مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 5. اسفند 1391 - 21:44   |   کد مطلب: 5641
گروه آموزشی فنی و مهندسی در آموزش عالی ایران و جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و متقاضیان زیادی را به خود اختصاص داده است.
34 درصد دانشجویان کشور «مهندسی» می‌خوانند

به گزارش صدای دانشجو ایسنا، از جمله‌ رشته‌های پر متقاضی این گروه می‌توان به مهندسی برق، مکانیک، عمران، معماری، کامپیوتر و ... اشاره کرد. اما یکی از مواردی که همواره این گروه را با چالش مواجه کرده بازار کار فارغ التحصیلان این گروه به ویژه در رشته‌های پرطرفدار است. 

در حالی که به گفته دبیر شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم برخی از رشته‌های پرکاربرد فنی و مهندسی که کشور نیز نیاز بسیاری به آن‌ها دارد کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

در همین راستا و همزمان با پنجم اسفند، روز مهندس، سعید قدیمی، دبیر شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی ایسنا با اشازه به جمعیت حدود 4.5 میلیون نفری دانشجویان کشور با بیان اینکه در حال حاضر 80 درصد این دانشجویان در مقاطع مختلف، در حدود 20 درصد رشته‌های کشور تحصیل می‌کنند، گفت: این رشته‌ها شامل رشته‌های پر طرفدار فنی و مهندسی و برخی از رشته‌های علوم انسانی مثل حقوق می‌شود.

وی با اشاره به رشته‌های پرمتقاضی گروه فنی و مهندسی، اظهار کرد: مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، عمران و مکانیک از رشته‌های پرمتقاضی فنی و مهندسی هستند، در حالی که بسیاری از رشته‌های مهندسی پر کاربرد که بازار کار خوبی دارند، نیاز به اطلاع‌رسانی دارد تا انتخاب رشته در دانشگاه‌ها با بهره‌وری بالاتری انجام شود.

قدیمی افزود: با توجه به اینکه 80 درصد دانشجویان کشور تنها در 20 درصد رشته‌ها مشغول به تحصیل هستند، تصریح کرد: به همین دلیل یکی از بزرگترین معضلاتی که فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها با آن روبرو هستند، بحث بازار کار است.

دبیر شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم، با اشاره به رشته مهندسی سواحل، مهندسی دریا و دیگر رشته‌های مهندسی علوم دریایی و همچنین در برخی رشته‌های حوزه کشاورزی به عنوان رشته‌های پر کاربرد مهندسی در کشور، گفت: متاسفانه این رشته‌ها نسبت به نیاز کشور متقاضی چندانی ندارند، در حالی که از بازار کار خوبی برخوردارند. برای مثال در حوزه عمران عمدتا دانشجویان متقاضی تحصیل در گرایش‌های سازه هستند، در حالی که ما در حوزه راه و ترابری در کشور نیاز بسیاری داریم که کمتر استقبال می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر رشته‌های بین رشته‌ای مدیریت و مهندسی مورد توجه ماست، تصریح کرد: از جمله این رشته‌ها می‌توان به مهندسی پزشکی، مدیریت پروژه و ... اشاره کرد که در دنیا نیز پیشرفت‌های زیادی در این زمینه انجام شده است.

قدیمی با بیان اینکه در حال حاضر 34 درصد دانشجویان کشور در رشته‌های فنی و مهندسی تحصیل می‌کنند، درباره منابع درسی تدریس شده در این رشته‌ها، تصریح کرد: منابع درسی ما در این حوزه عمدتا از منابع روز هستند، اما اشکالی که در برنامه‌های ما وجود دارد، این است که این دروس بومی و به عبارت دیگر پاسخگوی نیازهای کشور نیست، به همین دلیل کار بازنگری سرفصل‌ها و دروس آغاز شده است.

قدیمی در پایان افزود: علاوه بر بروز رسانی، بومی‌سازی و کارآمدسازی برنامه‌های درسی در بازنگری شاخص ارزش‌مداری نیز جزو اولویتهاست.

دیدگاه شما

آخرین اخبار