مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. مرداد 1392 - 15:21   |   کد مطلب: 7923
رییس جمهور کشورمان در مراسم تنفیذ خود که در حسینیه امام خمینی با حضور مقام معظم رهبری و تعداد زیادی از مسئولان لشگری و کشوری برگزار شده بود، تصریح کرد: این انتخابات نتیجه شکاف بین مردم و حاکمیت نبود.
از خداوند متعال می‌خواهم فراموش نکنم آنچه را که بر پیشینیان رفته است

به گزارش صدای دانشجو به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ابتدای سخنان خود در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری‌اش اظهارداشت: خدای بزرگ را سپاسگزارم که به این بنده کوچک خویش منت نهاد و او را مفتخر به رای اعتماد ملت بزرگوار ایران و امضای حکم ریاست جمهوری توسط مقام معظم رهبری قرار داد.

 وی افزود: تقارن این مراسم قانونی را با روزهای پایانی ماه مبارک رمضان به فال نیک می‌گیرم و از کلام شهید رمضان امیر المومنین (ع) تبرک می‌جویم که فرمودند پایه‌های حکومت به حکمت استوار است.

وی ادامه داد:‌انتخابات خرداد 92 گرچه با تردید و سوء ظن بخشی از جامعه آغاز شد، ولی با تایید و استقبال عموم مردم به پایان رسید و انتخابات با شفافیت و رقابت و آرامش کامل برگزار شد و نتیجه آن برای بسیاری غافلگیر کننده بود.

رییس جمهور کشورمان با اشاره به تلاش بدخواهان مبنی بر این‌که آن‌ها به دنبال این بودند که بر اثر تحریم و انزوا کشور در ستیز داخلی فرو رود و شکاف بزرگی بین دولت و ملت ایجاد شود گفت: ولی با حضور گسترده اقشار مختلف مردم انتخابات پرشوری برگزار شد و شاهد این بود که حماسه کم‌نظیری خلق شد.

وی گفت: این انتخابات فرآیندی بود که با اتکا به خرد جمعی و مشارکت فعالان پایبند به نظام به گونه‌ای شکل گرفت که نشان‌گر بلوغ نظام و بازسازی هرچه بیشتری اعتماد بین حاکمیت و مردم گردید و همه مردم و نخبگان جامعه منافع ملی و شرایط کشور را به خوبی درک کردند و در راه سربلندی هرچه بیشتر میهن قدم بر داشتنتد.

رییس دولت یازدهم افزود: این انتخابات نتیجه شکاف بین مردم و حاکمیت نبود، چنان که مردم ایران شخصی را به عنوان رییس جمهور برگزیدند که سال‌ها در مسئولیت‌های خطیر د ر نظام جمهوری اسلامی ایران انجام وظیفه کرد و این انتخابات نشانگر عزت خواهی مردم ایران بود و این واقعیت را مورد تاکید قرار داد که مردم‌سالاری در ایران نهادینه و ماندگار است.

حسن روحانی در ادامه صحبتهای خود در مراسم تنفیذ حکمش، با بیان اینکه "انقلاب اسلامی ایران از پختگی و سواد لازم برخوردار است"، گفت: فرآیندهای مردم‌سالاری در ایران تثبیت شده و از روندی بسیار شایسته برخوردار است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رییس‌جمهور اضافه کرد: مشارکت بالا، برگزاری سالم و بدون حاشیه انتخابات، شعارها و سیاست‌های نامزدها و حجم گسترده بحث و نقد در جریان انتخابات، همگی نشان‌دهنده فرآیندی رو به کمال در جمهوریت و اسلامیت نظام است.

وی در ادامه افزود: مردم در انتخابات 24 خرداد حماسه‌ای بزرگ آفریدند و با حضور کم‌نظیر خود از شکاف‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کاستند و بر وفاق و همگرایی ملت و منزلت جهانی بیشتر ایران تاکید کردند. نشاط و امیدی که از دل انتخابات برآمد، سرمایه اجتماعی جدیدی را برای ایران مهیا کرد؛ سرمایه‌ای که نه تنها موجب رفع و دفع مخاطرات و تهدیدات از دامان کشور شد، بلکه فرصت جدیدی را برای جهش در جهت پیشرفت همه‌جانبه کشور به وجود آورد.

رییس‌جمهور با اشاره به انتخاب خود از سوی مردم تصریح کرد: اگرچه انگشت امید در انتخابات به گفتمانی نشانه رفت که در برنامه‌های من متبلور بود، اما عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی فراوانی را در پیدایش این وضع باید دخیل بوده است.

روحانی اضافه کرد: باید قدردانی رهبری، همه اقشار و طبقات اجتماعی، شخصیت‌های برجسته نظام، نخبگان و علما بود. همه شهروندان در انتخابات با آرای مختلف و با گرایش‌های متنوع سیاسی دست به کار شدند و بدینوسیله امید و اعتمادی بزرگ ظهور یافت.

وی همچنین با اشاره به اینکه "مسئولیت محوری من، حفظ امید و اعتماد مردم است"، خاطرنشان کرد: مردم در انتخابات شگفتی‌آفریدند. بعد از این نوبت تکلیف ما مسئولان است که در همه سطوح نظام حقوق و تکالیف مردم را محترم بشماریم. حداقل انتظار مردم از دولت جدید، ایجاد ثبات در همه زمینه‌ها و رفع دغدغه‌ها و تنگناهایی است که کشور با آن مواجه است.

روحانی با بیان اینکه "توانمندی دولت در تقویت پایگاه اجتماعی آن و وفاداری به عهد و پیمان خود به مردم است"، خاطرنشان کرد: لازمه این پایبندی، صداقت و راستگویی است. ما اساس دینداری، ادای امانت و پایبندی به عهد و پیمان می‌دانیم. امیر مومنان علی(ع) گفته است؛ اصل دینداری امانت و وفا به عهد است.

رییس‌جمهور کشورمان همچنین افزود: دولت خود را متعهد به شکوفا کردن اخلاق اسلامی و تلاش برای تبیین احکام اسلامی می‌داند. من با حمایت مردمی پا به میدان مسئولیت گذاشتم؛ مردمی که خواستار بهبود معیشت و منزلت خویش است، مردمی که می‌خواهند از فقر، فساد و تبعیض به دور باشند، مردمی که می‌خواهند در فضای آزاد معنوی و عقلانی رشد کنند و به آینده مطمئن باشند.

حسن روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به خواسته‌ها و مطالبات مردم گفت:‌خواسته‌های مردم به حق است، گرچه برآوردن همه آن‌ها به یکباره امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: دولت می‌کوشد که داشته‌ها و نداشته‌ها و عوامل مساعد و نامساعد پیش رو را با صراحت و صداقت با مردم در میان بگذارد و برای گذر از تنگناها از کمک قوای دیگر و مردم استمداد بجوید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت استمرار فضای امید و با بیان این‌که این موضوع کلید حل مشکلات کشور است گفت: این فضا و فرصت را می‌توان با رویکرد تعاملی و سیاست‌های تعادلی ادامه داد.

وی با اشاره به اهمیت دور شدن از افراط و تفریط در سیاست‌ها و تمرکز بر حاکمیت قانون، گفت: گفتمان و برنامه‌ای که از اکثریت آرای مردم برخوردار بود، مبتنی بر اعتدال و تعامل بود.

رییس دولت یازدهم با اشاره به اهمیت حفظ دستاوردهای نظام و حرمت گذاشتن به تلاش‌های دولت‌های پس از انقلاب و رفع کاستی‌ها و تنگناها گفت: اعتدال مشخصه بارز فرهنگ ایرانی و اسلامی است. اعتدال به معنای عدول از اصول و محافظه‌کاری در برابر تغییر و تحول نیست. اعتدال رویکردی خرد ورزانه، فعالانه و صبورانه در جامعه برای دور شدن از ورطه افراط و تفریط است و در واقع باید گفت مسیر استقرار و استمرار مردم‌سالاری دینی از اعتدال می‌گذرد و تحول‌خواهی نیز بر مدار اعتدال می‌گذرد. اعتدال همان مشیت الهی است که بر امت وسط بودن تاکید کرده و مولای آن حضرت علی (ع) فرمودند که مشیت‌تان میانه‌روی و اعتدال باشد و مقصد‌تان رشد و پیشرفت باشد.

روحانی با اشاره به رویکرد خود در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین دانش و تجربه‌ای که در عرصه‌های مختلف انقلاب کسب کرده گفت: من خودرا موظف می‌دانم که این مفهوم را در قالب برنامه‌ها و اقدامات اجرایی دولت پیگیری کنم.

وی با اشاره به اهمیت رعایت اعتدال در برنامه‌های دولت بخصوص در بخش ساختاری گفت: عدم اعتدال در ساختار اجرایی کشور را با آسیب شناسی علمی باید به درستی شناخت و با اصلاحات ساختاری و ظرفیت دولت در برابر جامعه تحول‌گرا آن را ارتقا داد.

رییس دولت یازدهم با اشاره به شرایط حساس کشور و مشکلاتی که مردم با آن روبه‌رو هستند و با اشاره به اهمیت توجه به رونق اقتصاد و تولید کشور گفت: جهت‌گیری دولت نجات اقتصادی ایران، تعامل سازنده با جهان و احیای اخلاق است.

روحانی با اشاره به توجه دولت به مسائل معیشتی و مهار آسیب‌های اجتماعی گفت: ما در عرصه بین‌الملل نیز گام‌های جدیدی برای ارتقای ملت ایران در راستای تامین منافع ملی و رفع تحریم‌ها برمی‌داریم گرچه تنگناها فراوان است، ولی افق‌های آینده روشن و امیدبخش است.

وی با تاکید بر این‌که حماسه سیاسی با تدبیر مقام معظم رهبری و مشارکت مردم رخ داد و خلق حماسه اقتصادی نیز امکان‌پذیر است گفت: جامعه ما ظرفیت‌های شناخته و ناشناخته زیادی دارد و با اتکا به سرمایه‌ها می‌توان به این هدف دست پیدا کرد. البته باید فضا و فرصت خدمت برای تمام ایرانیان باز شود و بگذاریم که شایستگان بر ملت خدمت کنند و سینه‌ها از کینه‌ها پاک شود و اجازه دهیم که آشتی جای قهر و دوستی جای دشمنی بنشیند و اسلام با چهره رحمانی خود و ایران با چهره عقلانی خود و انقلاب با چهره انسانی خود و نظام با چهره عاطفی خود حماسه بیافریند.

رییس جمهور کشورمان در ادامه سخنان خود با تشکر از خدمات دولت‌های قبلی بویژه دولت دهم و همچنین تشکر از ملت ایران گفت: من از ملت ایران تشکر و قدردانی می‌کنم که فراتر از قله‌های تحلیل پژوهشگران و نظریه‌پردازان در عرصه حاضر شدن و نشان دادند که وقتی کشور در شرایط حساس قرار دارد لحظه‌ای از حمایت از کشور و نظام دریغ نمی‌کنند. من دست میلیون‌ها ایرانی را به گرمی می‌فشارم و از تمام کسانی که به صندوق‌های رای آری گفتند، تشکر می‌کنم و امیدوارم که استحقاق اعتماد آن‌ها را داشته باشم. من سنگینی بار رای و تنفیذ را حس می‌کنم و تنها و تنها به خدا پناه می‌برم و از او خالصانه درخواست می‌کنم که این بنده حقیر خود از کبر و غرور و بخل و حسد رها و دور کند؛ از استبداد رای، عجله در تصمیم‌گیری و تقدم منافع شخصی بر منافع ملی و بستن دهان رقیبان به خداوند پناه می‌برم. از خداوند متعال می‌خواهم که فراموش نکنم آنچه را که بر پیشینیان رفته است.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار