مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 17. مهر 1391 - 9:25   |   کد مطلب: 3282
سرنگونی یک پهپاد در نزدیکی‌های تاسیسات دیمونا، واکنش‌های زیادی را محافل خبری درپی داشته است. کارشناسان می‌گویند، نفوذ این پهپاد به عمق 60 کیلومتری اسرائیل نشان از ضعف گنبد آهنین دارد.

به گزارش صدای دانشجو به نقل ازفاطر، منابع خبری در سرزمین‌های اشغالی روز گذشته در خبری فوری از سقوط یک پهپاد بی نام و نشان در حوالی صحرای نقب در عمق استراتژیک سرزمین‌های اشغالی خبر دادند.

صحرای نقب برای اسرائیل از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که هم اکنون وزارت انرژی اسرائیل در حال اکتشاف اورانیوم در جنوب این صحرا است. این اکتشافات در حال حاضر بین منطقه « آراد و سودوم» در حال انجام است.

شرکت گولیور یک شرکت اسرائیلی است که اخیراً به مدت یک سال در محدوده ۴۸۹ هکتاری از زمین نقب، عملیات اکتشاف اورانیوم را آغاز کرده است. این شرکت پیشتر اعلام کرده بود که علایمی از مواد رادیواکتیو در حفاری‌های نزدیک «تاهروریم» پیدا شده است.

مقامات اسرائیل برای مقابله با پاسخ های موشکی عراق در سال های نچندان دور اقدام به برپایی یک سپر دفاع موشکی کردند تا از اصابت موشک‌های عراق به تاسیسات و منافع اسرائیل جلوگیری کنند. «گنبد آهنین» در جریان درگیری‌های عراق و اسرائیل موفق شد موشک‌های اسکاد عراق را ردیابی و منهدم کند.

هم‌اکنون رادارهای فوق پیشرفته ساخت آمریکا در اسرائیل مستقر هستند

سیستم موشکی گنبد آهنین دارای ۳ بخش است؛ رادار ردیابی موشک، یک مرکز کنترل و یک بخش شلیک موشک سه بخش اصلی گنبد آهنین هستند. شکل اولیه این سیستم پیشتر به‌ صورت موشک‌های پاتریوت آمریکا در سرزمین‌های اشغالی و عربستان به کار گرفته شده بود.

رادیوی رژیم صهیونیستی امروز اعلام کرده است که، سرنگونی پهپاد ناشناس در منطقه جبل الخ لیل روی داده است.

پایگاه اینترنتی نهرین نت امروز در یک گزارش درباره سرنگونی این پهپاد در صحرای نقب، اعلام کرده که «جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل» به پرواز در آمده و این هواپیما را همراهی کرده و در منطقه جبل یاتیر منهدم کرده‌اند.

پیشتر مقامات نظامی اسرائیل اعلام کرده بودند که گنبد آهنین از پیشرفته‌ترین تجهیزات برای رهگیری و اهدام اهداف هوایی استفاده می‌کند اما حالا یک پهپاد ناشناس توانسته از تمام رادارها و سامانه‌های پدافندی مستقر در سرزمین‌های اشغالی عبور کرده و به صحرای استراتژیک نقب نفوذ کند.

نحوه فعالیت سامانه گنبد آهنین اسرائیل

رادیو اسرائیل امروز در خبری گفته بود که نظامیان اسرائیلی با گذشت یک روز هنوز به دنبال لاشه این هواپیما هستند. تاکنون منابع خبری از پیداشدن لاشه هواپیما خبری منتشر نکرده‌اند.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از اظهار نظر درباره طرفی که در پس پرده ارسال این هواپیما بوده است، خودداری کرد اما رادیوی این رژیم گفت: «این باور وجود دارد که این هواپیما ماموریتی اطلاعاتی داشته است.»

به نوشته نهرین نت، با وجود تلاش فرماندهان رژیم صهیونیستی برای به تصویر کشیدن سرنگونی هواپیما به عنوان عملیاتی دلاورانه و ستایش ایهود باراک وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از فرمانده نیروی هوایی و این عملیات که آن را موفقیت آمیز خواند اما این حادثه شکست مفتضحانه دستگاه‌های پیشرفته راداری و نیروی هوایی رژیم صهیونیستی را ثابت می کند.

هواپیمای بدون سرنشین سرنگون شده توانسته بود، تاعمق حدود ۶۰ کیلومتری فلسطین اشغالی نفوذ کرده و خود را به ۴۰ کیلومتری راکتورهسته‌ای دیمونا برساند.

دیمونا کارخانه آزمایش پلوتونیوم و مهمترین سایت هسته‌ای اسرائیل است

سایت هسته‌ای دیمونا و مرکز تحقیقات اتمی نقب یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های هسته‌ای اسرائیل محسوب می‌شوند که درر ۱۰ کیلومتری جنوب شهر دیمونا و در حوالی صحرای نقب واقع هستند.

پایگاه نهرین نت نوشته است، حال این سوال بزرگ مطرح است که چه کسی در پس پرده عملیات نفوذ هواپیمای کنترل از راه دور بوده است؟ پاسخ هرچه باشد این حادثه بر ناتوانی رژیم صهیونیستی در محافظت از عمق فلسطین اشغالی حکایت دارد زیرا یک هواپیما می‌تواند به حساسترین هدف یعنی راکتور هسته ای دیمونا نزدیک شود که خط قرمز این رژیم و همه موجودیت و حیاتش به شمار می‌رود.

کارشناسان نظامی‌ می‌گویند با وجود استقرار سامانه‌های پیشرفته راداری و ره‌گیری در سرزمین‌های اشغالی و همچنین در مجهز بودن ارتش اسرائیل به سامانه‌های مدرنی همچون سامانه پدافندی «گنبد آهنین»، نفوذ این پهپاد به عمق ۶۰ کیلومتری اسرائیل نشان می‌دهد که پهپاد سرنگون‌شده با عبور از چشمان تیزبین رادارها پیشرفته، ارتش اسرائیل را مجبور به پرواز جنگنده برای سرنگونی این پهپاد کند و این معنای بدی برای سامانه‌های دفاعی اسرائیل دارد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار