مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 28. آبان 1391 - 7:23   |   کد مطلب: 4229
نایب رئیس مجلس گفت: پنج روز بعد از انتخابات برای تبریک به دیدن احمدی نژاد رفتم؛ به ایشان گفتم تئوری اقتصادی شما چیست تا بتوانیم با همکاری هم ...

به گزارش صدای دانشجو به نقل از «خبرگزاری دانشجو»، محمد رضا باهنر عصر دیروز در جمع نمایندگان اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان کشور در دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به اینکه حسین بن علی (ع) اوج ایثار، فداکاری و گذشت را به نمایش گذاشتند، اظهار داشت: باید شور حسینی را با شعور حسینی مخلوط کنیم.

وی با بیان اینکه مسائل روز در بعد اجتماعی، فرهنگی، سیاست و سیاست بین الملل خیلی متنوع و پر چالش شده است، گفت: مسائل اقتصادی در صدر مسائل دیگر قرار دارد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مسئله اقتصاد مهمترین مسئله ای است که همه با آن در دانشگاه، خانواده و جامعه مواجه هستند.

باهنر با اشاره به بیداری اسلامی گفت: دشمنان مسئول اصلی بیداری اسلامی که در این دو سال اخیر اتفاق افتاد و خیلی از کشورها را متحول کرد، را انقلاب اسلامی و اسلام ناب می دانند و این طبعیی است که آنان می خواهند ما نباشیم.

وی افزود: امروز بر اقتصاد ما فشارهای تحمیلی بالاست و خود کشورهای غربی این تحریم ها را تحریم های فلج کننده نامیده اند؛ البته آنها در بعد نظامی نمی توانند با ما درگیر شوند، بنابراین از بعد اقتصادی به ما فشار می آورند و می خواهند ایران اسلامی را وادار به تسلیم کنند.

فروش مقطعی نفت در آبان ماه از مرز یک میلیون بشکه گذشت

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: دشمنان در ابتدا از تحریم حمل و نقل، دریا، کشتی و تحریم بیمه ها شروع کردند و از اول تیرماه گفتند که ما نفت و گاز ایران را نمی خریم، اما تا به حال فروش متوسط نفت روزانه به یک میلیون و ۲۰۰ بشکه در روز رسیده؛ اما فراز و نشیب هایش زیاد بوده است و فروش مقطعی نفت در آبان ماه از مرز یک میلیون بشکه هم گذشت.

باهنر جنگ اقتصادی را جنگی جدی و هم جانبه عنوان کرد و گفت: جنگ اقتصادی را دشمنان علیه ما تدارک دیده اند و ما باید در این میدان، اقتصاد مقاومتی را نهادینه کرده و یک سبد سیاستی داشته باشیم.

فضای تحریم‌ها تا یک سال دیگر شل‌تر نمی‌شوند

وی ابراز داشت: این فضای تحریم ها تا یک سال دیگر اگر سفت تر و شدیدتر نشوند، شل تر هم نمی شوند، اما باید در این فضا کار کنیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بعد از تحریم های بانک سپه، ملی و تجارت؛ از طرف ۱+۵ بانک مرکزی را هم تحریم کردند که فشارهای تحریم ها حلقه تنگی را تشکیل داده است.

باهنر گفت: اگر درآمد نفتی ۵۰ درصد شود از آن طرف یک مشکل دیگر وجود دارد؛ درآمدهای ما هم جواب هزینه هایمان را از نظر توجیه بین المللی نمی دهد و پهنه نیازهای ما و پهنه چینش دلارهای ما بر هم منطبق نیستند؛ در جایی پول داریم اما کالا نمی خواهیم بخریم و در جایی دیگر کالا می خواهیم بخریم اما پول نداریم، بنابراین باید این رد و بدل ها را تحت کنترل قرار دهیم.

امروز چندین میلیارد دلار از ذخایر ارزی ما در برخی کشورها قابل جابجایی نیست

وی افزود: از حدود یک سال پیش تقریبا مشخص بود که بانک مرکزی تحریم خواهد شد، از همان زمان باید اقداماتی صورت می گرفت؛ از جمله اینکه دارایی هایی که احتمال می رفت در آینده نقل و انتقالات آنها با مشکل مواجه خواهد شد، مثلا تبدیل به طلا می شد و به داخل کشور منتقل می گردید و یا تدبیرهای دیگری در نظر گرفته می شد، اما این اتفاق نیفتاد و امروز چندین و چند میلیارد دلار از ذخایر ارزی ما در برخی کشورها در حال حاضر قابل جابجایی نیست.

۵۰ درصد مشکلات اقتصادی از عدم توجه به خرد جمعی است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی می خواهند همه مشکلات اقتصادی داخل کشور را بر گردن تحریم ها بیندازند، گفت: تحریم ها حتما موثر بوده، اما اینکه همه مشکلات اقتصادی ما نتیجه تحریم ها باشد، این طور نیست.

باهنر افزود: در شرایط فعلی حداکثر سهم تحریم ها در تلاطم موجود در بازار و اقتصاد ۵۰ درصد است؛ اما ۵۰ درصد مشکلات از بی تدبیری ها، خود محوری ها، عدم توجه به خرد جمعی و سیاست های اشتباهی اقتصادی که از قبل بوده ناشی شده است.

وی گفت: رئیس جمهور با وجود همه خوبی ها اما یک اشکال در ساختار دولت وی وجود دارد و آن این است که به هیچ وجه خرد جمعی را نمی پذیرد.

افزایش ۶ برابری نقدینگی در ۷ سال گذشته

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در شروع دولت احمدی نژاد نقدینگی ۶۰ میلیارد تومان بود که در این هفت سال نقدینگی به ۴۰۰ میلیارد تومان تبدیل شد و بیش از شش برابر افزایش پیدا کرده که این نقدینگی همان تورم است؛ از این ۴۰۰ میلیارد تومان حدود ۶۰ میلیارد تومان آن فقط به خاطر مسکن مهر است.

باهنر گفت: با قانون نمی شود جلوی تورم را گرفت؛ عوامل اقتصادی از کسی سوال نمی کنند بلکه خودشان در جوامع کار می کنند، بنابراین نقدینگی باید پشت سر تولید باشد تا در بازار بورس نرود.

بنگاه های زودبازده بیکارها را تبدیل به بیکارهای بدهکار کرد

وی بنگاه های زودبازده را یکی دیگر از اقدامات دولت عنوان کرد و افزود: ۱۵ هزار میلیارد تومان از خزانه صرف بنگاه های زودبازده شد و نهایتا تنها تعداد محدودی شاغل شدند و بقیه که بیکار بودند تبدیل به بیکارهای بدهکار شدند.

سالانه تنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار شغل می توانیم ایجاد کنیم

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت می خواست تا سال آینده ۲.۵ میلیون شغل ایجاد کند، ما مخالف این موضوع نیستیم و در برنامه پنجم نیز درباره ایجاد شغل روزها کار کارشناسی انجام شد، اما در آن برنامه به این نتیجه رسیدیم که تنها سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار شغل می توانیم ایجاد کنیم.

باهنر تصریح کرد: پنج روز بعد از انتخابات با رئیس جمهور دیدار داشتم و برای تبریک به دیدن وی رفتم، به ایشان گفتم تئوری اقتصادی شما چیست تا بتوانیم در این مورد با هم مسائل را بررسی کنیم، احمدی نژاد به قندان روی میز اشاره کرد و گفت: من مهندس هستم و به تئوری نیاز ندارم، من معتقدم اگر ۱۰ عدد از این قندان نیاز داشته باشیم آن را به کسی که بهتر و زودتر خواهد ساخت می دهم تا تولید کند.

اقتصاد خانوار تاب تحمل خیز عظیم فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها را ندارد

وی یکی دیگر از مشکلات رئیس جمهور را مسئله محور بودن وی عنوان کرد و با بیان اینکه عملا اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها تعطیل شده، گفت: در حقیقت دولت می خواست یک خیز بلندی برای اجرای فاز دوم هدفمندی بردارد در حالیکه ما به آنها گفتیم اقتصاد خانوار تاب تحمل این خیز عظیم را ندارد.

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حدود پنج سال است که مقام معظم رهبری بر روی سال ها نامگذاری اقتصادی می کنند، افزود: اگر همه کارشناسان اقتصادی ما جمع می شدند و با یکدیگر جلساتی را برگزار می کردند، مناسب تر از موضوع حمایت از تولید ملی نمی توانستند پیدا کنند.

باهنر گفت: هم اکنون با همین فشارهایی که خارجی ها آورده اند، اگر یک تدبیر و خرد جمعی از پتاسیل های کشور حاکم شود بسیاری از این مسائل برطرف می شود.

انتخابات ریاست جمهوری در آینده سه قطبی است

وی در بخش دیگری از سحنانش با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری در آینده پیچیدگی های خاصی دارد، افزود: انتخابات ریاست جمهوری در آینده سه قطبی است و همانند انتخابات سال ۸۴ می شود.

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها حتما تاثیر متقابل دارند و باید تلاش کنیم این دو انتخابات از ظرفیت‌های مشترک، حداکثر استفاده را بکنند، گفت: برگزاری این دو انتخابات با هم می تواند حضور حداکثری مردم را به دنبال داشته باشد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار