مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 9. آبان 1391 - 7:12   |   کد مطلب: 3876
در تیم ملی نوجوانان که در مسابقات ژاپن حضور داشت نیز بازیکنان دیگری مانند محسن فروزان، علیرضا حقیقی، مهرداد پولادی، سینا عشوری، مصطفی چترآبگون و ... حضور داشتند که به بازیکنان خوبی تبدیل شده‌اند.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از شبستان، سرمربی تیم ملی نوجوانان که اخیرا ایران را برای سومین بار به یک جام جهانی فوتبال رسانده است خاطرات خود را از نسل های طلایی متوالی که برای فوتبال کشورمان ساخته بازگو می کند.

پسوند فرهنگی ورزشی، قبل از نام بسیاری از باشگاه‌های فوتبال ایران وجود دارد، اما مشکلات بسیار زیادی از لحاظ فرهنگی در فوتبال ایران وجود دارد که گاهی باعث بروز حاشیه‌های بسیار زیادی می‌شود.

با این حال، هنوز هم عده‌ای هستند که با وجود حرفه‌ای شدن ورزش و فوتبال، به مسایل اخلاقی و فرهنگی اهمیت زیادی می‌دهند و با سرلوحه قرار دادن اخلاق در مجموعه‌های خود به موفقیت‌های بسیار زیادی نیز دست پیدا کرده‌اند.

یکی از مربیان اخلاق مدار فوتبال ایران که اقدامات فرهنگی او بسیار زبانزد است، «علی دوستی مهر» سرمربی تیم فوتبال نوجوانان ایران است که در طول سال‌ها مربیگری خود به موفقیت‌های بسیار زیادی در فوتبال پایه‌ای ایران دست پیدا کرده و شاگردان زیادی را تربیت و به فوتبال ایران معرفی کرده که سرآمد همه آنها مهدی مهدوی‌کیا کاپیتان سابق تیم ملی و بازیکنان خوش اخلاق پرسپولیس است. دوستی‌مهر در مسابقات اخیر قهرمانی زیر 16 سال آسیا که در تهران برگزار شد نیز توانست تیمش را به موفقیت بزرگی برساند و ملی‌پوشان نوجوان ایران جواز حضور در جام‌جهانی 2013 نوجوانان که قرار است در امارات برگزار شود را به دست آوردند.

دوستی‌مهر که پس از حضور در مراسم  دعای عرفه با خبرنگار شبستان صحبت می کرد در این گفت و گو بیشتر متوجه علایق فرهنگی و مذهبی اش بود.

وی درباره اینکه تاکنون چند تیم موفق را در سطح ملی که بازیکنانش به جایگاه خوبی در فوتبال دست پیدا کرده‌اند را تحویل فوتبال ایران داده،‌ گفت: «من از زمان مربیگری آقای مهدی مناجاتی در تیم ملی جوانان که آقایان غلامحسین پیروانی و حمید بابازاده در آن حضور داشتند در خدمت تیم‌های ملی بوده‌ام. در آن تیم بازیکنان بزرگی مثل سیدمهدی رحمتی، ایمان مبعلی،‌جواد کاظمیان، مهرزاد معدنچی و... حضور داشتند که هنوز هم بسیاری از آنها جزو بازیکنان خوب فوتبال ایران هستند که به مدارج بالایی در فوتبال ایران دست پیدا کردند.

در تیم ملی نوجوانان که در مسابقات ژاپن حضور داشت نیز بازیکنان دیگری مانند محسن فروزان، علیرضا حقیقی، مهرداد پولادی، سینا عشوری، مصطفی چترآبگون و ... حضور داشتند که به بازیکنان خوبی تبدیل شده‌اند.

در تیم ملی نوجوانان دوره قبل هم که در سال 2008 در ازبکستان به عنوان قهرمان آسیا دست پیدا کرد. بازیکنانی مانند کاوه رضایی، یعقوب کریمی، مجتبی محبوب مجاز، میلاد غریبی، امید عالیشاه، ایمان صادقی، سعید لطفی و... حضور داشتند که همگی آنها در حال حاضر جزو بازیکنان تاثیرگذار تیم‌هیا خود در لیگ برتر هستند.

وی در پاسخ به این سوال که به تیم فعلی نوجوانان ایران امید دارد یا خیر؟ افزود: «اطمینان داشته باشید که دو سال دیگر همین بازیکنان تبدیل به بازیکنان مطرحی می‌شوند که در تیم‌های خود خواهند درخشید.»

دوستی‌مهر درباره اینکه چرا یکی از شاگردان او مانند مهدوی‌کیا با یک دهه حضور در بوندس لیگا و حضور در تیم مطرحی مانند هامبورگ به اوج فوتبال می‌رسد ولی کمتر بازیکنی شرایطی مانند او را پیدا می‌کند، گفت: «به نظر من یک بازیکن به غیر از شرایط فنی بالا، باید از شخصیت بسیار بالایی برخوردار باشد و فوتبال در درجه بعد از آن قرار دارد، چرا که اگر شخصیت بزرگی نداشته باشد، سریع برگشت می‌خورد. بنابراین باید بازیکن برای رسیدن به موفقیت باید روح بزرگی داشته باشد.»

وی درباره اینکه چه برنامه‌هایی برای موفقیت بازیکنانش در آینده انجام داده یادآور شد: «من در همین اردوی اخیر از وحید هاشمیان و مهدوی مهدوی‌کیا دعوت کردم که به اردو بیایند و تجربیات خود را در اختیار بازیکنان نوجوان قرار دهند. من در آینده هم قصد دارم از کریم باقری، جواد نکونام، علی کریمی، علی دایی و مسعود شجاعی دعوت کنم تا چگونگی رسیدن خود به مدارج ترقی را برای بازیکنان نوجوان شرح دهند.

دوستی درباره اینکه چه کار می‌کند که تیم‌هایش به موفقیت می‌رسند و به قول اهالی فوتبال بازیکن سرش را جلوی توپ می‌گذارد، خاطرنشان کرد: «فوتبال یک ورزش گروهی است که عوامل مختلفی در موفقیت آن نقش دارند و تنها علی دوستی نمی‌تواند باعث موفقیت آن باشد. به نظر من اولین شرایط رسیدن به موفقیت داشتن صداقت است. اگر بازیکنان بفهمند که سرپرست،‌ مربی و کادر فنی دروغ نمی‌گویند و دنبال لابی نیستند تا از طریق آن به نان و نوایی برسند و خودشان را تامین کنند، برای موفقیت تیم همه تلاش خود را می‌کنند. اینکه به آنها درس ادب را بیاموزند و بگویند که دست پدر و مادر خود را ببوسند. نماز بخوانند و خدا را قبول داشته باشند. عوامل بیرونی و غیرفنی است که به موفقیت کمک می‌کند. تا خدا نخواهد هیچ برگی از درخت نمی‌افتد و اگر به قول معروف سیم ارتباط ما به خدا وصل باشد می‌توانیم انرژی بگیریم و از ائمه اطهار (ع) برای رسیدن به موفقیت کمک بگیریم.»

سرمربی تیم ملی نوجوانان به ذکر خاطره‌ای هم از توسل به خدا و ائمه برای رسیدن به موفقیت پرداخت و گفت: «یادم هست که در دوره قبل مسابقات قهرمانی آسیا، دیدار سختی در مرحله یک چهارم نهایی با تیم سوریه داشتیم. این تیم تا قبل از آن در یک بازی شش گل به ما زده بود و بچه‌ها خیلی استرس داشتند که دوباره به این تیم نبازیم. شب قبل از بازی من طبق معمول به اتاق بچه‌ها سرکشی می‌کردم. ساعت 30/1 بامداد، دیدم چند بازیکن ملی‌پوش که شاید نخواهند نامی از آنها ببرم، مشغول خواندن نماز شب بودند. البته از لحاظ حرفه‌ای می‌گویند که بازیکن حرفه‌ای ساعت 10 شب را نباید ببیند که من هم با آن موافقم اما در آن شب تعدادی از بازیکنان مشغول به عبادت بودند و فردای آن روز هم خیلی با انرژی برای ما بازی کردند. سوریه در آن مسابقه دوبار تیر دروازه ما را به لرزه درآورد اما در نهایت این ما بودیم که بازی را با اتکا به خداوند بردیم و در نهایت قهرمان شدیم.»

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های درسی بازیکنان را نیز مدنظر دارد، افزود: «ما در برنامه تیم ملی نوجوانان،‌دو جلسه کلاس زبان قرار داده‌ایم و بازیکنان کتاب‌های خود را به اردو می‌آورند تا مطالعه کنند. فدراسیون هم مصمم است تا بازیکنان در درس‌های خود موفق باشند و نمرات بالایی را به دست آورند.»

دیدگاه شما

آخرین اخبار