مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 9. مرداد 1391 - 10:38   |   کد مطلب: 571
به پاس قدردانی از ایثار شهدا به ویژه شهیدان هسته‌ای با هدف تسکینی بر وجود خانواده آنها، جواد سوری نخبه نانو تویسرکان مدال برنز خود را به شهدا اهدا کرد.
نخبه علمی تویسرکان مدال خود را به شهدای گمنام تقدیم کرد

اقتدار روزافزون ایران اسلامی در عرصه جهانی، الگوپذیری کشورهای منطقه از انقلاب، اشاعه گسترده فرامین هوشمندانه و راهبردی مقام معظم رهبری و نشر اندیشه‌‌های امام(ره) در پیکره وجودی انسان‌های آزادی‌خواه این کره خاکی در دهه‌های اخیر، عمده اهداف تحلیلی مجامع علمی و استراتژیک آمریکا و غرب قرار گرفته است.

ارتقای فزاینده ضریب علمی کشور و سرعت شتابان نخبگان ایرانی در دستیابی به فنون و علوم هسته‌ای در سطح جهان و شاید هم بالاتر، وحشت استکبار را دوچندان کرد که همین امر سبب توسل دنیای سلطه به حربه ترور برای سد کردن راه نهضت هسته‌ای ایران شده است.

آمریکا و حامیان آن غافل از این هستند که ترور دانشمندان و فرهیختگان، عزم مردم و جوانان این سرزمین را در تحقق آرمان‌های خود مصمم‌تر خواهد کرد و نهال امید و تلاش را در وجود نیروی خلاق نوجوان و جوان با الگوپذیری از شهدای جهاد علمی به ویژه در حوزه علوم هسته‌ای بارورتر خواهد ساخت.

شهدای علمی الگویی برای موفقیت نخبه نانو تویسرکانی

حرکت هدفمند و از پیش تعریف شده امروز جواد سوری نوجوان تویسرکانی نخبه علمی فناوری نانو برای تقدیم نشان و مدال برنز دریافتی از سومین المپیاد فناوری نانو دانش‌آموزی کشوری به شهدای گمنام مصداق بارز این مطلب است که هر قطره خون شهدا مایع حیات‌بخش و اکسیری ناب بر شکوفا شدن انگیزه‌ای الهی در بطن جوانان غیور ایران برای گام‌های استوار در جهت ادامه این راه است.

جواد سوری دانش‌آموز رشته ریاضی مقطع سوم از دبیرستان نمونه شهید بهشتی تویسرکان امسال با شرکت در المپیاد فناوری نانو دانش‌آموزی در مرحله نخست در بین 17 هزار شرکت‌کننده رتبه 29 و در دوره دوم عملی این آزمون با کسب مدال برنز رتبه سوم کشوری را کسب کرد.

تشریح و توصیف روند رویداد به روایت فارس به نقل از جواد سوری:

دارنده مدال برنز سومین المپیاد نانو دانش‌آموزی کشور در ابتدا با علم نانو از طریق مدرسه و با تشریح و توضیح معلمان شناخت پیدا می‌کند و در طول تحصیل زمانی کوتاه را برای یادگیری این علم اختصاص می‌دهد چرا که همزمان با شرکت در المپیاد نانو در المپیاد شیمی نیز شرکت کرده که پس از اینکه نتیجه مطلوب و مورد نظر را در این رشته حاصل نمی‌کند بر علم نانو به عنوان برنامه بلندمدت سرمایه‌‌گذاری ‌می‌کند.

سوری در حین مطالعه علوم نانو و شناخت نخبگان و دانشمندان این عرصه با قصد استمرار راه شهدای جهاد علمی به صورت فشرده در چارچوب برنامه روشمند کاربردی با هدایت دبیر مربوطه مدرسه تلاش بی‌وقفه خود را از روزهای نخست سال جاری آغاز می‌کند.

ترور نخبگان هسته‌ای عاملی برای تغییر رویکرد علمی جوانان ایران

این نخبه با تغییر جهت علم‌آموزی در راستای بهره‌وری کامل از داشته‌های بالفعل و بالقوه ذاتی خود و با نگاهی آگاهانه به روند حرکت و فعالیت دانشمندان هسته‌ای ایران و حالت تدافعی و مقابله دشمنان در برابر رشد و توسعه علمی ایران برنامه آینده خود را بر پایه توسعه و رشد آینده کشور طراحی و ترسیم کرد.

سوری گذران بازه‌های زمانی را با مطالعه مقالات و منابع معرفی شده در بخش‌ نانو با بهره‌مندی جامع از همه فرصت‌ها و تعیین رویکرد و هدف مشخص و روشن شدن مسیر، همه موارد زندگی روزانه را به حاشیه می‌گذارد و تعمیق‌بخشی اطلاعات و درک و فهم آگاهی‌ها، علم نانو را در اولویت برنامه حتی مدرسه قرار می‌دهد.

کسب رتبه نخست استان از بین 1800 شرکت‌کننده در آزمون تئوری المپیاد دانش‌آموزی

وی در مرحله تئوری المپیاد از بین یک‌هزار و 800 دانش‌آموز شرکت‌کننده از استان در آزمون با کسب رتبه نخست به عنوان نماینده همدان به مرحله کشوری راه یافت و در مرحله دوم با رقابت بین 39 نفر از 14 استان با احراز مدال برنز رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داد.

آزمون عملی سومین المپیاد دانش‌آموزی تکنولوژی نانو در چهار روز متوالی در سه رشته نانوالکتریک، نانوزیست فناوری و نانو مواد در گروه‌های چهار نفره از مقاطع تحصیلی متوسطه در سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی ایران صبح روز 17 تیرماه کلید خورد.

جواد از تویسرکان، شایان از ازنا، صادق از ایلام و آرمین از تهران در گروه نانو الکترونیک فعالیت گروهی خود را برای ساخت کامپوزیت جاذب امواج رادار زیر نظر سرپرست و داور حوزه مربوطه در محل آزمایشگاه دانشکده برق دانشگاه تهران آغاز می‌کنند.

المپیاد دانش‌آموزی نانو بستری برای شکست تحریم‌ها

جواد و دانش‌آموزان دیگر را، اهداف و آرمانی متعالی اما مشترک یعنی تسخیر علم فناوری نوین در جهت ارتقای لوای عزت و اقتدار ایران اسلامی دور هم جمع کرده بود و کلیدواژه وحدت در این مجموعه علمی به صورت واضح در عرصه رقابت گروهی به صورت ملموس و محسوس خودنمایی می‌کرد.

ساخت یک ماده که رادار گریزی ایجاد کند کاری جالب و هیجان‌انگیز است که بستر‌ساز جرقه‌ای از اندیشه‌های خام برای ظهور پدیده‌ای شگفت از رویدادهای دنیای صنعت نانو نهفته در ذهن خلاق فرزندان ایران زمین در یک محفل تحقیق و پژوهش در زمانی نه چندان دور نقشی بر تمام تحریم‌ها و تهدیدها خواهد شد.

از ساعت هفت صبح تا 19 تمام دانش‌آموزان حاضر در عرصه آزمون ملی نانو در سه گروه چهار نفری به صورت مداوم در حال تقویت دانسته‌ها و افزایش اطلاعات علمی خود هستند به نحوی که برای صرف ناهار نیز در قالب برنامه‌ای منظم برای پیشرفت کار محوله، نوبتی انجام می‌شود.

به کارگیری لحظه به لحظه فرصت‌های باقی مانده با تداعی این ذهنیت که وطنم ایران همیشه سربلند و جاودان است تلاش را زیاد و خستگی جسم و روح دانش‌پژوهان نخبه را به ورطه فراموشی می‌رساند.

بازدید از باغ ملی گل و گیاه‌شناسی با انواع گیاهان پرورشی در شرایط اقلیمی خاص آن به منظور یادگیری و آموزش چگونگی عصاره‌گیری و روش کروماتوگرافی یا جداسازی اجزای تشکیل‌دهنده یک مخلوط و شناخت دستگاه‌ها در بخش‌های مختلف مرکز پلیمر پتروشیمی از برنامه‌های اجرایی بود و سئوالات عمومی و تخصصی نیز بر مبنای بازدیدها و کارهایی که انجام شده و آموخته‌های دانش‌آموزان تدوین شده بود.

هرگروه چهار نفر دو به دو کار آزمایشگاهی و کنفرانس را ارائه دادند و در این بین سئوال‌های شخصی مورد نظر هم در آزمون لحاظ شده بود و امتیازات با توجه به کار آزمایشگاهی، نحوه آزمایش، کیفیت و نتایج کار گروهی بود و مرحله ارائه نهایی کنفرانس پاورپوینت تهیه شده و در مرحله نهایی آزمون کتبی داده می‌شد و مقاله 12 صفحه‌ای از پروژه کار شده از دیدگاه هر شرکت‌کننده نیز به صورت فردی ارائه شد.

در پایان اردو عملی سومین المپیاد در قالب 10 سئوال تشریحی و تخصصی و 10 سئوال چهارگزینه‌‌ای عمومی در خصوص زمینه‌های مختلف فناوری نانو برگزار شد و در مراسم اختتامیه رتبه‌ها در سه گروه چهارنفره معرفی شدند.

با ساده‌ترین کارها هم می‌توان به خودکفایی رسید

جواد سوری در ادامه در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه تقویت کار گروهی از پارامترهای اصلی المپیاد و سنجش کار برای رتبه‌بندی و نتیجه آزمون نیز به این گزینه وابسته بود، گفت: هدف مهم و تعریف شده در رأس برنامه المپیاد استفاده بهینه و درست از تمامی منابع و انجام ساده‌ترین کارها برای احراز اهداف مطلوب در زمینه نانو بدون نیاز به تجهیزات خیلی پیشرفته است.

سوری ایران را در همه زمینه‌ها در میان کشورهای اسلامی برتر و الگو خواند و افزود: کارهای ابتکاری در حوزه‌های مختلف نانو مهم‌ترین کارکرد و ابزار در برابر تحریم‌ها و تهدیدهای دشمنان است.

دارنده مدال برنز المپیاد کشوری، نانو الکترونیک را علمی با قابلیت ارزشی بالا در ساخت و افزایش توان cpu در ریزپردازها و ریزتراشه‌ها در کامپیوتر و دستگاه‌های مربوطه دانست و اظهار داشت: کشور ایران در این بخش اقدامات قابل توجهی نظیر مطالعات و ارائه مقالات زیادی انجام شده به صورتی که جزو کشورهای برتر دنیا است.

وی با اشاره به اینکه توان علمی ایران در عرصه علم فناوری نانو در جهان دارای جایگاه خوبی است، بیان داشت: با توجه به اینکه میکروسکوپ یکی از وسایل تحریمی است اما دانشمندان و نخبگان ایران این محصول را با اهتمام همه‌جانبه اختراع و وارد بازار تولید کردند و در اختیار جامعه هدف قرار دادند.

اتکا به خدا و پاسخ به انتظارات مردم سازوکاری قوی در موفقیت

سوری اتکا به خداوند متعال به عنوان یگانه حامی در تمامی لحظات را اصلی‌ترین عامل موفقیت دانست و بیان داشت: پشتیبانی همه‌جانبه مدیر مدرسه و دبیران حوزه مربوطه علم فناوری نانو و تلاش، پشتکار، تمرین و تکرار نقش حائز اهمیتی در احراز این جایگاه داشتند.

نخبه نانو تویسرکانی پاسخ به مطالبه و انتظارات مردم را یکی دیگر از سازوکارهای راهبر در تقویت اعتماد به نفس و روحیه جهادی در کسب مقام کشوری خود معرفی کرد.

سوری برنامه‌ آینده خود را هدفگذاری تحصیل در بخش نانو مواد و تحقیقات در رشته نفت به عنوان محقق و پژوهشگر عنوان و تأکید کرد: من آمادگی دارم دانش و تمام تجربیات خود را در قالب یک برنامه مدون به دانش‌آموزان علاقمند دبیرستان نمونه شهید بهشتی در راستای تقویت و ارتقای نخبگان این علم و کسب مدال‌های بیشتر برای شهرستان آموزش دهم.

آرزو دارم یک روز همچون شهدای نخبه باشم/ اهدای مدال به خانواده شهدا

وی با اشاره به اینکه مدال برنز خود را به شهدای گمنام تویسرکان به پاس از خودگذشتگی‌ها و جهاد خداگونه و تسکین خانواده آنها تقدیم کردم، گفت: به این موضوع اعتقاد دارم که این کار ارزش و بار معنوی بسیاری برای جامعه دارد.

سوری با اشاره بر اینکه دلم می‌خواهد شهدای هسته‌‌‌ای از کار من راضی باشند و ادامه‌دهنده حرکت آنها باشم، افزود: شهدای علمی الگوی من بودند آنها با توجه به موقعیت‌های عالی پیشنهادی بسیار می‌توانستند به کشورهای غربی بروند و کار کنند ولی نخبگان جوان، بر روی تمام تعلقات مادی و دنیوی پا گذاشتند و با ایمان و پشتکار با خدمت به ایران همیشه سرافراز جان خود را نثار کردند، آرزو دارم روزی همچون احمدی روشن و دیگر شهدا باشم.

دارنده مدال برنز المپیاد دانش‌آموزی نانو با اشاره به اینکه مدال‌آوران المپیاد نانو دانش‌آموزی از مزیت‌هایی که دیگر المپیادها دارند برخوردار نیستند، گفت: این المپیاد به عنوان زمینه‌ای مناسب برای توسعه علم روز به شمار می‌رود پس نیازمند نگاه مسئولان در سطح کلان و برنامه‌ریزی در سطح کشور است.

برپایی انجمن نانو در تویسرکان با ریاست جواد سوری نخبه نانو

مدیر مدرسه نمونه شهید بهشتی تویسرکان نیز در ادامه گفت‌وگو با فارس، از واگذاری مسئولیت انجمن نانو دانش‌‌آموزی شهرستان به جواد سوری دارنده مدال المپیاد نانو خبر داد و اظهار داشت: دبیرستان به منظور شناسایی و بروز استعدادها و خلاقیت دانش‌آموزان، انجمن نانو با همراهی و همکاری دیگر همکاران و به مسئولیت سوری بنیان‌ و برپا خواهد کرد.

مدیر دبیرستان نمونه شهید بهشتی تویسرکان تعداد دانش‌آموزان این مدرسه را 360 نفر خواند و اذعان داشت: در سال گذشته سه پزشک، دو نفر رتبه زیر یک هزار و 50 نفر دانش‌آموز در رشته‌های مهندسی از این مدرسه به دانشگاه‌ها و مراکز عالی روزانه کشور وارد شدند.

دبیرستان نمونه شهید بهشتی نخستین مدرسه هوشمند استان همدان

سجادمنش با اشاره به اینکه دبیرستان شهید بهشتی تویسرکان نخستین مدرسه هوشمند استان است، اظهار داشت: در راستای رشد تحصیلی دانش‌آموزان این مدرسه به امکاناتی نظیر مجهزترین کارگاه کامپیوتر، اتصال دبیرستان به اینترنت و اینترانت، وصل کلاس‌های درس به شبکه داخلی و تجهیز مدرسه به دیتاپرژکتور است.

وی با اشاره به اینکه مدرسه به خاطر رعایت اصول تدریس و انتخاب مربیان کارآمد و امکانات و تجهیزات و تلاش مستمر عوامل، رشدی چشمگیر در ارتقای معدل کتبی دانش‌آموزان به ویژه در رشته ریاضی فیزیک دارد، افزود: رضا توکلی دانش‌آموز مقطع سال دوم ریاضی فیزیک دبیرستان شهید بهشتی سال گذشته رتبه دوم کشوری و مقام نخست استانی و شهرستانی در رشته تفسیر قرآن را کسب کرد.

سجادمنش تأکید کرد: جواد اسدبیگی دبیر ورزش دبیرستان نمونه شهید بهشتی برای چهار سال متوالی در رشته تدریس رتبه نخست کشوری و با همت خود تیم استانی تدریس فرهنگیان شهرستان رتبه دوم را به خود اختصاص داد.

وی مجهزترین آزمایشگاه شهرستان را متعلق به دبیرستان نمونه شهید بهشتی دانست و خاطرنشان کرد: این مدرسه در رشته‌های تحصیلی فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی به آزمایشگاه مجهز است.

استمرار تلاش نسل جوان مستلزم پشتوانه محکم و نگاهی جدی بر توانمندی این قشر با برنامه کارشناسانه است.

امیدواریم حمایت مادی و به‌ ویژه معنوی، ترغیب و تشویق مسئولان ارشد و مرتبط در حوزه علم‌آموزی شهرستان در سال‌های آینده، بسترساز ورود دانش‌آموزان پویای تویسرکان همچون جواد سوری به عنوان نخبگان نانو در عرصه‌ کشوری شود.

این امید از هم‌اکنون در ضمیر نخبه نانو با تلاش مدیر مدرسه که سال آینده دانش‌آموزان دبیرستان نمونه شهید بهشتی نفرات برتر و مدال‌آوران عرصه این المپیاد باشند نقش گرفته و برنامه با کارکردی ارزشی در حال چینش است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار