مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 14. مهر 1392 - 4:48   |   کد مطلب: 8805
وزیرامورخارجه کشورمان گفت: برای ملاقات با مسئولان ایرانی و رئیس جمهور در اجلاس سازمان ملل رقابت وجود داشت و راه حلی که حقوق مردم ایران را به رسمیت نشناسد راه حل نیست.
هزینه چند صد میلیون دلاری صهیونیست‌ها/راه حلی که حقوق مردم ایران را به رسمیت نشناسد راه حل نیست

 

به گزارش تسنیم، وزیر امورخارجه کشورمان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح دستاوردهای سفر به نیویورک  پرداخت و افزود:رژیم صهیونیستی و حامیانش چند صد میلیون دلار هزینه کرده بودند تا علیه جمهوری اسلامی ایران آنچه می خواهند تصویرسازی کنند و در این سفر همه این موارد فرو پاشید.

وی افزود: دکتر روحانی مواضع بسیار محکمی در سخنرانی اش داشت و تا حالا کمتر کسی در صحن مجمع عمومی سازمان ملل، سیاست های علیه مردم فلسطین را با آپارتاید مقایسه کرده است اما دیدید که این کار را کردیم. ما در این سفر از فلسطینیان بیشترین حمایت را کردیم اما اجازه ندادیم نمایندگان رژیم صهیونیستی بتوانند با مظلوم نمایی، تعدادی از هیئتها را همراه خود به بیرون بکشند.

وزیر امورخارجه کشورمان ادامه داد: این روشی بود که در این اجلاس بکار بردیم و رییس جمهور با توجه به عنایت ویژه ای که به مسائل سیاست خارجی داشت این روش را انتخاب کرد و ما هم در خدمت وی برنامه ریزی و طراحی کردیم. به لطف خدا شاهد اجلاس بسیار خوبی برای ایران و اجلاس بدی برای نتانیاهو بودیم.نتانیاهو صبر کرد تا روز آخر بیاید تا شاید بتواند مقداری جبران کند اما با مخالفت رسانه های داخلی سرزمین های اشغالی مواجه شد و حتی در نیویورک تایمز نوشتند که این روش نخ نما شده و تیتری با این عنوان منتشر کردند که آقای نتانیاهو راههای گذشته را ول کن.

ظریف خاطرنشان کرد: نتانیاهو به جای اینکه بیاید درباره جنایاتش علیه مردم فلسطین پاسخگو باشد ، تلاش داشت موضوع را به سمت ایران منحرف و علیه ایران فضاسازی کند اما امسال نتوانست و همه گفتند که نتانیاهو گرفتار شده است که چگونه با مشکلات خودش کنار بیاید.

وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیام اصلی جمهوری اسلامی در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل چه بود، اظهار داشت: پیام ما به عنوان نمایندگان مردم ایران که 73 درصد آنها با حضور در پای صندوق‎های رای و با انتخاب هوشمندانه فردی را انتخاب کرده‌اند که بیشترین سابقه انقلابی را در میان همه نامزدهای انتخاباتی داشت و این فرد را به عنوان نماینده تفکر جدی در عرصه انقلاب اسلامی انتخاب کردند که بتواند گفتمان اصلی جمهوری اسلامی ایران را پیاده کنند این بود که ما دارای یک خودباوری اصلی از سمت مردم کشورمان بودیم.

وی افزود: این موضوع خودباوری بی نظیری را برای کارگزاران جمهوری اسلامی در سیاست خارجی ایجاد می کند و با این خودباوری را در آنجا نشان دادیم که بر این باوریم که جمهوری اسلامی از حمایت مردمش برخوردار است و مبانی قدرت دارد، بنده مبانی قدرت را در توپ و تانک نمی بینم بلکه آن را در استقلال و حرف ایران می‌بینم که حرف جهانی برای گفتن دارد و با اعتماد به نفس برای سخن گفتن در برابر بزرگترین قدرت های جهان حضور پیدا می کند و از مواضع خود در این زمینه کوتاه نمی آید.

ظریف اظهار داشت: دوست دارم همه مطالبی را که بنده در آن جلسه به نمایندگی از طرف مردم ایران مطرح کردم منتشر کنید و ببینید چه گفتیم که همه فکر کردند ایران با برخورد مثبت آمده است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: بحث خود را با گذشتن از حقوق مردم ایران شروع نکردم بلکه با این شروع کردم که من با شما در اینجا مذاکره می کنم در حالی که اعتقاد دارم ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت و تصویب قطعنامه ها و تحریم های شورای امنیت غیر قانونی و تحریم های یک جانبه غیر انسانی و غیر موثر است.

ظریف افزود: با این بحث ها مذاکره را شروع کردیم اما برای نشان دادن انعطاف وآمادگی خود برای مذاکره می خواهیم به شما نشان دهیم خواهان دست یافتن به سلاح هسته ای نیستیم و منافع خود را در آن نمی دانیم و دیدگاهها، آرمانها و امنیت ملی ما با سلاح هسته ای مغایرت دارد.در این مسیر آمادگی داریم که اقدام کنیم، ضمن اینکه معتقدیم تنها از مسیر احترام شما به حقوق ماست که می توانید مطمئن شوید که در پی سلاح هسته ای نیستیم و نمی توانید با فشار آوردن به مردم ایران و یا با تهدید مردم ایران و تحریم به این خواسته خود برسید.

وی اظهار داشت: ما اعتقاد نداریم که سلاح هسته ای برای کسی امنیت می‌آورد چرا که ما خود قربانی سلاح هسته ای هستیم و ما بر این باور نیستیم که کشوری با استفاده از سلاح هسته ای کشورهای دیگر را نابود کند و این دیدگاه دیوانگی محض است و مخفف آنچه که امنیت هسته ای را ایجاد می کند، یعنی نابودی تضمین شده متقابل (MAD) است.که شما فکر می کنید امنیت از اینجا حاصل می شود که بتوانید به طرف مقابل اطمینان بدهید که اگر علیه شما سلاح هسته ای استفاده کرد هم خودش نابود می شود و هم بقیه دنیا نابود می شود.

ظریف افزود : این چه امنیتی است، می خواستیم به این افراد نشان دهیم که مواضعمان بر این است که امنیت خود را از مردممان می گیریم.برای اینکه این را بگوییم نیازی نداریم به کسی امتیاز دهیم تنها باید بتوانیم که بهانه ها را از دست بدخواهانمان بگیریم تا بتوانیم سیاست ها را پیش ببریم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه  مقامات فرانسوی، آلمانی و جان کری آمریکایی که جزو کسانی هستند که بیشترین لجبازی و حرافی را علیه ایران کردند، در نخستین نشست فعالیت‎های صلح آمیز هسته‎ای که در سطح وزیران برگزار شد، چه مواردی مطرح شد، اظهار داشت: این مرسوم نیست که صحبت‎هایی که در جلسه دیپلماتیک زده می‏‌شود، بیان شود و بنده واقعا حرف‎های خودم را بیان کردم و فکر می‎کنم اعتمادسازی هم از همین نقطه ایجاد می‏شود که ما بتوانیم به صورت جدی مذاکره کنیم، ضمن اینکه مبانی حسن نیت در مذاکره را فراموش نکنیم.

وی ادامه داد: جان کری ، وزرای خارجه آلمان، انگلیس، روسیه و چین حرفهای بسیار مثبتی زدند و حق ایران را برای استفاده از فناوری های صلح آمیز هسته ای به رسمیت شناختند و نکاتی نیز درباره غنی سازی مطرح شد که درست نیست در یک بحث علنی به این نکات اشاره کنم اما فضا در آن جلسه بسیار مثبت بود.البته هم قابل درک است و هم قابل تاسف که با فشار از طرف لابی صهیونیستی بعضی تغییرات در موضع گیریها را مشاهده می کنیم.

ظریف تاکید کرد: مسئولان آمریکایی به جای آنکه از فشار برخی گروهها که الزاما منافع آمریکا مورد نظرشان نیست پیروی کنند در سیاست های خود استمرار داشته باشند و نمی شود حسب مورد یک برنامه ای را اعلام کنند.اما ذکر این نکته ضروری است که نباید اقداماتی صورت بگیرد که اعتماد مردم ایران را خدشه دار کند و باید اقدامات عملی در مسیر اعتمادسازی صورت بگیرد.

با چشم باز وارد می‌شویم

وی ادامه داد: آماده ایم با چشمی باز همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند با دقت و اصرار بر حقوق و منافع مردم ایران وارد مذاکره شویم و آنقدر به خود، توان کارشناسان و حقانیت خود باور و به توانمندی جمهوری اسلامی اعتماد داریم که از مذاکره نمی ترسیم بلکه وارد مذاکره می شویم، گفتگو و تلاش می کنیم به راه حلی برسیم که حقوق مردم برآورده شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: در مصاحبه ای گفتم اگر خدای نکرده در واشنگتن نشسته بودم و یک نماینده ایران می آمد و به من می گفت می خواهیم برنامه هسته ای را برچینیم بیشتر نگران می شدم برای اینکه ایران توان بومی دارد و دانشمندان کشورمان مال ما هستند.

ظریف ادامه داد: درست است که رژیم صهیونیستی بدون محکومیت از سوی جامعه بین المللی تعدادی از دانشمندان ما را به شهادت رسانده ولی واقعیت این است این چشمه خودجوش علم و دانش در کشور ما تلاش خودباورانه جوانان متخصص ما برای پیشرفت علمی توانمندی هایی است که کسی نمی تواند اینها را با تحریم و فشار و خیال بافی که ایران برنامه صلح آمیز هسته ای خود را کنار بگذارد از بین ببرد.بنابراین تاکید می کردیم اگر شما در پی این هستید که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز باشد هم هدف ما هستید.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به ملاقاتش با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفت: این اولین ملاقات دو جانبه ایران و آمریکا در جریان جلسات 3+3 یا 1+5 نبود، بلکه پیش از این نیز دکتر جلیلی با آقای ونس که معاون سیاسی آمریکا بود دیدار کرده‌اند و ریاست هیئت ایرانی در آن دور از جلسات به عهده آقای جلیلی و ریاست طرف آمریکایی را آقای ونس برعهده داشتند واینبار تنها تفاوت آن بود که رئیس هیئت آمریکایی در سطح وزیر بود که این امر در جلسات بین المللی امری طبیعی به شمار می‎رود بنده در این جلسه از میان 5، 6 کشور حاضر با تمامی وزرا دیدار کرده بودم.

لاوروف، دوست قدیمی

وی ادامه داد: وزیر خارجه چین را در بیشکک در سطح سران دیده بودم و آقای لاوروف وزیرخارجه روسیه را که از دوستان قدیمی بنده هستند در نیویورک به طور مفصل دیدار و ملاقات کرده بودم و همچنین از سوی دیگر با سه وزیر خارجه کشورهای دیگر به صورت تک تک دیدار کرده و راجع به بحث هسته ای صحبت کرده بودم و تنها کسی که مانده بود رئیس هیئت آمریکایی بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد:  اتاقی که در عکس ها دیدید اتاق غیررسمی شورای امنیت ملی است، شورای امنیت یک سالن بسیار بزرگ دارد که در آن جلسات رسمی برگزار می شود و اتاق کوچکی نیز کنار این سالن وجود دارد که به تازگی بازسازی شده که اعضای شورای امنیت مذاکرات غیررسمی خود را در آن جا انجام می‌دهند، در این راهرو دو صندلی وجود داشت ما بر روی آن صندلی نشستیم و با یکدیگر گفتگو کردیم و اولین صحبتی که مطرح شد عدم اعتماد بود این که بی اعتمادی ریشه داری بین ایران و آمریکا وجود دارد و جالب آن که خود جان کری این مسئله را پذیرفت.

وی اظهار داشت: بقیه مطالب مطرح شده در گفتگوی من و جان کری تکرار مواضعی بود که در جلسه عمومی مطرح شده بود و آن قدر هم طول نکشید که وارد مذاکره شویم در واقع جان کری اعلام کرد همان گونه که در صحبت‌های آقای اوباما و دکتر روحانی مطرح نشد دولت آمریکا متعهد است که این کار را به پیش ببرد و می‌خواست در این بحث خصوصی اطمینان دهیم که ما جدی هستیم.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره دیدگاههای جنگ طلبانه نتانیاهو افزود: جای تاسف است که فشار لابی صهیونیستی در آمریکا این اوضاع را ایجاد کرده است اما ما جرات می کنیم پشت میکروفون روشن حرفهایمان را می زنیم چرا که به حرفمان اعتقاد داریم، نه تنها حنای نتانیاهو دیگر برای دنیا رنگ ندارد بلکه داخل سرزمین اشغالی هم به او انتقاد می کنند.

وزیرامورخارجه کشورمان در پاسخ به این سوالی مبنی براینکه بازی برد_ برد برای ما و آنها چیست، تاکید کرد:تصور من از جهان این است که شرایط بین المللی طوری شده که تصور بازی برد_ باخت و منزوی کردن بازیگران جدی صحنه بین المللی به نتیجه باخت_ باخت منجر می‌شود. من یک هفته پس از اتفاق 11 سپتامبر به نیویورک رفتم و ناامنی را در چهره مردم مشاهده کردم، به همین خاطر نمی‌توان  به قیمت ناامنی دیگران امن بود و نمی‎توان بازی برد_ باخت داشت.

18 هزار سانتریفیوژ

وی با بیان اینکه کشورهای غربی علیه ایران به کجا رسیده‌اند و از طریق فشار چگونه توانستند در برابر ایران بایستند، اظهار داشت: اگر فشار آنها موثر بود، تعداد سانتریفیوژهای ایران به 18 هزار عدد نمی رسید. در حال حاضر تحریم‌ها در معیشت مردم تاثیر گذاشته و فشار غیرعادلانه باید توسط دولت برداشته شود،  اما غرب هم به هدف خود نرسیده است که این بازی باید متوقف و بازی دیگری تعریف شود که حق غنی سازی ایران در آن دیده شود و هدف این برنامه صلح آمیز بودن همیشگی برنامه‌های ایران و به رسمیت شناخته شدن حقوق غنی‎سازی و اجرای آن است چراکه  غنی سازی و استفاده صلح آمیز می‌تواند وجود داشته باشد که این بازی برد_ برد است و غرب باید توهم اینکه می‌تواند علیه ایران تحمیلی عمل کند را کنار بگذارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: غرب باید این بازی را تغییر دهد چرا که نگاه آنها برایشان فقر و فلاکت را درپی داشته است ولی ما به عنوان ایران پیام آور تغییر بودیم، اقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفتند که می گویید جنگ روی میز است اما من می گویم صلح در دسترس است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر درباره سخنان اشتون که گفته بود ما طرح خود را داده ایم و منتظر پاسخ ایران هستیم گفت: گفتیم که آن طرح به تاریخ پیوست و باید با دیدگاه جدیدی وارد بحث شوند.

وی در پاسخ به این سوالی مبنی براینکه نشست ژنو در چه سطحی برگزار خواهد شد، ادامه داد: ما به آنها اعلام کرده ایم که آن طرح به تاریخ پیوسته اند و باید با دیدگاه جدید وارد شوند. چراکه از نظر ما مذاکرات در سطح وزرا بوده و آنها در هر سطحی که باشند ما هم در همان سطح شرکت می کنیم، من و اشتون در جلسات شرکت می کنیم.در واقع مذاکره سخت تر از اعلام موضع است و من وارد کار دشواری شده ام و بار سنگینی روی دوش من است و انشاءالله با دعای خیر مردم این کار را به پیش ببرم.

وزیرامورخارجه با بیان اینکه ما آماده مذاکره برای مذاکره نیستیم، تاکید کرد: ما همواره اعلام کردیم که ظرف یکسال به اجرای مرحله نهایی برسیم و مذاکره را شروع کردیم، البته جان کری گفته است که مذاکرات 3 تا 6 ماه زمان می برد و خانم اشتون هم گفته که ظریف خیلی پرانرژی است و فکر می کند که ما در اندیشه سریع به نتیجه رسیدن آن هستیم.

وی با بیان اینکه من در پشت میز مذاکره به این نتیجه رسیده ام که همگی آماده رسیدن سریع تر به نتیجه هستند، افزود: مذاکره برای مذاکره اعتمادسوز است و اشتون این واقعیات را باید باور کند و به سمت مذاکره برای دسترسی به راه حل برسد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه زمانی زور قابل استفاده بود، اظهار داشت :در سال 1928 در قرارداد پاریس معروف به برایان‌گلاک اعلام کردند که استفاده از زور در سیاست خارجی ممنوع شود، چرا که کارآمدی سیاسی اش را از دست داده بود لذا آنها باید راه دیگری را در پیش بگیرند و بدانند که جنگ در عراق و افغانستان و ویتنام کارساز نبود.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه گروه 3+3 ادعا می کند که از طرف شورای امنیت به پای میز مذاکره می آید، ادامه داد: ما همواره به عنوان یک گروه با آنها مذاکره می کنیم آما آژانس نقش ایجاد اطمینان را دارد و می تواند اعلام کند که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است البته بارها اعلام کرده است که در برنامه هسته ای ایران انحرافی دیده نشده است و در جلسه آخر آژانس در وین مذاکراتی صورت گرفت و ما امیدواریم آژانس با نگاه معطوف به راه حل وارد مذاکره با ایران وارد شود.

ظریف در پایان در پاسخ به این سوالی مبنی بر اینکه اعتماد به غرب از سوی ایران از دست رفته است، خاطرنشان کرد: برخورد جدی با مسئله هسته ای باید در چهارچوب تغییر دیدگاه نسبت به ایران باشد.

وی ادامه داد: در 7، الی 8 سال گذشته با فشار غیرعادلانه روابط بیشتر تخریب شده است که سریع بازسازی نخواهد شد اما شروع خوبی است که چگونه براساس واقعیت ها و نه بر اساس فشار رژیم صهیونیستی در برابر ایران عمل کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار