مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 4. مرداد 1391 - 11:47   |   کد مطلب: 373
معاون عمراني استاندار همدان وعده داد:مهر 92 پرونده مسكن مهر بسته شده است

معاون عمراني استاندار همدان وعده داد:

مهر 92 پرونده مسكن مهر بسته شده است
اخبار

همدان‌پيام: معاون عمراني استاندار همدان در جلسه عصر دوشنبه شوراي مسكن استان كه با موضوع بررسي وضعيت پروژه‌هاي مسكن مهر استان برگزار شد، اعلام كرد: تا پایان نيمه اول سال آينده، پرونده مسكن مهر استان همدان بسته مي‌شود.
خسرو سامري با بيان اينكه سهم همدان در ساخت انواع مسكن در سال 90 تعداد 23 هزار واحد بوده است، گفت: سال گذشته با بهره‌برداري از 24 هزار و 37 واحد مسكوني تعهد استان محقق و درآمد مالي هزار ميليارد توماني در بخش مسكن همدان حاصل شد.
معاون عمراني استانداري همدان با اشاره به اينكه در سال جاري 23 هزار واحد مسكن ديگر بايد در استان احداث شود، اضافه كرد: سهميه شهرستان‌هاي مختلف مشخص و به فرمانداران ابلاغ شد و از ابتداي سال در حال پيگيري است.
سامري با اشاره به اينكه در ساخت مسجد در سايت‌هاي مسكن مهر نسبت به ساخت مسكن عقب هستيم، تصريح كرد: با توجه به روند ساخت مدارس در پروژه‌هاي مسكن مهر در استان با چالش مواجه خواهيم شد.
وي همچنين به ديده نشدن مناسب فضاهاي عمومي در پروژه‌هاي مسكن مهر استان به خصوص حوزه انتظامي اشاره كرد و گفت: متأسفانه در هيچ يك از مساكن مهر استان، بحث حوزه انتظامي مطرح نشده است و اين موارد بايد بررسي و لحاظ شوند.
مديركل اداره راه و شهرسازي استان همدان نيز در اين جلسه گفت: براساس مكاتبات اخير وزارتخانه با استان، خوشبختانه استان همدان جزو 5 استان برتر كشور در خصوص پيگيري سريع پروژه‌ها برگزيده شده است.
سيد كمال‌الدين ميرجعفريان افزود: براساس آخرين گزارش‌هاي وزارتخانه استان همدان در خصوص مسکن شهرهاي زير 25 هزار نفر از رتبه 21 به 13 در خصوص شهرهاي بالاي 25 هزار نفر از رتبه 26 به 16 ارتقا پيدا كرده است.
وي در خصوص هدف‌گذاري مسكن مهر در استان اظهار داشت: هدف‌گذاري ما در باب مسكن مهر استان 29 هزار و 199 واحد در شهرهاي بالاي 25 هزار نفر بوده كه تاكنون 26 هزار و 910 واحد آن محقق شده است.
ميرجعفريان اضافه كرد: در شهرهاي زير 25 هزار نفر نيز بايد 7 هزار و 908 واحد مسكن مهر احداث شود.
قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي در خصوص برنامه‌هاي افتتاحيه اين دستگاه در هفته دولت بيان كرد: در هفته دولت امسال 24 هزار و 303 واحد مسكن شامل 7500 واحد در شهرهاي بالاي 25 هزار نفر، 3 هزار و 170 واحد در شهرهاي زير 25 هزار نفر، 282 واحد در قالب بنگاه‌هاي زود بازده، يك هزار و 168 واحد در قالب بافت فرسوده و 12 هزار و 183 واحد افتتاح خواهد شد كه بخشي از آن، متعلق به مسكن افتتاح شده سال 90 و بخشي هم شامل تعهد بخش مسكن استان در سال جاري است.
ميرجعفريان در ادامه به برخي مشكلات بخش مسكن استان نيز اشاره كرد و گفت: تعيين تكليف آماده‌سازي تپه امام‌گل همدان، پروژه 12 واحدي خانه مطبوعات جولان و آماده‌سازي فاز دوم تپه حاج شمسعلي را از جمله مشكلات اين بخش است كه بايد هرچه سريع‌تر بررسي شود.
برخي فرمانداران حاضر در اين جلسه نسبت به همكاري نامناسب مدیران عامل بانك‌ها در خصوص ارائه تسهيلات به روستاييان متقاضي دريافت وام مسكن گلايه داشتند كه لهرابيان، رئيس شوراي سياستگذاري امور بانك‌ها در اين رابطه اعلام كرد: در خصوص پذيرش ضامن‌هاي زنجيره‌اي از سوي روستاييان متقاضي دريافت تسهيلات مسكن هيچ مشكلي وجود ندارد و اگر در شهرستان‌ها همكاري خوبي نباشد يك كار سليقه‌اي است.
وي از فرمانداران درخواست كرد: در صورت مشاهده و برخورد مجدد با چنين مواردي، موضوع را كتباً به شوراي سياستگذاري امور بانك‌ها اعلام كنند.

صندلی داغ

عراقی؛ با طرحی برای حوزه آب همدان
سیاسی

همدان‌پیام: محمودرضا عراقی، مدیرعامل اسبق آب منطقه‌ای استان همدان متولد سال 1341 در شهر ملایر است.
دوران ابتدایی و راهنمایی را در مدرسه گویا در ملایر گذرانده و دوره دبیرستان را نیز در دبیرستان شریعتی ملایر در رشته ریاضی فیزیک به اتمام رسانيد.
مهندسی عمران آب را از دانشگاه صنعت آب و برق و فوق لیسانس را در رشته مدیریت از مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت وزارت نیرو در کرج اخذ کرده است.
وی از سال 1364 تا 1370 در دفتر مطالعات همدان به عنوان کارشناس مشغول به فعالیت بود. بعد از آن از سال 1370 تا 1372 رياست اداره مدیریت منابع آب ملایر که هم اکنون اداره آبیاری ملایر نام گرفته است، بر عهده داشت.
عراقی از سال 1370 تا 1374 نیز مدیر دفتر سد و شبکه در همدان بود و بعد از آن تا سال 1380 معاون بهره برداری امور آب همدان بود.
از سال 1380 تا 1384 مدیرکل امور آب استان همدان را عهده‌دار بود و از سال 1384 تا 1387 نیز با مستقل شدن اداره کل امور آب، عراقی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان شد. از سال 1387 تا 1388 نیز مدیر حوزه آبریز خلیج فارس، دریای عمان در شرکت مدیریت منابع آب ایران شد.
عراقی بعد از آن از سال 1388 تا 1389 به مدت یک سال نیز معاون هماهنگی حوزه های آبریز شرکت مدیریت منابع آب ایران بود.
وی از سال 1389 نیز معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران شد و در حال حاضر نیز در همین پست مشغول به فعالیت می باشد.
عراقی از جمله مدیران حوزه آب در استان همدان بود که سال ها در حوزه آب اقدامات مؤثری را صورت داد. در زمان مدیریت وی بسیاری از کارهای بنیادی در حوزه آب استان کلید خورد که در حال حاضر مورد بهره برداری قرار گرفته و یا در حال انجام است.
وی به عنوان یک چهره استانی که هم اکنون در خارج از استان و در عرصه ملی فعالیت می کند درباره آینده استان در حوزه آب، همچنان حساس است و می گوید: از آنجا که به مشکلات حوزه آب در استان همدان آشنا هستم و آن را از نزدیک لمس کرده ام در تصمیم‌گیری های کلان در این حوزه حضور دارم و بعضاً از نظرات مدیران استان همدان بهره می برم.
به گفته وی، مشکلات همدان در حوزه آب بیشتر به مشکلات استفاده از تأسیسات آبی مانند سد و شبکه و منابع آب زیرزمینی و منابع آب سطحی باز می گردد.
عراقي می‌گوید: ضمن اینکه در تصمیم گیری های کلان از تجربه های مدیران اجرایی استفاده می کنیم و در قوانین و مقررات و دستورالعمل ها تصمیم سازی می کنیم؛ در ارتباط با مسائل استان همدان نیز تا آنجا که مدیران عامل و مسئولان استان با ما در ارتباط بودند حداکثر همکاری را برای رفع مشکلات داشته ایم. از جمله در تأمین اعتبار برای مرمت و بازسازی سازه های آبی، تأمین اعتبار برای طرح های تعادل بخشی سفره های زیرزمینی و همچنین در ارتباط با تخصیص آب برای صنایع کوچک و کم‌آب‌بر سعی کردیم تا آنجا که در توانمان بود تأثیرگذار باشیم.
وي در خصوص مشکلات استان همدان در حوزه آب در زمان مدیرعاملی خودش در شرکت آب منطقه ای همدان می‌گوید: در آن زمان همدان تقریباً 10 سال پیش مشکل تأمین آب شرب داشت و در واقع با قحطی آب مواجه بود که اگر تمهیدات لازم در آن زمان صورت نمی‌گرفت با مشکلات بیشتری در حوزه آب شرب مواجه می شدیم. آن زمان باید با احداث سدها، منابع سطحی را مهار می کردیم تا آب شرب مردم تأمین گردد؛ لذا برای حل بزرگترین مشکل در آن زمان که همان تأمین آب شرب بود باید سد احداث می کردیم. تا اینکه در حال حاضر با افزایش ارتفاع سد اکباتان حجم سد از 8 میلیون متر مکعب به 40 میلیون متر مکعب افزایش یافته است و این همان چیزی است که هم اکنون باعث شده آب در همدان با اطمینان خاطر و بدون قطعی تأمین گردد.
عراقی معتقد است پروژه های آب مربوط به یک نفر نیست؛ بلکه مجموعه ای از مدیران در مقاطع مختلف پیگیر موضوع خواهند بود تا به نتیجه مطلوب برسد.
وی در خصوص سدسازی در استان می‌گوید: پیش‌بینی احداث سد در شهرهای استان برای تأمین آب شرب در سال های گذشته صورت گرفت. سدهایی چون سد کلان در ملایر، سد سرابی برای تویسرکان، نعمت آباد در اسدآباد و شنجور در رزن و همچنین گرین در نهاوند پیش بینی شد و مطالعه و یا در مقاطعی اجرای آن در گذشته صورت گرفت و در حال حاضر نیز اين سدها از پیشرفت خوبی برخوردار هستند.
عراقی در خصوص مشکلات فعلی بخش آب در استان همدان هم می گوید: از آنجا که همدان منابع آب زیرزمینی غنی دارد و نيز مصرف زیادی در بخش کشاورزی دارد قطعاً مسدولان مربوطه برای استفاده بهینه از آب باید به روش های نوین رو بیاورند.
به گفته مدیرعامل اسبق شرکت آب منطقه ای همدان با روند فعلی مصرف، نباید انتظار توسعه زیادی در بخش کشاورزی داشته باشیم. باید سعی کنیم از آبی که در اختیار داریم در بخش هایی که اشتغال زایی بیشتری دارند و همچنین از توجیه اقتصادی بهتری نیز برخوردارند استفاده کنیم.
عراقی آبرسانی از سد تالوار به همدان را هم یکی از مزیت های بزرگ برای استان عنوان کرد که در این موضوع مدیران زیادی از گذشته تاکنون نقش داشته‌اند.
وی راهکارهایی را هم برای استفاده بهینه از منابع آب عنوان کرد. به گفته وی باید الگوی کشت مناسبی در منطقه داشته باشیم. در بخش کشاورزی، کشت هایی را غالب کنیم که آب کمتری را مصرف کنند اما در عوض محصول به صرفه ای از آن حاصل گردد که این امر از وظایف مهم جهاد کشاورزی استان است که باید کارهای زیادی را در اين حيطه انجام دهد.
همچنین یکپارچه سازی اراضی و گلخانه ها و صنایع کوچک را نیز مدنظر قرار دهیم و در نهایت باید توزیع مقدار آبی که داریم از بخش کشاورزی به سمت صنعت سوق پیدا کند؛ چراکه در حال حاضر در سفره ها منبع آب جدیدی برای صنعت نداریم.

رعایت فرهنگ رانندگی، احترام به حقوق شهروندی است

فرهنگ رانندگی اولویت اول در پشت فرمان‌نشینی
نویسنده : جواد مسعودي

اجتماعی

همدان‌پیام: خودرو يا همان ماشين در گويش عامه؛ چندين دهه است كه در كشور ما توليد يا وارد مي‌شود، اما فرهنگ استفاده صحيح از آن، يكي از نيازهاي اساسي جامعه كه روزانه ميليون‌ها نفر با آن سر و كار دارند تا امروز نه وارد شده و نه به آن صورت كه لازم است آموزش داده شده است.
امروزه كه آموزشگاه‌هاي رانندگي بار آموزش و امتحان نو رانندگان را به طور جدي بر عهده گرفته‌اند، نيازهاي واقعي رانندگي هنگام سختي را به خوبي درك نكرده و لذا به ندرت به آموزش و ترويج فرهنگ رانندگي در ترافيك و شهر پرداخته‌اند.
اين در حالي است كه كشور ما يكي از توليدكنندگان عمده خودرو در داخل و تا حدودي نيز از واردكنندگان اين آهن‌پاره‌هاي خيابان پركن مي‌باشد و لذا با توجه به كمبود فضاي شهري چه براي رانندگي در سطح خيابان‌ها و چه براي انجام پاركينگ خودروها؛ نيازمند برنامه‌اي دقيق و فرهنگي منضبط براي نهادينه كردن مقررات راهنمايي و رانندگي و رعايت حق تقدم از سوي رانندگان قديمي و نو در سطح خيابان‌ها و جاده‌ها مي‌باشيم.
در اين خصوص اگر چه پليس راهور راهنمايي و رانندگي در چند سال اخير با برگزاري همايش‌ها و برنامه‌هاي تلويزيوني از جمله انيميشن‌هاي مختلف به آموزش رانندگان و عابران پياده در برخورد با قوانين مربوط پرداخته و به نوعي فرهنگ‌سازي كرده است، اما اين يك بُعد قضيه است و مردم خصوصاً رانندگان بايد يك سوي ديگر اين فرهنگ‌سازي را به عهده گرفته و در خيابان‌ها، ميادين و جاده‌ها آن را به نمايش گذاشته تا به تدريج اين عمل آنها در جامعه نهادينه شود. باور اينكه فرهنگ رانندگي ما با كشورهاي غربي كه همواره آنها را كافر و بي دين و ... مي‌ناميم از زمين تا ثرياست كمي سخت است، اما واقعيتي است كه بايد آن را قبول كنيم.
گرچه اتومبیل سال‌هاست وارد ایران شده و ساختار شهرها را تغییر داده، اما به ‌نظر می‌رسد فرهنگ رانندگی در ایران ضعف‌های بسیاري دارد. رانندگی مشارکت در امری جمعی است، اما از سويي ديگر وجود انواع بي‌نظمي در زندگي روزمره ما تأثيرش را در رانندگي‌مان نيز بجاي گذاشته است. با اين حال باز هم مي‌شود با رعايت مقررات، قوانين و روش‌هاي صحيح و تعريف شده و همچنين آموزش‌هاي لازم به نتايج خوبي در خصوص فرهنگ رانندگي و ترافيك شهري رسيد.
اگرچه توليد انبوه و واردات خودرو در روند ساماندهي ترافيك شهري و همچنين آرامش رواني شهروندان در هنگام رانندگي تأثيري مستقيم دارد، اما به هر حال اين مهم دليلي براي بي‌نظمي رانندگان خودرو نمي‌تواند باشد، لذا رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي و توجه به تابلوهاي نصب شده در معابر و جاده‌ها مي‌تواند ما را در پياده‌سازي فرهنگ رانندگي ياري كند. تلاش در جهت محاسبه رفتار و كردار خود به هنگام رانندگي در خيابان‌ها و جاده‌ها با تمام مشكلات و آسيب‌هاي رواني كه اغلب رانندگان هنگام رانندگي با آن مواجه هستند، مي‌تواند در كاهش ترافيك شهري يا روان سازي آن به صورتي اجتماعي و هنجاري مؤثر واقع شود.
در اين خصوص اميرمؤمنان علي(ع) مي‌فرمايند: «هر كه نفس خويش را محاسبه نمايد، نيكبخت مي‌گردد.» در صورتي كه در فرهنگ‌سازي براي رانندگي و رعايت قوانين به فرمايش مولاي خود توجه نمائيم،‌ آنگاه به درجه‌اي از ترقي خواهيم رسيد كه همانند چند كشور اروپايي علائم راهنمايي و رانندگي خود را از سطح شهر بايد جمع‌آوري كنيم، البته اين مهم فقط با همكاري مردم و رانندگان خودروها امكان‌پذير است و بدين ترتيب خودروها در تمام نقاط بدون علائم به سوي مقصد خود هدايت مي‌شوند. اين يعني اينكه به اين نتيجه رسيده‌اند كه بجاي اعمال قانون و جريمه؛ ارتباطات و روابط انساني و دوستانه ميان افراد جامعه را ارتقا دهند. اگر چه رسيدن به چنين هدفي زمان بسياري خواهد برد، اما براي شروع كار خوب و نهادينه سازي فرهنگ درست رانندگي هيچگاه دير نيست و آيندگان ما نهايتاً ميوه اين نهال را برداشت خواهند كرد.
با تمام اين اوصاف، اما مشكلاتي فرا روي مسئولان راهنمايي و رانندگي كشور ما هست كه روند اجرايي اين فرهنگ‌سازي را كمي كُند مي‌كند. مواردي همچون خيابان‌ها و بزرگراه‌هاي كم عرض، بافت‌هاي فرسوده شهري كه عبور و مرور خودروها را با مشكل روبرو مي‌كند، كمبود پاركينگ‌هاي مكانيزه و مجهز و حتي غير مكانيزه در معابر شلوغ و مركزي شهرها، بي‌توجهي مسئولان آموزشگاه‌هاي رانندگي به آموزش فرهنگ رانندگي بعد از اخذ گواهينامه آن، وجود بي‌نظمي ذاتي در درون اغلب رانندگان ما و ... از اين دست مشكلات هستند كه در مقايسه با كشورهاي خارجي،‌ قابل تأمل مي‌باشند.
اگر كساني كه تازه گواهينامه گرفتند مدتي خودآموز باشند و به يك برگه اكتفا نكنند. اگر تاكسيرانان براي مسافرگيري و جلو زدن از هم كمتر به صورت اكروباتيك رانندگي كنند و هر جا كه دلشان خواست مسافر پياده و سوار نكنند. اگر براي رسيدن به مقصد خود به هر وسيله متوسل نشويم و قانون من درآوردي از خود در نياوريم و اگر...
در پايان يادآور مي‌شود كه در اين مقطع زماني همه ما مسئول رفتار خود هستيم و نبايد تخلف خود را به گردن ديگري يا مسئولان كشوري بيندازيم.

پارك مردم همدان طرحي نو می‌خواهد
نویسنده : مریم مقدم

گردشگری

وقتي فهرست باغ‌هاي ايراني را بررسي مي‌كنيد در مي‌يابيد در بين شهرها همدان جايي ندارد و تنها باغ بجا مانده از دوران قاجار با نام باغ نظري نيز به دليل تبديل شدن به فضاي اداري فرصت درك محيطي واقعي را از ما گرفته است.
به راستي چرا با شرايط مطلوب آب و هوايي در استان و فضاهاي مستعد و دانشكده‌هاي معماري مختلف هنوز پس از ساليان سال مسئولان استاني به اين فكر نيفتاده‌اند كه يك باغ ايراني را در عصر حاضر در همدان توسط مهندسان برتر معماري استان طراحي و اجرا كنند تا از نسل امروزي‌ها براي آيندگان يادگاري بر جاي ماند.
در اين ميان جالب است به تصاوير باغ لوان‌هاي انگليس دقت كنيد. اين تصاوير زيبا كه با طراحي محيطي و درختان در آن فضا به وجود آمده است، مي‌تواند يادآور اين باشد كه با توجه به اینکه پارک مردم همدان دارای قدمت حدود 40 سال است، اما اين بزرگترين پارك در شهر همدان از حداقل تزئينات باغي شبيه به اين تصاوير نيز محروم است. چرا چنين ظرفيت‌هايي در همدان ناديده گرفته مي‌شوند. اين در حالي است كه در 24 خرداد‌ماه سال‌جاري شهرداري همدان از آغاز عملیات اجرایی فاز اول پروژه مرمت و بهسازی پارک مردم به رسانه‌ها خبر داد.
گويا امسال پس از تهیه طرح‌های اصلاحی توسط حوزه معاونت شهرسازی و نظارت معاونت عمرانی شهرداری همدان، عملیات اجرایی طرح مرمت و بهسازی پارک مردم با ترکیبی از سنگ‌ها و مصالح بومی شروع شد. با توجه به اینکه این پارک دارای قدمت حدود 40 سال است بهسازی و مرمت آن به این نوع و با این کیفیت تاکنون انجام نشده بود.
گفتني است؛ در اين پارك پس از اصلاح و بهسازی معابر نسبت به کاشت گونه‌های گیاهی که با آب و هوای همدان سازگار است اقدام خواهد شد و گويا این پروژه با احداث و مرمت پیاده‌روهای قدیمی با سنگ‌های دیوین و لقمه‌ای گرانیتی به مساحت سه هزار مترمربع شروع شده است.
اميدآن مي‌رود اين پارك با ارائه طرح‌هاي برتر مهندسان شهري نقش باغ ايراني را به خود بگيرد كه اگر اين اتفاق رخ دهد به نظر مي‌رسد اين باغ ايراني مدرن تنها باغي خواهد بود كه بر خلاف بيشتر باغ‌هاي ايراني خالي از كوشك مياني يا ساختمان مسكوني است كه اين نيز خود شنيدني و ديدني‌تر است.
ما ایرانی‌ها که روزی سرآمد طراحی باغ ایرانی بودیم با ورود به عصر حاضر طراحی و خلاقیت را آنچنان از یاد برده‌ایم که حالا الگوهای به اجرا در امده در باغهای کشور های غربی را باید ملاک طراحی باغ های خود قرار دهیم.

*.*.*..*.*.**.*.*.
همدان‌پيام: باغ ایرانی به عنوان یک ساختار کامل بیانگر رابطه تنگاتنگ میان بستر فرهنگی و طبیعی است و نشانه‌ای از سازگار نمودن و همسو کردن نیازهای انسان و طبیعت است.
در گذشته خالق باغ با اتکا به دانش تجربی خود فضایی را ایجاد می‎‎کرد که باعث بقا و پویایی بستر طبیعی می‎‎شد.
باغ‎های تاریخی به خاطر ارزش‎های چند گانه محیطی، سودمندی و زیبایی‎شناسی که همه حواس پنجگانه را درگیر می‎کند به عنوان میراث ملی و سندی با ارزش از هویت تاریخی و فرهنگی باید شناسایی، فهرست‎بندی و به طور پویا و پیوسته حفاظت و نگهداری شوند.
آغاز انتظام ‎بخشی به باغ را باید در زمان هخامنشیان جستجو كرد.
در باغ‌های سلطنتی پاسارگاد (قرن 6 قبل از میلاد) با توجه به شبکه منظم مسیر سنگفرش آب ‎روها می‎توان ادعا كرد که شکل چهار باغ و نظم چهار قسمتی در اینجا به ظهور رسیده است و در دوران پس از اسلام منشأ باغ‌های چهار قسمتی اسلامی بوده است.
در دوره ساسانی ( 633-224 م) باغ‌سازی گسترش فراوانی می‎یابد. جایگاه والای طبیعت در تفکر زرتشت به ویژه پرستش آب موجب شد تا علاوه بر انتظام انسانی در باغ چشم‌اندازها و انتظام بستر طبیعی نیز مطرح شود. باغ قصرهای این دوره همانند تخت سلیمان و کاخ فیروزآباد بیستون در بسترهای طبیعی جذاب مانند دریاچه و چشمه مکان‎یابی شدند.
تنوع هندسی مشخص‎ترین ویژگی باغ‌های این دوره است. انتظام‌های محوری، مرکزی و چهار بخشی در باغ‌های این دوره دیده می‎شود. با استقرار تمدن اسلامی در دوره بنی‎امیه در سامره و اندلس باغ‌هایی احداث شدند که از باغ‎های ساسانی الگوبرداری كرده بودند.
بسیاری از محققان با شکوه‎ترین عصر باغ‌سازی در ایران را در دوره صفوی می‎‎دانند. در این دوران باغ‌ها در گستره شهر به عنوان عنصر شکل‎دهنده ساختار فیزیکی شهر بودند و همچون منظومه‎ای سبز تمامی ساختار شهر را تحت تأثیر قرار می‎دادند.
باغ‌سازی در دوران صفویه از قزوین شروع شد. این شهر به عنوان پایتخت صفوی انتخاب شد و به صورت باغ شهر سازمان یافته بود که اکنون از باغ‌های درباری به جز چند ساختمان چیزی باقی نمانده است. در زمان شاه عباس، پایتخت از قزوین به اصفهان تغییر مکان داد.
در اصفهان از همنشینی فضاهای شهری، خیابان، میدان و باغ ساختار هندسی این باغ شهر شکل گرفت. میدان نقش جهان به شکل مستطیل و خیابان چهارباغ به صورت خطی عمود بر رودخانه زاینده رود، 2 عنصر اصلی شکل دهنده شهر اصفهان بودند. در واقع نظام کالبدی شهر از تقاطع دو محور چهار باغ و رودخانه شکل گرفت.
سیر تحول طراحی باغ در دوره صفویه نیز هماننده زنجیره‎ای به دوره تیموریان مرتبط بوده و در دوران قاجاریه به علت ارتباطات فرهنگی گسترده ایران با اروپا نشانه‎هایی از الگوی باغ‎سازی اروپایی در باغ‌های ایران نفوذ کرد و در دوران پهلوی به علت سهولت تردد بین ایران و دیگر کشورهای اروپایی احداث باغ‌ها و پارک‌های اروپایی یا آمیخته‌ای از آنها رواج یافت. ابتدایی‎ترین و ساده‎ترین اصل هندسی باغ ایجاد محوری در میانه باغ و به موازات طول آن می‎باشد. به طور معمول دو طرف این محور درختان سایه‎انداز کاشته شده است. هندسه باغ از تقسیمات راست گوشه تشکیل شده است. مهمترین این تقسیمات، انتظام چهار بخشی است.
انتظام باغ براساس هندسه محوری و تقارن است. این انتظام در قالی‎های ایرانی نیز قابل جست و جو می‎باشد و عناصر این انتظام (آب، گیاه و معماری) در نگارگری ایرانی موجوداند و تصویری ایده‎آل از باغ ایرانی را ارائه می‎دهند. شکل باغ ایرانی شامل انتظام آب، انتظام گیاه و انتظام معماری است. باغ‌هاي به جا مانده از دوره‌هاي تاريخي مختلف در ايران شامل باغ‌هاي ذيل مي‌باشند
باغ شاهزاده ماهان و باغ سنگی کرمان
باغ گلشن و باغ دولت‌آباد یزد
باغ فرمانیه، فردوس، نیاوران و سعد‌آباد تهران
باغ عباس‎آباد، چهلستون اشرف، باغ چشمه‌عمارت(حوض‎خانه) و باغ‌های اشرف‎البلاد مازندران
باغ چشمه بلقیس چرام کهگیلویه و بویراحمد
باغ قدمگاه نیشابور، باغ کلات نادری خراسان رضوی
باغ شوکت‌آباد و اکبریه خراسان جنوبی
باغ دلگشا، ارم و نارنجستان قوام فارس
باغ فین و باغ هشت بهشت و باغ چهلستون اصفهان
باغ ائل‌گلی‌(شاه گلی) آذربایجان‌شرقی

دیدگاه شما

آخرین اخبار