مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 17. آبان 1391 - 6:40   |   کد مطلب: 4013
جشن پيروزي دموكرات‌ها در شيكاگو آغاز شد
باراك اوباما چهارسال ديگر در كاخ سفيد ماندگار شد
باراك اوباما چهارسال ديگر در كاخ سفيد ماندگار شد

شبكه فاكس نيوز كه حامي سنتي حزب جمهوري‌خواه آمريكا بشمار مي رود رسما اعلام كرد: باراک اوباما، رئیس جمهور فعلی آمریکا با پیروزی مقابل «میت رامنی»، رقیب جمهوریخواه وی، ۴ سال دیگر در كاخ سفيد باقي خواهد ماند. ماراتن چند ماهه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سرانجام با ابقای اولین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست آمریکا در کاخ سفید به پایان رسید. اوباما با کسب 303 رای الکترال کالج مقابل 203 راي الكترال رامني یک دور دیگر مستاجر کاخ سفید باقی ماند.
اوباما در توییتر خود ضمن اعلام پیروزی از مردم آمریکا تشکر کرده است. میت رامنی هم در نطق پاياني خود در جمع هوادارنش در بوستون پيروزي اوباما را به او تبريك گفت و رسما شكست را پذيرفت.
پیروزی اوباما در ایالت کلیدی آوهایو، پیروزی او را قطعی کرد.

باراک اوباما با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا برای دومین بار سکان هدایت این کشور را در دست گرفت. نخستین بار که این آمریکایی آفریقایی تبار به کاخ سفید راه یافت، رویای دیرینه بخش بزرگی از جامعه آمریکا به حقیقت پیوست. حالا او چهار سال دیگر وقت دارد تا برنامه‌های خود را پیش برد.
او در سال ۱۹۶۱ از پدری کنیایی و مادری آمریکایی به دنیا آمد. پس از مرگ مادرش در سن ۵۲ سالگی، هنگامی که ۱۰ سال داشت، مادربزرگش به تربیت او پرداخت. از‌‌ همان ابتدا رویای آمریکایی در ذهن او نقش بسته بود. رویایی که برای تحقق آن طی چهار سال گذشته، در بحرانی‌ترین سالهای اقتصاد این کشور دست از مبارزه نکشید.

از مهم‌ترین اقدامات او در این زمینه کاهش نرح بیکاری از ۱/۸ به ۸/۷ درصد بود؛ کمترین میزان آن پس از سال ۲۰۰۹. اصلاحات در قانون خدمات درمانی، از دیگر اقدامات او بود همانگونه که نانسی پلوسی، سخنگوی کاخ سفید در توصیف آن می‌گوید: «ما اقدامی تاریخی انجام می‌دهیم و با تصویب این قانون پیش خواهیم رفت.»
قانونی که به موجب آن تمام شهروندان محروم و آسیب پذیر جامعه مشمول بیمه همگانی می‌شوند.
در حوزه سیاست خارجی نیز با از میان برداشتن بن لادن به دستاورد قابل توجهی دست یافت. باراک اوباما در آن زمان چنین گفت: «امشب می‌توانم به مردم آمریکا و دنیا از عملیاتی بگویم که آمریکا آن را هدایت کرد و در جریان آن بن لادن، رهبر القاعده کشته شد.»

رامني

مبارزه طولانی و نفس گیر برای میت رامنی پایان یافت و او در نهایت از ورود به کاخ سفید بازماند. این نامزد میانه روی جمهوریخواه از دسامبر سال گذشته مبارزاتش را برای پیروزی در انتخابات درون حزبی آغاز کرد و سعی کرد با نزدیک شدن به جناح راست پیروز میدان شود. با انتخاب پل رایان، این چهره شدیدا محافظه کار، رامنی بر آن بود تا شانس خود را در رقابت با اوباما افزایش دهد. پل رایان در راستای غلبه بر بحران مالی آمریکا انضباط در بودجه را پیشنهاد داده بود. رامنی توجهش را از زنان بویژه در زمینه حق سقط جنین برداشته بود. البته او در گذشته از مدافعان حقوق همجنسگرایان بود.

کاسی هانت، گزارشگر سیاسی گفت: او گفت نظرش را تغییر داده و پس از آن بعنوان نامزدی مخالف سقط جنین در رقابتها شرکت خواهد کرد. این به معنای هم جبهه شدن با محافظه کاران حزب جمهوریخواه بود. یکی دیگر از تناقضات، مربوط به بیمه خدمات درمانی بود و میت رامنی عملا در برابر قانون فدرال ایستاد و گفت: “اگر هدف ما ایجاد شغل است، باید میلیاردها دلار هزینه های مازاد بر درآمد را متوقف کنیم و برای این منظور من آماده ام تا هر برنامه غیرضروری پرهزینه ای را حذف کنم از جمله برنامه خدمات درمانی اوباما را و برای صرفه جویی اصلاحاتی را انجام خواهم داد.”
نامزد جمهوریخواه گر چه در نخستین مناظره انتخاباتی با باراک اوباما توانست برتر از او ظاهر شود اما برای پیروزی در انتخابات نهایی نتوانست افکار عمومی جامعه آمریکا را به اندازه کافی متقاعد سازد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار