مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 6. اسفند 1391 - 19:46   |   کد مطلب: 5652
ایران دارای ۱۰۶ میلیارد بشکه نفت درجا در دریای خزر و خلیج فارس است که با ضریب بازیافت ۲۵درصدی و قیمت‌های کنونی نفت، دارای ارزشی معادل دو تریلیون و ۷۵۰ میلیارد دلار است.
درآمد ۲,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ دلاری ایران از استحصال نفت آبی

به گزارش صدای دانشجو به نقل از فارس حجم نفت درجای ایران در آبهای مستقل دریای خزر و خلیج فارس به 106 میلیارد بشکه رسید.

محمود زیرکچیان‌زاده مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره چندی پیش از وجود 96 میلیارد بشکه نفت درجا در خلیج فارس پس از بررسی های به عمل آمده توسط مسئولان پژوهش شرکت فلات قازه و پژوهشگاه صنعت نفت ایران خبرداده بود.

از طرف دیگر باید گفت براساس آمارهای ارائه شده از سوی شرکت نفت خزر به عنوان کارفرمای عملیات تولید و توسعه میدان نفتی و گازی سردار جنگل ، این میدان که اواخر سال 89 کشف شده است حدود 10 میلیارد بشکه نفت درجا دارد.

براساس گفته های مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم اکنون به طور متوسط ضریب بازیافت چاه‌های نفتی دریایی در ایران حدود 25 درصد است که با این شرایط می توان گفت از حجم 106 میلیارد بشکه نفت درجا در آبهای متعلق به ایران حدود 26 میلیارد و 500 میلیون بشکه نفت قابل استحصال وجود دارد.

این گزارش حاکی است براساس اهداف برنامه پنجم توسعه باید به طور متوسط یک درصد به ضریب بازیافت از مخازن نفتی افزوده شود که براین اساس بیش از یک میلیارد بشکه نفت قابل استحصال دیگر در اختیار خواهیم داشت.

اگر قیمت هر بشکه نفت ایران به طور میانگین 100 دلار در نظر گرفته شود، می‌توان گفت 2 تریلیون و 750 میلیارد دلار ارزش نفت قابل استحصال ایران در دریاهای خزر و خلیج فارس است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار