به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
مطبوعات همدان
تاریخ : 6. آبان 1391 - 12:23   |   کد مطلب: 3760
کارکنان وزارت راه و شهرسازی می گویند، نیکزاد اصلا علاقه ای به کاندیداتوری برای انتخابات آتی ریاست جمهوری ندارد و برخی از اهالی دولت هستند که در نبود کاندیداهای اساسی برای انتخابات، گزینه ای اجرایی به نام نیکزاد را هم مطرح کرده اند.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از نافع ، این که آیا استانداری اردبیل باز می تواند سکوی پرشی باشد برای یک استاندار که بتواند، داستان احمدی نژاد را تکرار کرده و به ریاست جمهوری برسد، سئوالی است که در رابطه با کاندیداتوری آقای استاندار سابق و وزیر شهر و راهسازی فعلی مطرح است. علی نیکزاد، پیش از حضورش در راس وزارت مسکن و بعد از آن، وزارت راه و شهرسازی، استاندار اردبیل بود. همان جایی که زمانی متعلق به احمدی نژاد بود و وی به عنوان اولین استاندار اولین استان تشکیل شده بعد از انقلاب اسلامی، در دولت هاشمی رفسنجانی و با حکم بشارتی، وزیر کشور وقت، در آن، آغاز به کار کرد. بعد از آن نیز، وی شهردار تهران و سرانجام کاندیدای ریاست جمهوری شد.
علی نیکزاد، وزیر راه و مسکن و راهسازی، اما اصالتا اردبیلی است و به یکی از روستاهای نزدیک شهر به نام "سومرین" (somarin) تعلق دارد. این در حالی است که برخی از سایت ها به اشتباه، پسوند او را "ثمری" و یا "ثمرین"ذکر می کنند."سومرین"  طایفه ای دریکی بخش های اطراف شهر اردبیل است که اتفاقا از روستاهای شناخته شده در اردبیل نیز است.
مردم اردبیل زمانی که علی نیکزاد به عنوان استاندار اردبیل معرفی شد، از این جهت خوشحال بودند که بالاخره یک استاندار بومی، کرسی استانداری را در اختیار قرار گرفته است و برهمین اساس می توان امیدوار بهبود شرایط بود. وی قبل از استانداری، مدیرکل مسکن و شهرسازی استان بود. یکی از مهم ترین پروژه های آغاز شده در این زمان در سطح شهر اردبیل، پروژه بازسازی خیابان عالی قاپو بود که با وجود فعال بودن سازمانهایی همانند سازمان میراث فرهنگی،شهرداری و مسکن و شهرسازی ، سالیان سال به طول انجامید و تازه این پروژه در مرحله نهایی شدن است.
نیکزاد در زمان انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم، با ستاد احمدی نژاد ارتباطهایی را داشت، اما در واقع ریاست ستاد، در اختیار یوسف اکبری، مدیر روابط عمومی استانداری وقت و از فعالین انجمن های مذهبی و ... بود که بعد از انتخاب احمدی نژاد به ریاست جمهوری، فرماندار اردبیل شد. یکی دیگر از فعالین ستاد احمدی نژاد، فیروز احمدی، نماینده دوره پنجم شهرستان گرمی در مجلس بود که با آغاز به کار دولت نهم، به عنوان رقیب نیکزاد و در واقع جدی ترین گزینه استانداری، مطرح بود. اما در نهایت اداره سیاسی استان، بین همین سه نفر تقسیم شد. نیکزاد استاندار شد، اکبری، فرماندارو فیروز احمدی، معاون امنیتی و سیاسی استاندار.
نیکزاد بعد از آن که از استانداری اردبیل به وزارت مسکن آمد، تعداد زیادی از اطرافیان خود در استانداری را هم روانه تهران کرد و در واقع طیفی از معاونین و روسای دفتر وی در استانداری، این بار صندلی های یک زوارتخانه را صاحب شدند.
علی نیکزاد اولین وزیر راه و شهرسازی ایران است. نیکزاد پیش از به دست آوردن رای اعتماد برای پست وزارت راه و شهرسازی، وزیر مسکن و سرپرست وزارت راه در دولت دوم محمود احمدی نژاد بود.
در روز سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۸، با ارایهٔ پیشنهاد وزارت او توسط محمود احمدی‌نژاد به مجلس شورای اسلامی، این پیشنهاد به رأی گذاشته شد و از مجموع ۲۸۶ رأی گرفته شده، با ‪۲۱۹‬ رای موافق، ‪ ‪40 رأی ممتنع و ۲۷ رای مخالف، موفق به کسب شد.
بعد از حضور علی نیکزاد ر رده های بالای مدیریتی بود که برادر وی نیز دست به کار شده و توانست شهردار اردبیل شود. بعد ازآن نیز اکبر ،با استفاده از موقعیت پیش آمده از وزارت برادر بزرگ تر، استاندار کهکیلویه و بویر احمد شد. همین اواخر بود که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم، اکبر، کهکیلویه و بویر احمد را ترک کرد و روانه استان اردبیل شد تا جای خالی برادر خود را پر کرده و البته،  شایبه سیاسی و انتخاباتی بودن این تغییر را به وجود آورد. گفتنی است که دو استاندار  اردبیل و کهکیلویه و بویر احمد و اردبیل، تغییر نکرده و صرفا یک جابه جایی در بین آنها به وجود آمد. یعنی نیکزاد از کهکیلویه به اردبیل آمد و صابری از اردبیل به کهکیلویه رفت.
پس از پایان یافتن مهلت سرپرستی نیکزاد برای وزارت راه، بود که بر اساس حکم کومتی رهبر معظم انقلاب اسلامی، سرپرستی او را تا پایان خرداد ۱۳۹۰ تمدید شد.
نیکزاد را بیشتر از آن که مدیری سیاسی، بتوان در نظر گرفت، باید مدیری اجرایی دانست. اطرافیان وی نیز بر این مساله واقف هستند و معتقدند که وی احاطه چندانی به حوزه سیاست ندارد و در حوزه تخصصی خود، مدیریت اجرایی خوبی را دارد. ظاهرا بیشتر برنامه های رسانه ای نیکزاد هم توسط خود و بدون اتکا به کارشناسان این بخش در روابط عمومی وزارتخانه برگزار می شود.
پروژه مسکن مهر، مهم ترین ایده پیاده شده در دوران وزارت نیکزاد است که تبلیغات رسانه ای و تلوزیونی زیادی درباره آن به راه انداخته شده است. این پروژه در حال حاضر در برخی از استانها با مازاد خانه رو به رو شده و به علل مختلف، استقبال چندانی از این خانه ها نشده است. هر چند که کارشناسان معتقدند که اصل این اقدام، خوب و موثر بود اما شیوه های و اجرایی و مکان یابی های انجام گرفته، یاعث شد تا طرح به فرجام مورد نظر نرسد.
می گویند، نیکزاد شاید یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باشد. اما نزدیکان وی اعلام می کنند که خود او هم علاقه ای به این اتفاق ندارد، اما بسیار امیدوار است که در دوره بعدی، هر دولتی که بر سر کار بیاید، او یکی از وزار باشد. ظاهرا اهالی دولت، در مرحله آزمون و خطا، از نیکزاد هم به عنوان یکی از کاندیداهای خود نام می برند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار