به گزارش صدای دانشجو به نقل از ایسنا، در شش ماهه اخیر تولید خودروهای با کیفیت تولید داخل از جمله ۲۰۶، مزدا ۳ و تندر ۹۰ با کاهش همراه بوده در مقابل اما تولید و واردات خودروهای چینی افزایش یافته بهگونهای که بر اساس آمار در شش ماهه نخست امسال واردات خودروهای چینی ۱۷۰ و تولید برخی از این خودروها نیز تا ۲۸۱ درصد رشد داشته است.
در این میان در چند ماهه اخیر قیمت خودروهای چینی افزایش قابل توجهی نیز در بازار ایران داشته است. کارشناسان معتقدند دلیل این موضوع نه افزایش کیفیت این خودروها بلکه کاهش تولید و عرضه خودروهای داخلی است. نگاهی به جدول ردهبندی کیفی خودروهای سواری تولید داخل نیز این موضوع را تائید میکند بهگونهای که خودروهای چینی تولیدی در ایران معمولا در رتبههای میانی رو به پایین جدول ردهبندی کیفی خودروها قرار دارند.
در حال حاضر محصولات خانواده MJ ،MJ۶ و MJ۵۵۰ و خانواده جیلی دو خودروی چینی وارداتی به ایران (CBU) هستند. MJ خودرویی در کلاس مزدا ۳ بوده و حجم موتور آن ۱۸۰۰ سیسی است. در حال حاضر قیمت رسمی MJ۶ حدود ۶۰ میلیون تومان و قیمت بازار آن حدود ۸۰ میلیون تومان است. قیمت رسمی MJ۵۵۰ هم حدود ۵۹ میلیون تومان و قیمت بازار آن حدود ۸۰ میلیون تومان است.
جیلی نیز خودرویی در کلاس مگان ۱۶۰۰ سیسی است که قیمت رسمی آن حدود ۳۷ میلیون تومان و قیمت بازار آن نیز به حدود ۵۷ میلیون تومان رسیده است. جیلی و MJ۶ تنها خودروهای چینی بازار ایران هستند که استانداردهای روز اروپا را پاس میکنند.
اما درحوزه چینیهای تولیدی در ایران شرکت کرمان موتور چند وقتی است که به جای فولکس گل خودروی توجوی (جک) را تولید میکند. توجوی خودرویی در کلاس پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بوده و حجم موتور آن ۱۳۰۰ سیسی است. در حال حاضر قیمت رسمی توجوی هاچبک حدود ۲۴ و توجوی صندوقدار نیز ۲۵ میلیون تومان است. البته قیمت این خودروها در بازار آزاد به حدود ۲۹ میلیون تومان رسیده است.
کرمان موتور لیفان ۶۲۰ را هم تولید میکند که نمونه جدید آن دارای حجم موتور ۱۸۰۰ سیسی بوده و تقریبا همکلاس مگان ۱۶۰۰ سیسی محسوب میشود. نکته اینجاست که اگرچه حجم موتور لیفان ۶۲۰ جدید بیشتر از حجم موتور مگان است اما با توجه به آنکه موتور مگان تولید رنو فرانسه بوده و موتور لیفان چینی است، قدرت موتور آنها تقریبا یکسان است. لیفان ۶۲۰ جدید اگرچه رسما حدود ۳۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورده اما نرخ بازار آن به حدود ۵۰ میلیون تومان رسیده است.
راین خودرو نیز خودروی ولیکس C۳۰ را در دو مدل اتومات و دندهای تولید میکند. هماکنون قیمت مدل دندهای ولیکس حدود ۲۷ و اتومات آن ۳۱ میلیون تومان است. این در حالی است که قیمت بازار ولیکس اتومات به حدود ۳۵ و ولیکس دندهای به حدود ۳۱ میلیون تومان رسیده است.
مدیران خودرو نیز انواع MVM ،۱۱۰، ۳۱۵، ۵۳۰ و ایکس۳۳ را تولید میکند. در این خودروها نیز افزایش قیمت بازار ملموس است به عنوان مثال در حالیکه قیمت رسمی MVMX۳۳ معادل ۴۱ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان است اما قیمت بازار این خودرو به حدود ۵۰ میلیون تومان رسیده است.
در این میان در شرایطی که خودروهای چینی در جاده افزایش عرضه در بازار ایران حرکت میکنند، یک کارشناس صنعت خودرو درباره وضعیت کیفی خودروهای چینی میگوید: از نظر کیفی و فنی خودروهای وارداتی و داخلی نسبت به نمونههای چینی ارجحیت دارند به عنوان مثال کیفیت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در حد قابل ملاحظهای بیشتر از توجوی است.
مصطفی ممقانی با بیان اینکه از نظر خدمات پس از فروش، کیفیت و تامین قطعات یدکی نیز خودروهای چینی در مجموع وضعیت مناسبی ندارند، خاطرنشان میکند: خودروهای چینی در برخی قطعات ایرادات اساسی دارند به عنوان مثال بسیاری از این خودروها از گیربکس ضعیفی برخوردارند.
وی ادامه داد: اصولا خودروهای چینی جایگاه مناسبی در حافظه جمعی ایرانیان ندارند. دلیل آن نیز این بوده که از هر سه خودروی چینی وارداتی به ایران حداقل دو خودرو بیکیفیت و کم کیفیت بوده است.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: در حال حاضر برخی مصرفکنندگان به دلیل کاهش تولید خودروهای با کیفیت داخلی و رشد قیمت نمونه با کیفیت خارجی ناگزیر برای رفع نیاز خود به خودروهای چینی روی آوردهاند. البته خیلی از خودروهای چینی عرضه شده در بازار ایران نیز اگرچه با افزایش قیمت بالایی مواجه شدهاند اما عملا خریدار چندانی برای آنها وجود ندارد.
ممقانی تصریح میکند: اصولا خودروهای چینی به دلیل سابقه منفی خود جایگاهی در بین مصرفکنندگان ایرانی ندارند. افزایش استقبال از این خودروها نیز موقتی بوده و به محض بهبود شرایط تولید داخلی و کاهش قیمت محصولات با کیفیت وارداتی، خودروهای چینی اندک استقبال فعلی را نیز از دست خواهند داد.
امرالله امینی - عضو هیات علمی دانشگاه علامه نیز با بیان اینکه در آشفته بازار فعلی برخی واردکنندگان و تولیدکنندگان به دنبال بیکیفیتترین و ارزانترین خودروها هستند که طبعا از چین وارد میشود، اظهار میکند: پیش از این بحث این بود که خودروسازان کیفیت خودروهای داخلی را افزایش دهند اما افزایش ورود و تولید خودروهای چینی کیفیت خودروهای داخلی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد بهگونهای زنگ خطر برای صنعت خودرو ایران به صدا در آمده است.
دیدگاه شما