مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 3. مرداد 1391 - 4:11   |   کد مطلب: 319
تجمع كارگران صنايع تبديلي الوند همدان مقابل استانداري

با حضور خجسته و کارخانه‌ای در همدان‌پیام انجام شد
تجلیل از کارشناسان نشست‌های انتخاباتی مجلس نهم

گزارش

مقدمه: روزنامه همدان‌پيام در مرحله اول و دوم نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي تلاش كرد تا در راستاي منويات مقام معظم رهبري و فراهم نمودن زمينه مشاركت حداكثري، انتخاب آگاهانه و عمل، رسالت مطبوعاتي خود كه همان روشن‌سازي افكار عمومي است گام بردارد و در اين راستا به دور از وابستگي به كانون‌هاي ثروت و قدرت به وظيفه ذاتي خود عمل نمايد.
اين روزنامه در ايام انتخابات براي اولين بار در تاريخ مطبوعات اقدام به برگزاري سلسله نشست‌هاي كارشناسي با نامزدهاي انتخاباتي نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي نمود كه در اين نشست‌ها كارشناسان مطرح استان در حوزه‌هاي مختلف نامزدهاي انتخاباتي را مورد پرسش قرار مي‌دادند.
حضور اين كارشناسان كه با استقبال خوب مخاطبان همراه بود، نكات بسياري به همراه داشت و سوژه‌هاي خبري در اختيار رسانه‌ها قرار داد؛ به طوري كه 68 درصد پاسخ‌دهندگان به نظرسنجي صورت گرفته، روزنامه همدان‌پيام را در قدرت تصميم‌گيري خود مؤثر ‌دانستند و اين موفقيت را مي‌توان حاصل حضور كارشناساني دانست كه فارغ از مسائل سياسي و بدون در نظر گرفتن مسائل حاشيه‌اي در اين نشست‌ها حضور يافتند. در مرحله اول انتخابات 62 خبر، 41 تحليل و يادداشت، 18 گفت‌وگو و 19 گزارش با موضوع نشست‌های کارشناسی انتخابات در روزنامه همدان‌پيام منتشر شد. در مرحله دوم نيز 28 خبر، 21 تحليل و يادداشت، 4 گفت‌وگو و 7 گزارش به چاپ رسيد. همچنین در دو مرحله انتخابات 7 مناظره انتخاباتی با حضور کارشناسان برگزار شد. تيراژ روزنامه در ايام انتخابات تا سه برابر افزايش يافت و در پرفروش‌ترين روز 36 هزار نسخه روزنامه به فروش رسيد.
همچنين در ايام انتخابات 30 نامزد انتخاباتي در دفتر روزنامه حضور يافته و به بحث و گفت‌وگو با خبرنگاران و كارشناسان روزنامه پرداختند.
به بهانه قدردانی از حضور كارشناسان در نشست‌هاي انتخاباتي هفته گذشته مراسم تجليل از اين كارشناسان با حضور امير خجسته نماينده مردم همدان در مجلس شوراي اسلامي و ابراهيم كارخانه‌اي ديگر نماينده مردم همدان در مجلس، همچنين رئيس خانه مطبوعات استان برگزار شد كه اين نشست صميمانه بهانه‌اي شد تا دو نماينده مردم همدان به بيان ديدگاه‌هاي خود درباره برگزاري نشست‌هاي انتخاباتي با حضور كارشناسان بپردازند و نيم‌نگاهي هم به وضعيت استان در حوزه‌هاي مختلف داشتند و در ادامه هر كدام از كارشناسان نقطه‌نظرات و پيشنهادهاي در حوزه استاني، شهرستاني و ملي به نمايندگان ارائه دادند.
در ادامه پس از شنيدن پيشنهادهاي كارشناسان هر كدام از نمايندگان مجلس به اظهارنظر پرداختند و در پايان از احمد حيببيان، محمدرضا عراقچيان، حسين‌رضا طاهري، ظاهر پورمجاهد، سيدناصر محمودي، علي رضايي و فيض‌ا... مظفرپور كارشناسان روزنامه همدان‌پيام در ايام انتخابات با اهداي لوح تقدير و هدايايي تقدير به عمل آمد.
همچنين از اكرم چهاردولي دبير ستاد انتخابات روزنامه نيز تقدير شد. گفتني است از حجت‌الاسلام حسني‌حلم، كارشناس حوزه روحانيت در ايام انتخابات نيز تقدير شد كه وي به دليل سفر به مكه مكرمه در اين نشست حضور نداشت. كه ماحصل اين نشست از ديدگاهتان مي‌گذرد.

*.*.*.*.*.

■ كميسيون‌هاي مجلس مغزافزارهاي مجلس هستند
ابراهيم كارخانه‌اي نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي و عضو کمیسیون انرژی مجلس است، کارخانه‌ای در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده دوم با 62 هزار و 959 رأی وارد مجلس شد
وي برگزاري نشست‌هاي كارشناسي در ايام انتخابات در روزنامه همدان پیام را اتفاقي نادر در كشور دانست و گفت: استفاده از كارشناسان و صاحب‌نظران در عرصه انتخابات فضاي جديدي را در عرصه انتخابات استان رقم زد.
كارخانه‌اي از عملكرد روزنامه همدان‌پيام و كارشناسان اين روزنامه در ايام انتخابات تقدير كرد و اظهار داشت: مي‌توان از تجربه اين نشست‌هاي كارشناسي در انتخابات‌ بعدي مانند خبرگان و شوراي شهر استفاده كرد.
وي در ادامه از مسأله نظارت بر قواي ديگر سخن گفت و يكي از وظايف نمايندگان را نظارت بر اجراي دقيق قوانين و عملكرد مديران ملي، استاني و شهرستاني بيان كرد.
كارخانه‌اي با اشاره به اينكه نمايندگان در تمامي امور داخلي حق اظهارنظر دارند، افزود: نمايندگاني در سطح ملي، استاني و بين‌المللي، پويا و اثرگذار خواهند بود كه از فكر و ايده مشاوران، متخصصان و نخبگان استفاده كنند.
كارخانه‌اي كميسيون‌هاي مجلس را مغزافزارهاي مجلس دانست و گفت: به هر ميزان كه اين كميسيون‌ها تخصصي‌تر باشند اقتدار مجلس در زمينه‌هاي مختلف افزايش مي‌يابد.
اين نماينده مجلس با تأكيد بر اينكه كار كارشناسي بايد براساس علم و دانش باشد به نيروگاه مفتح همدان، كارخانه هگمتانه، پتروشيمي اتيلن و فولاد ويان اشاره كرد كه براي احداث آنها كار كارشناسانه صورت نگرفته است و يك پروژه عظيم و در سطح بالا يك باره سقوط مي‌كند و پروژه‌اي با سطح پايين ارائه مي‌شود كه ارتباطي با محصول اوليه ندارد؛ بنابراين اگر قرار است در استان كاري انجام شود بايد كارشناسانه، عالمانه و تخصصي باشند؛ چراكه در شرايط موجود ديگر فرصتي براي آزمون و خطا نيست.
وي درباره مدارك تحصيلي كساني كه در عرصه انتخابات شركت مي‌كنند نيز گفت: در مجلس نهم حداقل مدرك را فوق‌ليسانس قرار داده و من با اين موضوع موافق نبودم؛ چراكه معتقدم كارشناساني با مدرك ليسانس داريم كه توانمندي آنها بسيار بالاست.

■ در مجمع نمايندگان به صورت جدي از مطبوعات دفاع مي‌كنيم
امیر خجسته نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس است. وی در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده اول شهر همدان و فامنین با کسب 83 هزار و 120 رأی وارد مجلس شد.
خجسته در این نشست با بيان اينكه همدان‌پيام در ايام انتخابات حق مردم را ادا كرد، گفت: يكي از ويژگي‌هاي همدان‌پيام اين است كه از هيچ‌‌‌كسي و هيچ‌چيزي هراس ندارد.
وی تصريح كرد: در مجمع نمايندگان به صورت جدي از مطبوعات دفاع مي‌كنيم و هيچ قدرتي نمي‌تواند مطبوعات را محدود كند.
خجسته با اشاره به اينكه روزنامه همدان‌پيام از هر كسي كه احتمال داشت رأی بیاورد در سلسله نشست‌هاي خود دعوت كرد، افزود: در بحث‌هاي كارشناسي مواردي كه از آن غافل بوديم كه از سوي كارشناسان مطرح مي‌شد كه جاي تقدير و تشكر دارد.
عضوکمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس، بحث‌هاي كارشناسي و مشاوره را يكي از نيازهاي مبرم جامعه بيان كرد و اظهار داشت: نبود اتاق فكر عامل آسيب‌هاي جامعه است و همدان‌پيام اين اتاق فكر را تشكيل داد و ما اميدواريم اين نشست‌ها ادامه داشته باشد و در آينده هم از نظرات كارشناسان استفاده كنيم.
خجسته وجود اتاق فكر در زمينه‌هاي مختلف را يكي از نيازهاي استان بيان كرد و گفت: براي كسب موفقيت بايد از نظرات كارشناسان و نخبگان استفاده كنيم.
وي قانونگذاري و نظارت بر اجراي دقيق قوانين همچنين نظارت بر عملكرد مديران در سطح ملي، استاني و شهرستاني را وظيفه مجلس عنوان كرد.
خجسته با تأكيد بر اينكه نخبه‌پروري بايد در استان باب شود، گفت: مي‌توان از نخبگان در رأس مسئوليت‌ها استفاده كرد و افراد غيرمتخصص را براي مسئوليت استان نمي‌پذيريم.
نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي يكي از مطالبات مردم را وحدت بين دو نماينده شهرستان بيان كرد و گفت: اين تركيب بهترين تركيب دو نماينده همدان در اوضاع كنوني است؛ به طوري كه حاصل تعامل بين نمايندگان آن بوده است كه 150 ميليارد تومان براي آزادراه، بزرگراه، راه‌آهن و فرودگاه محقق شده است و براي بهره‌وري نيروگاه مفتح نيز بودجه تخصيص يافته است.

*.*.*.*.*.*.

تأكيد بر اعتماد بين نمايندگان براي خدمت بيشتر به مردم
تشكيل تيم كارشناسي، شناسايي و استفاده از نخبگان، تسريع در انجام پروژه راه كربلا و راه‌آهن از جمله موارد و پيشنهادهايي بود كه احمد حبيبيان كارشناس سياسي روزنامه به نمايندگان بود.
حبيبيان در ادامه از اعتماد بين نمايندگان براي خدمت بيشتر به مردم سخن گفت.
وي همچنين با بيان اين نكته كه استان همدان استاني خوشبخت و بدبخت است، گفت: خوشبخت به دليل دارا بودن عالي‌ترين محصولات كشاورزي و بدبخت از آن نظر كه استان كوچكي است و فرآوري و ارزش افزوده ندارد.
به اعتقاد اين كارشناس صنايع تبديلي و ارزش افزوده حرف اول را در اقتصاد مي‌زند و براي ايجاد اشتغال بايد از توانمندي‌‌هاي كشاورزي استان استفاده كرد.
نماينده مردم همدان در دور پنجم مجلس شوراي اسلامي معتقد است: كشوري كه نفت صادر مي‌كند ثروتمند نيست؛ بلكه كشوري كه از نفتش حدود 3 هزار محصول نفتي توليد مي‌كند موفق خواهد بود.
حبيبيان آيين‌نامه قانون انتخابات را بسيار ابتدايي دانست و گفت: انتخابات نبايد نياز به خرج كردن داشته باشد. همچنين بايد از ازدحام كانديداها جلوگيري شود؛ يعني از كساني كه در اين عرصه شركت مي‌كنند مانند انتخابات خبرگان امتحان بگيرند.
نمايندگان غرب كشور به مسائل كلان كمتر توجه مي‌كنند
محمدرضا عراقچيان، كارشناس حوزه سياسي و شهرسازي با بيان اينكه توزيع قدرت در هيأت دولت به خوبي انجام نشده است، گفت: شرق و غرب كشور، نقشي در قدرت ندارند و اين موضوع نيازمند چانه‌زني سياسي و قانوني است.
عراقچيان با بيان اينكه در دوره چند ساله مجلس حرف ‌هاي كلان از غرب كشور در مجلس زده نشده است، اظهار داشت: نمايندگان غرب كشور بيشتر درگير مسائل اجرايي حوزه‌هاي خود هستند و به مسائل كلان كمتر توجه مي‌كنند.
مجمع نمايندگان در استان مؤذن كم دارد
وي با بيان اينكه مجمع نمايندگان در استان مؤذن كم دارد خطاب به نمايندگان مجلس گفت: ارتباط شما از طريق دفاتر خود با محمدي مديريت اجرايي و استان صورت مي‌گيرد كه اين روند بايد توسعه يابد؛ يعني مي‌توانيد تعداد مؤذن‌هاي خود را افزايش بدهيد و تا هركس و هر زمان كه خواست بتواند با شما ارتباط برقرار كند.
استان با مشکل استراتژی توسعه روبروست
عراقچيان به مشكل استراتژي توسعه استان اشاره كرد و گفت: حل اين مشكل نيازمند شكل‌گيري مجمع خبرگان استاني است و 14 كميسيون بايد براي آن در نظر گرفته شود. اين كارشناس يكي ديگر از مشكلات استان را استفاده نكردن از افراد فهيم و نخبه بيان كرد و افزود: در صورت استفاده نكردن از اين افراد آنها مجبور به مهاجرت خواهند شد.
استان در بخش فرهنگ ضعیف است
عراقچيان به ضعف بخش فرهنگ استان اشاره كرد و گفت: در اين بخش به موازات ساير بخش‌ها رشد كمي داشتيم.
وي با بيان اينكه ديدار چهره به چهره نمايندگان مجلس با مردم خيلي كم است، گفت: نمايندگان مي‌توانند با مردم در مساجد ديدار داشته باشند كه اين امر بر فعال شدن مساجد تأثير مي‌گذارد.
وي همچنين از نمايندگان خواست درباره اتفاقات سياسي، اجتماعي، صنعتي و ... مواضع صريح و روشني داشته باشند.
كميسيون اصل 90 مهمترين ابزار نظارتي مجلس است
علي اصلاني كارشناس حوزه سياسي نيز به مشكلات استان در حوزه‌هاي مختلف اشاره كرد و سنتي بودن استان از نظر كشاورزي، بالا بودن آمار استان در حوزه طلاق، خودكشي، فقر و بيكاري در مقايسه با ساير استان‌ها از جمله موضوعات مطرح شده از سوي اين كارشناس بود.
اصلاني اظهار داشت جمعيت استان 42/2 درصد جمعيت كشور را تشكيل مي‌دهد و اين در حالي است كه كشفيات مواد مخدر در استان 4 درصد كل كشور است.
وي اضافه كرد: استان همدان از نظر ازدواج در رتبه 24 كشور، در طلاق در رتبه دهم و در جرم و امنيت در رتبه دهم قرار دارد.
اصلاني راهكار برون‌رفت از اين مشكل را قوي كردن مديريت استان بيان كرد و گفت: اگر نمايندگان با هم همدل و هم‌صدا باشند مي‌توانند فردي لايق و مورد رضايت مردم را به عنوان استاندار انتخاب كنند.
وي بر تقويت كميسيون اصل 90 مجلس تأكيد كرد و اظهار داشت: ديوان عدالت اداري و اين كميسيون مهم‌ترين ابزار نظارتي مجلس محسوب مي‌شوند. در حالي كه متأسفانه كارشناسان آن ضعيف هستند و حتي به وظيفه خود به خوبي آشنايي ندارند، اما اگر تقويت شوند مي‌توانند بر مديريت استان نظارت داشته باشند.
يكي ديگر از پيشنهادهاي اصلاني به نمايندگان مجلس ايجاد تشكل‌هاي غيررسمي در بين نمايندگان غرب كشور بود.
اشتغال و كنترل تورم دو مطالبه مردم
ظاهر پورمجاهد، كارشناس حوزه اقتصاد در پيشنهادهاي خود به نمايندگان استان بر مشخص شدن تكليف مديريت ارشد استان تأكيد كرد و گفت: ثبات مديريت، تحرك ايجاد مي‌كند و سرپرستي باعث ضعف براي مجموعه اداري استان مي‌شود.
پورمجاهد اشتغال و كنترل تورم را دو خواسته جدي مردم بيان كرد و گفت: وضعيت موجود استان در زمينه اشتغال نگران‌كننده است به طوري كه كارخانه‌ها در حال تعطيلي هستند 30 تا 40 درصد آمارهاي مطرح شده در رابطه با اشتغال صحيح است و نمي‌توان به مجموع آمار ارائه شده استناد كرد.
بانک‌های استان از سرمایه‌گذار استقبال نمی‌کنند
وي به شكل‌گيري منابع در سيستم بانكي اشاره كرد و گفت: بانك‌هاي استان از سرمايه‌گذار استقبال نمي‌كنند و بيش از 600 ميليارد تومان منابع لاوصول مالي را در استان داريم.
وي ادامه داد: در سال‌هاي 84 تا 88 سهم اعتبارات زود بازده و اشتغال استان 1400 ميليارد تومان بوده كه تاكنون 800 ميليارد تومان آن جذب شده و در 17 تا 18 هزار طرح استفاده شده است و 620 ميليارد تومان آن براساس نامه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي پرداخت نشده است.
پورمجاهد دليل اين موضوع را نبود منابع در استان بيان كرد و گفت: پرداختي‌ها توسط بانك‌ها انجام نشده و بخشي از طرح‌ها در بانك‌ها بلاتكليف مانده‌اند.
وي اين اتفاقات را نگران‌كننده دانست و گفت: استان‌هاي ديگر هم درگير اين موضوع هستند، اما در استان همدان این رقم بيشتر است.
وي افزود: 1150 ميليارد تومان در سفر هيأت دولت براي استان مصوب شده كه تاكنون ابلاغ نشده است.
هنوز مشخص نيست در صندوق توسعه ملي چند طرح داريم با توجه به اينكه 4 ماه از سال مي‌گذرد. با اينكه ماده 29 واحدهاي اجرايي هنوز از بانك مركزي ابلاغ شده و در اين زمينه تذكر به وزير اقتصاد راهگشاست.
در حال حاضر تمام واحدهاي توليدي درگير اقساط موقت هستند با گذشت 4 ماه تسهيلات استان هنوز ابلاغ نشده است.
پورمجاهد به صف کشیدن مردم براي خريد مرغ اشاره كرد و گفت: اين موضوع در همدان حادتر است بايد دستگاه‌هاي متولي جدي‌تر برخورد كنند.
به اعتقاد وي اگر جوجه‌ريزي در استان با كاهش روبرو باشد مشكلات پيش رو حادتر خواهد شد.
وي پيگيري طرح‌هاي بزرگ و منطقه ويژه اقتصادي را از ديگر مواردي برشمرد كه نمايندگان بايد مطالبه‌ كنند.
پورمجاهد با بيان اينكه در بخش آب استان شكننده است، گفت: استان فاقد طرح جامع آب است و آب چالش جدي استان محسوب مي‌شود.
وي در ادامه خطاب به نمايندگان اظهار داشت: در حال حاضر پنجره واحد اشتغال استان مشخص نيست .
اين كارشناس از نمايندگان خواست در جلسه با وزير اقتصاد و بانك مركزي منابع مالي استان را مشخص كنند.
پورمجاهد ادامه داد: مجمع نمايندگان استان بايد دفتري براي پيگيري طرح و پروژه‌هاي كلان در استان داشته باشد.
وي همچنین از دو نماينده مجلس خواست كه با كمك مجمع نمايندگان، وزير اقتصاد و بانك مركزي در اولين فرصت تكليف منابع استان را مشخص كنند.
مدیران ما شجاعت سخن گفتن ندارند
حسين‌رضا طاهري، كارشناس حوزه فرهنگ و دانشگاه بر افزايش روحيه پرسشگري در جامعه تأكيد كرد و اين روند را در اصلاح حاكمان جامعه مؤثر دانست.
وي با بيان اينكه به حقوق اجتماعي خود حساسيت نداريم، گفت: اصلاح تفكر مردم نسبت به حقوق سياسي و اجتماعي خودشان يكي از مواردي است كه بايد مد‌نظر نمايندگان قرار بگيرد.
طاهري با ابراز تأسف به وجود فضاي بسته در استان همدان اظهار داشت: مديران ما شجاعت سخن گفتن از نقاط قوت و ضعف را ندارند.
وي طرح پزشك خانواده را يك طرح شكست‌خورده و به دور از كارشناسي دانست كه كسي جرأت ندارد به اين شكست اقرار كند.
وي از تجميع انتخابات رياست جمهوري و شوراها سخن گفت و افزود: اين موضوع نيازمند بررسي و كار كارشناسي است.
طاهري همچنین صداقت، صراحت، شجاعت و مردمي بودن را از ويژگي‌هاي روزنامه همدان‌پيام بيان كرد كه باعث شد در ايام انتخابات سطح آگاهي و تفكر مردم افزايش يابد و نتيجه آن انتخاباتي با مشاركت بالا بود.
تاکید بر تقویت کارآمدی نظام در سطح ملی و استانی
علي رضايي كارشناس سياسي روزنامه گفت: نمايندگان از نگاه استراتژيك 4 شاخص فرصت‌ها، تهديدها، آسيب‌ها و قوت‌ها را بررسي كنند و در راستاي شناسايي فرصت‌ها، تقليل تهديدها، رفع آسیب ها و تقویت قوت‌ها گام بردارند و در چارچوب آن، طرح‌ها را پيگيري كنند.
وي افزود: تقويت كارآمدي نظام در سطح ملي و استاني، بايد از سوي نمايندگان مطمح‌نظر قرار گيرد.
نمایندگان از ظرفیت انتخابات ریاست جمهوری برای توسعه استان استفاده کنند
محمودي كارشناس حوزه سياسي روحانيان، حوزه و دانشگاه، احزاب را گروه‌هاي مرجعي در جامعه بيان كرد كه هر كدام از آنها بايد يك نفر نماينده داشته باشند.
برگزاري جلسه فصلي مجمع نمايندگان با گروه‌هاي مرجع، بازديد از ادارات و حضور در بين كارشناسان، استفاده از ظرفيت انتخابات رياست جمهوري براي توسعه استان از ديگر موارد پيشنهادي اين كارشناس به نمايندگان مجلس بود.
لازمه استانی پویا وجود رسانه و مطبوعات توانمند است
رئيس خانه مطبوعات همدان به عنوان يكي از ميهمانان اين مراسم از عملكرد روزنامه همدان‌پيام در برگزاري نشست‌هاي كارشناسي تقدير كرد و گفت: اين حركت، حركت جديدي بود كه براي اولين‌بار در طول تاریخ 107 ساله انتشار نشريه در استان توسط روزنامه همدان‌پيام انجام شد.
محمدرضا عارف گفت: در سه ماه اخير مطبوعات استان علاوه بر وظيفه اطلاع‌رساني خود تا حدودي خبرساز هم شدند و مي‌توان در برخي از حركت‌ها مظلوميت جامعه مطبوعاتي را مشاهده كرد.
وي از نمايندگان مردم همدان در مجلس شوراي اسلامي خواست كه با سازوكارهاي مد‌نظر خود جايگاه و قوت مطبوعات و رسانه را حفظ كنند تا با توان بيشتر در راستاي ارتقاي مجموعه استان قدم برداشته شود.
عارف، لازمه استاني پويا و زنده را وجود رسانه‌ها و مطبوعات توانمند عنوان كرد.
در خاتمه اين نشست نمايندگان همدان در مجلس شوراي اسلامي به بيان ديدگاه‌هاي خود درباره پيشنهادها و موضوعات مطرح شده از سوي كارشناسان پرداختند.
نظارت در کشور ما ضعیف است
كارخانه‌اي نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي درباره تعيين تكليف راه‌آهن همدان گفت: اين راه‌آهن تا پايان دولت دهم به بهره‌برداري مي‌رسد و راه كربلا نيز تا پايان بهمن به اتمام خواهد رسيد.
كارخانه‌اي از پيگيري استفاده از ظرفيت‌هاي صنايع تبديلي در استان سخن گفت و افزود: به اعتقاد من قانون انتخابات ضعيف است و بايد توانمندسازي شود و براي توانمندسازي آن طرح و برنامه‌هاي مورد نظر را پيگيري خواهيم كرد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد استراتژي توسعه هم گفت: در اين زمينه مشكل ما اين است كه نمي‌دانيم در چشم‌انداز توسعه جايگاه ما کجاست و قرار است در افق 1404 به كجا برسيم تا بر مبناي آن استراتژي خود را تعريف كنيم. در زمينه صنعت سهم استان از ارزش افزوده كل صنعت در کشور 5 يا 6 دهم درصد است كه جاي تأمل دارد و بازمي‌گردد به سال‌ها عقب‌ماندگي استان.
بيكاري كه كارشناسان مطرح كردند اين مشكل سال‌ها جمع شده و در حال حاضر به يك چالش بزرگ تبديل شده است.
در بحث نظارت نيز كشور ما بسيار ضعيف است و ديوان محاسبات فقط در بحث بودجه نظارت مي‌كند. در حالي كه بقيه قوانيني كه در كشور تصويب مي‌شود هيچ نظارتي بر آن وجود ندارد. آيا وظيفه مجلس نيست؟
ما فقط ديوان محاسبات را داريم كه يك ارگان قوي است آن هم 50 درصد مسائل بودجه را ارزيابي مي‌كند.
در رابطه با مديريت استان هم بايد گفت: تصميم‌گيرنده اصلي در اين زمينه دولت است. زمين ‌بازي نمايندگان، مجلس شوراي اسلامي است و قوه ديگري مديريت استان را انتخاب مي‌كند البته آنها ممكن است نظر بدهند مورد قبول واقع شود يا اينكه رئيس جمهوري بگويد نظر من چيز ديگري است.
در حال حاضر استان در وضعیت خاصي قرار دارد 5 ماه ديگر اعضای سیاسی استان درگير مسأله انتخابات مي‌شود.
وضعيت اكنون به گونه‌اي نيست كه فضاي استان نباید فضای آزمون و خطاي ‌فردي باشد كه شناختي از منطقه ندارند در حالي كه بايد فردي را انتخاب كرد كه از ابتدا مسلط به همه مسائل استان باشد و كار اجرايي كرده باشد.
وي در مورد اعتبارات تخصيص يافته به طرح‌هاي زود بازده هم گفت: 800 ميليارد تومان اعتبار طرح زود بازده كه به استان تزريق شده كجاست؟ به فرض اينكه 600 ميليارد تومان را هم بدهند، كدام كالا را مي‌شود توليد كرد آيا بازار خريد دارد و مي‌توانيم صادر كنيم؟ متأسفانه مؤلفه مشخصي در اين زمينه نداريم.
كارخانه‌اي در رابطه با گراني نيز گفت: مديران به اندازه ميوه شب عيد براي مسأله گراني هم برنامه‌ريزي داشته باشند.
وي ريشه گراني را جهاني بودن آن و تحريم‌ها بيان كرد و افزود: قسمتي از ريشه گراني به عدم نظارت و سوءمديريت باز مي‌گردد كه اگر اين مسأله را تقويت كنيم قسمت اعظم فشار از روي مردم برداشته مي‌شود.
اين نماينده مجلس طرح پزشك خانواده را طرحی موفق در كشورهاي اروپايي دانست و گفت: وضعيت فرهنگي اين كشورها كاملاً با ما متفاوت است. ما طرحي كه در جاي ديگري جواب دهد انتظار داريم كه در کشور ما هم اين‌گونه باشد در حالی‌که سرزمين اقليمي، اجتماعي و فرهنگي كشور ما با آنجا متفاوت است.
مدیرانی که غیرکارشناسی انجام بدهند باید خسارت آن را پرداخت کنند
خجسته نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي از تغيير عنوان كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس خبر داد و گفت: قرار است اين كميسيون به شوراها و سياست داخلي تغيير نام يابد.
وي با بيان اينكه خيلي از نماينده‌ها دنبال اسم و رسم هستند، گفت: من براي كار با اين كميسيون آمده‌ام.
انتخابات رياست جمهوري، شوراها، امور داخلي، وزارتخانه‌ها با اين كميسيون در ارتباط است.
وي درباره قانون انتخابات هم اين‌گونه اظهارنظر كرد: با اصلاح و بازنگري اين قانون طرح جامعي در صحن مجلس ارائه خواهد شد.
خجسته به شكل‌گيري 14 كارگروه قبل و بعد از انتخابات اشاره كرد و گفت: اين كارگروه‌ها چشم بيناي نمايندگان هستند. وي تصريح كرد: هر مدير و مسئولي در سطح استان و كشور كار غيركارشناسي انجام بدهد بايد خسارت آن را پرداخت كند.
خجسته در ادامه به مديران استان هم گفت: جايگاه مديريت در استان ما شكسته شده است و ما اين را نمي‌پذيريم. مگر مي‌شود به مديری در جمع توهين شود. جايگاه مديريت بايد حفظ شود تا مدير بتواند قدرتمند عمل كند.
وي با بيان اينكه در استان مدير ناكارآمد را نمي‌پذيريم، اظهار داشت: هر مديري چه بومي باشد چه غيربومي براي ما قابل احترام است. هر كسي كار نكند در مورد وي هيچ‌گونه ملاحظه‌اي نداريم.

