مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 7. مرداد 1391 - 13:43   |   کد مطلب: 459
غذای دانشگاه‌ها و سکه دو رو؛ هر روز گران‌تر، هرروز بی‌کیفیت‌تر‬

شهریور سال گذشته بخشنامه‌ای با عنوان "هدفمند کردن غذای دانشجویی" با هدف بهبود کیفیت غذا، دانشگاه‌ها را ملزم کرد که در راستای واقعی شدن نرخ غذای دانشجویی حرکت کنند، اما با گذشت نزدیک به یکسال از این طرح، شواهد از بهبود نیافتن کیفیت غذا خبر می دهد.

به گزارش صدای دانشجو؛ اواخر هفته گذشته کیوان مرادیان، رئيس صندوق رفاه دانشجويی با اعلام نرخ جديد غذاي دانشجويان در سال تحصيلي آینده، از نزديك شدن نرخ ژتون غذاي دانشجويي به قيمت تمام شده نان سنگك خبر داد؛

منصور گودرزی قائم مقام صندوق رفاه دانشجویی همچنین با اشاره به جزئیات نرخهای پیشنهادی برای غذای دانشجویی در سال تحصیلی 91-92 از سه سطح غذای کم هزینه، متوسط هزینه و پرهزینه پرده برداری کرد.

نرخ جدید غذای دانشجویان توسط رييس صندوق رفاه دانشجويی در حالی اعلام می شود که هنوز بهبود کیفیت غذای سلف دانشگاه ها از دغدغه های اصلی دانشجویان در ترم آینده است؛ مسئله ای که از سال گذشته با بخشنامه « هدفمند کردن غذای دانشجویی» توسط وزارت علوم به دانشگاه ها ابلاغ و از چند نرخی شدن آن و بهبود کیفیت غذای سلف ها خبر داده شده بود، اما به نظر می رسد این طرح دانشجویان را در دو ترم گذشته راضی نکرده است.

بهتر نشدن کیفیت غذای دانشجویی از طرفی و بالا رفتن نرخ آن در دو ترم گذشته تحصیلی در حالی است، که سال گذشته کیوان مرادیان در کنفرانس خبری اعلام کرده بود:«دانشجويان با هدفمندي يارانه ها حق انتخاب غذاي با كيفيت دارند.»

در آن نشست از راه اندازی طرحی به نام "تاک" در دانشگاه ها خبر داد که "با ايجاد تنوع، انتخاب و كيفيت مطلوب غذاي دانشجويي،" رضایت دانشجویان را به همراه خواهد داشت؛ اما با گذشت بیش از یک سال از این موضوع شاهد آن هستیم که این طرح در تمام دانشگاه های کشور اجرایی نشده است و علی رغم بالا رفتن قیمت ژتون کیفیت غذا ها «حداقل» تفاوتی با سال های گذشته نداشته است، که این موضوع را هم می‌توان از مواضعی که انجمن های صنفی دانشجویان در سال گذشته گرفته اند، مشاهده کرد.

برابری قیمت تمام شده ژتون غذای دانشجویی با نرخ نان سنگک و اعلام آن توسط رئیس صندوق رفاه دانشجويی در حالی است که گودرزی قائم مقام این صندوق از قطعی نبودن و ابلاغ نشدن آن به دانشگاه ها در مصاحبه هفته گذشته خود با یکی از خبرگزاری ها خبر می دهد، و از بررسی بیشتر قیمت ها در این باره سخن می گوید.

نکته دیگری که در مصاحبه اخیر قائم مقام صندوق رفاه به چشم می خورد، درباره وام تغذیه استفاده شده دانشجویان است؛ که به گفته گودرزی تنها 84 میلیون تومان از مجموع وام چند میلیارد تومانی دانشجویان توانسته‌اند استفاده کنند.

جالب اینجا است که گودرزی در این مصاحبه به مشکلات گرفتن وام توسط دانشجویان اشاره نکرده است، این در حالی است که اکثر دانشجویان مهمترین عاملی که باعث می شود تا از گرفتن وام صرف نظر کنند را تاخیر در پرداخت این وام ها عنوان می کنند که حتی تا چندین ترم تحصیلی طول میکشد.

وام های تحصيلي، وام مسكن، وام ضروري، وام استعدادهاي درخشان، وام موارد خاص، وام دانشجويان مبتكر، وام حج عمره و عتبات عاليات و وام شهريه دانشجويي از مهمترين تسهيلاتي هستند كه دانشجویان با مشکلات پرداخت با تاخیر توسط دانشگاه ها با آن دست و پنچه نرم می کنند.

البته ذکر این نکته قابل توجه است که تنها وام شهريه دانشجويان به تمام دانشجویان کشور اختصاص می گیرد و سایر وام ها تنها به دانشگاه های دولتی مربوط می شود، که مسئله نیز می تواند جای سوال باشد که علی رغم حضور اکثریت دانشجویان در دانشگاه های غیر دولتی همچون دانشگاه آزاد، پیام نور، علمی کاربردی چرا این تسهیلات به آنان تخصیص داده نمی شود؟

به هر حال وضعیت نامعلوم افزایش نرخ ژتون ها و نامناسب بودن کیفیت غذا ها و مسائل وام دانشجویی این مسئله را می طلبد که مسئولان صندوق رفاه دانشجویی پاسخ قابل قبولی به دانشجویان بدهند.

خاطر نشان می شود علی رغم تماس های مکرر خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، با مسئولان این صندوق جهت پاسخگویی به سوالات و شبهات بالا، پاسخی ار سوی ریاست و قائم مقم این صندوق دریافت نکرده است؛ لیکن خبرنامه دانشجویان ایران آمادگی انتشار هرنوع پاسخی را از مسئولین ذی ربط دارد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار