مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 7. مرداد 1391 - 13:13   |   کد مطلب: 453
طی کمتر از شش ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا، رامنی و اوباما برای جلب آرای موثر یهودی ها، از هم سبقت می گیرند.
رقابت نامزدهای انتخابات آمریکا برای جلب آرای یهودیان

به گزارش صدای دانشجو: کمتر از شش ماه به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا باقی مانده است، نامزدهای این انتخابات که تبلیغات خویش را از چندی پیش آغاز کرده بودند اکنون به شکل جدی تری جهت جلب آرای مردم این کشور تلاش می کنند.

آرای اقلیت یهودی آمریکا به سبب نفوذ گسترده در شرکت های اقتصادی و رسانه ها همواره مورد توجه نامزدهای انتخابات در آمریکا بوده است تا جایی که اکثر نامزدها تمام تلاش خود را برای رضایت اقلیت یهودی این کشور به خرج می دهند. یکی از راه های جلب آرای یهودیان این کشور تاکید هرچه بیشتر بر مناسبات اقتصادی، سیاسی و امنیتی ایالات متحده با اسرائیل از سوی نامزدهای انتخابات است. امری که همیشه در آستانه انتخابات ها از سوی نامزدها مورد توجه قرار می گیرد.

اکنون نیز و در حالی که کمتر از شش ماه به زمان برگزاری انتخابات باقی است میت رامنی نامزدانتخابات از سوی جمهوری خواهان و باراک اوباما نامزد دموکرات ها گوی سبقت را در حمایت از رژیم صهیونیستی از یکدیگر می ربایند.رامنی در سخنان خویش بارها سیاست های اوباما در خاورمیانه را محکوم کرده و اعلام داشته اقدامات وی در قبال تحولات خاورمیانه بخصوص در زمینه فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی موجب تضعیف امنیت رژیم صهیونیستی شده است، از این رو در صورت کسب آرای لازم برای ریاست جمهوری وی سیاست خشن تری را در قبال ایران در پیش خواهد گرفت. رامنی در جدیدترین دور تبلیغات خویش که با سفر به بریتانیا آغاز شده است تصمیم گرفته که از بریتانیا عازم لهستان و سپس یرزمین های اشغالی شود و از این طریق حسن نیت خود را در زمینه ارائه تضمین هایی به صهیونیست ها نشان دهد.
رامنی در سخنرانی روزهای اخير در نوادای آمريکا در همآيش کهنه سربازان کشورش گفته بود که اوباما حتی با نطق خود در سازمان ملل موجب «تحقير» رهبران اسرائيل می شود و مسايل را به گونه ای جلوه می دهد که انگار معضل اصلی منطقه، اسرائيل است، در حالی که اسرائيل نزديک ترين همپيمان آمريکا بوده و هست.

اوباما نیز در این خصوص از رامنی جا نمانده و اخیرا طرحی را مبنی بر افزایش سطح همکاری های امنیتی با رزیم صهیونیستی را تصویب کرده است. تحلیلگران همزمانی امضای این طرح با سفر رامنی را پیشدستی اوباما برای جذب آرای یهودیان آمریکا در انتخابات پیش رو عنوان کرده اند.

اوباما در حال امضای اين قرارداد که بر اساس آن همکاری های نظامی و غير نظامی ميان اين دو کشورِ همپيمان گسترش می يابد، تأکيد کرد که از زمانی که او سکان رهبری آمريکا را در دست داشته است، برای «عميق کردن همکاری ها با اسرائيل بويژه در امور امنيتی و اطلاعاتی و نظامی، اولويت زيادی قايل بوده است».

براساس موافقت باراک اوباما آمريکا برای توسعه سيستم تدافعی اسرائيلی «گنبد آهنين» که ويژه مقابله با راکت های کوتاه برد است، هفتاد ميليون دلار ديگر اعطا می کند.

اوباما اخيراً نیز در اجلاس ايپک، کميته روابط عمومی آمريکا و اسرائيل، گفت که او بيشتر از هر رييس جمهوری ديگری در تاريخ آمريکا در کنار اسرائيل ايستاده است و همکاری های اطلاعاتی، نظامی و امنيتی آمريکا با اسرائيل در سال های رياست جمهوری او به بالاترين سطح رسيده است.

نکته جالب در اهمیت طرح جدید برای رژیم صهیونیستی اینکه پس از تصویب آن مايکل اورن سفير اسرائيل در آمريکا با انتشار بيانيه ای «قدردانی ملت و دولت اسرائيل» را از کمک های آمريکا و حمايت باراک اوباما ابراز داشت و قانون جديد را «تاريخی» توصيف کرد.

جالب تر اینکه کنگره آمريکا در روندی در دو ماه اخير با اعطای اين کمک جديد به اسرائيل موافقت کرده و اکثريت جمهوريخواهان و دموکراتهای هر دومجلس نمايندگان و سنای آمريکا آن را مورد حمايت قرار دادند و برای عملی کردن آن، تنها توشيح باراک اوباما باقی مانده بود؛ تنها دو نفر در مجلس نمايندگان با آن مخالفت کرده بودند. این امر حاکی از آن است که چگونه نمایندگان جمهوری خواه و دموکرات در کنگره در ارائه خدمت به اسرائیل نسبت به یکدیگر پیش دستی می کنند.

از سویی برگزاری مراسم ويژه از سوی کاخ سفيد به هنگام توشيح چنين قوانينی کم سابقه است اما بنظر می رسد که دستگاه سياسی اوباما اصرار بر تبليغ گسترده بر اين امر داشت تا رامنی در سفرش به اسرائيل در بيان انتقاد از اوباما در ارتباط با اسرائيل، درتنگنا قرار گيرد.

گفتنی است علی رغم جمعیت اندک یهودیان در آمریکا (قریب به هفت میلیون) به نسبت جمعیت کل مردم آمریکا(بیش از سیصد میلیون نفر) آرای این اقلیت نقش تعین کننده ر مناسبات این کشور ایفا می کند تا جایی که لابی آیپک متعلق به این جمعیت قومی قدرتمندترین لابی آمریکا محسوب می شود. تمامی روسای جمهور آمریکا طی دهه های اخیر سیاستی را مبتنی بر منافع اسرائیل در پیش گرفته اند. بسیاری از کارشناسان روابط بین الملل در تحلیل پیچیدگی روابط ایالات متحده و رژیم اسرائیل و وابستگی بیش از حد آمریکا به این کشور معتقدند که به آسانی قابل درک نیست.

دیدگاه شما

آخرین اخبار