مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 11. مرداد 1391 - 9:06   |   کد مطلب: 722
همدان پیام در گفتگو با سه نماینده استان:آرمان‌گرایی و واقع‌بینی در گفتگو با 3 نماینده استان

اوقاف «مناره اعظم» را در نهاوند می‌سازد

اخبار

همدان‌پیام: نهاوند آخرین پایگاه مقاومت سلسله ساسانی در برابر عرب‌های مسلمان بوده است که یزدگرد سوم به عنوان آخرین پادشاه سلسله ساسانی آخرین پایگاه مقاومتش را پس از شکست در جنگ قادسیه و جلولا در قلعه نهاوند قرار داد که سپاهیان ساسانی در شهر نهاوند اردو زدند.
می‌توان گفت در ایران امروزی نهاوند به عنوان آخرین پایگاه ساسانی بعد از شکست لشکریان ایران اولین محلی بود که بانگ اذان در آن سر داده شد و اولین نماز با فتح نهاوند برپا شد و عرب‌های مسلمان این پیروزی بزرگ را که به شکست کامل ساسانیان انجامید «فتح‌الفتوح» نامیدند.
از طرفی یزدگرد سوم به شرق ایران گریخت و به دست آسیابانی کشته شد. نهاوند بعد از تصرف قسمت اعظم ایران جزو مراکز مهم سوق الجیشی قرار گرفت که در تاریخ به «ماه البصره» معروف است. حال با توجه به اینکه نهاوند در نقشه جغرافیای ایران جزو آخرین پایگاه‌های ساسانی و اولین مراکز متصرفه محسوب می‌شود، می‌توان گفت که بانگ اذان برای اولین بار در این شهر و در محله قدیمی پای قلعه و در مسجد جامعی که زمان ساخت آن به قرون اولیه اسلام برمی‌گردد، سر داده شده است.
بدین ترتیب با این صبغه و سابقه فرهنگی مسئولان اوقاف نهاوند پیشنهاد داده‌اند که «مناره اعظم» به عنوان نماد نخستين اذانی كه در ايران خوانده شد، در نهاوند ساخته‌ شود.
رئیس اداره اوقاف نهاوند در همین زمینه می‌گوید: با این پیشنهاد به دنبال حمایت سایر مراکز فرهنگی شهرستان و استان هستیم تا با جانمایی و پیش‌بینی اعتبار برای این امر مهم «مناره اعظم» را در نهاوند به پا داریم تا نمادی برای شناساندن نهاوند به کشورهای اسلامی باشد.
حجت‌الاسلام مرتضی عزيزی اظهار می‌دارد: «مناره اعظم» به‌عنوان نماد نخستين اذانی كه در ايران خوانده شد، در نهاوند ساخته‌ شود.
وی بيان می‌دارد: شهر نهاوند دروازه ورود اسلام به كشور است و نخستين اذانی كه در كل كشور خوانده شد، در شهر نهاوند بوده است.
وی عنوان می‌کند: بر اساس رايزنی‌هايی كه با مجمع نمايندگان استان همدان، دفتر مقام معظم رهبری، دفتر رياست جمهوری، دفتر امام جمعه همدان و نيز ساير مسئولان در‌ حال انجام است‌، در صدد هستيم كه نماد دروازه اسلام بودن شهر نهاوند را با ايجاد يك مناره شكيل به منصه ظهور برسانيم.
رئيس اوقاف و امور خيريه شهرستان نهاوند می‌افزاید: هدف ما بر اين است كه با احداث مناره و نماد دروازه اسلام بودن نهاوند، اين مهم را اجرايی كنيم تا بر همگان مشخص شود كه «مناره اعظم» شهر اسلام در نهاوند نمادی از دروازه اسلام بودن در ايران است.
وی با بيان اينكه پروژه احداث «مناره اعظم» نهاوند هزينه سنگينی در ‌بر دارد، خاطرنشان می‌كند: اين مهم نياز به طراحی و نقشه بسيار ظريف، سنگين و كاربردی دارد كه اميدواريم با حمايت كارشناسان امر، اجرايی شود.
حجت‌الاسلام عزيزی با اشاره به اينكه در صورت موافقت مسئولان امر به اجرای اين طرح، اجرای اين پروژه عظيم منوط به حمايت مالی استانی ـ ملی و جذب اعتبار است، می‌گوید: نهاوند در حال حاضر به‌دليل وجود سراب گيان و... به ‌عنوان شهری توريستی مورد توجه گردشگران است و در صدد هستيم با ايجاد «مناره اعظم» بر غنای دينی و توريستی اين شهر نيز بیفزاییم.

صندلی داغ
همتی پدر بیمه خصوصی ایران

سیاسی

همدان‌پیام: دکتر عبدالناصر همتی یکی از کبودراهنگی‌های موفق و نخبه است که دارای سوابق علمی و اجرایی ارزنده‌ای در نظام جمهوری اسلامی است. وی که حدود یک سوم از دوران حیات بیمه مرکزی ایران، ریاست کلی آن را بر عهده داشته است؛ طراح خصوصی‌سازی و آزادسازی صنعت بیمه در کشورمان بوده که به «پدر بیمه خصوصی ایران» معروف است. او هم اکنون مدیرعامل بانک سیناست.
همتی در سال 1336 در کبودراهنگ به دنیا آمده است. وی دارای مدرک کارشناسی اقتصاد از دانشکده اقصاد دانشگاه تهران در سال 1357 است که مدرک کارشناسی ارشد را نیز در رشته علوم اقتصادی در سال 1367 از همان دانشکده اخذ کرد.
وی همچنین در سال 1372 موفق شد دکترای علوم اقتصادی خود را از دانشکده اقتصاد تهران با موضوع رساله «مدل تحلیلی قیمت نفت» اخذ کند.
او امروز یکی از چهره‌های شاخص و نامدار استان همدان است که سال‌ها ریاست بیمه مرکزی ایران را بر عهده داشته است و امروز از نخبگان اقتصادی کشور محسوب می‌شود.
همتی از سال 1359 تا 1368 مدیریت پخش اخبار و واحد مرکزی خبر صدا و سیما را برعهده داشته است و بعد از آن از سال 1368 تا 1373 معاون سیاسی سازمان صدا و سیما بود.
وی از سال 1373 تا 1385 رئیس کل بیمه مرکزی ایران و رئیس شورای عالی بیمه به مدت 3 دوره بوده است. وی همچنین از سال 1380 تا کنون رئیس هیات مدیره شرکت بیمه اتکایی آسیایی بانکوک(asianre.corp) بوده است و در حال حاضر نیز از سال 1385 مدیرعامل بانک سینا می‌باشد.
وی متاهل و دارای 3 فرزند است که دوره‌های علمی حسابرسی مؤسسه کوپرزاند لیبراند در سال 1356 و دوره تحقیقاتی ـ مطالعاتی در رشته اقتصاد در دانشگاه لندن در سال 1370 را گذرانده است.
اقتصاد کلان؛ مقدمه‌ای بر سیاست‌های پولی و مالی توسعه اقتصادی، اقتصاد نفت، مشکلات اقتصادی جهان سوم، مبانی نظری و عملی بیمه و اقتصاد انرژی از جمله تالیفات و ترجمه کتاب‌های وی می‌باشد.
مقاله‌های ارائه شده وی در مجلات و کنفرانس‌ها شامل الگوی عرضه نفت کشورهای غیر اوپک (مجله تحقیقات اقتصادی ـ 1375)، پیامدهای اقتصاد وابسته به نفت (نشست علمی دانشگاه آزاد اسلامی ـ تهران 1373)، تنظیم فعالیت شرکت‌های بیمه در اقتصادهای در حال رشد (نشست علمی اتحادیه، بیمه‌گران کشورهای در حال توسعه ـ نپال ـ کاتماند 1379)، جایگاه جهان سوم در نظم نوین جهانی (نشست انجمن مدیران صنایع ـ 1371)، جایگاه بیمه در اقتصاد ایران (نشست علمی انجمن اقتصاددانان ایران ـ 1378)، لزوم ایجاد صندوق جبران خسارت‌های ملی (فصلنامه صنعت بیمه ـ شماره ...)، جایگاه صنعت بیمه در اقتصاد و راه‌های توسعه آن (فصلنامه صنعت بیمه شماره 35)، صنعت بیمه: عملکردها و برنامه‌ها (فصلنامه صنعت بیمه شماره 39) می‌باشد.
همتی به مدت 13 سال ریاست کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ریاست شورای عالی بیمه را به عهده داشته است و در این مدت توانست ضمن به نتیجه رساندن خصوصی‌سازی در صنعت بیمه کشور، نفوذ بیمه در کشور را به شدت افزایش دهد.
دوره خدمت وی در صنعت بیمه یکی از دوران مهم و پرتحول صنعت بیمه بوده است و تعداد نمایندگان و کارگزاران بیمه در سطح کشور به سرعت گسترش و افزایش یافت.
در دوره وی روابط خارجی صنعت بیمه کشور با شرکت‌های مطرح و تراز اول بیمه جهانی به سطح بسیار خوب و عالی رسید.
در حال حاضر علی‌رغم اینکه 6 سال است در صنعت بیمه حضور ندارد ولی برای پنجمین دوره متوالی به عنوان رئیس شورای عالی و رئیس هیات مدیره شرکت بیمه اتکایی آسیایی که با سرمایه 10 کشور آسیایی تشکیل شده و مقر آن در بانکوک است، انتخاب شده است.
همتی در خصوص وضعیت بانکداری و فعالیت موسسات و تعاونی‌های اعتباری غیر مجاز می‌گوید: در حال حاضر صنعت بانکداری کشور در شرایط حساسی قرار دارد. بعد از دهه 80 و شروع فعالیت بانک‌های خصوصی رقابت جدی بین بانک‌های کشور خصوصا بین دولتی‌ها و خصوصی‌ها آغاز شد و خدمات خوبی به نفع مردم ارائه شد و مردم توانستند خدمات با کیفیت بهتری دریافت کنند و تحولات عمده‌ای در بخش بانکداری الکترونیکی ایجاد شد.
وی می‌افزاید: از طرف دیگر با ورود موسسات و تعاونی‌های اعتباری فراوان بدون مجوز که به رقابت با سیستم رسمی بانکداری برخاستند عملا مردم را سردرگم نمودند.
به گفته همتی، در حال حاضر مشکل عمده رقابت بین موسسات بدون مجوز با بانک‌های دارای مجوز است.
مدیر عامل بانک سینا می‌گوید: ظاهرا نرخ‌های بالایی برای سپرده‌ها پرداخت می‌کنند و جذاب هستند اما آخر و عاقبت خوبی ندارند. با توجه به رعایت ضوابط بانک مرکزی توسط بانک‌های دارای مجوز کشور پیشنهاد من این است که مردم به خاطر اختلاف چند درصد در نرخ، اطمینان را با عدم اطمینان جایگزین نکنند. همیشه به یاد داشته باشیم سود و بازدهی بالا حتما ریسک بالاتری هم دارد.

شهادت سرباز نیروی انتظامی در درگیری با قاچاقچیان

حوادث

همدان‌پیام: در جریان تعقیب و گریز قاچاقچیان مواد مخدر در همدان یك نفر از پرسنل انتظامی همدان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
فرمانده انتظامی شهرستان همدان در این باره گفت: ساعت 3.10 دقیقه بامداد روز گذشته در جریان تعقیب و گریز قاچاقچیان مواد مخدر در سطح شهر و برخورد خودروی آنها با خودروی سد شده نیروی انتظامی بر مسیر آنها یك سرباز وظیفه انتظامی همدان شهید شد.
رسول مرادی افزود: عوامل كلانتری 12 شهر همدان حین گشت زنی در سطح شهر به یكی از خودروهای عبوری مظنون شده و دستور ایست به راننده خودرو می‌دهند.
وی اضافه كرد: راننده خودرو بدون توجه به دستور ایست ماموران بر سرعت خود افزوده كه به دنبال فرار راننده علاوه بر تعقیب خودرو موضوع به مركز انتظامی گزارش داده می‌شود.
مرادی با بیان اینكه واحدهای پشتیبانی بلافاصله وارد عمل می‌شوند، اظهار داشت: به دنبال تعقیب و گریز راننده خودروی فراری اقدام به حركت در مسیر مخالف در میدان سپاه (معروف به چراغ قرمز) همدان كرده و در خلاف جهت خودروهای جاده همدان - تهران حركت می‌كند.
فرمانده انتظامی شهرستان همدان ادامه داد: سپس خودرو از روی جدول به سمت منطقه حصار راه علی آباد فرار كرده و از آنجا نیز وارد بلوار آیت‌ا... نجفی و در نهایت چهارراه آیت‌ا... نجفی (میدان میوه و تره بار) تردد می‌شود.
مرادی در گفت و گو با ایرنا، بیان كرد: عوامل انتظامی در محل چهارراه میدان بار مسیر قاچاقچیان را سد كرده بودند كه راننده با عبور از چراغ قرمز با سرعت بیش از 100 كیلومتر در ساعت به خودروی انتظامی برخورد می‌كند.
وی اضافه كرد: برخورد خودروی قاچاقچیان با خودروی عوامل انتظامی موجب مجروح شدن راننده و دو سرنشین خودروی قاچاقچیان و به شهادت رسیدن یك سرباز وظیفه شد.
فرمانده انتظامی شهرستان همدان افزود: قاچاقچیان به علت شدت جراحات ناشی از سانحه رانندگی به مراكز درمانی منتقل شدند كه یك نفر از آنها در بیمارستان جان باخت.
وی گفت: به علت حركت مارپیچ و تردد در خلاف مسیر امكان استفاده از سلاح گرم و تیراندازی برای متوقف كردن قاچاقچیان نبود؛ چرا كه احتمال برخورد تیر با دیگر خودرو بسیار زیاد بود.
مرادی در خصوص هویت و سابقه قاچاقچیان دستگیر شده، بیان كرد: یك نفر از قاچاقچیان ساكن همدان و دو تن دیگر ساكن تهران هستند و یك نفر از آنها دارای سابقه حمل مواد مخدر است.
وی افزود: 40 سانت هروئین به همراه پنج سانت شیشه از قاچاقچیان كشف شد؛ البته سوداگران مرگ قبل از وقوع سانحه رانندگی و دستگیری، مواد مكشوفه را به بیرون از خودرو پرتاب كردند.
فرماندار همدان هم در این باره گفت: اکیپی از کلانتری 12 به خودروی پژویی در ابتدای بلوار شهید رجایی مشکوک شده و دستور توقف می‌دهند که با سرپیچی خودرو از دستور ایست، تعقیب آغاز می‌شود.
حسن قهرمانی مطلق ادامه داد: قاچاقچیان به طرف میدان سپاه متواری شده و با دور زدن میدان در خلاف جهت، وارد جاده تهران شده و به سمت حصار علی آباد حرکت کرده و حین فرار نیز مبادرت به پرتاب وسایل همراه خود به بیرون می‌کنند.
قهرمانی مطلق اضافه کرد: در این هنگام نیروی انتظامی طرح مهار را به اجرا گذاشته و راه‌های خروجی را مسدود می‌کند، در چهارراه آیت‌ا... نجفی اکیپی از کلانتری 17 مسیر را مسدود می‌کند که در این بین قاچاقچیان که به سرعت در حال فرار بودند با تویوتای نیروی انتظامی برخورد کرده و سرباز وظیفه "پیمان رضایی" به علت شدت برخورد به شهادت می‌رسد.
وی تعداد قاچاقچیان را سه نفر اعلام کرد و گفت: دو نفر از قاچاقچیان به شدت و یکی به صورت سطحی مجروح شد که یکی از مجروحان پس از انتقال به بیمارستان فوت کرد.
فرماندار همدان تصریح کرد: در بازرسی از خودروی قاچاقچیان مواد مخدر شیشه و هروئین و وسایل استعمال آن بدست آمده است.
در همين رابطه سرپرست استانداري همدان در گفتگو با خبرنگار ما، اظهار داشت: استان همدان نسبت به آمارهاي جمعيتي، استانی با ضريب امنيتي بالا تعريف مي‌شود.
علي‌اكبر فاميل‌كريمي به اشرافيت نيروي انتظامي و حضور به موقع در صحنه‌هاي جرم اشاره كرد و گفت: مراقبت و حفاظت از اماكن عمومي و خصوصي جزو مأموريت ذاتي نيروي انتظامي است و هرقدر كنترل نيروي انتظامي بيشتر باشد ضريب امنيتي افزايش مي‌يابد.
وي عامل چنين اتفاقاتي را سرريز ناامني استان‌هاي غرب كشور بيان كرد و گفت: براي نمونه در سرقت احشام استان ما آسيب‌پذير است و دليل اصلي آن به استان‌هاي غرب كشور بازمي‌گردد.

آرمان‌گرایی و واقع‌بینی در گفتگو با 3 نماینده استان

ایران

همدان‌پیام- گروه سیاسی: «آرمانگرايي همراه با واقع بيني » يكي از سرفصل‌هايي بود كه رهبر انقلاب در بيانات هفته گذشته خود در ديدار مسئولان نظام با ايشان فرمودند.
ايشان در بخشي از بيانات خود در خصوص مبحث «آرمانگرايي توام با واقع بيني» اظهار داشتند: «آنچه که ما می‌خواهیم دنبال کنیم و اصرار بر آن داریم، این است که واقع‌بینى، مشاهده‌ واقعیات جامعه و جهان، با آرمان‌گرایى و تعقیب آرمان‌ها و آرزوهاى بزرگ ملت ایران هیچگونه تنافى و تعارضى ندارد.
اگر ما توانستیم آرمان‌گرایى را با واقع‌بینى و واقع‌گرایی همراه کنیم، ترجمه‌ عملیاتى‌اش می‌شود اینکه ما تدبیر را با مجاهدت ترکیب کنیم».
رهبر انقلاب در ادامه با تشريح آرمان‌هاي ملت ايران در حوزه‌هاي مختلف از جمله داشتن عزت ملي، زندگي دين‌مدارانه، سهيم بودن در اداره كشور و داشتن آبروي بين‌المللي افزودند: «این خواسته‌ها، واقعیت‌هاى جامعه است؛ این واقعیت‌ها دقیقاً در جهت آرمان‌خواهى است؛ اینها که مسائل تحلیلى و ذهنى نیست، اینها که موهومات نیست، اینها که ذهنیات نیست؛ اینها واقعیاتى است که در جامعه وجود دارد. یک جامعه زنده و مؤمن دنبال این چیزهاست».
اين نكته نيز از نگاه ايشان پنهان نماند كه «ذکر آرمان‌ها بدون توجه به واقعیت‌ها و بدون ملاحظه ساز و کارهاى معقول و منطقىِ رسیدن به آرمان‌ها، خیال‌پردازى است؛ آرمان‌ها در حد شعار باقى خواهد ماند؛ لیکن وقتى که مسئولان کشور آرمان‌ها را به صورت منطقى و متین دنبال کردند، مردم همراهى کردند، اینجا آنجایى است که واقعیت‌هاى جامعه با آرمان‌ها هماهنگ می‌شود».
رهبر انقلاب به برخي لغزش‌ها در مسير «آرمانگرايي همراه با واقع‌بيني» اشاره داشتند و يكي از اين لغزش‌ها را مقوله «واقعيت‌پنداري» دانستند و خاطرنشان کردند: «دشمنانى که جبهه‌اى را در مقابل کشور ما، ملت ما، انقلاب ما تشکیل دادند، سعى می‌کنند واقعیت‌سازى کنند، واقعیت‌نمایی کنند، یک چیزهایی را به عنوان واقعیت‌هاى مسلّم در نظر ما جلوه‌گر کنند؛ در حالى که واقعیت‌ها آنها نیست. باید مواظب باشیم درگیر و دچار واقعیت‌سازى‌هاى خلاف واقع نشویم». در همين رابطه و به دليل حساسيت موضوع مطروحه از جانب رهبر انقلاب، براي درك بيشتر و تحليل روشن‌تر گروه سياسي «همدان پيام» به گفتگو با سه تن از نمايندگان استان در مجلس نهم اقدام نموده است تا تصويري روشن از مباحث «آرمان گرايي توام با واقع بيني» و «واقعيت پنداري» براي خوانندگان فرهيخته خود فراهم كند.
در تعيين آرمان‌ها بايد واقع‌بين بود
علي نعمت چهاردولي نماينده مردم ملاير و عضو كميسيون عمران مجلس در رابطه با مبحثي كه رهبر انقلاب در ديدار با كارگزاران نظام در هفته گذشته تحت عنوان «آرمانگرايي همراه با واقع‌بيني» مطرح كردند، به همدان‌پيام گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامي به نكته خيلي مهمي اشاره كردند. واقعيت اين است كه در بحث مديريت جامعه چند نكته را بايد مد نظر داشته باشيم. بين آنچه كه هست و آنچه كه بايد باشد گاهي اوقات بعضي افراد ميان آنچه كه هست گير مي‌كنند؛ يعني مي‌گويند با اين چيزي كه الان داريم بسازيم. چنين رويكردي ما را وارد ركود مي‌كند.
واقعيت‌ها قطعاً بايد مد نظر باشند. اما اهداف و آينده ما نيز مهم هستند كه بايد براي آنها مديريت و برنامه‌ريزي داشته باشيم و مديران ما بايد اين وضعيت را براي خودشان ترسيم كنند كه آرمان‌ها و خواسته‌ها و واقعيت‌ها را مورد توجه قرار دهند.
اگر آرمانگرايي صرف و بدون توجه به واقعيت باشد، به بيراهه خواهيم رفت و اگر فقط واقعيت‌گرايي مد نظر باشد، درجا مي‌زنيم و اصلاً حركت نمي‌كنيم. پس بهترين كار اين است كه هم اهداف و آرمان‌ها مشخص باشد و هم واقعيت‌ها مبنا قرار گيرند. در واقع ما براي آرمان‌هايي كه مد نظر داريم بايد بر اساس واقعيت‌ها عمل كنيم. يعني حتي در تعيين آرمان‌هايمان نيز واقع‌بين باشيم و اين‌طور نباشد كه يك چيز تخيلي و توهم‌آميز را مورد نظر قرار دهيم كه هيچ وقت به آن نرسيم.
اين مطلب در همه عرصه‌ها مصداق و موضوعيت دارد. به عنوان مثال ما مي‌خواهيم اقتصادمان به كشورهاي پيشرفته برسد. بايد نگاه كنيم ببينيم چه چيزي داريم. اگر مي‌خواهيم مثلاً در مدت 5 سال اقتصادمان به يك نقطه مطلوب برسد بايد دقت كنيم كه زمينه‌اش فراهم گردد. اينكه ما بدون در نظر گرفتن واقعيت‌ها و رابطه منطقي آنها با آرمان‌ها برنامه‌ريزي كنيم، كار درستي نيست و ما را به اهدافمان نمي‌رساند.
ما زماني مي‌توانيم به اهداف برسيم كه برنامه‌هاي اجرايي داشته باشيم. آرمان‌هايي خوب هستند كه مبتني بر واقعيت‌ها هم باشند.
البته در جايي كه بحث ايثار و فداكاري پيش مي‌آيد آنجا ما بايد از خيلي از خواسته‌هايمان بگذريم. براي اينكه دشمنان ما سوء استفاده نكنند و ما را ضعيف ندانند بايد تا پاي جان ايستادگي كنيم. بحث آبرو و حرمت در سياست خارجي مهم است و ما بايد بايستيم. همان‌طور كه در بحث انرژي هسته‌اي ايستاديم.
يك سري افراد و گروه‌هايي هستند كه نمي‌خواهند چرخ نظام و انقلاب خوب بچرخد. واقعيت‌پنداري وقتي ايجاد مي‌شود كه بين واقعيت‌گرايي و آنچه بر اساس منافع شخصي و گروهي واقعيت تلقي مي‌شود،‌ اشتباه شود. يك زمان من مي‌خواهم به مردم بفهمانم كه الان اين مشكل وجود دارد؛ در حالي كه وجود ندارد. يك سري گروه‌هايي ما داريم كه فقط به فكر منافع خود هستند و دوست دارند روند جامعه همواره در راستاي اين منافع باشد. آنها دنبال سياه‌نمايي هستند و از واقعيت‌هاي موجود چشم‌پوشي كرده مسائل ديگري را صرفاً بر اساس مطامع شخصي و گروهي خود به عنوان واقعيت به جامعه القا مي‌كنند.
به اعتقاد من، اگر پيشرفتي به وجود آمده است، حاصل هر دو رويكرد واقعيت‌گرايي و آرمانگرايي بوده است. ما خيلي آرمان‌ها داشتيم كه چون مبتني بر واقعيت نبودند به آنها دست پيدا نكرديم و دچار مشكل شديم. راز موفقيت ما در حركت هدفمند به سوي آرمان‌ها با مبنا قرار دادن واقعيت‌هاي موجود است.
برخي، تخيلات خود را آرمان‌هاي جامعه مي‌دانند
عطاءا... سلطاني‌صبور نماينده مردم رزن در مجلس در گفتگو با همدان‌پيام، مي‌گويد: برخي، تخيلات خود را آرمان‌هاي جامعه مي‌دانند. آرمان‌ در فرهنگ مكتبي ما همان واقعيت‌هاست. به عبارتي همان جريان موجود است اما چون حقايق درجاتي دارد، آن درجه نهايي آرمان ما مي‌شود. آنچه را كه اكنون ما با آن مواجه هستيم حقايق و واقعيت‌هاي ملموس است اما برخي مواقع واقعيت‌هاي امروزي به عنوان نهايت تلقي مي‌شوند و وقتي اين گونه شد زندگي انسان فاقد معنا مي‌شود؛ بنابراين، اگر مي‌خواهيم زندگي فردي و اجتماعي داراي پويايي و نشاط دائمي باشد و سكون نداشته باشد بايد حتماً آرمان و واقعيت توأمان با هم باشد. در عين اينكه در مرحله واقعيت به سر مي‌بريم بايد براي به دست آوردن آرمان‌ها و حقايق بالاتر تلاش كنيم. اين آرمان‌ها هستند كه انسان‌ها را به هم پيوند مي‌دهند و مثل يك روح جمعي در كالبد اجتماع دميده مي‌شوند. ارزش‌هاي ما نشانه‌ آرمان‌هاي ما هستند ما بايد آنها را پاسداري كنيم؛ چرا که عامل وحدت و روح جمعي ماست. آرمان‌ها ارزش‌هاي متعالي ما هستند و حوزه‌هاي آن مشخص است مثلاً آرمان جهاد كه هم نگرش است و هم روش. از اين لحاظ كه عامل رسيدن به حقايق بالاتر و موجب رسيدن به مقاصد بالاتر مي‌شود. جهاد هم در افق ديد اسلام، دايره وسيعي دارد. جهاد صرفا جنگ نيست. جهاد تلاش مقدسي است در تمام عرصه‌هاي زندگي، لذا امروز مي‌بينيم مقام معظم رهبري توليد ثروت و كار را جهاد مقدس مي‌داند.
در عرصه‌هاي اجتماعي بيشترين چيزي كه به آن نياز داريم توليد ملي است. هدف‌هايي كه از سوي مقام معظم رهبري تعيين مي‌شوند موجب ايجاد نوعي تعادل در جامعه مي‌شوند. لذا مي‌بينيم كه در چهار سال متوالي، تلاش در راه پويايي اقتصاد و توليد، در كسب ثروت و ايجاد عدالت از اين طريق را مد نظر قرار مي‌دهند.
آبروي نظام هم از طريق جهاد به دست مي‌آيد. ملتي كه جهاد را از دست بدهد آبرويي نخواهد داشت. هم جهاد در عرصه دفاعي و هم جهاد در عرصه دفاع از ارزش‌هاي ديني و اجتماعي. ملتي كه جهاد را از دست بدهد آبرويي در جهان و حتي در ميان خود نخواهد داشت. لذا در اصول كافي هم آمده است كه «ملتي كه جهاد را ترك كند تحقير مي‌شود و به حساب هم نمي‌آيد.» اگر ما مي‌خواهيم ديگران ما را به حساب بياورند و تكريم شويم، مسيرمان از راه جهاد مي‌گذرد. امروز عالي‌ترين جهاد، تعظيم شعائر ديني ماست كه از طريق جهاد اجتماعي و امر به معروف و نهي از منكر حاصل مي‌شود.
در رابطه با بحث «واقعيت‌پنداري» هم بايد گفت كه برخي مواقع انسان‌ها دچار توهم مي‌شوند و تخيلات خود را به عنوان آرمان مي‌بينند. آرمان بايد ما به ازاي خارجي داشته باشد؛ يعني به عنوان يك واقعيت و حقيقت باشد. آرمان نهايي در شكل جامعه اين است كه ما مقدمات ظهور حضرت وليعصر (عج) را فراهم كنيم. اما در مقابل بعضي از آرمان‌ها، آرمان‌هاي ساختگي است مثل جامعه بي‌طبقه كه در ايدئولوژي ماركسيت‌ها مطرح مي‌شد يا پايان تاريخ براي ليبراليسم. اينها آرمان‌هاي ساختگي است. مي‌دانيم كه بشر بدون آرمان نمي‌تواند زندگي كند يا بايد آرمان حقيقي داشته باشد يا آرمان ساختگي.
آن بخشي كه به آرمان حقيقي نمي‌رسد به دنبال ايجاد آرمان ساختگي است ما بايد مواظب اين مسأله باشيم و دچار واقعيت‌پنداري نشويم. از سوي ديگر ما در پيگيري آرمان‌هاي خود به كه حقيقي نيز هستند به موقعيت‌هايي نيز دست يافته‌ايم.
منتها اين موفقيت‌ها مراتب دارد ما هنوز راه پيمودنی زيادي در پيش داريم. دستاوردهاي كسب شده بسيار عظيم‌اند ولي نسبت به آرمان‌ نهايي‌مان هنوز در مراحل اوليه هستيم تا زماني كه بشر به آرمان زمان ظهور زندگي مي‌كند دوره كودكي را سپري مي‌كند و اين دوره كودكي هم يك واقعيت است.
واقعيت‌گرايي به معناي كنار آمدن با ضعف‌ها نيست
احمد آريايي‌نژاد ديگر نماينده ملاير در مجلس نهم هم در گفتگو با همدان‌پيام گفت: آرمانگرايي در عين واقع‌گرايي يعني اينكه واقعيت‌هاي موجود جامعه را بپذيريم سپس براي رفع آنها تلاش كنيم. خيلي از واقعيت‌ها در جامعه وجود دارد. ولي آرمانگرايي به معناي آن نيست كه اين واقعيت‌ها ناديده گرفته شوند مثلا امروز پارتي بازي و تبعيض يكي از واقعيات جامعه ماست اما بايد اينها را ديد و براي رفع آن سعي و تلاش كرد و نبايد با آنها كنار آمد. اين معناي آرمانگرايي واقع‌گرايانه است بايد تلاش نمود و موانع را برطرف ساخت؛ ضمن اينكه آرمان‌هاي انقلابي را هم پيگيري کرد.

20 سال از بنیانگذاری لیگ فوتبال در استان می‌گذرد
قديمي‌ترين ليگ منطقه در آستانه تعطيلي

ورزشی

همدان‌پيام: ليگ فوتبال استان يكي از ليگ‌هاي قديمي منطقه‌ غرب كشور است كه به دليل ضعف مالي تيم‌ها و هزينه‌هاي سرسام‌آور تيم‌داري در آستانه تعطيلي و انحلال است.
ليگ فوتبال استان كه در آغاز دهه 70 به همت مسئولان هيأت فوتبال و در رأس آن عبدا... طالبيان راه‌اندازي شد قدمت 20 ساله دارد. اين رقابت‌ها تا به امروز به خوبي دنبال شد و شور و نشاط در بين نوجوانان و جوانان افزايش يافته است.
قبل از دهه 70 مسابقات به صورت منتخب انجام مي‌شد اما با تغيير نگاه اهالي ورزش اين رقابت به باشگاهي تبديل شد و رقابت‌ها شكل و شمايل جديدي به خود گرفت.
متأسفانه در سال‌هاي اخير اين رشته جذاب و تماشاگرپسند روز به روز افت كرده و رو به نابودي است. زماني اين رقابت‌ها شور و هيجان خاص خود را داشت و تماشاگران زيادي از آن استقبال مي‌كردند اما امروز ديگر از آن هيجان و جذابيت خبري نيست و تماشاگران نيز از مسابقات استاني استقبال نمي‌كنند و اين رشته محبوب روز به روز در استان ضعيف و ضعيف‌تر مي‌شود.
زماني رقابت در ليگ بسيار بالا بود و تيم‌هاي قدر و خوبي در آن شركت داشتند. شهرهاي ملاير، نهاوند، تويسركان و همدان رقابت فشرده‌‌اي با هم داشتند و شور و شعف خاصي بر بازي‌ها حاكم بود.
در ملاير تيم‌هاي خیبر و استقلال قدرت نمايي مي‌كردند، در تويسركان استقلال و برادران مالمير يكه‌تاز بودند، در نهاوند سايپا، پاس و پيروزي خط و نشان مي‌كشیدند و در همدان نيز تيم‌هايی چون اكباتان، بانك صادرات، بانك كشاورزي و شهرداري مدعي بودند و رقابت در بين آنها بالا بود اما امروز ديگر نشاني از اين تيم‌ها نيست و هر كدام پس از چند صباحي فعاليت منحل و از گردونه رقابت‌ها خارج شدند.
ورود بخش خصوصي به تيم‌داري نتوانست خلأ موجود را برطرف كند. ضعف مالي تيم‌ها و نبود اسپانسر باعث شد كه روز به روز از تعداد تيم‌ها كاسته شود و هر تيم پس از چند صباحي تيم‌داري عطاي كار را به لقايش بخشيد و كنار رفت.
متأسفانه باشگاه‌ها، هيأت فوتبال و اداره ورزش در اين سال‌ها نتوانستند درد اين فوتبال نيم‌بند را دوا كنند و اجازه دادند تا روز به روز بر مشكلات تيم‌داري اضافه شود.
زماني تيم‌ها تنها مشكل تهيه البسه و سفر به شهرستان‌ها داشتند و بازيكنان نه تنها رايگان بازي مي‌كردند بلكه حتي هزينه‌هاي جاري تيم را نيز تقبل مي‌كردند اما امروز تفاوت فاحشي با ديروز است و مشكلات مالي امان تيم‌ها را بريده و روز به روز از تعداد آنها كاسته مي‌شود. از وقتي هيأت فوتبال هزينه برگزاري، داوري و حتي اورژانس را از تيم‌ها دريافت مي‌كند مشكلات تيم‌ها دوچندان شده است و هزينه تيم‌داري واقعاً كمرشكن شده است.
رقابت‌هاي فوتبال امسال كه قرار بود از تيرماه انجام شود به دليل همين مشكلات به پس از ماه رمضان موكول شد و 10 تيم شركت كننده با سيلي صورت خود را سرخ نگه مي‌دارند كه در مسابقات شركت كنند.
البته اكثر تيم‌هاي حاضر در ليگ استان وابسته به نهادهاي دولتي هستند اما حتي اين نهادها نيز كم‌كم پا پس مي‌كشند و خطر تعطيلي ليگ استان را تهديد مي‌كند. وقتي تيم‌هاي ريشه‌دار منحل مي‌شوند و تيم‌هاي نوپا نيز توان ادامه حيات ندارند بايد به حال فوتبال استان گريست و به فكر چاره بود.
برخي از دوستداران فوتبال كه علاقه‌مند به تيم‌داري هستند با هزار اميد قدم به ميدان مي‌گذارند اما پس از چند صباحي با بي‌مهري‌ها و مشكلات مالي روبرو مي‌شوند و با اعلام خستگي كنار مي‌كشند. برخي از تيم‌ها در آستانه مسابقات شكل مي‌گیرند و بدون هدف و تمرين درست و حسابي قدم به مسابقات مي‌گذارند. اين مسائل باعث شده كه هر روز از كيفيت فوتبال استان كاسته شود و ديگر خبري از آن شور و هيجان و رقابت‌هاي باشگاهي نباشد. اميد است مسئولان دست‌اندر كار فكري به حال فوتبال نيم‌بند استان كنند و اجازه ندهند قديمي‌ترين تيم ليگ منطقه غرب در آستانه نابودي قرار بگيرد. اگر فكري به حال ليگ نشود و مشكلات مالي برطرف نشود در سال‌هاي آينده شاهد تعطيلي آن خواهيم بود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار