مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. مرداد 1392 - 15:36   |   کد مطلب: 7935
رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این‌که دوستی‌های دختر و پسر در جامعه ضربه عجیبی به اخلاق در جامعه زده و بلایی است که دختران و پسران را خراب کرده است، برخی سریال‌های صداوسیما را رواج‌دهنده این گناه بزرگ شمرد.

به گزارش رسا، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری،‌ رییس حوزه علمیه اصفهان، امروز پس از نماز ظهر و عصر در مسجد حکیم با ابراز نگرانی از دوستی‌های پسر و دختر گفت: این امر بلای خانمان‌سوز است، بلایی است که ضربه عجیبی به اخلاق در جامعه زده است، بلایی است که دخترها و پسرهای ما را خراب کرده است و این دوستی یکی از گناهان بزرگ شمرده شده است.

وی گفت: دوستی با پیامک‌ها از سوی دختر و پسر یا به وسیله اینترنت آنان را خراب می‌کند و متأسفانه اکنون در این قضیه مانده‌ایم و برای آن چاره‌اندیشی نشده و بعضی از فیلم‌های تلویزیون و ماهواره‌ها به دوست‌یابی نامحرم در جامعه کمک کرده است و گاه موضوع برخی از سریال‌ها بر اساس موضوع دوستی محرم و نامحرم می‌چرخد.

حضرت آیت‌الله مظاهری ادامه داد: فرد صالح یافتن برای دوستی کار مشکلی است و از این رو مواظبت بر دوست کاری مشکل و هم واجب است، و این نکته‌ها نیز در سوره فلق و سوره ناس نیز بیان شده است.

وی با اشاره به این‌که خواندن چهارقل برای حفظ فرزندان در دوست‌یابی مؤثر است، تصریح کرد: در سوره فلق از شر مردم، انسان‌های دزد، ناصحیح و استکبار به خداوند پناه می‌بریم در ادامه نیز از عشوه‌گری زن نامحرم از خداوند پناه می‌جوییم.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه با اشاره به سوره مبارکه ناس خاطرنشان کرد: در سوره مبارکه ناس سه مرتبه به خداوند پناه می‌بریم از یک موضوع و آن رفیق بدی است که وسوسه می‌کند و انسان را در چاه می‌اندازد و این نشان‌دهنده خطر رفیق بد است.

وی بیان کرد: رفیق نااهل پسر نوح را به جایی می‌رساند که در برابر پدرش قرار می‌دهد، رفیق بد انسان را به جایی می‌رساند که پسر امام معصوم امامت حضرت حجت(عج) را قبول نداشته باشد، پسر امام معصوم از نظر محیط، وراثت و تغذیه و تربیت هیچ مشکلی ندارد؛ اما از نظر رفاقت ایراد بر او وارد است.

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به فرزندانی از ائمه اطهار(ع) که بد شدند، ابراز کرد: آنان در رفاقت خود دقت نکردند و خناسان و متملقان و چاپلوسان برای آنان ناحق را به صورت حق جلوه دادند و متأسفانه از این دست موارد در ایران اسلامی یافت می‌شود.

دوست انسان مقید به اخلاق، نظام و روحانیت باشد

وی گفت: یکی از فعالیت‌های استکبار پخش کردن دوستان خناس در میان مردم به نام دوست و به نام انقلابی و این‌که مرید امام خمینی(ره) هستند، است و باید توجه داشت که فرد باید هم درباره خود و هم درباره خانواده‌اش مراقب دوستان باشند.

استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: انسان مدنی بالطبع است و نیاز به دوست دارد،‌باید افرادی مقید به اخلاق، نظام و مقید به روحانیت برای دوست شدن برگزیند تا از راه منحرف نشوند، اگر این مسائل رعایت نشود انسان دچار انحراف می‌شود.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم تصریح کرد: فردی که در اثر رفیق بد گمراه شده است در روز قیامت دست خود را می‌گزد و می‌گوید «یا لیتنا لم أتخذ فلانا خلیلا»، ای وای رفیق بد من را خراب کرد در حالی که انسان خوبی بودم.

حضرت آیت‌الله مظاهری گفت: پیامبر(ص) در برابر این افراد می‌گوید «یا رب إن قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا»، اگر پیامبر(ص) که پیامبر رحمت است و در قیامت غم امت خود را می‌خورد چنین بگوید، کار انسان زار است.

وی با تأکید بر این‌که رفیق بد مانند شیطان است و از کم شروع می‌کند و به کم قانع نیست،‌ ادامه داد: رفیق بد اگر خناس باشد، بلد است انسان را چگونه خراب کند، از بد شروع می‌کند و به تدریج انسان را منحرف می‌کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: متأسفانه افراد نه مراقب خود هستند در دوست‌یابی و نه مراقب فرزندان خود هستند، پای منبرها خلوت شده است و این امر بسیار خطر دارد، در روایت قدسی است که زمانی می‌آید که مردم از مسجد و عالم همچون فرار کردن گوسفند از گرگ فرار می‌کنند.

وی با بیان این‌که در ادامه این روایت آمده است که خداوند به کسانی که از علما فرار می‌کنند سه بلا نازل می‌کند، اظهار کرد: خداوند بر سر آنان کسی را مسلط می‌کنند که نه علم، نه رحم و نه حلم دارند، شاید مراد قرض و بدهی‌ها یا چک و سفته‌ها باشد. افراد پای منبرهای خوب بنشینند و از آن برداشت کنند و آن را یادداشت کنند.

حضرت آیت‌الله مظاهری ادامه داد: بلای دومی که بر این نوع مردم نازل می‌شود این است که عمر و مالش برکت ندارد، گاه فرد صد سال عمر می‌کند، اما بدتر از این سومین بلا یعنی خارج شدن از دنیا بدون ایمان است.

استاد اخلاق حوزه علمیه تربیت فرزند را با وجود ماهواره و دیدن ماهواره از سوی فرزندان ناممکن دانست و خاطرنشان کرد: همنشین انسان باید از خود بهتر باشد و اگر فرزند انسان ناصالح شد، گناهان آن فرد در کارنامه اعمال انسان نوشته می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که پدر و مادر باید توجه داشته باشد که دوست فرزند وی کیست، ادامه داد: اگر دوست ناباب باشد، آن فرد فرزندان انسان را خراب می‌کند و در این موضوع باید مواظبت کامل باشد و اکنون دوست خوب یافتن یکی از مشکلات شده است

دیدگاه شما

آخرین اخبار