مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 10. مرداد 1391 - 7:08   |   کد مطلب: 663
حلب در زیر آتش

نیروهای ارتش سوریه به حملات خود عليه مخالفان در حلب ادامه مي‌دهد و بنا به گزارش‌هاي رسيده در اين درگيري‌ها از سلاح‌هاي سنگین و هلیکوپترهای توپدار نيز استفاده مي‌شود.

به گزارش سايت شبكه الجزيره، در همين حال بان كي مون، دبيركل سازمان ملل با بيان اينكه حل مسالمت آميز درگيري‌هاي سوريه نيازمند حمايت‌هاي جامعه جهاني است، از طرفين درگير در اين كشور خواست به درگيري‌هاي مسلحانه پايان دهند.

دبيركل سازمان ملل در گفت‌وگويي مطبوعاتي در نيويورك از مسئولان دولت سوريه خواست تا تحت هيچ شرايطي از سلاح‌هاي شيميايي عليه مردم اين كشور استفاده نكنند.

وي در اين اظهارات عنوان داشت: افزايش كشتارها و درگيري‌ها در سوريه راهكار حل بحران اين كشور نيست چرا كه با ادامه اين درگيري‌ها نه تنها مشكلات اين كشور حل نمي‌شود بلكه حتي باعث افزايش ويراني‌ها و پيچيده‌تر شدن مشكلات مي‌شود و حتي امكان دارد كه همسايگان سوريه نيز با خطر جنگ رو به رو شوند.

بان كي مون در ادامه گفت: كوفي عنان، فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب در حال حاضر براي دستيابي به راهكاري مسالمت آميز جهت حل اختلافات در سوريه در تلاش است اما موفقيت وي نيازمند حمايت جامعه جهاني است.

دبيركل سازمان ملل همچنين اعلام كرد: مخالفان مسلح سوري تقريبا به طور روزانه در حال افزايش حملات خود هستند و اين در حالي است كه ما شاهد افزايش موج خشونت‌ها در سوريه و نيز كشته شدن شمار زيادي از مردم اين كشور و فرار هزاران تن از خاك سوريه هستيم.

وي در ادامه نسبت به كاربرد سلاح‌هاي سنگين در نواحي مختلف سوريه به ويژه در شهر حلب ابراز نگراني كرده و عنوان داشت: من بارديگر از طرف‌هاي درگير سوري مي‌خواهم كه به تعهدات خود و نيز قوانين بين‌المللي حقوق بشر پايبند باشند و ضمن خويشتنداري از درگيري‌ها و افزايش موج خشونت‌ها خودداري كنند.

بان كي مون عنوان داشت: استفاده از سلاح‌هاي كشتار جمعي به ويژه سلاح‌هاي شيميايي در حقيقت جنايتي بزرگ است و باعث نگراني همه كشورهاي جهان خواهد شد. ما از دولت‌ سوريه مي‌خواهيم كه تحت هيچ شرايطي از اين سلاح‌ها استفاده نكرده و امنيت مكان نگهداري سلاح‌ها را تضمين كند.

وي در ادامه به هيات سازمان ملل در سوريه اشاره كرد و گفت: هيات سازمان ملل هنوز يك ابزار مهم در سوريه به شمار مي‌رود و طرح پيشنهادي كوفي عنان و نيز بيانيه نهايي گروه تماس سوريه هنوز دو اصل اساسي در دستيابي به راهكاري مسالمت آميز براي حل بحران سوريه به شمار مي‌رود.

بان كي مون همچنين گفت: من از همه گروه‌ها مي‌خواهم تا ضمن كنار گذاشتن خشونت به خواسته‌هاي شوراي امنيت پاسخگو باشند و به سوريه فرصت دهند تا بتواند از بحران موجود عبور كرده و مسير صلح را در پيش بگيرد.

از سوي ديگر رفيق عبدالسلام، وزير امور خارجه تونس نيز در گفت‌وگو با خبرنگار شبكه الجزيره‌ اعلام كرد كه تونس و مصر اميدوارند با ايجاد تغييراتي ملموس در سوريه به خواسته‌هاي مردم اين كشور پاسخ داده شود.

وي در ادامه با اشاره به "هماهنگ بودن مواضع قاهره و تونس درخصوص پرونده سوريه" بر تمايل كشورش براي ايجاد تغيير در سوريه به نحوي كه بتوان "امنيت و ثبات اين كشور را بار ديگر به آن باز گرداند" تاكيد كرد.

از سوي ديگر فرانسه اعلام كرد به دنبال آن است تا نشستي اضطراري را در شوراي امنيت سازمان ملل متحد با هدف بحث و گفت‌وگو درباره بحران سوريه سازماندهي كند.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه به شبكه راديويي آرتي‌ال اعلام كرد: پاريس از شوراي امنيت سازمان ملل خواهد خواست نشستي را در سطح وزيران با هدف تلاش براي توقف كشتارها در سوريه و آماده‌سازي براي انتقال سياسي در اين كشور برگزار كند.

وزير امور خارجه فرانسه تاريخي را براي اين نشست پيشنهادي مشخص نكرده است. فرانسه از روز چهارشنبه رياست دوره‌اي شوراي امنيت سازمان ملل متحد را برعهده مي‌گيرد.

فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري فرانسه روز دوشنبه اعلام كرده بود كه تلاش‌ها براي تصويب قطعنامه عليه سوريه با مخالفت‌هاي كشورهاي چين و روسيه مواجه شده است.

اولاند در لندن گفت: وظيفه من ادامه اعمال فشار براي تصويب قطعنامه (عليه سوريه) است.

همچنين شوراي ملي سوريه نيز از جامعه جهاني خواست تا نشست فوق‌العاده‌اي را به منظور بحث و گفت‌وگو در خصوص اوضاع شهرهاي حلب، دمشق و حمص و نيز اتخاذ تدابير جدي براي حمايت از غير نظاميان سوري برگزار كند.

شوراي ملي سوريه همچنين از كشورهاي "دوست ملت سوريه" خواست تا به منظور ممنوع كردن استفاده از هواپيماي جنگي و نيز ايجاد مناطق امن براي حمايت از جان ميليون‌ها آواره سوري وارد عمل شوند.

در همين حال بنابر گزارش‌هاي رسيده ارتش ترکیه پس از تصرف یکی از مهم‌ترین پاسگاه‌های مرزی سوریه توسط شورشیان، نیرو و تجهیزات نظامی به این منطقه اعزام کرده است. نبرد در حلب نیز ادامه دارد و هر یک از طرفین مدعی غلبه بر دیگری است.

دولت ترکیه کاروانی متشکل از ۲۰ خودروی ارتشی به مناطق مرزی سوریه گسیل کرده است. به نقل از خبرگزاری آنادولو، سربازان ترکیه همراه با تانک و پدافند موشکی به استان‌های کیلیس و هاتای اعزام شده‌اند.

سوریه و ترکیه مرزی به طول ۹۱۱ کیلومتر دارند. این نخستین بار نیست که ارتش ترکیه به اعزام نیرو به این نوار مرزی اقدام می‌کند، اما جابه جایی اخیر نیروهای ترکیه، متاثر از تشدید خشونت بین قوای دولتی و شورشیان سوری در شهر حلب است.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، شورشیان سوری توانستند روز دوشنبه کنترل گذرگاه مرزی السلامه در استان کیلیس را به دست گیرند. تصرف این گذرگاه به معنای تضمین امنیتی عبور و مرور شورشیان به ترکیه خواهد بود.

خبرگزاری فرانسه هم‌چنین از تصرف پست بازرسی دیگری به نام "آنادان" توسط شورشیان سوری خبر داده که در پنج کیلومتری حلب واقع است.

از سوي ديگر وزارت امور خارجه انگليس اعلام كرد كه خالد الايوبي، كاردار سفارت سوريه در لندن ضمن استعفا از منصب خود از نظام اين كشور جدا شده است.

پيشتر دولت انگليس غسان دلة، كاردار سابق سفارت سوريه و دو تن از ديپلمات‌هاي اين كشور را از لندن اخراج كرده بود و دولت سوريه نيز در واكنش به اين عمل سفير خود از لندن را خارج كرده بود.

در همين حال ارتش لبنان نسبت به ممانعت از ايجاد منطقه حائل در مرزهاي لبنان و سوريه و نيز رويارويي با رژيم صهيونيستي در صورت تهديد امنيت روستاهاي مرزي جنوب لبنان متعهد شد.

ژان قهوه‌چي، فرمانده ارتش لبنان خطاب به جمعي از نظاميان اين كشور اعلام كرد هرچه درگيري‌هاي موجود در سوريه بالا بگيرد ارتش آمادگي خود را براي ايفاي نقش خود و عمل به مسئوليت‌هاي ملي‌‌اش حفظ خواهد كرد تا بدين وسيله از پيامدهاي حوادث سوريه و آثار آن بر لبنان جلوگيري و از ساكنان مناطق مرزي لبنان و سوريه حمايت شود.

وي گفت: ارتش هرگز اجازه نمي‌دهد كساني كه خواهان تبديل لبنان به منطقه‌اي براي صحنه نمايش اختلافات سوريه هستند و يا به دنبال ايجاد منطقه حائل در اين كشور هستند، به خواسته‌هاي خود برسند.

در خصوص تهديدات رژيم صهيونيستي نيز قهوه‌چي عنوان داشت: اسرائيل هم‌زمان با تحولات كشورهاي عربي و مشكلات بي‌سابقه‌اي كه برخي از كشورها با آن رو به رو هستند تلاش مي‌كند تا تهديدات خود عليه لبنان را افزايش دهد و تماميت ارضي لبنان را نقض كند اما ما براي ناكام گذاشتن نقشه‌هاي جنايتكارانه اسرائيل و تا زمان آزادسازي آخرين ذره خاك وطنمان در مزارع شبعا، كفر شوبا و بخش‌هاي شمالي الغجر، دست از تلاش نخواهيم كشيد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار