مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. مرداد 1391 - 11:34   |   کد مطلب: 872
یک روزنامه غربی در گزارشی با اشاره به نمایش پیشرفت‌های نظامی توسط ایران نوشت آمریکا در تلاشی گسترده با ارائه زنجیره ای از پیشنهادات فروش سلاح در سراسر منطقه خاورمیانه، بدون سر و صدا به شاخ و شانه کشیدن های ایران پاسخ می دهد.
هلیکوپترهای آپاچی، جت جدید F-15SA، موشک پاتریوت، هواپیماهای بدون سرنشین و...

به گزارش صدای دانشجو به نقل از مجله تایمز، وزارت دفاع آمریکا طی دو ماه اخیر کنگره را از مبادلات احتمالی با ارزش بیش از 11 میلیارد و 300 میلیون دلار با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله کویت و قطر که به نظر همراهان مهم آمریکا در خط مقدم اعمال محدودیت بر ایران و محافظت از خطوط حمل نفت محسوب می شوند، مطلع کرده است.

این پیشنهاد فروش که شامل باتری موشک های پاتریوت و هلیکوپترهای تهاجمی آپاچی می شود، در مقایسه با دیگر خریدهای هنگفت خلیج فارس، مانند بسته خرید 60 میلیارد دلاری سال گذشته عربستان چندان بزرگ به حساب نمی آیند. این معامله شامل بیش از 80 جت جنگنده جدید F-15SA، موشک، سیستم رادار هشداردهنده و دیگر تجهیزات می شود.

اما جریان ناگهانی پیشنهادات فروش از سوی شرکت های آمریکا که از سوی پنتاگون تصویب شده و رئوس آن به اطلاع کنگره رسیده تاییدی بر افزایش تمرکز کشورهای حوزه خلیج فارس بر ارتقاء دادن شبکه های دفاعی و قدرت حملات شان است.

فروش اسلحه در آمریکا نیازمند تصویب کنگره است اما معمولاً مخالفت چندانی با فروش سلاح به متحدان کلیدی از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس نمی شوند.

در پی کند شدن روند دیپلماتیک حل مسئله هسته ای ایران، نگرانی کشورهای حوزه خلیج فارس در مورد احتمال اقدام نظامی افزایش یافته است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز یکشنبه گزارش داد که تام دونیلون، مشاور امنیت ملی آمریکا برنامه حمله احتمالی این کشور به ایران در صورت ناکامی دیپلماسی و تحریم ها را به مقامات اسرائیل ارائه داده است. این در حالی است که یکی از مقامات ارشد اسرائیل به شرط برده نشدن نامش، گزارش هاآرتص را تکذیب کرده است.

انتشار چنین گزارش هایی بازتاب تردید و بی اعتمادی است که به دلیل ناکامی در مذاکرات هسته ای و تلاش ایران برای دور زدن تحریم ها بر بخش نفت این کشور، در منطقه گسترش یافته است.

برونو ترتریس، محقق ارشد بنیاد تحقیقات استراتژیک در پاریس می گوید: «زمانیکه مذاکرات هسته ای از سرگرفته شد، منطقه توانست نفسی بکشد اما این راحتی به سرعت رو به پایان است.»

در چنین شرایطی حس تقویت نظامی با سرعت بیشتری رشد می کند.

واشنگتن قصد دارد دستکم 13 هزار و 500 نفر از نیروهای خود را در کویت نگه دارد- این رقم تنها اندکی کمتر از 15 هزار نیرویی است که در حال حاضر در این کشور به سر می برند- اما ماموریت آنها را به عنوان نیروهایی با واکنش سریع در منطقه گسترش داده است. پنتاگون همچنین دارای تعدادی جنگنده و دیگر اقلام در خلیج فارس است که شامل پایگاه های هوایی در امارات و عربستان می شود.

این کشور همچنین در حال تقویت ناوگان کوچک خود در خلیج فارس است که از سوی ناوگان پنجم نیروی دریایی در بحرین هدایت می شود. ضمن اینکه «یو اس اس پونس» ناو جنگی سابق آمریکا که تبدیل به یک پایگاه شناور شده است در پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین مستقر شده و عملکرد ناو هواپیمابر جان سی استنیس را برای اطمینان از اینکه دو ناوگان به طور تمام وقت در خلیج فارس حضور دارند، تسریع می کند.

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد در میان پیشنهاد فروش آمریکا یک بسته 4 میلیارد و 200 میلیون دلاری برای کویت وجود دارد که شامل 60 موشک پاتریوت و سیستم های مرتبط می شود که با هدف «تقویت حالت تدافعی و مقابله با خطرات منطقه ای» ارائه شده است. کویت همچنین می تواند مهمات 49 میلیون دلاری 300 موشک هلفایر2 که امکان شلیک شان از هیلکوپتر و هواپیماهای بدون سرنشین وجود دارد را خریداری کند؛ فروش این مهمات در انتظار تصویب کنگره است.

برای قطر که یکی از هاب های مهم پنتاگون محسوب می شود نیز وزارت دفاع به دنبال کسب مجوز فروش بسته 6 میلیارد و 600 میلیون دلاری است که شامل 24 هلیکوپتر تهاجمی آپاچی مدل AH-64D، 12 هلیکوپتر بلک هاوک (شاهین سیاه) و 22 هلیکوپتر سی هاوک (شاهین دریا) می شود.

عمان که در کنترل تنگه هرمز با ایران مشارکت دارد نیز به دنبال خرید بسته 86 میلیون دلاری است که شامل 55 موشک سایدویندر است تا از این طریق ناوگان هواپیماهای جنگنده F-16 خود را ارتقاء دهد.

کشورهای حوزه خلیج فارس طی چند دهه برای تامین سلاح های خود به واشنگتن روی می آوردند اما به نظر می رسد مبادلات تسلیحاتی آنها با اروپا نیز رو به افزایش است.

روز دوشنبه گئورگ اشترایتر، معاون سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که دولت قطر علاقمند به خرید 200 فروند تانک لئوپارد2 از این کشور است. این در حالی است که رسانه های آلمانی سال گذشته نیز گزارش یک معامله مشابه برای فروش تانک لئوپارد به عربستان را منتشر کردند.

طی ماه مه بود که عربستان قرارداد 3 میلیارد دلاری را برای خرید جنگنده های آموزشی هاوک با انگلیس به امضا رساند که با سفارش سال 2007 عربستان برای خرید 72 فروند جت جنگنده تایفون یوروفایتر از انگلیس در ارتباط است.

سامی الفرج، مدیر مرکز مطالعات استراتژیک کویت می گوید: «در میان سردی روابط ایران، اسرائیل و غرب، طرف چهارمی هم وجود دارد که اغلب نادیده گرفته می شود. این طرف، کشورهای حوزه خلیج فارس هستند که در میانه این درگیری ها گرفتار شده اند.»

دیدگاه شما

آخرین اخبار