مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 5. مرداد 1391 - 1:08   |   کد مطلب: 407
همدان پیام: آغاز موج جدید احتکار خانگی

دعوت به راهپيمايي فردا در همدان

اخبار

همدان‌پیام: نماینده ولی‌فقیه در استان و مدیر حوزه علمیه همدان در بیانیه مشتركی، مردم را به حضور گسترده در تظاهراتي علیه كشتار بی‌رحمانه مردم میانمار و حمایت از آنان دعوت كردند.
در این بیانیه امام جمعه و مدیر حوزه علميه همدان، سكوت مرگبار مدعیان حقوق بشر را در برابر قتل عام مردم مسلمان و بی‌گناه میانمار و سركوب ناجوانمردانه مردم مظلوم بحرین و قطیف و همچنین كشتار بی‌رحمانه مردم مسلمان عراق محكوم كردند.
در بخشی از این بیانیه آمده است: در عرصه‌ای از زمان قرار گرفته‌ایم كه دشمنان قسم خورده اسلام تمام توان خود را به كار گرفته‌اند تا در یك نسل‌كشی آشكار و نقشه‌ راه ناجوانمردانه انتقام شكست‌های پی در پی خودشان در عرصه‌های مختلف بین‌المللی را گرفته و با رسیدن به مقاصد شوم خود در سركوب مسلمانان به خصوص آزادی‌خواهان بحرین و مظلومان سرزمین حجاز و القای ناتوانی هرگونه استقلال و مدیریت به مردم عراق و ایجاد تفرقه و فتنه در بین مردم مورد ستم قرار گرفته سوریه و به حكومت رسانيدن دست نشانده‌ای حلقه به گوش از ایادی كثیف استكبار در آن منطقه افكار عمومی را از مشكلات متعدد داخلی غرب و نظام سرمایه‌داری منحرف كنند.
در ادامه بیانیه به صراحت آمده است: این‌بار در میانمار دستان خونین استكبار جهانی از آستین دولت نظامی و بودايیان افراطی میانمار خارج شده كه با بهانه‌های واهی همچون درگیری فرقه‌ای یا اینكه این‌ها میانماری نیستند بی‌رحمانه روستاها را به آتش می‌كشند و مسلمانان بی‌دفاع را زنده زنده در آتش می‌سوزانند و به ناموس آنها تعرض می‌كنند.
اين بیانیه می‌افزاید: در بحرین، عراق، سوریه و حجاز مظلوم، مزدوران كثیف سلفی با حمایت مستقیم آل‌سعود خبیث از هرگونه جرم و جنایت دریغ نكرده و تمام توان خود را برای رسیدن به اهداف استكبار جهانی به كار گرفته‌اند.
همچنين در بیانیه تأكید شده است: اتفاقات وحشتناك اخیر كه با همراهی مدعیان دروغین حقوق بشر صد چندان نمود زشت و پلیدی پیدا كرده است ما را بر آن داشت كه با تبعیت از رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع بزرگوار تقلید، جامعه مدرسان، اعتراض خود را اعلام داشته و با قلبی شكسته و داغدار از این فاجعه انسانی، انزجار خود را از هرگونه حركت غیر انسانی و تروریستی در عالم اعم از جنایت میانمار، سركوب شیعیان در بحرین، عربستان و كشتار مسلمانان عراق و فتنه‌گری در سوریه اعلام داشته و به وظیفه دینی سیاسی خود عمل كنیم.
امام جمعه و مدیر حوزه علمیه همدان در این بیانیه عنوان كردند: با استعانت از خداوند قادر ضمن دعوت از امت حزب‌ا... دارالمؤمنین همدان برای حضور در راهپیمایی اعتراض‌آمیز پس از نماز جمعه این هفته همدان از آزادگان سراسر جهان طلب نصرت برای عده‌ای بی‌پناه كرده و خواهان عمل به شریفه دینی، عقلی، اجتماعی و سیاسی هستیم.

صندلی داغ
پروفسور موسیوند؛ روستازاده‌ای که مخترع قلب مصنوعی شد

سیاسی

همدان‌پیام: در ادامه معرفی چهره‌های برتر و نامدار استان در عرصه‌های مختلف علمی، اجرایی، سیاسی، اقتصادی، مذهبی و همچنین چهره‌های شاخص بخش خصوصی که در حوزه‌های مختلف، زمینه پویایی و توسعه استان را فراهم کردند، معرفی ديگر نخبگان و مغزهای متفکر استان، احساس غرور و افتخار را در وجود انسان زنده می‌کند.
انسان‌هایی که تربیت‌یافته این مرز و بوم هستند امروز افتخار‌آفرین این مملکت و از نوابغ روزگار تلقي مي‌شوند. استان همدان نیز از لحاظ دارا بودن این مغزهای متفکر غني است؛ مغزهاي متفكري كه در عرصه‌های مختلفی همواره توانسته‌اند نام کشور و استانمان را در سرتاسر دنیا زنده و سرافراز نگهدارند.
یکی از چهره‌های مطرح و باسواد استان که امروزه در دنیا شناخته شده و مورد وثوق همگان است پروفسور موسیوند، مخترع قلب مصنوعی در دنیا است.
پروفسور توفیق موسیوند، متولد سال 1315 از روستای وركانه همدان است و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی كشاورزی از دانشگاه تهران و فوق‌لیسانس مهندسی مكانیك از كانادا و دكترای پزشكی و فوق‌تخصص جراحی قلب از كانادا می‌باشد.
پرفسور موسيوند صاحب اختراعاتی چون قلب مصنوعی، امكان تشخیص پزشكی از راه دور و تنظیم و معالجه قلب، تعیین DNA انسان توسط اثر انگشت و 14 اختراع پزشكی دیگر است و داراي عالی‌ترین مقام علمی جهان از انجمن سلطنتی كانادا و انگلستان مي‌باشد. همچنين وي عضو انجمن دانشمندان نیویورك، بنیانگذار درمان پزشكی از راه دور، رئیس بخش قلب و عروق انستیو تحقیقات قلب دانشگاه اوتاوا ( واقع در پایتخت كانادا) است. گفتني است اين دانشمند بعد از 37 سال در سال 1381 و در همایش بین‌المللی بوعلی‌سینا به زادگاهش(همدان) بازگشت.
براي پسربچه‌ای که تا چهارده‌سالگی چوپانی می‌کرده و حتی بعد از مهاجرت نیز شب‌ها را به ظرف شستن می‌گذرانده است چه سرنوشتی را پیش‌بینی می‌کنید؟ خیلی بعید است که او را یکی از برترین مخترعان و جراحان قلب جهان تصور کنید. وي که در دوران کودکی و نوجوانی مجبور به چوپانی بود شب‌های تابستان که روی پشت‌بام دراز می‌کشید، مدت‌ها به آسمان و ستارگانی که به او چشمک می‌زدند، خیره می‌شد و به دلایل آفرینش جهان فکر می‌کرد و از خود می‌پرسید: هدف و منظور از خلقت اين نقاط نوراني و زيبا چيست؟ من چه كسي هستم و در كجاي اين دنياي بزرگ ايستاده‌ام؟
‌اینکه چنین سؤالاتی از ذهن یک کودک چوپان بگذرد به‌ نظر عجیب می‌رسد، ولی توفيق موسیوند از همان کودکی نیز مشتاق خواندن و یادگیری چیزهای جدید بود و همین ویژگی به وي کمک کرد که از محیط روستا خارج شده و ابتدا به دانشگاه تهران و سپس با بورسیه‌ای که به دست آورد به دانشگاه آلبرتا کانادا برسد. البته وي کسی نیست که گذشته خود را انکار کرده یا از آن احساس پشیمانی کند؛ به همین دلیل، وقتی برای شركت در همایش بین‌المللی بوعلی‌سینا بعد از 37 سال به ایران سفر می‌کند، چنین می‌گوید: آمده‌ام تا سرى به زادگاهم، ورکانه، بزنم و گله گوسفندها را ببينم و به آسمان صاف و پرستاره خيره بشوم و يك‌بار ديگر به سال‌هاى دور كودكى‌ام بازگردم و آن نقطه عزيمتى را بيابم كه هرگز فراموشش نكرده و نمى‌كنم. راستش من با ياد كودكى آرامش پيدا مى‌كنم. آنجا هم هميشه دنبال خاطراتى بوده‌ام كه در دنياى مدرن و پيچيده به من آرامش بدهد كه آن‌ها را در چوپانى و همان شب‌هاى مهتابى مى‌يافتم. چوپانى انسان را به اصل خود و خدا و طبيعت نزديك مى‌كند.
پرفسور توفيق موسيوند در سال‌های ابتدایی تحصيل خود در کانادا در طول روز به یادگیری زبان، تحصیل و در شب به کار طاقت‌فرسا با عنوان ظرف‌شوی مي‌پرداخت. وي در نهايت توانست در رشته‌های مدیریت و مهندسی مکانیک از دانشگاه فارغ‌التحصیل شود. سپس با خانمی کانادایی به نام دیکسی لی ازدواج کرد. در دهه 1970 م. سمت‌های متعددی را به عنوان یک مهندس برعهده داشت تا زیربنای یک آلبرتای جدید را پی‌ریزی کند. بعد از نقل مکان به کلیولند با همسر و دو پسرش در اوهایو بود که دوباره سؤالات مربوط به رمز و راز جهان به سراغش آمده و او را به بازگشت به دانشگاه و تحصیل علوم پزشکی در دانشگاه آکرون و کالج پزشکی شمال‌ شرقی دانشگاه اوهایو مشتاق کرد.
در این زمان بود که تلفیق علوم مهندسی و پزشکی به او کمک کرد تا به دانش نویي در زمینه اعضای مصنوعی دست یافته و بتواند بعد از مدتی قلب مصنوعی انسان را اختراع کند. بعد از سه سال کار در کلینیک کلیولند، دکتر ویلبرت کئون از انستیتو قلب اوتاوا از او درخواست کرد تا سرپرستی تیم قلب مصنوعی انستیتو را برعهده بگیرد. آنجا بود که چوپان سابق توانست فناوری قلب مصنوعی خود را گسترش داده و آن را به استانداردی برای آینده تبدیل کند.
از آن به بعد بود که شهرت وی عالم‌گیر شد و وی ریاست بسیاری از هیأت‌های علمی و تخصصی و سمت استادی رشته‌های جراحی و مهندسی در دانشگاه‌های اوتاوا و کارلتون را برعهده گرفت. گفتني است، فعالیت‌های تحقیقاتی پرفسور موسيوند باعث به وجود آمدن 1000 شغل در کانادا و سرریز شدن بیش از 200 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در طول ده سال شده است.
دکتر موسیوند اختراعات بسیاری را به ثبت رسانيده است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: قلب مصنوعی کنترل از راه دور که پس از قرار گرفتن در بدن بيمار مي‌توان از طريق ماهواره، اينترنت و تلفن از وضعيت آن و همچنين وضعيت سلامت بيمار آگاه شد؛ قلبي كه امکان ارسال برق به آن بدون ايجاد سوراخي در بدن از طريق سيستم الکترومغناطيسي فراهم است؛
ثبت اطلاعات ژنتیکی به وسیله استفاده از اثر انگشت بدون نياز به خونگيري و تنها از طريق انگشت‌نگاري و ساخت زيرپيراهني که مي‌تواند فشار خون و کارکرد قلب را در کساني که قلبشان بيمار است اندازه بگیرد.
از تمامی این افتخارات و اختراعات که بگذریم داستان زیباترین هدیه‌ای که پرفسور موسیوند دریافت کرده نیز بسیار شنيدني است. وي این داستان را چنین نقل می‌کند: طبق قوانين مرسوم كانادا هديه دادن به پزشكان و هديه گرفتن از آن‌ها ممنوع است. يك روز ديدم شخصى از شبكه‌ كانادایی به دفتر كارم در بيمارستان اوتاوا آمد و بسته‌اى را جلوى من گذاشت كه از گرفتنش امتناع كردم. آن شخص خيلى اصرار داشت و همين باعث شد كه بسته را باز كنم. هفت حلقه فيلم از همدان و زادگاهم روستاى وركانه بود كه خودشان تهيه كرده بودند. گريه‌ام گرفت و به اين فكر كردم كه چطور براى يك شبكه كانادايى اين قدر زادگاه من و آن خانه محقر سنگى اهميت داشته كه هزاران كيلومتر را پيموده‌اند تا از آنجا فيلم بگيرند. آن‌ها اين كار را كرده بودند كه بدانند واقعا من يك چوپان در دره‌هاى كوه الوند بوده‌ام و به جرأت بگويم اين مهم‌ترين هديه زندگى من بود.
پرفسور موسیوند رسالت خود را چنین شرح می‌دهد(و چه خوب بود که تمامی دانشمندان و پزشکان چنین رسالتی را بر دوش خود نیز می‌دیدند): براي من آنچه مهم است خدمت به بشر است؛ نه تنها خدمت به مردم كشورم، بلكه خدمت به همه مردم دنيا. در واقع جز اين نيز نبايد باشد، رسالت من به عنوان يك پزشك، كمك به بيماران، تعليم و تربيت پزشكان ديگر و اين‌بار ابداعات و اكتشافاتي است كه بتواند به نوعي به بشر كمك كند، ‌است.
منبع: راسخون

جنگ، دفاعی مقدس از دين و آيين ما بود
مرصاد نقطه عطف و پايان دفاع مقدس

فرهنگی

همدان‌پيام: مقاطع حساس تاريخي همواره سرنوشت ملت‌ها را تعيين كرده‌اند؛ به گونه‌اي كه آن مقاطع بخش عظيمي از تاريخ آن ملت‌ها و دوره‌هاي بعد از آن را پوشش داده است.
نگاهي به تاريخ گذشته ايران حكايت از آن دارد كه اتفاقات و رويدادهاي بي‌شماري در طول تاريخ به نوعي با سرنوشت مردمان اين ديار گره خورده است.
چه بسا بسياري از اين مقاطع خون‌بار بوده و قتل و غارت و ويراني را به همراه خود داشته و چه اينكه در زماني هم مقاطعي از تاريخ فصل شكوفايي و رويش تمدن‌ها و آثار مختلف فرهنگي و هنري بوده است.
انقلاب اسلامي ايران در سال 1357 يك مقطع تاريخي حساس بود كه در طول آن بسياري از اركان ناهمگون اجتماعي معارض با داشته‌هاي فرهنگي و ديني ايرانيان درهم ريخته شد و جامعه‌اي نو مبتني بر اصول و مباني پذيرفته شده ايراني جايگزين آن شد.
اين انقلاب در ادامه راه خود حوادث و اتفاقات گوناگوني را تجربه كرد. غائله‌هاي مختلف سياسي و اجتماعي، تضارب آرا و انديشه‌ها و برخورد تفكرها كه در آن زمان‌هاي اوليه شدت زيادي داشت به نوعي در شكل‌گيري جامعه سياسي و فرهنگي آن دوران مؤثر بود تا اينكه معادلات سياسي استعمارگران، جنگ هشت ساله را به ايران تحميل كردند. اين جنگ باعث دگرگوني‌هاي مختلفي در نظام فكري و اجتماعي ايرانيان شد و اين دگرگوني‌ها مسلماً در ادبيات و هنر اين سرزمين نيز تأثير گذاشت و باعث شد برهه‌اي در تاريخ ادبيات ايران به وجود آيد كه از آن تحت عنوان ادبيات مقاومت و پايداري ياد مي‌شود.
ادبيات مقاومت و پايداري كه شكل گسترده‌تر و جهاني‌تري دارد در ايران مجموعه‌هايي چون شعر دفاع مقدس، داستان انقلاب، داستان جنگ و خاطرات جنگ را در پي‌نوشت خود همواره لحاظ كرده است.
البته هنر انقلاب گسترده‌تر است و شامل تمام موارد همچون تئاتر، دفاع مقدس، سينماي جنگ و دفاع مقدس، هنرهاي تجسمي و تصويرگري و نگارگري نيز مي‌شود كه نهادهاي مختلفي از جمله حوزه هنري و فرهنگ و ارشاد اسلامي در آن زمينه فعاليت مي‌كنند.
محمدرضا سنگري، نويسنده حوزه دفاع مقدس و پايداري و صاحب‌نظر اين عرصه در مقدمه جلد سوم كتاب «نقد و بررسي ادبيات منظوم دفاع مقدس» مي‌نويسد: اين حوزه وسيع و شكوهمند(دفاع مقدس) مجموعه آثار حكمي، اخلاقي، عرفاني و صوفيانه را در بر مي‌گيرد. طرح ناپايداري دنيا، دعوت، خردورزي و پرهيز از تسليم در برابر هوس‌ها و خواهش‌هاي نفساني، حق‌پرستي و پرهيز از خودپرستي كه در شعر فردوسي، ناصرخسرو، سعدي و مولانا و ديگر شاعران ... همگي در اين بخش قرار مي‌گيرند كه ما را به نوعي دفاع و ايستادگي در مقابل كشش‌ها و وسوسه‌هاي نفساني مي‌خواند.
سنگري دامنه هنر پايداري و مقاومت را به زمان محدودي منحصر نيست و حتي در آثار گرانمايه شاعران اعصار گذشته نيز نشانه‌هايي از ادب مقاومت را جستجو مي‌كند.
گستردگي اين موضوع با تعاريفي كه از آن مي‌شود ارائه داد بيش از حد متصورات معمول ماست و از اين رو نهادهاي مختلفي در راستاي اين نوع ادبي در جامعه گام برمي‌دارند.
امروز، پنجم مردادماه مصادف است با سالروز عمليات پيروزي مرصاد كه در واقع نقطه عطف و پايان دفاع مقدس محسوب مي‌شود.
در ماه‌هاي پاياني جنگ دفاع مقدس، منافقان از فرصت استفاده كردند و با پشتيباني ارتش بعث عراق با اين تصور كه مي‌توانند از قدرت بعد از پذيرش قطعنامه استفاده كنند به جمهوري اسلامي ضربه وارد كنند، از خط نيروهاي بعثي عبور كردند و با محاصره اسلام‌آباد غرب پيش رفتند. اما در همان ساعات اوليه با مقاومت مردم و ايستادگي نيروهاي مردمي، سپاه و گردان‌هايي از لشكر سرافراز انصارالحسين(ع) به دام افتادند كه با اين اتفاق خوشبختانه جنگ با يك پيروزي نظامي و قاطع بر ارتش بعث و يك پيروزي سياسي و امنيتي بر عناصر شكست خورده سازمان منافقان به اتمام رسيد.
سردار عبدالرضا آزادي در اين زمينه گفت: در عمليات مرصاد بود كه شيرازه ارتش موهوم آزادي‌بخش از هم پاشيده شد و منافقان دو هزار نفر تلفات دادند.
فرمانده سپاه همدان با بيان اينكه طومار آنها در پي عمليات پيروزمندانه مرصاد و با مقاومت و پايداري ملت بزرگ جمهوري اسلامي درهم پيچيده شد، اظهار كرد: در عمليات پيروز مرصاد تعداد قابل توجهي از رزمندگان اسلام من‌جمله 5 نفر از فرماندهان گردان‌هاي لشكر سپاه انصارالحسين(ع) همدان به فيض شهادت نائل شدند كه در همين جا ياد و نام آن بزرگواران را گرامي مي‌داريم.
سردار آزادي درخصوص سالروز گراميداشت عمليات مرصاد نيز گفت: همزمان با سالروز اين عمليات، در طول مراسمي در ستاد سپاه استان عمليات بزرگ مرصاد بازخواني مي‌شود.
وي اضافه كرد: ديدار با خانواده معظم شهداي عمليات مرصاد و تجليل از آنها از ديگر برنامه‌هاي سپاه در اين روز است.
آزادي همچنين خاطرنشان كرد: در تلاش هستيم تا با اتمام مستند آماده شده در خصوص عمليات مرصاد، اين برنامه همزمان با سالروز اين عمليات از صدا و سيماي استان پخش شود.
رئيس حوزه هنري استان همدان نيز در آستانه سالروز عمليات غرورآفرين مرصاد در تنگه چهارزبر كرمانشاه در رابطه با اين سوال كه اتفاقات جنگ چه نقشي در شكل‌گيري هنر دفاع مقدس داشته‌اند و آيااين اتفاقات توسط عوامل هنري به خوبي معرفي شده‌اند يا خير گفت: هر جنگي مسلماً تأثيرات خاصي بر روي هنرمندان و نويسندگان دارد؛ براي مثال جنگ جهاني دوم مخصوصاً در عرصه فيلم‌سازي چندان تأثيري داشت كه باعث توليد فيلم‌ها و سريال‌هاي مختلف و متنوع توسط كشورهاي آلمان، انگليس و اتريش شد كه به نوعي در آن آثار مردم آن كشور‌‌‌ها به حضور در جنگ تشويق مي‌شدند.
سيد محمدباقر حسيني‌سير در ادامه افزود: اين يك حركت عمومي است كه از هنر و ادبيات به صورت ابزار براي پيشبرد اهداف جنگ استفاده مي‌شود.
اما ويژگي‌هاي خاص جنگ تحميلي عراق عليه ايران باعث شد كه اين جنگ يك نوع دفاع مقدس از دين و آيين و سرزمين ما باشد و از اين رو تكليفي بر نويسندگان و هنرمندان ايجاد شد كه با جديت بيشتر وارد اين عرصه شوند و لحظات ناب هنري را خلق كنند.
حسيني گفت: نويسندگان و شاعران و هنرمندان ما هم به شكل رزمنده وارد عرصه شدند و هم پس از جنگ با الهام از معنويت ايجاد شده به خلق آثار هنري براي ايراني و سرزمين ايران پرداختند. وي گفت: هنر دفاع مقدس برگرفته از فضاي معنوي و صفاي دروني كساني است كه در زمان جنگ حضور داشتند و لذا اين آثار هنري تجلي باورهاي عميق آنهاست.
حسيني در ادامه گفت: طبيعتا هرچه از اين زمان فاصله مي‌گيريم اين فضاي معنوي به شكلي ديگر خود را در آثار نويسندگان ما نشان مي‌دهد.
وي به كاركردهاي نهادهايي چون حوزه هنري در تبيين هنر انقلاب و ترويج آن پرداخت و گفت: وظيفه اصلي‌ حوزه هنري پرداختن به هنر انقلاب و دفاع مقدس است و در اين عرصه آمادگي بيشتري دارد و از قديم هم در اين عرصه فعال بوده است.
در زمان جنگ نقاشي‌هاي ديواري، هنرهاي تجسمي و ادبيات عرصه فعاليت هنرمندان آن بود. بعد از جنگ، تأثيرات عميق‌تر و كارهاي متفاوتي نيز انجام داد و در سال‌هاي اخير در حوزه انتشارات و حوزه دفتر ادبيات مقاومت و پايداري نيازهاي اصلي جامعه را بررسي و نسبت به توليد اثر هنري منطبق بر آن اقدام مي‌كند.
اما ساير دستگاه‌هاي فرهنگي به صورت آكادميك و تخصصي به مقوله دفاع مقدس و هنر پايداري و مقاومت آنچنان كه بايد و شايد نپرداخته‌اند.
وي به برنامه‌هاي اين نهاد همزمان با سالروز عمليات مرصاد نيز اشاره كرد و گفت: توزيع ويژه كتاب‌هاي نويسندگان همداني همچون كتاب «سهم من از چشمان او» و «دختر شينا» و كتاب «آن روز سه و نيم بعد از ظهر» انجام مي‌شود و عموماً محور كار ما توزيع اين كتاب‌هاست.
همچنين كتاب ديگري تحت عنوان «شب‌هاي ساسان» كه توسط مجيد مرادي نوشته شده است به تعداد معين خريداري و توزيع مي‌شود.

ارزش سبد کالایی رمضان در بازار چقدر است؟
آغاز موج جدید احتکار خانگی

اقتصادی

همدان‌پيام: اگرچه با برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا و توزیع گسترده کالاها در بازار تب قیمتی بسیاری از کالاها در بازار فرو نشسته و مردم نیز راحت‌تر به کالاهای مورد نیاز خود دسترسی پیدا می‌کنند، اما موج جدیدی از احتکارهای خانگی آغاز شده است.
پنج روز از آغاز ماه مبارک رمضان گذشته است و مردم همچنان در تب و تاب خرید کالاهای مورد نیاز خود از بازار هستند، این در شرایطی است که با عرضه مستقیم کالا و برگزاری فروش‌های فوق‎‌العاده‌ای که از سوی دولت و واحدهای صنفی تدارک دیده شده است، بخشی از بار تأمین کالای مورد نیاز مردم در این ماه در حال پاسخگویی است.
به دلیل اینکه در ماه‌های گذشته مردم با بازار نابسامانی مواجه بوده‌اند و به راحتی نمی‌توانستند کالاهای مورد نیاز خود را تأمین کنند، اکنون گویا حریص شده‌اند و به خرید کالاها بيش از نياز خود روی آورده‌اند، به خصوص اینکه در گذشته هرگاه عرضه‌ گسترده كالاها از سوی دولت در بازار آغاز می‌شد با هشدار مسئولان مبني بر اينكه مردم بیش از نیاز خود خرید نکنند و سعی در انبار کالاها در منازل خود نداشته باشند همراه بود.
اما اکنون گویا اعتماد مردم به دولتی‌ها از بین رفته است و هر کسي تا جایی که توان مالی دارد، تلاش می‌کند تا از این فرصت استفاده کرده و کالاهای مورد نیاز خود را حداقل برای چند ماه آینده خریداری و از تخفیف‌های خوب این روزهای بازار بهره‌مند شود.
اوج احتکار خانگی کالاهای اساسی
بررسی‌های میدانی نشانگر این است که مردم تلاش دارند تا حداقل برای مایحتاج چند ماه آینده خود کالا خرید کرده و در خانه‌های خود ذخیره‌سازی کنند. این در شرایطی است که البته برخی از مسئولان دولتی نیز از این احتکار خانگی بدشان نمی‌آید؛ چراکه آنها معتقدند که مردم تأمین نیازهای زندگی روزمره خود در کالاهای اساسی را به عهده می‌گیرند تا اگر نوسانی در قیمت کالاها در آینده به وجود آمد، دیگر دولت در تب و تاب تأمین مایحتاج کالاهای اساسی به شکل فعلی نباشد.
برنج، پرتقاضاترین کالای قابل دپو در منازل
یکی از خانم‌هایی که 5 کیسه برنج خریداری کرده و منتظر است تا خودرویی او را به مقصد برساند، در پاسخ به این پرسش که چرا این میزان برنج خریداری کرده است، می‌گوید: برنج ایرانی به قیمت 1800 تومان در هیچ جای بازار حتی سر زمین‌های کشاورزی نیز یافت نمی‌شود؛ بنابراین موقعیت خوبی است که برای ماه‌های آینده نیز خرید کنیم.
وی می‌افزاید: نوسانات قیمتی در بازار در ماه‌های گذشته این احساس را در مردم به وجود آورده است که اگر هم اکنون از این فرصت استفاده نکنند، حتماً این فرصت را از دست خواهند داد و در ماه‌های آینده همین اقلام را باید حداقل 40 درصد گرانتر بخرند.
یک سبد کالایی ماه رمضان، چند؟
به گزارش مهر، بررسی‌های میدانی نشانگر این است که اگر یک سبد کالایی برای ماه رمضان را برای یک خانوار 4 نفره شامل 10 کیلوگرم برنج، 5 کیلوگرم شکر، 2 کیلوگرم قند، روغن 4 بطری 900 گرمي، 5 کیلوگرم مرغ و 3 کیلوگرم گوشت در نظر بگیریم و قیمت هر کیلوگرم برنج 2500 تومان، هر کیلوگرم شکر 1800 تومان، قند 1000 تومان، روغن 900 گرمی 1800 تومان، مرغ 4650 تومان و گوشت قرمز 21 هزار تومان باشد، آنگاه قیمت یک سبد کالایی خانوار در ماه رمضان تنها با اقلام مذکور حدود 500/294/1 ریال خواهد شد.
بنابراین اگر حداقل تخفیفی که برای این اجناس در نظر گرفته شده است را 10 درصد بدانیم، آنگاه همین سبد به طور متوسط برای یک خانوار اگر از بازار آزاد خرید کرده و نوسانات قیمتی نیز نداشته باشد، حدود 050/165/1 ریال تمام می‌‎شود.
بر این اساس شاید بی‌اعتمادی مردم به قیمت‌ها در بازارِ کالاهای اساسی را بتوان عامل مهمی در ایجاد انگیزه برای خریدهای انبوه و عمده از مراکز عرضه مستقیم کالا دانست.
حال این سؤال مطرح است که آیا راهکار تنظیم بازار این است که مردم خود به خرید و احتکار کالا روی آورند یا خیر، دولت به نحوی مکانیزم بازار را چینش کند که همواره کالا با قیمت مناسب یا حداقل نوسانات قیمتی معقول در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد؛ چراکه دیگر دوره تثبیت قیمت از سوی دولت نیز گذشته است، اما این به معنای آن نیست که مردم هر روز با قیمتی جدید و نوساناتی غیرقابل تحمل و حتی ساعتی و روزانه مواجه شوند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار