مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 8. خرداد 1392 - 7:47   |   کد مطلب: 6936
آشنايي با تيم و ديدگاه هاي اقتصادي نامزدها
پاسخ هاي جليلي به سوالات اقتصاددانان
سعيد جليلي به سوالات تعدادي از اقتصاددانان نزديك به ديدگاه هاي ستاد انتخاباتي خود پاسخ داد.
پاسخ هاي جليلي به سوالات اقتصاددانان
به گزارش "الف" به نقل از مهر و سايت ستاد جليلي، در این نشست که با جمعی از استادان و فعالان بخشهای اقتصادی همسو با ديدگاه هاي اقتصادي وي برگزار شد، سوالات زير مطرح شد:
• برنامه شما برای اصلاح نظام ربوی در اقتصاد که مناسبات اجتماعی را از هم پاشانده است چیست؟
• برنامه شما برای ایجاد ساز و کار رانت زدا در کشور چیست؟
• چه برنامه ای برای شفاف سازی املاک و مستغلات و کاهش نرخ مالیات بر تولید دارید. برنامه شما برای اصلاح نظام بازار، تداوم پرداخت یارانه های نقدی و تخصیص یارانه غیر نقدی به اقشار کم درآمد چیست؟
• یکی از اولویت های دولت بعدی باید کم کردن هزینه های زندگی مردم باشد، بالا بودن هزینه مسکن مهمترین عامل افزایش هزینه است، برنامه شما برای کاهش هزینه در این زمینه چیست؟
• مشخص نیست که موتورهای اشتغال در کشور در کدامیک از صنایع فعال خواهد شد، آیا تسهیلات به صنایع کوچک داده خواهد شد تا مشکل اشتغال حل شود یا قرار است در صنایع بزرگ سرمایه گذاری شود؟
• قلمرو خصوصی سازی از نظر شما تا کجا باید باشد؟
• چه باید کرد که بخش خصوصی به تهدید تبدیل نشود؟
• برنامه شما برای کنترل سودآوری جدی بانک ها که باعث شده سرمایه ها به جای بخش تولید به سمت بانکها سرازیر شود، چیست؟
• ما یک کشور در حال توسعه هستیم برنامه شما برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی WTO چیست؟
• با توجه به ضرورت تامین مالی اجرای طرح های صنعت نفت و تاکید آن در برنامه پنجم توسعه منابع لازم برای این امر را چگونه تامین خواهید کرد؟
• برای آزادسازی ظرفیت مردم که نسبت به آن تاکید می کنید چه برنامه ای دارید؟
• برای فعال کردن ظرفیت بنگاههای زودبازده چه برنامه ای دارید؟
• اگرمنتخب مردم بودید در حال حاضر که مباحث اقتصادی و فرهنگی بر روی هم تاثیر گذار هستند، آیا در زمان دولت خود روندی پیش خواهید گرفت که مسائل فرهنگی تحت الشعاع اقتصاد و موضوعات دیگر باشد یا نه؟
• چه مدلی در اقتصاد می توانیم داشته باشیم که آن را به کشورهای دیگر به خصوص کشورهایی که در آنها انقلاب اسلامی صورت گرفته است، ارائه دهیم.
• برنامه شما برای اینکه در دوران تحریم ها بین مردم و مسئولان اعتمادسازی کرده و مانند دوران جنگ مشارکت مردم را جلب کنید، چیست؟
• تصمیم شما درباره سازمان مدیریت و برنامه سابق چیست؟ آیا می خواهید آن را احیا کنید یا نه؟
• آیا تیم کاری شما به خصوص در حوزه اقتصادی توان راهبری برنامه هایتان را دارد؟
• روش شما برای اصلاح ماشین خراب دولت چیست؟
• اتاق فکر شما کجاست؟
• مسئله کمبود جمعیت را که رهبری بر آن تاکید کردند چگونه برطرف می کنید؟
• آیا هدفمندی یارانه ها را با همین شیوه ادامه می دهید؟

در پایان سوالات طرح شده از سوی اين کارشناسان اقتصادی، سعید جلیلی به مباحث مطرح شده به شرح ذيل پاسخ داد.

سعید جلیلی گفت: مباحثی که مطرح شد مباحثی است که هر کس که در جایگاه رئیس جمهور قرار گرفت باید درباره این مباحث به این سوال که چگونه می خواهد این کارها را انجام دهد پاسخ دهد. این مسئله که باید در عرصه های مختلف از جمله عرصه اقتصادی چه رویکرد مشخصی داشته باشیم و بر مبنای پارادایمی حرکت کنیم مسئله اساسی است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما در بحثهای انتخاباتی این را مطرح کردیم که اندیشه های انقلاب در تمام این موضوعات می تواند حرف برای گفتن داشته باشد؛ در تحقق یک اندیشه، کار جدی در تعامل با صاحبان حوزه اندیشه و کسانی که در حوزه عمل دخیل هستند لازم است.

جلیلی ادامه داد: شاید با توجه به وضعیت کنونی، عرصه اقتصاد بیشتر از سایر عرصه ها مانند فرهنگ و سیاست در مباحث محوری انتخاباتی ما مورد توجه قرار گرفته که این امر قابل لمس است و آن موضوع آزاد سازی ظرفیت هاست.

باید مانع از انحراف و انحلال ظرفیت ها شد
وی با طرح این سوال که چه کنیم ظرفیت ها دچار انحلال و انحراف نشود و نیز علیه هم به کار گرفته نشده و با هم هم افزایی داشته باشند ادامه داد: اگر در ظرفیت های مختلف از جمله اقتصاد این امر را در نظر بگیریم، یک اقتدار قابل توجه در غالب مباحث مختلف از جمله مباحث اقتصادی و رفاه مردم فراهم خواهد شد که لازمه آن این است که ظرفیت ها را باور داشته باشیم که مهمترین این ظرفیت ها خود مردم و جوانان هستند.

جلیلی عنوان کرد: اگر بستر مناسبی برای این ظرفیت فراهم کنیم ادعای رسیدن به موفقیت ها گزاف نخواهد بود اما چگونگی رسیدن به آنها بسیار مهم است ضمن اینکه تاکید می کنم نباید در نظریه پردازی و الگوسازی در حوزه مورد نظر متوقف شویم.

جلیلی گفت: نقطه عظمت ما روشن است ، ما اسناد بالا دستی از جمله قانون اساسی برنامه پنجم توسعه، چشم انداز ۱۴۰۴، اصل ۴۴ و قانون هدفمندی یارانه ها را داریم که اجرای آنها الزامی است.

برنامه های رئیس جمهور برای اجرا باید سیر قانونی را طی کند
این کاندیدای ریاست جمهوری ادامه داد: یکی از بحث هایی که موجب بروز مشکل در کشورشده همین است که هر کس می گوید من برنامه ای دارم که باید مبنای کارها باشد، ممکن است رئیس جمهوری با حداکثر جلب آرا مردم برنامه ای ارائه دهد اما آن برنامه مبنای قانون در کشور نخواهد شد بلکه مباحثی باید مبنای عمل دولت قرار گیرد که سیر قانونی را طی کرده باشد.

جلیلی گفت: امروز اگر بر اساس مدل، رویکرد و قانون به یک جمع بندی رسیدیم که این یک طرح را اجرا کنیم باید ببینیم آیا ساختار کشور این قوت را دارد که آن طرح اجرا شود یا نه.

وی افزود: نمی خواهیم بی انصافی کرده و این ساختار را خیلی زیاد تضعیف کنیم اما به هر حال ماشین دولت برای این سرعت کافی نیست، این ماشین ما را در آن سرعت مورد نظر نمی تواند به مقصد برساند باید آن را راه انداخت.

باید پنچری ماشین دولت گرفته شود
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: ساختار اجرایی- اداری کشور نه تنها ظرفیت ها را فعال نمی کند بلکه خود مانع آزاد سازی آنهاست در چنین شرایطی یکی از اولویت های بزرگ ما این است که این ماشین راه بیفتد، باید پنچری ماشین گرفته شده و سعی کنیم شتاب لازم را پیدا کند. باید درعرصه ساز و کار اداری ایرادها را برطرف کنیم.

جلیلی ادامه داد: مردم ما ملت هوشیاری هستند و باید از فرصتهای موجود برای ارتقا این هوشیاری استفاده کنیم؛ یکی از آسیب های که وجود دارد این است که ما می خواهیم کارهای انجام دهیم که در دوره ۴ ساله نمود داشته باشد، البته اگر دچار غفلت شویم کشور روز به روز خسارت خواهد دید.

در تاریکی نمی توان کار کرد
وی عنوان کرد: مادامی که یک ساختار نتواند شفافیت لازم را داشته باشد نمی توان برنامه ریز، نظارت و تصمیم گیری درست انجام داد، نمی توان در خلا و تاریکی کار کرد.

وی با اشاره به برخی مصدایق عدم شفافیت اقتصادی گفت: مسئله ذینفع واحد، وکالت بلاعزل، اوراق مشارکت بی نام و ثبت شرکتهای مختلف با اسامی گوناگون چیزهای ریزی است که از مشکلات جدی محسوب می شود، باید این مسائل را برطرف کنیم.

جلیلی گفت: در شکل درست پاسخ گویی دستگاههای دولتی باید به سراغ ارباب رجوع بروند، دستگاه های دولتی باید به عنوان یک خدمتگزار به همه کسانی که می خواهند از خدمات استفاده کنند اطلاع رسانی درست و به موقع انجام دهد.

نباید از دستگاه های اجرایی آهنگ های مختلف بیرون بیاید
وی افزود: تصمیم سازی و تصمیم گیری اقتصادی یک از بحث هایی است که باید در دولت تقویت شود؛ در حال حاضر در حوزه اقتصاد شوراهای قانونی بسیاری داریم که در چارچوب قانون عمل می کنند اما چه تضمینی وجود دارد که ارتباط و تصمیم گیری های آنها با هم تفاوت نداشته باشد، اینها باید باهم هم افزایی داشته باشند؛ وظیفه مهم رئیس جمهور این است که آهنگ مختلف از دستگاه های اجرای بیرون نیاید.

وی با اشاره به ۷۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی گفت: این معوقات بانکی از بیت المال است و فقط یازده هزار میلیارد آن در دست ۲۳ نفر است، اما اگر این حفره ها گرفته نشود و ما فقط مدل و الگو بسازیم سرمایه ها از بین می رود.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مسائل درعرصه اقتصادی این است که از فرصتها استفاده نمی کنیم در حالی که ضرر استفاده نکردن از این فرصتها کمتر از ضرر تقصیر کار نیست؛ فرصت ترانزیت در کشور بسیار زیاد است که می تواند ما را از بسیاری از نگرانی ها نجات دهد، فرصت بنادر تجاری ظرفیت مهمی است اگر ظرفیتهای و فرصتها را به موقع استفاده کنیم خود به خود تهدیدها منتفی می شود.

وزارت خارجه می تواند به اقتصاد و تولید کمک کند
جلیلی با بیان اینکه وزارت خارجه می تواند به میزان قابل توجهی به اقتصاد و تولید کشور کمک کند خاطرنشان کرد: در سیاست خارجی باید نقاط مشترک را با سایر کشورها پیدا کنیم زیرا این نقاط مشترک فرصت پیدا می شود، ما با بسیاری از کشورها نقاط مشترک داریم مانند امریکای لاتین که می تواند برایمان تولید فرصت کند البته در همسایگی خودمان یعنی در شمال و جنوب کشورمان هم ظرفیتهای بسیاری داریم که از آنها استفاده کنیم در همین اقتصاد فعلی می توانیم بیشتر از این حرکت کنیم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهور ادامه داد: براساس گفتمان انقلاب و اسناد بالادستی و سازوکارهای صحیح اجرایی، منتخب مردم می تواند این مسیر را با شتاب و استفاده حداکثری از فرصتها ادامه دهد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار