مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 17. مهر 1392 - 6:27   |   کد مطلب: 8915
در حالی مبادلات تجاری ایران و هند از ۱۱ روز پیش متوقف است که مدیرکل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت دلیل آن را عدم معرفی شرکت بیمه ایرانی به طرف هندی در مهلت سه ماهه اعلام کرد.
فرصت‌سوزی ۳ ماهه ایران مبادلات تجاری با هند را متوقف کرد؟

 

به گزارش تسنیم، عصر دیروز خبری در رسانه‌های خارجی منتشر شد مبنی بر اینکه منابع هندی از تأخیر 11روزه دولت هند در تمدید مجوز دو شرکت بیمه ایرانی برای پوشش مبادلات بین دو کشور خبر داده و اعلام کردند در نتیجه این امر صادرات و واردات بین ایران و هند دچار وقفه شده است.

بلافاصله پس از انتشار این خبر، خبرنگار تسنیم دلایل این توقف را از مسئولان پیگیری کرد که مدیرکل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت بروز مشکل در مبادلات تجاری ایران و هند را ناشی از عدم معرفی شرکت بیمه ایرانی به طرف هندی دانست و گفت: وزیر اقتصاد باید با ارسال نامه‌ای به طرف هندی شرکت بیمه مذکور را معرفی کند.

رضا عباس‌قلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در رابطه با مشکلات اخیر تبادلات تجاری ایران و هند اظهار داشت: هند از چندماه گذشته درخواست‌هایی را مبنی بر ورود چند شرکت خارجی برای بیمه نمودن شناورهایی که بین دو کشور در حال رفت و آمد هستند مطرح کرده بود که در نهایت ایران این پیشنهاد را نپذیرفت و سه ماه از هند فرصت گرفت تا شرکت بیمه ایرانی مورد نظر خود را به آنها معرفی نماید.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 10 روز از فرصت 3ماهه ایران برای معرفی شرکت بیمه ایرانی به طرف هندی گذشته است، افزود: وزیر اقتصاد باید با ارسال نامه‌ای به طرف هندی شرکت بیمه مذکور را معرفی کند.
عباس‌قلی تصریح کرد: هند در شرایط تحریم فقط شرکت‌های بیمه‌ای خاص را در تبادلات تجاری خود مورد استفاده قرار می‌دهد.
مدیرکل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت با بیان این که در حال حاضر تبادلات تجاری ایران با طرف هندی به‌دلیل اینکه بیمه‌نامه شناورها با مشکلاتی همراه شده است، گفت: تلاش خود را برای ارسال نامه وزیر اقتصاد به طرف هندی برای معرفی شرکت بیمه ایرانی انجام خواهیم داد.
وی اضافه کرد: پیش از این دو شرکت بیمه کیش و معلم ایران به‌جای شرکت‌های خارجی به شناورهایی که بین دو کشور رفت و آمد دارند خدمات بیمه ارائه می‌داد که در نظر داریم با ارسال نامه‌ای بیمه معلم را به‌عنوان تنها بیمه مورد نظر ایران به طرف هندی خود معرفی کنیم.

بر اساس آنچه در خبر رویترز آمده است، در پی عدم تمدید مجوز فعالیت دو شرکت بیمه ایرانی توسط دولت هند برای تجارت بین دو کشور مبادلات تجاری ایران و هند با مشکل مواجه شده است.

بنابراین گزارش، دو شرکت بیمه کیش و معلم ایران به‌جای شرکت‌های اروپایی به شناورهایی که بین دو کشور رفت و آمد دارند خدمات بیمه ارائه می‌دهند. دولت هند در دوره‌های سه‌ماهه مجوز فعالیت این دو شرکت را تمدید می‌کند. مجوز فعالیت این شرکت‌ها 27 سپتامبر تمام شده و دهلی‌نو تاکنون از تمدید دوباره این مجوز خودداری کرده است.
به‌گفته منابع آگاه سه محموله نفتی ایران در بنادر هند برای دریافت مجوز معطل مانده‌اند و این در حالی است که چند کشتی کانتینربر در بندرعباس ایران معطل مانده‌اند.
نفت ایران توسط نفتکش‌های ایرانی به هند صادر می‌شود و کالاهای غیرنفتی و صنعتی هند نیز توسط کشتی‌های شرکت ایرانی حافظ به ایران صادر می‌شود.
بر اساس این گزارش دو نفتکش ایرانی که حامل نفت خام برای شرکت اسار هستند در یکی از بنادر هند منتظر مانده‌اند. یک نفتکش بزرگ دیگر نیز که حامل نفت برای مانگالور است در یک بندر دیگر هند معطل مانده است.
شرکت مانگالور که قصد دارد در ماه جاری 5 محموله نفتی از ایران وارد کند به وزارت نفت هند بابت تأخیر در دریافت محموله‌های نفت ایران و صدور مجوز برای این محموله‌ها شکایت کرده است.
مقامات شرکت‌های مانگالور و اسار با ارسال نامه‌ای برای وزارت کشتیرانی هند خواستار تمدید مجوز ورود نفتکش‌های ایرانی به بنادر این کشور شده‌اند. مشخص نیست چرا وزارت کشتیرانی هند از تمدید این مجوز خودداری می‌کند.
هند خواستار دریافت نامه‌ای از سوی وزارت اقتصاد ایران برای تأیید نامه‌های اعتباری صادرشده توسط وزرای سابق نفت و صنعت ایران شده است. محمد پاریزی معاون وزیر در امور بانکی و بیمه ایران در روز 20 سپتامبر با ارسال نامه‌ای برای هندی‌ها حمایت دولت ایران از بیمه معلم، بیمه قشم و بیمه کیش را اعلام داشته است.
بر اساس این گزارش 1000 کانتینر در بندری در غرب هند معطل مانده‌اند تا مجوز ارسال به‌سمت ایران را به دست بیاورند. به‌علاوه سه کشتی فله‌بر در بندرعباس ایران قرار دارند که باید برای بارگیری برنج و کنجاله سویا به هند فرستاده شوند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار