به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
مطبوعات همدان
تاریخ : 9. آبان 1391 - 7:19   |   کد مطلب: 3881
قطر و عربستان این پیغام را به روشنی درک می‌کنند که: ایران، می‌تواند اقتصاد شما را مورد حمله قرار دهد. در واقع ایران می‌گوید ما نیازی به بستن تنگه‌ی هرمز نداریم و به جای آن کامپیوترهای شما را مورد حمله قرار می‌دهیم.
 گزارش‌خواندنی اندیشکده بروکینگز از تغییراستراتژی ایران

به گزارش صدای دانشجو به نقل از جهان، اندیشکده «بروکینگز» در مقاله‌ای به قلم «بروس ریدل» ایران را مسئول احتمالی حمله‌ سایبری به تاسیسات نفتی عربستان و قطر می‌داند. او هم چنین عنوان کرده است که حزب الله لبنان با همکاری ایران توانسته یک هواپیمای بدون سرنشین را به مقصد اسرائیل به پرواز در آورد.

نویسنده در این مقاله چند ادعا را علیه ایران مطرح کرده، بدون اینکه سندی ارائه کند اما در عین حال اطلاعاتی ارائه کرده که جالب و قابل توجه است. در ادامه متن کامل این نوشته را به نقل از اشراف می خوانید:

ایران و دوستانش در حزب الله لبنان به تازگی نشانه‌هایی را در مورد چگونگی جنگ احتمالی با آمریکا و اسرائیل بیان کرده‌اند. این نشانه‌ها به هیچ عنوان نشانه‌های نرمی نیستند، تهران قصد دارد هر حمله به تاسیسات اتمی‌اش را با حمله به دوستان آمریکا در منطقه پاسخ بدهد و مناطق نفتی و هسته‌ای آنها را بمباران کند.

نقشه‌های احتمالی تهران برای مقابله با اسرائیل

ایران و آمریکا از سال 1979 تا به امروز به نوعی دشمن یکدیگر محسوب می‌شوند، و حتی در دهه‌ی 1980 یک جنگ دریایی نیز بین آن‌ها رخ داد. هر دو نامزد انتخابات آینده‌ی آمریکا به تهدید نظامی علیه ایران پرداخته‌اند و قول داده‌اند که اگر ایران برنامه‌ی ساخت سلاحش را رها نکند و دست

در وزارت دفاع اسرائیل، ژنرال «آویو کوچاوی» که رئیس اطلاعات ارتش است، تخمین می‌زند که حزب الله هم اکنون هشتاد هزار موشک دارد که می‌توانند از لبنان اسرائیل را هدف قرار دهند. حمله‌ی ششم اکتبر به اسرائیل نشان داد که پایگاه دیمونا می‌تواند هدف مناسبی برای ایران و حزب الله در صورت حمله‌ی موشکی باشد.

از غنی سازی اورانیوم برندارد، دست به حمله‌ی نظامی خواهند زد. ایران نیز در مقابل تهدید کرده که در صورت حمله‌ی آمریکا و اسرائیل، پاسخ محکمی خواهد داد؛ و هم اکنون نیز بعضی از طرح‌های خود برای انجام این حمله را بر ملا ساخته است.

ایران اخیراً حملاتی سایبری را علیه دوستان آمریکا در منطقه آغاز کرده است

در 15 جولای، یک حمله‌ی سایبری به تاسیسات غول نفتی عربستان (Aramco) (آرام کو) انجام شد که نتایج ویران کننده‌ای به جای گذاشت. بنا بر گفته‌های وزیر دفاع آمریکا لئون پانتا، سی هزار سیستم کامپیوتری از بین رفته است که باید جایگزین شوند. آرام کو که بنا بر گفته‌ی مجله‌ی «فوربس»، بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان و یک شرکت خیلی مهم در تولید نفت عربستان محسوب می‌شود ، اعلام کرده که خیلی از اطلاعاتش که روی حافظه‌ی کامپیوترها ذخیره بوده، از بین رفته و با عکس‌هایی از پرچم نیم سوخته‌ی آمریکا جایگزین شده است. پانتا به صورت مستقیم ایران را متهم نکرده ولی خیلی از مقامات آمریکایی انگشت اتهام را به سمت ایران می‌گیرند. پانتا در پایان این طور نتیجه می‌گیرد که ایران می‌خواهد از فضای سایبری برای انتقام جویی استفاده کند.

چند روز بعد و این بار در قطر، یک ویروس مشابه تاسیسات شرکت گاز طبیعی (Ras Gas) (راس گس) را مورد حمله قرار داد. این شرکت در واقع شرکتی مشترک بین «اکسون موبایل» و مالک «قطر پترلیوم» محسوب می‌شود، که به نوعی بزرگ‌ترین منطقه‌ی گازی جهان را در اختیار دارد. به گفته‌ی پانتا تا به امروز این دو حمله از مخرب‌ترین حملات به بخش خصوصی محسوب می‌شوند. هیچ کدام از این حملات هدفشان به صورت خاص کامپیوترهای آرام کو و یا راس گس نبوده بلکه هدفشان بیشتر سیستم مدیریتی این شرکت‌ها بوده است.

زمان وقوع این حمله نیز مهم است. چرا که این حملات در شب‌های قدر انجام شده، که یادآور نزول قرآن در این شب بر پیامبر اسلام از سوی جبرئیل می‌باشد. شیعیان هم چنین اعتقاد

آرام کو شصت هزار کارمند دارد که هفتاد در صد آن‌ها از شیعیان مناطق شرق این کشور و همجوار با ایران هستند، مناطقی که بسیار نفت خیز نیز هستند. شیعیان عربستان نیز از زمان شروع بهار عربی در سال 2011 دست به اعتراضاتی زده‌اند. در این مناطق اعتراضات زیادی توسط شیعیان به رفتارهای حکومت سعودی شده است که همواره مورد تبعیض حکمرانان بوده‌اند.

دارند که این شب مقارن با ضربت خوردن علی، پسر عمو و داماد پیامبر اسلام است. قطر و عربستان این پیغام را به روشنی درک می‌کنند که: ایران، می‌تواند اقتصاد شما را مورد حمله قرار دهد. در واقع ایران می‌گوید ما نیازی به بستن تنگه‌ی هرمز نداریم و به جای آن کامپیوترهای شما را مورد حمله قرار می‌دهیم.

شیعیان ناراضی عربستان؛ حامی ایران

در نهایت این حمله‌ی سایبری به عربستان با واسطه‌ی یک عامل داخلی انجام شده است. بنا بر گفته‌ی نیویورک تایمز یک شرکت یا شرکت‌های داخلی از حافظه‌هایی استفاده کرده‌اند که آلوده به ویروس بوده است. آرام کو شصت هزار کارمند دارد که هفتاد در صد آن‌ها از شیعیان مناطق شرق این کشور و همجوار با ایران هستند، مناطقی که بسیار نفت خیز نیز هستند. شیعیان عربستان نیز از زمان شروع بهار عربی در سال 2011 دست به اعتراضاتی زده‌اند. در این مناطق اعتراضات زیادی توسط شیعیان به رفتارهای حکومت سعودی شده است که همواره مورد تبعیض حکمرانان بوده‌اند.

از زمان اعزام نیرو توسط ملک فهد به بحرین برای سرکوب اکثریت شیعیان این کشور، خشم شیعیان شرق عربستان نسبت به خاندان سعودی دو چندان شده است. آرام کو می‌تواند در کوتاه مدت هدف خوبی برای شیعیان خشمگین این کشور باشد، شیعیانی که در عین حال دست در دست دولت ایران دارند. در این بین فقط یک اقلیت کمی هستند که نیاز به کمک تکنیکی ایران برای نفوذ به قلب دیجیتال صنعت نفت عربستان دارند.

وزارت کشور عربستان مدت‌هاست که از اقدامات جاسوسی ایران در بین اقلیت شیعه‌ی این کشور به خشم آمده است. این وزارتخانه هم چنان شیعیان این کشور و ایران را مسئول حمله به پایگاه هوایی آمریکا در شهر «خبر» در سال 1996 می‌داند. حادثه‌ای که موجب کشته شدن 19 سرباز آمریکایی و زخمی شدن 372 نفر از افراد عربستان، آمریکا و دیگر ملیت‌ها شد. برج‌های خبر نیز در نزدیکی محل آرام کو در شهر ظهران قرار دارد.

پرواز هواپیمای بدون سرنشین ایران بر فراز اسرائیل

حزب الله نیز در پی این حمله‌ی سایبری، یک عملیات هواپیمایی بدون

قطر و عربستان این پیغام را به روشنی درک می‌کنند که: ایران، می‌تواند اقتصاد شما را مورد حمله قرار دهد. در واقع ایران می‌گوید ما نیازی به بستن تنگه‌ی هرمز نداریم و به جای آن کامپیوترهای شما را مورد حمله قرار می‌دهیم.

سر نشین را در ششم اکتبر انجام داد. یک هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین ایران از لبنان به سمت جنوب اسرائیل به پرواز در آمد که توسط نیروی هوایی اسرائیل منهدم شد. مقامات سپاه پاسداران ایران در این باره به روزنامه‌ی العربیه گفته‌اند که هدف این هواپیما تاسیسات اتمی اسرائیل در «دیمونا» بوده است که در واقع قلب برنامه‌ی اتمی این کشور محسوب می‌شوند. حسن نصرالله، رهبر حزب الله، مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و به اسرائیل هشدار داد که هواپیماهای دیگری نیز در راه است.

مجدداً زمان این حمله نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. این عمل در واقع در سی و نهمین سالگرد جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1973 انجام شد، جنگی که هزار تن از اسرائیلی‌ها در آن کشته یا زخمی شدند. که در واقع به نوعی شکست اطلاعاتی اسرائیل نیز محسوب می‌شود چرا که تا ساعاتی قبل از یورش سوریه و مصر این کشور از آن بی اطلاع بود. حزب الله به اسرائیل هشدار داد که این حمله نیز می‌توانست غافل گیر کننده باشد. در وزارت دفاع اسرائیل، ژنرال «آویو کوچاوی» که رئیس اطلاعات ارتش است، تخمین می‌زند که حزب الله هم اکنون هشتاد هزار موشک دارد که می‌توانند از لبنان اسرائیل را هدف قرار دهند. حمله‌ی ششم اکتبر به اسرائیل نشان داد که پایگاه دیمونا می‌تواند هدف مناسبی برای ایران و حزب الله در صورت حمله‌ی موشکی باشد.

تردید در توان سایبری و موشکی ایران

توانایی ایران و حزب الله برای نفوذ به سامانه سپر دفاع موشکی اسرائیل هنوز مشخص نیست. این سپر به خاطر همکاری آمریکا و نبوغ خود اسرائیل به سامانه‌ای بی نظیر در جهان تبدیل شده است. بنابراین سخت است که بفهمیم ایران در صورت حمله‌ی اسرائیل، چگونه پاسخ خواهد داد. بلوف و اغراق نیز همیشه جزیی از برنامه‌ی ایران بوده است. اما هم حملات سایبری اخیر و هم هواپیمای جاسوسی بدون سر نشین، حامل این هشدار بود که نباید ایران را دست کم گرفت.

دیدگاه شما

آخرین اخبار