مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 19. تير 1392 - 7:09   |   کد مطلب: 7463
مردم کشور مصر که امیدوار بودند دولت مرسی مشکلات کشور را حل کند. وقتی در طول یک سال گذشته تلاش بسزایی برای حل این مشکلات صورت نگرفت، اعتماد خود را به وعده های محمد مرسی و دولت وی از دست دادند که منجر به انقلاب سیاسی دوباره ای در مصر شد.
مروری اجمالی بر حاشیه ها و دلایل سقوط دولت مرسی

هر چند محمد مرسی اظهارداشته، دارای مشروعیت بیرون آمده از صندوق‌های رأی است، قدرت او از زمان تظاهرات گسترده روز یکشنبه که میلیون‌ها مصری برای کناره‌گیری او به خیابان‌ها آمدند، متزلزل شد و در حالی که تنها یکسال از ریاست جمهوری اش گذشته بود، از سوی نظامیان برکنار شد و عدلی منصور ، رئیس دادگاه قانون اساسی مصر بعنوان رئیس جمهور موقت در دوره انتقالی مصر، مامور اداره کشور شد. 

 چرا مرسی سقوط کرد؟

برای پاسخ به این سئوال باید نگاهی به اشتباهات مرسی در یک سال ریاست جمهوری اش داشته باشیم:

1-سال گذشته مرسی ده ها تن از نظامیان ارشد و فرماندهان رده بالای ارتش را با هدف پاکسازی نهادهای امنیتی از وجود عناصر وابسته به رژیم سابق، از کار برکنار کرد و آنان را به بازنشستگی اجباری فرستاد.

2- اشتباه دیگر رییس جمهور مصر، زیاده خواهی وی برای گروه اخوان المسلمین بود. اخوان السملمین بعد از به قدرت رسیدن مرسی از جایگاه و پایگاه قابل توجهی در مصر برخوردار شدند و این جایگاه باعث نارضایتی مخالفان و گروه های تندرو دیگر و برخی کشورهای جهان عرب شد.

3- سیاست های مرسی بیشتر در مسیر اهداف کشورهای غربی بود ، این موضوع در همایشی که مرسی و کابینه او در آن شرکت کردند که نمایندگان گروههای تروریستی در آنجا حضور داشتند به طوری که این همایش به نفع مصالح آمریکا بود و دراین کنفرانس از گروههای جهادی برای اجرای علمیات تروریستی علیه شیعه و علویهای سوریه دعوت به عمل آمد که این عملکردها پیامدهائی بدنبال داشت و باعث شد مردم مصر متوجه شوند کسانی که به قدرت رسیده اند مرتبط با گروههای تکفیری و تروریست هستند.

4- مردم مصر همچنین دریافتند که در پس صندوقهائی که مرسی را به قدرت رساند افکار تکفیری و خبیثی نهفته بوده است و اگر مردم در آن زمان از این قضیه مطلع بودند هرگز مرسی و گروهش به قدرت نمی رسیدند.

5- از اشتباههای دیگر مرسی این بود که به مصریها این طور نشان داد: دولت مصر همچنان سرسپرده آمریکا است و اشتباه بعدیش نیز این بود که اعلام کرد در تمامی مبارزات داخلی و خارجی اش بر هم پیمانان خود متکی خواهد بود

نا امیدی مردم و عدم تحقق انتظاراتشان از مرسی از مهمترین عوامل برکناری مرسی بود.

مردم کشور مصر که امیدوار بودند دولت مرسی مشکلات کشور را حل کند. وقتی در طول یک سال گذشته تلاش بسزایی برای حل این مشکلات صورت نگرفت، اعتماد خود را به وعده های محمد مرسی و دولت وی از دست دادند. هر چند مرسی طرحی برای حل مشکلات مردم مصر داشت، شهروندان این کشور برای موفقیت این طرح تحمل می کردند ولی مصری ها به بن بست رسیدند و از طرح های مرسی و دولتش برای حل مشکلات مصر قطع امید کردند. چرا که دریافتند هدف واحد این دولت سیطره جماعت اخوان المسلمین به عنوان یک گروه غیر قانونی بر ملت مصر بوده است.

از نگاه دیگر مرسی به جای تلاش برای جبران اشتباهات گذشته و جلب نظر مردم، راه آسان تر یعنی؛ رویکرد به سلفی ها را در دستور کار قرار داد؛ سلفی هایی که در کنار نفوذ در مصر به دنبال نقش آفرینی و حتی سلطه بر منطقه هستند و نمود عینی این رویکرد را در حضور مرسی در نشست ضد سوری قاهره می توان مشاهده کرد. این عوامل باعث شد دولت مرسی در مصر روبه انحلال و تضعیف برود و مردم با اعتراض خود و سرنگونی وی به فکر برپایی دولت جدیدی در کشورشان بیفتند.

منبع:دانا

دیدگاه شما

آخرین اخبار