنم او حمایتش را می کند حالا چه کسی باید این کار را انجام بدهد.

کارگردانانی که می آیند و شهدای ما را سکولار تصویر گری میکنند

مجری: چه کسی باید با همان علاقه انقلاب اسلامی بیاید و کارگردانی کند؟ آیا اساسا کارگردانی که با همان ماهیت نظام رسانه ی صهیونیست پرورش پیدا کرده است، مگراسلام سینما دارد مگه کارگردان سینما دارد ،اینها رفتند درجای دیگر آموزش دیدند ازاین کارگردان چه توقعی می توان داشت؟

کریمی : ما توقعی نداریم البته بعضی هاشان هستند کاملا آگاهانه رفتار می کنند، کارگردانی که میاید و نشان میدهد که شهید ما سکولار بوده که به زودی پخش میشود. که به زودی درسینماها اکران خواهد شد .

مجری: این فیلم از کجا پخش خواهد شد؟!

پورصباغ : دو شهید در یک عشق مثلثی قرار گرفته اند که به خاطر یک دختر به جبهه رفتند، نوار داریوش گوش می دادند، یعنی تمام مولفه های در واقع ضد انقلاب را در یک شهید داشته و بعد به خاطر رقابت سر یک دختر شهید شدند.

علوی : قبل از اینگونه فیلم ها هم اکران شده مگر "طبل بزرگ" و "زیر پای چپ" در همین سینماهای ما سه ماه روی پرده نبود این همه فریاد زدند و هیچ کسی نیامد که آن را از پرده بردارد. همچنین فیلم "مکث" با آن همه مزخرفاتی که در این فیلم وجود داشت مگر روی پرده نبود اینها در داخل سینما هستند، حالا در تلویزیون، یک نمونه از آن، خانم آشا محرابی هنر پیشه ی نقش اصلی فیلم "تهران من حراج" است که چند ماه به خاطر آن فیلم بازداشت در دستگاه امنیتی ما بوده به محض اینکه از بازدشت آزاد میشود درسریال مهمان ویژه در شبکه ی پنج نقش می دهند . در کجای دنیا حتی اگر در بی بی سی فارسی چنین اتفاقی بیفتد، یکی از عوامل بی بی سی فارسی مثلا مجری بی بی سی فارسی از جمهوری اسلامی دفاع کند تا ابد دهر به آن نگاه نمی کنند و آن را از کار بیرون می کنند. ولی ما چه طور است که این آدم را بر می گردانیم. اینکه توجیه میآورند و می گویند بدهیم به چه کسی؟ من می گوییم مگر سریال یوسف پیامبر را آقای سلحشور نساخته! مگر سریال مردان آنجلوس را آقای سلحشور نساخته ! این سریالها بسیار پر مخاطب بوده با تمام ضعف هایی که ممکن است داشته باشد.

نشان دادن دو رابطه نا مشروع در تلویزیون!

پورصباغ : در ایام ماه مبارک رمضان یک سریالی از شبکه یک پخش شد نویسنده ی فیلم نامه در مصاحبه با روزنامه ی تماشا گفته بود: من اولین بار دو تا روابط نامشروع در رسانه جمهوری اسلامی نشان میدهم بدون اینکه صیغه باشند و این را با افتخار آمده بود و در یکی از روزنامه ی زردی به نام "تماشا" گفته بود و به این مسئله افتخار می کرد و ما متعجب بودیم کسانی که معترض اصلی آن سریال بودن اعتراضاتشان دیده نمیشد این طور مسائل مورد توجه قرار نمی گیرد ما اتاق فکر های خوب ، ایدئولوژی، استراتژی نداریم. فعلا با این وضعیت موجود و این دعواهایی که درسینماها و تلویزیون ما وجود دارد و کسانی که شیطنت می کنند فکر نمی کنم کار جلو برود.

کریمی : من می گویم که به مدیران حق میدهم که بگویند ظرفیت تلویزیون و سینمای ما این است و ما هم تا این حد می توانیم کار کنیم. یک جشنواره ای به نام عمار و جوانهایی که در آن شرکت کرده بودند حداقل از بین آنها ۴ یا۵ نفر فیلم ساز ناب می شوند.

پورصباغ : در این جشنواره یک انیمیشن ساخته بودند در رابطه با جنگ هوایی که پنج دقیقه ای بود، اگر ۵۰ دقیقه می شد و در سینماهای تهران پخش می کردند، همه به جای اینکه کلاه قرمزی را نگاه کنند همان انیمیشن را نگاه می کردند.

کریمی : یکی از وظایف مدیران هنری و فرهنگی شناسایی استعدادهاست . جالب است جشنواره ی عمار توسط مهمترین برنامه های سینمایی بایکوت میشود.

مجری: جالب است که جشنواره عمار در مساجد هم اکران شده بود که با کمترین امکانات از نقاط مختلف کشور ساخته بودند.

پورصباغ : یعنی همان تفکر مسجدی دهه ی ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ که ادبیات داستانی ما را به وجود آورد و همان تفکر مسجدی آمد در عرصه ی فیلم سازی و اگر جشنواره ی عمار جشنواره ای بود که خروجی اش ضعیف بود و دوستان می توانستند بگویند که اینها بلد نیستید این کار را انجام بدهید. با این وضعیت فعلی ما هیچ سنگری نداریم با وضعیتی که معاونت سینمایی ما، ما را می خواهد بیندازد در دامن فمینیسم و بروند و راجع به آن خانمی که قبلا قهرمان رالی بوده و قراره فیلم بسازد،

ما در جبهه دشمن بازی می کنیم یک آدمی را در برنامه ی تلویزیون ما آورده دوست عزیز و شفیق ما تقدیس می کند او را آورده اند برای ما فیلم ارزشی بسازد و اصل این جریان کلا ضد ارزش است.

علوی : آقای پور صباغ من یک سوال از شما می پرسم با توجه به فرمایشات جناب آقای کریمی مدیر ما اینجا همان کسی است که می گوید ما کسی را در حال حاظر نداریم که کار کند آیا واقعا این طور است؟ در مورد ماجرای اسی نیک نژاد ؟

اصرار معاونت سینمایی ارشاد بر سر پروژه لاله

آن اصرار عجیب غریبی که معاونت سینمایی ارشاد داشت سر ماجرای همین پروژه لاله این اصرار سوال بر انگیز نیست؟ این که معاونت سینمایی ارشاد به صراحت می گوید که من دارم کار می کنم که ما دیگر فیلم توقیفی در کشور نداشته باشیم و همه ی توقیفی ها را می خواهم اکران کنم این سوال بر انگیز نیست؟

آخرین جشنواره ی فیلم فجر که به اسم انقلاب اسلامی درست شده است منتقدین سینمایی که در این جریان و جشنواره بودند، بچه های حزب الله اتفاقا می گفتند جشنواره ی فارسی وان بوده. ده ها فیلم با موضوع خیانت زن به مرد پانزده مورد با موضوع خیانت زن به مرد یا مرد به زن وجود داشته این چه سیاستی است که وجود داشته. این سیاست لونپنیزه کردن فیلم های سینمایی که در آن یک آدمی که نه فکر دارد و نه عقل هیچ چیزی پشت سر آن وجود ندارد به صراحت می گوید من فیلم کثیف می سازم رضا عطاران که می گوید من فیلم کثیف می سازم و به صراحت این حرف را می گوید بله ما در جشنواره حضور داشتیم توی این فیلم هم جنس گرایی را ما می بینیم در داخل این فیلم ویژگی های بسیار خفیف جنسی را می بینیم در داخل این فیلم شکستن بسیاری از هنجارها را می بینیم به اسم طنز به اسم شوخی و در آخر به این فکر کنید آیا این فیلم ذره ای به عقل و شعور ،آیین و دین ما اضافه کرد.

مجری: بعد آقای علوی این فیلم را در سینماهای جمهوری اسلامی همراه با خانواده ها میریم می بینیم؟!

علوی : می توانیم اصلا با خانواده ها برویم و این فیلم را ببینیم ؟این خودش یک مسئله است. بعد می گویند مردم با سینماها قهر هستند این هم از آن طنز های خنده دار است. ما ازسید مرتضی آوینی رسیدیم به رضاعطاران و آن وقت از این رضاعطاران الگوسازی می شود و از آن در شوهای تلویزیون و سینما های ما از آن استقبال می کند و بهترین سینما ها را با بیشترین تعداد سینما ها دراختیار او قرار میدهند.

با این حساب فیلم پرنو هم مخاطب دارد

صامتی : میگویند این فیلم ها که مخاطب دارند!!

علوی : این سلیقه سازی ،این اولویت ذائقه است.خب با این حساب اگر فیلم پرنو پخش شود مخاطبش بیشتر است! شما بروید در حوزه ی فلسفه واخلاق اصالت فایده محوری که هیوم از آن صحبت می کند، اخلاق لذت جویانه می گوید آن چیزی بهتر است که به من رضایت و لذت بیشتری بدهد.حالا این لذت بیشتر قسمتی از آن در جمهوری اسلامی قابل پخش است قسمتی بالاتر از آن در شبکه های ماهواره ای در شبکه هایی که نصف شبها فیلم پورنو را پخش می کنند در داخل آن فیلم قابل مشاهده است اینجا می تواند سکس پنهان پخش کنند عشق را در لایه های عشق های غیرمجازعشق نامشروع را در لایه های دوم وسوم نشان بدهند آنجا همین لایه های اول را نشان می دهند به لحاظ ماهوی این کار را که ما می کنیم همان تهاجم فرهنگی است، همان جنگ نرم است، همان چیزی است که امام ابتدای دهه ۷۰ نسبت به آن هشدار دادند سال ۷۰ که آقا نسبت به تهاجم فرهنگی هشدار دادند البته مسئله ی بد حجابی جزء تهاجم فرهنگی دشمن است یک فیلسوف صحبت از انقلاب رژ لب می کند. تهاجم فرهنگی را فقط در موها و آرایش دخترانی که در خیابان است نمی بینیم تهاجم فرهنگی را در مدیران نا اهل و نامناسبی که قرار می گیرد. نا اهلی که دانسته یا ندانسته باشد در حوزه فرهنگی اتفاق می افتد. همه ی این مدیران وقتی از غرب صحبت می کنند یک غرب سیاسی است وقتی صحبت از اسلام می کنند مرادشان صرفا در بعد سیاسی است وقتی صحبت از جمهوری اسلامی می کنند اصلا تفکر مبنایینیست، بعضی از آنها نه تنها این را نمی دانند بلکه نقطه ی مقابل آن را عمل می کنند.

مهاجرانی هم روز اول جاسوس نبود!

در کشور خودمان ۴ سال وزیر ارشاد داشتیم که بعد مفاسد اخلاقی آن در آمد و الان جاسوس و کارشناس بی بی سی فارسی (آقای عطاالله مهاجری ) عضو ارشد حزب کار گزاران سازندگی که حیاط و اقتصاد کشورحداقل ۸ سال حداکثر ۱۶ سال در دست این بود جاسوس در آمد. از اصحاب درجه یک فتنه در آمد این فرد در کشور ما سینما اداره می کرده. آقای مهاجرانی از روز اول جاسوس نبود از روز اول یک آدم انقلابی بود.

آقای شمقدری با این فکری که اشاعه می دهد(برای اکران همه ی فیلم ها توفیقی) و همچنین جناب آقای حسینی وزیرمحترم فرهنگ و ارشاداسلامی که بچه های حزب الله ایی که جلوی تئاتر هدا گابرل که یک تئاتر پورنو و کثیف بود را جلوی اینها می ایستد در آینده زمینه ی مهاجرانی شدن را دارند امروز ما اینها راجاسوس خطاب نمی کنیم اما فکر همان فکر است و ذره ای به لحاظ مبنای معرفتی آنها تفاوتی وجود ندارد.

ایشان می گفتند ما باید سخت گیری های اسلام را مداهنه کنیم مداهنه به معنای (ماست مالی کردن در ادبیات فارسی دوهن یعنی روغن مداهنه یعنی روغن مالی کردن).

من به احمدی نژاد رای دادم و او را یکی از بهترین رئیس جمهورهای بعد از انقلاب اسلامی می دانم و از او حمایت می کنم و دولت دهم انتقادات عمده ای بر آن وارد است به نسبت دولت نهم. به آقای احمدی نژاد ربطی ندارد گشت ارشاد باشد یا نباشد و این مربوط به نیروی انتظامی است . نکته دوم اینکه کار فرهنگی انجام دهید، کارفرهنگی فیلم گشت ارشاد علیه مبارزه با حجابی و بی حجابیاست!! و ما اصلا مسئله ای اخلاقی اجتماعی در اولویت هایمان نیست زدن ریشه ی اخلاق اجتماعی برایمان موضوعیت پیدا کرده است.

صامتی: خود خداوند هم در قرآن می فرماید که ممکن است دلهایی با خواندن قرآن ومعاشرت قرآن سنگ شود و دقیقا منحرف شود.

پور صباغ : الان متاسفانه از تلویزیون فیلم هایی پخش می شود که بدون تحلیل و نگاه است.

صامتی: متاسفانه وجه اشتراکی سینما با تلویزیون بر قرار کرده است بسیاری از هنر پیشه های سینما در ایران که خیلی از متعهدین و مذهبی ها به آن اعتراض و انتقاد دارند رد پای آنها در سریالهای تلویزیون دیده می شود. برخی از مسئولان و مدیران رسانه باید به آن فکر کنند اما حالا باید چه کار کنیم ؟ مخاطب مذهبی ما هنوز دغدغه اخلاق اسلامی دارد و شهید داده ، برای اینکه نظام اسلامی بر پا شود این فرد باید تسلیم شود؟

پورصباغ : سینما یک و سینما چهار،تمام برنامه هایی که فیلم های سینمایی پخش می کردند. با تحلیل های درست دکتر برهانی و دکتر فاطمی در تلویزیون دیده نمی شوند که غرب شناسان خوبی هستند . جنگ بین غرب و شرق مختص الان نمی باشد که در غالب رسانه ایی حلول پیدا می کند این در سالیان پیش بوده . دوستانی که در فرهنگ شرقی زندگی می کنند و در فرهنگ اسلامی زندگی می کنند باید به این مسئله توجه داشته باشند که امروز سینمای غرب بی مهابا به خانه های مردم می تازد و تازیانه میزند بر پیکره ی فرهنگی ما، ما جایی باید از کارشناسانان برای نسل جوان ، جذابیت دارند، خوب تحلیل می کنند، غرب را رصد کردند بیاوریم و سنگر اول در رسانه های خودمان بگذاریم .

صامتی : چرا باید فیلمی که برای سینما و مخاطب خاص تهیه شده آن را در اشل تلویزیون پخش کنیم؟

چه باید کرد را باید از پیامبر(ص) پرسید

علوی : چه باید کرد را از پیامبر اسلام بپرسیم. این چه باید کرد مواجه با موج باطل است . ما یک استراتژی برخورد داریم یک تاکتیک های جزیی برخورد داریم استراتژی برخورد را می توانیم از انبیاء بگیریم . پیامبر اسلام وقتی می خواستند دعوت به اسلام کنند در ابتدای دعوت سخن از چه باید کرد بود سالها پیامبر اسلام بت شکنی می کردند. چرا حضرت ابراهیم (ع) سالها تلاش کردند بت ها را حذف کنند برای اینکه مادامی که در جامعه بت هایی وجود داشتند،مادامی که این وجود داشته باشند شما نمی توانید دعوت به حق کنید شما یک ماشین یا گاری را در نظر بگیرید، چوبی لای چرخ این باشد، مادامی که این چوب لای این چرخ است شما بهترین موتور دنیا را هم داشته باشید راه نخواهد رفت و خراب کردن خیلی ساده تر از درست کردن است . شما در قدم اول باید موانع را از جلوی راه بردارید.

ما امروز فیلم خوب می سازیم ولی از ۱۰ فیلم خوب که ساخته می شود و در مقابل آن یک فیلم بد که ساخته شود تمامی فیلم های خوب را نابود می سازد . امروز باید برخورد کنیم ، و باید شدیدا برخورد کنیم ، موقعی کسی دم از آزادی، آزادی مفرط لیبرالیسمی می زند، اگر او بیاید و برخورد کند او برخورد کند، او بر خلاف چیزی که از آن دم زده صحبت کند ، همچین آزادی نداریم ، این آزادی ها، آزادی نامشروع است .

دروصیت نامه ی امام خمینی(ره) آمده است که اینها اصلا حق ندارند در جامعه فعالیت کنند. ما کاری به کارگردان نداریم مگر ما قانون نداریم و ما کار به مدیران ارشد داریم.

چرا ما یک سازو کار نظارتی درستی نداریم. عمده ای از سینماهای ما دست بخش خصوصی است. بخش خصوصی فیلم های خوبی مثل شور و شیرین که مذهبی است اکران نمیکنند. امروز فیلم های مستندی درباره فتنه ۸۸ ساخته شده یک فیلم از اینها نه در سینما اکران شده و نه در تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شده است.

کار بزرگی که تلویزیون بعد از فتنه ۸۸ انجام داد اطلاع رسانی و آگاهی دهی بود، چرا این کار بعد از فتنه ادامه پیدا نکرده ، موج اغتشاشات خیابانها که خوابید کار تلویزیون هم خوابید انگار ما با موج می آییم و با موج می رویم . اصلا کارمان دامنه دار نیست . تا یک مسئله ای بوی سیاست نگیرد اصلا برای ما حساسیت بر انگیز نیست . عده ای در ظهر عاشورا آمدند بیرق امام حسین (ع) را آتش زدند و در اطاف آن رقصیدند و سوت زدند،به قول قرآن ( نماز آنان جز کف و سوت زدن نیست)،چرا سینمای ما یک فیلم برای روز عاشوار نساخته؟

با توجه به ظرفیت فعلی نمی توان توقع سینمای متعهد را داشت

کریمی : ما با ظرفیت موجود نمی توانیم توقع سینمای متعهد را داشته باشیم توقع شکل گیری نظام رسانه ایی ضد سلطه داشته باشیم با ظرفیت موجود ما باید نیرو تربیت کنیم . نیروی متعهد تزریق کنیم و حمایت کنیم . مشکل هنر ما و فرهنگ ما عدم بصیرت است .

علوی : تأکید می کنم قبل از چه باید کرد، باید بدانیم که چه نباید کرد. قبل از اینکه اسلام را ترویج کنیم باید اول بت ها را بشکنیم . مادامی که در یک جامعه بت پرستی وجود دارد در آن جامعه رواج اسلام با منع جدی مواجه است، مادامی که یک عده هستند که میتوانند علیه اسلام شانتاژ و عملیات روانی و تبلیغات کنند در آن جامعه کار بسیار سخت خواهد شد ، امروز جمهوری اسلامی در اختیار ماست بعد از ۱۴۰۰ سال خون دل خوردن اسلام ناب بالاخره فرصت استثنایی است . به قول امام خمینی ( ره ) اگر امروز اسلام سیلی بخورد دیگر کمر راست نخواهد کرد . چرا باید فیلم ساز ضد انقلاب ما، که در زمان شاه فیلم می ساخته امروز هم بتواند مزخرفاتی که زمان شاه می زده با پروژه های میلیاردی فیلم بسازد . چرا باید سینماهای ما فیلم های ارزشی را بایکوت کند و فیلم های لونپن که غیر اخلاقی است را اضافه می کند، این ها را اشاعه دهند .

آن کسانی که در رأس تصمیم گیری فرهنگی کشورمان قرار گرفتند تصویردرستی از آنچه نباید کنند را اولا ندارند بعضی از آنها هم هستند تصویر بسیار دقیق ا زآنچه نباید کنند را دارند و انجام می دهند . اینها دقیقا عمله ی دشمن اند یعنی همان کسانی هستند که امام خمینی ( ره ) می گفتند : نگذارید انقلابدست نا اهلان و نامحرمان بیافتد.

صامتی : سپاسگزارم ، در خانه اگر کس است یک حرف بس است تحلیل باشما!

دیدگاه شما

آخرین اخبار