دست مالکان مسکن مهر در حنا
خرید و فروش مسکن مهر ممنوع است

اقتصادی

■ قسط‌های مسکن مهر در همدان مالکان را شوکه کرد
همدان‌پیام: در حالی که دولت مهرگستر دهم سال فینال خود را سپری می‌کند بسیاری از پروژه‌ها مانند مسکن مهر به ظن مسئولان در حال پیشرفت قابل توجه و در حال تکمیل و واگذاری هستند این در حالیست که مالکان مسکن مهر در اسدآباد و همدان که دارای پروژه‌های واگذار شده مسکن مهر هستند هم اکنون نه راه پس دارند و نه راه پیش.
در حال حاضر هزاران پروژه مسکن مهر در انتظار افتتاح و واگذاری است بسیاری در این پروژه‌ها ثبت‌نام و سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما به واقع تعدادي از این پروژه‌ها حتی ده درصد هم پیشرفت نداشته‌اند از جمله این پروژه‌ها می‌توان به مسکن مهر مریانج اشاره کرد که مردم مدت‌هاست سهم خود را واریز کرده‌اند، اما به گفته مسئولان این پروژه در مرحله خاک بازی است.
همچنین پروژه‌هایی هستند که تازه ماهیت غیربومی و ناشایستگی پیمانکاران آنها مشخص شده و در حال تعویض پیمانکار مي‌باشند برای مثال به پروژه مسکن مهر 120 واحدی می‌توان اشاره کرد که چند روز پیش فرماندار همدان پیمانکار آن را برکنار کرد.
بخشی از متقاضیان مسکن مهر از یک تا بیش از ده میلیون تومان برای صاحب مسکن شدن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما حتی نمی‌دانند آشیانه‌ای که قرار است داشته باشند دارای چه شرایطی است برخی هم می‌دانند برای خانه‌دار شدن آنها هنوز خشتی روی خشت قرار داده نشده است.
مسئولان از تحویل دادن هزاران مسکن مهر در استان همدان خبر می‌دهند و این امر را مایه موفقیت خود می‌دانند؛ اين در حاليست كه مالکان مسکن مهر در اسدآباد که موفق‌ترین شهرستان در واگذاری لقب گرفته است امروز با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند.
یکی از مالکان مسکن مهر در شهرستان اسدآباد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما می‌گوید: حدود یک سال می‌شود كه آپارتمانم را تحویل گرفته‌ام، در شهرستان اسدآباد زمین به گرانی شهر همدان نیست، اما مسکن مهر را در منطقه‌اي ساخته‌اند که دارای هیچگونه کلاس شهری نیست و هر کسی راضی نمی‌شود در این منطقه زندگی کند.
وی ادامه می‌دهد: ما از روی ناچاری و مشکلات اجاره‌نشینی همه سهم رهن خانه خود را به مسکن مهر دادیم که سقفی برای خومان داشته باشیم، اما نمی‌دانستیم قرار است در هر واحد پنج همسایه داشته باشیم و اصلاً اينكه واحد ما در کدام طبقه این آپارتمان‌هاست.
وي می‌گوید: من شغلم خدماتی است در ماه 300 هزار تومان حقوق می‌گیرم از اسدآباد به همدان در حال رفت و آمد هستم؛ بنابراین یک سوم حقوقم به هزینه‌های رفت و آمد اختصاص دارد با این حساب بعید بود با ده میلیون تومان پس‌انداز که به رهن خانه اختصاص داشت صاحب خانه شوم؛ بنابراین با توجه به اینکه واجد‌ شرایط بودم در مسکن مهر اسدآباد ثبت‌نام کردم.
وی اضافه می‌کند: جالب اینکه تمامی صاحبان مسکن مهر فکر می‌کردند قرار است با یکصد هزار تا یک صد و پنجاه هزار تومان قسط‌های تسهیلات مسکن مهر را پاس کنیم، اما الان بانک قسط‌بندی کرده و برای ما ماهی 350 هزار تومان تعیین کرده است و دیگر اینکه قرار بود تسهیلات با نرخ 4 درصد داده شود، اما الان سود بانکی 12 درصد محاسبه شده است.
وي می‌گوید: ما اگر توان مالی پرداخت این اقساط را داشتیم که دیگر به سوی مسکن مهر آن هم در این منطقه نمی‌آمدیم الان همه ساکنان مسکن مهر در این منطقه متحد شده‌اند که این اقساط را پرداخت نکنند.
وی ادامه می‌دهد: اگر ما توان پرداخت وام را نداشته باشیم باید حداقل بتوانیم مسکن مهر خود را بفروشيم و در جایی دوباره مستأجر شویم، اما گفته می‌شود خرید و فروش مسکن مهر ممنوع است حالا ما نه می‌توانیم قسط بدهیم و نه اجازه داريم مسکن مهر خود را بفروشیم.
گفته‌های این شهروند اسدآبادی بخشی از مشکلات نهفته در مسکن مهر را آشکار می‌کند، قسط‌بندی تسهیلات با توان مالی مالکان مسکن مهر نمی‌خواند و آنها را به مثابه مستأجرانی کرده که باید چند برابر معمول اجاره بدهند و در نهایت نیز مالک مسکن خود نبوده و نمی‌توانند آن را بفروشند.
مسکن مهر قرار بود سقفی برای قشر متوسط و آسیب‌پذیر جامعه باشد، اما برخی از مالکان مسکن مهر که در این طرح سرمایه‌گذاری کرده بودند ممکن بود به هر دلیلی مجبور به فروش مسکن خود شوند.
در گفت‌وگویی که این روزنامه با مدیرکل راه و شهرسازی داشت، وي گفته بود كه منعی برای خرید و فروش مسکن مهر وجود ندارد، اما بهتر است کسانی که مایل به مالکیت مسکن مهر هستند در طرح مسکن مهر ثبت‌نام کنند و ما هم سعی می‌کنیم عرضه مسکن مهر را به روز کنیم.
البته این وعده مدیرکل راه و شهرسازی همچون وعده‌های مدیر راه و شهرسازی سابق مبنی بر تعهد به خانه‌دار کردن همه مردم محقق نشد.
حال در سال پایانی دولت دهم نگرانی‌هایی از بابت پروژه‌های مسکن مهر و تکلیف نهایی آن وجود دارد به طوری که هم اکنون به گفته وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ممنوعیت فروش مسکن مهر حتی کسانی که زیر سقف مسکن مهر زندگی می‌کنند نیز آرامش خود را از دست داده و نمی‌دانند صاحب خانه هستند یا نه؟!
اگر صاحب خانه مهر خود هستند پس باید حق خرید و فروش آن را نیز داشته باشند.
براساس مسائل حقوقي وقتي كسي حقي داشته باشد مي‌تواند اين حق را واگذار كند، به خصوص اگر فرد سند ملك خود را داشته‌ باشد، ولي در حال حاضر انجام هرگونه معامله‌اي در زمينه مسكن مهر تخلف است.
ابوالفضل صومعلو، معاون وزير راه و شهرسازي در اين‌باره مي‌گويد: هر كسي كه سند بگيرد مي‌تواند آن را منتقل كند و هيچ منع قانوني ندارد. درباره مسكن‌هاي خودمالك و 99 ساله وام 25 ميليوني كه به متقاضي پرداخت مي‌شود يارانه‌دار است و بهره‌ اين وام نيز سود چهار درصد است، ولي قطعاً وام 25 ميليون توماني يارانه‌دار با سود چهار درصد نمي‌تواند به خريداري كه واجد شرايط نيست، منتقل شود.
روزانه شاهد ده‌ها تبلیغ فروش مسکن مهر هستیم این موضوع جدیدی نیست و از زمانی که اولین مسکن مهر در همدان واگذار شد پای خرید و فروش این نوع واحد‌های مسکونی نیز به بنگاه‌های معاملاتی باز شد، اما باید دید با این سیاست‌گذاری جدید وزارت راه و شهرسازی در سایه عدم اطلاع رسانی کسانی که اقدام به نقل و انتقالات مسکن مهر کرده‌اند با چه مشکلاتی در آینده روبرو خواهند شد و اینکه مسئولان چه برنامه‌ای برای تسریع در سنددار کردن واحدهای مسکن مهر دارند هر چند مسکن مهر متعلق به دولت خواهد بود و مالکان مسکن مهر هیچ وقت صاحب آن نخواهند شد.

صندلی داغ
رحماندوست، معروف به شاعر "صد دانه یاقوت"

سیاسی

همدان‌پیام: مصطفی رحماندوست معروف به شاعر «صد دانه یاقوت» متولد اول تیرماه در شهر همدان، شاعر، نویسنده و مترجم کتاب‌های کودکان و نوجوانان است.
او پس از اخذ مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران، به عنوان کارشناس کتاب‌های خطی در کتابخانه مجلس مشغول به کار شد و سپس به عنوان مدیر مرکز نشریات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیر مسئول نشریات رشد، سردبیر رشد دانش‌آموز، سردبیر و پدیدآورنده سروش کودکان و نوجوانان به فعالیت خود ادامه داد.
وي سه سال، مدیرکل دفتر مجامع و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران بوده است که بنا بر گفته خودش، آغاز راه او برای انتقال ادبیات برگزیده کودکان و نوجوانان ایران به زبان‌های دیگر بوده است. مصطفی رحماندوست، علاوه بر این، مدرس داستان‌نویسی و ادبیات کودکان و نوجوانان در دانشگاه‌ها نیز بوده است.
رحماندوست پس از بازنشستگی از سمت‌های دولتی، مدیرگروه شكوفه(بخش كودكان و نوجوانان) انتشارات امیرکبیر و مشاور ادبی آثار مربوط به كودكان و نوجوانان کتابخانه ملی ایران و یکی از اعضای اصلی داوران بین‌المللی جشنواره بین‌المللی فیلم كودكان و نوجوانان اصفهان و جشنواره بین‌المللی تئاتر كودكان و نوجوانان است. همچنين وي عضو هیأ‌ت‌های‌داوری‌ كتاب‌ سال، جشنواره‌های‌ كتاب‌ و مطبوعات‌ كودكان و عضو شورای ‌موسیقی ‌كودكان ‌و شورای کتاب کودک ایران نیز بوده ‌است.
از این نویسنده و شاعر ایرانی، تاکنون 160 اثر به صورت مجموعه شعر برای کودکان و نوجوانان، تألیف و ترجمه داستان‌های کودکان و نوجوانان در ایران و جهان منتشر شده ‌است. تیراژ کتاب‌های او به بیش از پنج و نیم میلیون نسخه می‌رسد که از آن میان می‌توان به آثار زیر اشاره کرد:
«فرهنگ‌آسان: دانشنامه ویژه کودکان‌و نوجوانان»‌، «فرهنگ‌ضرب‌المثل‌ها: مجموعه‌ای ارزشمند از ضرب‌المثل‌های ایرانی»، «ترانه‌های نوازش» شامل مجموعه‌ای از لالایی‌ها که از آن میان «لالایی عاشورا» بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. مجموعه شعرهای «قصه پنج انگشت» و «بازی با انگشت‌ها» که ریشه در ادبیات فولکلور ایران دارد و تعدادی از اشعار این مجموعه به زبان سوئدی نیز ترجمه شده‌ است.
برخی از آثار مصطفی رحماندوست بدين قرار است: «۲ پر ۲ پر ۴ پر»، «آسمان هم خندید»، «ترانه‌های نوازش»، «بازی شیرین است»، «درسی برای گنجشک»، «توپ در تاریکی»، «بچه‌ها را دوست دارم»، «مرغ قشنگ تپلی»، «پرنده گفت: به!به! صدای ساز می‌آید»، «خروس غصه خورد» و «زیباتر از بهار».
وي هم اکنون به تدریس داستان‌نویسی و ادبیات كودكان و نوجوانان مشغول است و به عنوان مسئول بخش کتاب‌های خارجی کودکان و نوجوانان در کتابخانه ملی فعالیت می‌کند.
رحماندوست در گفت‌وگو با همدان‌پیام از شروع به کارش می‌گوید: اولین نوشته‌ام زمانی چاپ شد که دانش‌آموز دبیرستان بودم. آن هم در یک مجله محلی و نه اثری که برای بچه‌ها نوشته شده باشد.
در دوره دانشجویی شعرها و قصه‌های زیادی نوشتم و چاپ کردم، همه برای بزرگسالان؛ اما در اواخر دوره دانشجویی بود که ادبیات کودکان و نوجوانان را شناختم و تصمیم گرفتم سالک و رهپوی این راه باشم. روانشناسی خواندم؛ ساده‌نویسی کار کردم؛ کتاب‌های بچه ها را ورق زدم؛ معلم بچه‌ها شدم؛ چند جا درس دادم، اول نمایشنامه و قصه نوشتم مثل «سربداران» و «خاله خودپسند»، بعد شعر سرودم.
امروز بعد از گذشت 33 سال بدون وقفه برای بچه‌ها کار می‌کنم، هر شغلی را هم که پذیرفته‌ام، به ادبیات کودکان و نوجوانان ربط داشته است: مدیر برنامه کودک سیما، مدیر مرکز نشریات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سردبیر نشریه پویه، مدیر مسئول مجله‌های رشد، سردبیر رشد دانش‌آموز، سردبیر سروش کودکان و دبیر چهارساله جشنواره تئاتر کودکان.
داوری بسیاری از جشنواره‌های سینمای کودک، مسابقه‌ها و سالانه‌های کودک و نوجوان، تدریس درس قصه‌گویی را نیز در کارنامه خود دارم.
وی می‌گوید: تلاش زیادی کردم تا راه برای آنهایی که واقعاً دلسوخته بچه‌ها هستند و کمر بسته‌اند تا به شعر و قصه کودکانه بپردازند، هموار شود. جلسات زیادی برای آموزش شعر و قصه به جوانان با استعداد دایر کردم و جلسات نقد قصه و شعر بسیاری را به وجود آورده‌ام.
این شاعر کودکان كه در سال 1357 ازدواج کرده است دارای3 فرزند می‌باشد.
رحماندوست که یک سال مدیریت جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و یک سال هم داور جشنواره فیلم کودک و نوجوان در همدان را بر عهده داشت درباره میزبانی همدان در این جشنواره‌ها می‌گوید: فکرش را هم نمی‌کردم که همدان بتواند این جشنواره‌ها را مدیریت کند اما برگزاری این جشنواره‌ها خیلی بیشتر از حد انتظار من اتفاق افتاد و همدان توانست سربلند بیرون آید.
به اعتقاد وی همدان مهد نویسندگان و شاعران کودکان و نوجوانان بسیاری است و باید در این زمینه بیشتر تلاش کند.
رحماندوست در خصوص رفتن جشنواره فیلم کودک و نوجوان از همدان نیز می‌گوید: اگر مدیران استان بخواهند می‌توانند این جشنواره‌ها را در همدان نگهدارند. در حال حاضر برگزاری جشنواره تئاتر کودکان و نوجوانان به مدیریت همدان است و مسئولان می‌توانند آن را برای همیشه نگه دارند. اینکه یک مدیر به بهانه هزینه‌ها جشنواره را از دست بدهد درست نیست؛ بلکه هر مدیری می تواند از مقام بالاتر خود بودجه مورد نیاز را به نام جشنواره گرفته و در هزینه‌کرد آن به نفع شهر اقدام کند.
وی گفت: در زمان مرادی، استاندار سابق همدان بودجه خوبی برای تجهیز سالن‌های همدان برای برگزاری جشنواره گرفته شد. لذا اگر مدیران سیاسی و فرهنگی توانایی داشته باشند، می‌توانند جشنواره‌ها را نگه دارند و بودجه‌هایی را در این زمینه گرفته و به انجام کارهای زیربنایی در شهر اقدام کنند.

کمیته تنظیم بازار تأثیری بر بازار مرغ نگذاشت
بازار مرغ همدان کجا؛ تهران کجا؟!

اخبار

همدان‌پیام: حتی یک نفر را هم نمی‌توانید پیدا کنید که با دست خالی از نمایشگاه برگردد و یا هر مقدار که مرغ خواسته باشد خریداری نکند. در روزهای اول نمایشگاه مرغ گرم را با قیمت 4650 تومان توزیع می‌کردیم اما چون ازدحام زیاد بود احتمال خرابی مرغ وجود داشت؛ لذا مرغ گرم را به سازمان میادین میوه و تره‌بار منتقل کردیم و به طور متوسط روزی 200 تا 250 تن مرغ گرم با همین قیمت در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود.
متن فوق گفته‌های رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران است و البته نباید انتظار داشت مسئولی در همدان بتواند این‌گونه سخن بگوید! در همدان قیمت مرغ رکورد خود را افزایش می دهد تا بار دیگر مسئولان پس از جلسه کمیته تنظیم بازار که باید نام آن را به کمیته تنظیم بازار مرغ تغییر داد به دنبال مقصر اصلی این ماجرا باشند. در جلسه روز یکشنبه اين هفته به صورت صریح و روشن بخش خصوصی مقصر اصلی گرانی مرغ لقب گرفت اما باید دید چگونه بخش خصوصی می تواند از قانون گریزد و این‌گونه مسئولان دولتی همدان را در تنگنا قرار دهد.
مشخص نیست پیش از داستان گرانی مرغ، بخش خصوصی در کجای برنامه مدیریتی استان قرار داشت که امروز پس از گرانی مسئولان این بخش را مقصر می‌دانند و در نهایت این‌گونه نتیجه‌گیری می کنند...
کمیته تنظیم بازار تأثیری بر بازار مرغ نگذاشت که باید خود با تولیدکننده وارد مذاکره شده و بازار را مدیریت کنند.
تنظیم بازار مرغ، یک معضل کشوری است و هم اکنون در همه جای کشور مردم با مشکل کمبود و گرانی مرغ دست و پنجه نرم می کنند، مسئولان سایر استان ها سعی می کنند با مدیریت بازار مرغ، کم و بیش خود را تنظیم بازار این محصول فعال كنند؛ اما مسئولان استان همدان با مقصر نشان دادن یکدیگر سعی در سبک کردن بار انتقادات مردمی داشته و به نظر می رسد دیواری کوتاه تر از بخش خصوصی نیافته اند.
مرغ به دنبال کاهش واردات سویا که خوراک اصلی مرغ های گوشتی است سر به گرانی گذاشت مرغداران به هر نحوی سعی در تأمین نیاز واحد های تولیدی خود کردند اما کمبود سویا روز به روز بیشتر به گرانی ها دامن می زد و در نهایت منجر به کاهش قابل توجه جوجه ریزی در مرغداری ها شد که امروز شاهد عواقب آن، یعنی کمبود مرغ هستیم.
از سوی دیگر، مرغداران در سراسر ایران به نحوی سعی کردند حتی با پیش خرید سویا، دولت را در واردات این خوراک ضروری یاری دهند که در نهایت موفق به تأمین نهاده های مورد نیاز خود نشدند. این فشار تا امروز هم ادامه دارد و سبب گرانی سویا تا حد 1800 تومان شده است . دولت اخیراً تصمیم گرفت سویا را با نرخی پایین به مرغدار عرضه کند که قیمت حدود 900 تومان اعلام شد این عدد می توانست در کاهش هزینه های تولید بسیار مؤثر باشد و در نهایت مرغدار تولید خود را با قیمت 4400 به بازار توزیع برساند. اما این سیاست حمایتی نیز اجرا نشده و نتوانست بر بازار تأثیری گذارد.
هم اکنون تولیدکننده و مصرف کننده مرغ ناراضی هستند و حمایت های دولت را برای ثبات قیمت در این بازار ضروری می دانند. این امر به خصوص در زمان حاضر که با ماه مبارک رمضان مقارن شده است بیش از گذشته ضروری به نظر می رسد.
به گزارش همدان‌پیام در جلسه روز گذشته مسئولان پیشنهاد کردند اتحادیه ها را از چرخه تولید حذف شوند اما باید به این موضوع كارشناسانه نگاه کرد. شاید گرانی مرغ فرصتی برای توانمندسازی یک اتحادیه کشاورزی باشد که در آینده بر اساس اصل 44 قانون اساسی باید وظایف دولت را بر عهده گیرد و از طرف دیگر مسئولان دولتی خود بهتر می دانند که نمی توانند با تک تک تولیدکنندگان مرغ وارد مذاکره شوند بنابراین دوباره باید با نماینده آنان مذاکره کنند که همین اتحادیه است.
بر اساس گفته نوری، معاون برنامه ریزی استانداری استفاده از قوه قهری برای مدت کوتاهی جواب می دهد بنابراین بهتر است با دید کارشناسی به موضوع گرانی مرغ در همدان نگاه کرد و بر روی کم کاری های صورت گرفته صحه نگذاشت.
به هر حال باید دید چگونه استان تهران می تواند تا ساعت 11 شب مرغ توزیع کند اما همدان که دارای بیشترین تولید مرغ در منطقه خود است بازار مرغ را به حال خود رها کرده است. بر اساس مصوبات قبلی قیمت مرغ نباید از 5200 تومان بیشتر باشد اما هم اکنون قیمت مرغ بالای 7 تومان گزارش شده است. از مقصر ماجرا که بگذریم باید دید آخرین کمیته تنظیم بازار چه تأثیر مثبتی بر بازار مرغ خواهد گذاشت .

تجمع كارگران صنايع تبديلي الوند همدان مقابل استانداري

اخبار

همدان‌پيام:‌ ديروز دوم مردادماه 91، همزمان با دومين روز از ماه پرفضيلت رمضان بخشي ديگر از قصه و تراژدي تجمع كارگران از كار بيكار شده و خجل از روي خانواده‌هايشان در مقابل كاخ سبز استانداري همدان رقم خورد.
اين بار كارگران كارخانه صنايع تبديلي الوند همدان با زبان روزه و دلي گرفته از دست روزگار و با اندك اميدي براي رسيدن به حق و حقوقشان در مقابل ساختمان استانداري همدان تجمع كردند و تصميم دارند با ادامه اين تجمعات 26 ماه حقوق معوقه خود را زنده كنند.
كارگران كارخانه صنايع تبديلي الوند همدان حدود 26 ماه است كه حقوق نگرفته و از كار بيكار شده‌اند.
يكي از كارگران می گوید: بيش از 10 سال سابقه كار در كارخانه صنايع تبديلي الوند دارم و نيروي رسمي هستم، اما از 20/3/89 تا به امروز حقوق نگرفته‌ام و از كار هم بيكار شده‌ام.
وي كه به عنوان نمايندگان كارگران از کار بیکار شده سخن مي‌گفت، افزود: در طول اين مدت به استانداري، اداره كار و نهادها و دستگاه‌هاي مختلف مراجعه و شكايت كرده‌ايم اما هيچكس پاسخگو نيست.
وي با بيان اينكه بيش از 50 پرسنل رسمي صنايع تبديلي الوند به دليل سوء مديريت اين واحد از كار بيكار شده‌اند، تصريح كرد:‌ با مراجعه به مراجع قضايي و شكايت از مدير كارخانه پيگير حقوقمان شده‌ايم و حكم جلب مدير را هم داريم اما تا به امروز نتيجه‌اي نگرفتيم.
وي با گلايه از بي‌توجهي مسئولان استان ادامه داد: چرا بايد بي‌قانوني و بي‌عدالتي در جامعه آنقدر عادي شود كه به خاطر يك نفر بيش از 50 خانواده آواره شوند. يكي ديگر از كارگران از كار بيكار شده صنايع تبديلي همدان با بيان اينكه 17 سال سابقه كار در اين واحد توليدي دارد و نيروي رسمي آنها بوده است، گفت: از زماني كه مديريت كارخانه از بخش دولتي به بخش خصوصي واگذار شد مشكلات و بدبختي‌هاي ما هم شروع شد.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر، خط توليد صنايع تبديلي الوند همدان متوقف شده و تعطيل است، اضافه كرد:‌ چرا مسئولان به فكر نيستند، مگر مي‌شود 26 ماه حقوق نداشت و تاب آورد. چقدر پول قرض كنيم. ديگر كسي هم به ما پول قرض نمي‌دهد. اگر به فكر ما نيستيد به زن و فرزندان ما رحم كنيد.
وي ادامه داد:‌ امروز آمده‌ايم تا با تجمع مقابل استاندراي،‌ حقوق ضايع شده‌مان را پس بگيريم. بالاخره كسي بايد پاسخگو باشد. آنقدر اين تجمعات را ادامه مي‌دهيم تا بالاخره به حق و حقوقمان برسيم.
كارگران معترض تلاش كردند تا با مديريت استانداري همدان ديداري داشته و مشكل خودرا بازگو كنند؛ اما نه به آنها اجازه ورود به استانداري داده شد و نه مسئولي از استانداري براي شنيدن حرف آنها از استانداري خارج شد. لازم به ذکر است که کارخانه صنایع تبدیلی الوند همدان از جمله 31 پروژه مهر ماندگار در استان است.
محمدمهدی فرشچی موحد ، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در پاسخ به این سوال که آیا از تجمع کارگران بیکار شده این کارخانه مطلع هستید؟ گفت: اطلاعی از این تجمع ندارم؛ اما هم اکنون طرح صنایع تبدیلی الوند در دست بررسی است تا در صورت امکان برای راه اندازی مجدد و تکمیل این کارخانه اعتبارات لازم تخصیص یابد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار