مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 19. تير 1392 - 7:30   |   کد مطلب: 7466
کارشناس مسائل مصر با اشاره به اشتباهاتی که اخوان المسلمین مرتکب و باعث شد مردم مصر علیه آنها تظاهرات کنند؛ تأکید کرد که شیعه‌ستیزی و نزدیکی آنها به سلفی‌ها یکی از علل مهم کنار زدن اخوان المسلمین از قدرت توسط مردم و ارتش مصر شد.
به گزارش جهان، طالب الرماحی در گفت‌وگو با تسنیم کنار زدن «محمد مرسی»رئیس جمهور سابق مصر توسط ارتش را بر اساس معیارهای قانونی، کودتا دانست و گفت: برکناری«محمد مرسی»رئیس جمهوری منتخب مصر توسط ارتش این کشور بر اساس معیارهای قانون اساسی کودتا به شمار می‌رود اما برخی مسائل عرفی سیاست را در خود هضم می‌کند؛ یکی از این عرفها اراده و قدرت ملت است که فراتر از همه قوانین در بیشتر کشور می‌رود. آنچه در مصر رخ داد این است که جماعت اخوان المسلمین بر قانون اساسی تعدی کردند به همین دلیل مردم این کشور را وادار کردند که علیه دولت تظاهرات گسترده در سراسر مصر برگزار کند و تلاش کند که مرسی را کنار بزند.
الرماحی با توجیه دخالت ارتش مصر در صحنه سیاسی و کنار زدن مرسی تأکید کرد: به‌نظر من اگر ارتش مصر نقش بی‌طرف را بازی می‌کرد و دست به هیچ اقدامی نمی‌زد درگیری‌های خونینی میان هواداران مرسی و معترضان مخالف وی رخ می‌داد و تعداد زیادی کشته می‌شدند. بنابراین ارتش مصر برای جلوگیری از درگیری‌های خونین طولانی‌مدت از معترضان حمایت کرد و توانست از وقوع مشکلات طولانی‌مدت در این کشور جلوگیری کند.

وی افزود: می‌توان به‌طور دقیق گفت که ارتش مصر کودتا کرد و برای جلوگیری از وقوع خشونت‌‌های طولانی‌مدت و کشته شدن تعداد زیادی از معترضان و هواداران اخوان‌ المسلمین طرف قویتر یعنی معترضان را گرفت و کار را یک‌سره کرد. انتظار می‌رود ارتش با قرار گرفتن کنار مردم زمینه را برای تغییرات دموکراتیک جدید مهیا کند. با وجود این دخالت ارتش و برکناری مرسی می‌تواند پیامدهای زیادی داشته باشد.

این کارشناس، کنار زدن اخوان المسلمین را دارای پیامدهایی دانست و خاطرنشان کرد: اخوان المسلمین از زمان به قدرت رسیدن توانستند که برای خود پایگاه مردمی ایجاد و پول و تسلیحات زیادی برای خود جمع‌آوری کنند و بعید نیست که اخوان المسلمین در پاسخ به اهانت بزرگی که به آنها و محمد مرسی رئیس جمهورشان شده، دست به انتقام‌جویی بزنند. چه‌بسا دست به اقدامات خشونت‌بار بزنند، اگرچه باید گفت که اقدامات و اعمال خشونت‌بار آغاز شده است. از طرف دیگر به ارتش و مراکز آن در صحرای«سینا» حملاتی صورت گرفت و به‌زودی شاهد آن خواهیم بود این گونه اقدامات به داخل شهرهای مصر کشیده شود.

الرماحی در مورد علل و ریشه روی کار آمدن و کنار رفتن اخوان المسلمین پس از یک سال در مصر گفت: اخوان المسلمین پس از شکل گیری این جماعت هم از قدرت و حاکمیت دور بودند هم نزدیک. به‌عبارتی دیگر حضور آشکار و روشنی علیه نظام‌های حاکم گذشته نداشتند. بله، درست است آنها با حکومت‌هایی نظیر «حسنی مبارک» رئیس جمهوری مخلوع مصر مخالفت شدید داشتند اما این موضع آنها نبود و درنهایت اینکه آنها در حالی به قدرت رسیدند که طرفی به شمار می‌رفتند که قربانیان کمتری در انقلاب ۲۵ ژانویه دادند. بلکه این طرفهای دیگر بودند که قربانی بیشتر دادند و هنگامی که با کمک جریان‌های اسلامی دیگر قدرت را به دست گرفتند برای مردم مصر و افکار عمومی این کشور روشن شد که اخوان المسلمین شایستگی حاکمیت بر مصر را ندارند.

کارشناس مسائل مصر به اشتباهات زیادی که اخوان المسلمین از زمان به قدرت رسیدنشان در مصر مرتکب شده‌اند؛ اشاره کرد و افزود: اخوان المسلمین از زمان به قدرت رسیدن مرتکب اشتباه‌های زیادی شدند از جمله تحمیل دیدگاه‌های خود در تدوین قانون اساسی، تلاش برای به حاشیه راندن بیشتر طرفها و گروه‌هایی که در انقلاب ۲۵ ژانویه شرکت داشتند، اخوان همچنین تلاش کردند بسیاری از چیزهایی را که نمی‌شود بر افکار عمومی مصر تحمیل کرد تحمیل کنند، به‌طور مثال آنها تلاش کردند که به مردم مصر نشان دهند که جبهه‌ای تندرو هستند.

وی در ادامه با اشاره به شیعه ستیزی اخوان المسلمین تأکید کرد: از جمله اقدامات تندی که آنها مرتکب شدند این بود که آنها روابط مصر را با سوریه قطع کردند و شیعیان را متهم به دخالت در سوریه کردند و از حزب‌الله نیز خواستند که از سوریه خارج شود.

الرماحی به دنباله‌روی اخوان از سلفی‌ها در مصر نیز اشاره و خاطرنشان کرد: اخوان المسلمین متأسفانه تابع اراده سلفی‌ها در مصر شدند. موضع‌گیری آنها در مورد سوریه باعث شد که همه میانه‌روها در مصر علیه اخوان متحد شوند. حادثه کشتن «حسن شحاته» و برادرانش خود یکی از عوامل تسریع در سرنگونی دولت اخوان المسلمین بود، زیرا شحاته و دیگر شیعیان جلوی چشم دولت مرسی کشته شدند و این دولت دست به هیچ اقدامی نزد. این در حالی است که شیعیانی که در مصر کشته شدند مصری بودند و از کشوری دیگر به آنجا نرفته بودند.

وی در پایان گفت: برای همه مشخص شده است که محمد مرسی ضدشیعیان است و این موضوع ناشی از دیدگاه تندروی وی است. این دیدگاه به‌خلاف خواسته‌های ملت مصر است و بنابراین وی و حزبش شایسته حکومت بر کشوری نظیر مصر نیستند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار