مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 29. مهر 1392 - 7:38   |   کد مطلب: 9063
رئیس گروه پژوهش و ارزشیابی مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش:
استخراج ۱۴۷ شاخص ارزشیابی آموزش و پرورش + اعلام شاخص‌های دانش‌آموزی و مالی
رئیس گروه پژوهش و ارزشیابی مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش گفت: ۱۴۷ شاخص ارزشیابی نظام آموزش و پرورش استخراج شده است که هدف‌گذاری‌هایی همچون دستیابی به روحیه حقیقت‌جویی را پس از پایان تحصیل ارزیابی می‌کند.
استخراج ۱۴۷ شاخص ارزشیابی آموزش و پرورش + اعلام شاخص‌های دانش‌آموزی و مالی

 

به گزارش صدای دانشجو محمد رعنایی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به تصویب شاخص‌های ارزشیابی نظام آموزش و پرورش گفت: سال 86 در شورای عالی آموزش و پرورش مصوبه‌ای به‌نام شاخص‌های ارزشیابی به تصویب رسید که در طول تاریخ آموزش و پرورش همچین مجموعه‌ای را نداشتیم.

وی افزود: شاخص‌هایی را در حوزه فضا، جمعیت دانش‌آموزی و مسائل مالی داشتیم اما مجموعه‌ای را که به‌طور سیستمی نظام آموزش و پرورش را بر اساس الگوی عناصر سازمانی به مؤلفه‌ها و عوامل مختلف تقسیم کند، نداشتیم و برای اولین بار این اتفاق سال 86 در آموزش و پرورش رخ داد.

رئیس گروه پژوهش و ارزشیابی مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به "در مجموعه شاخص‌های ارزشیابی نظام آموزش و پرورش 147 شاخص را شاهد هستیم"، گفت: این شاخص‌ها در بخش‌های درون‌دادی شامل نیروی انسانی، دانش‌آموز، برنامه درسی، فضای آموزش و پرورش، بودجه و اعتبارات و معیشت و رفاه، فرآیند مدیریت، برنامه‌ها و فعالیت‌آموزشی، پرورشی و برنامه‌های پژوهشی است.

رعنایی درخصوص شاخص‌های برون‌دادی گفت: شاخص‌های برون‌دادی به دو بخش واسطه‌ای و نهایی تقسیم می‌شوند که شاخص‌های برون‌داد واسطه‌ای مربوط به دانش آموزان مشغول به تحصیل است و شاخص‌های برون‌داد نهایی نتایج پایان یافته را شامل می‌شود یعنی دانش‌آموزانی که فارغ التحصیل می‌شوند، بنابراین متناسب با اهدافی که سیاست‌گذار قصد کرده دنبال این هستیم که بررسی کنیم دانش‌آموزان تا چه میزان به این اهداف دست یافته‌اند، مثلاً در اهداف پیش‌بینی شده قصد کرده‌ایم تا دانش‌آموز به روحیه حقیقت‌جویی دست یابد. بنابراین باید بررسی کنیم پس از 12 سال تحصیل دانش‌آموز تا چه‌اندازه به این روحیه دست یافته است.

وی ادامه داد: شاخص‌ها اطلاعاتی را در رابطه با کمّیت و کیفیت نظام آموزشی ارائه می‌دهند و ماهیتاً مشخص کننده وضعیت نظام آموزش و پرورش هستند، به‌عبارت دیگر نقش آنها هشدار دادن به تصمیم گیران درخصوص وجود مشکلات و موانع در برخی زمینه‌های خاص یا وجود روند مطلوب در دیگر زمینه‌هاست. شاخص‌ها وضعیت نظام آموزشی را زمانی به‌صورت روشن‌تر به تصویر می‌کشند که با تدوین و بررسی آنها، شناخت بیشتر و درک درست‌تری از موقعیت نظام آموزشی حاصل شود.

به گزارش تسنیم این شاخص‌ها در حوزه‌های مختلفی تدوین شده است که به این شرح است:

شاخص‌های دانش‌آموزی: نسبت دانش‌آموز به معلم، نسبت دانش‌آموز به کارکنان آموزشی، نسبت دانش‌آموز به کارکنان تربیتی، درصد پذیرش دوره پیش‌دبستانی،‌ نسبت دانش‌آموز به کلاس‌های درس دایر (حداکثر تراکم در کلاس)، درصد پذیرش واقعی جمعیت 6ساله‌ها، درصد پوشش تحصیلی ظاهری و واقعی، نسبت دانش‌آموزان مدارس غیردولتی به کل دانش‌آموزان و نسبت دانش‌آموزان شاخه کار و دانش و فنی و حرفه‌ای به کل دانش‌آموزان دوره متوسطه.

شاخص‌های منابع انسانی: نسبت معلمان واجد شرایط حرفه‌ای به کل معلمان، نسبت معلمان واجد شرایط علمی به کل معلمان، ضریب اشتغال واقعی معلمان، ضریب اشتغال ظاهری معلمان، میانگین سطح تحصیلات معلمان، نسبت معلمان به کل کارکنان، میزان توانمندی کارکنان در استفاده از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، نرخ دسترسی کارکنان آموزشی به فناوری اطلاعات و ارتباطات، میانگین ساعات آموزش‌های ضمن خدمت سالانه کارکنان، میزان رضایت شغلی کارکنان.

شاخص‌های فضا و تجهیزات: نرخ دسترسی مدارس به فناوری اطلاعات و ارتباطات، نرخ اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات و نسبت مدارس دونوبته به کل مدارس.

شاخص‌های مالی:‌ سرانه دانش‌آموزی، سهم اعتبارات فعالیت‌های پرورشی از کل اعتبارات هزینه‌ای آموزش و پرورش، نسبت اعتبارات پژوهشی به کل اعتبارات هزینه‌ای آموزش و پرورش،‌ نسبت میانگین حقوق ماهانه کارکنان آموزش و پرورش به میانگین حقوق و مزایای سایر کارکنان دولت، نرخ رشد متوسط حقوق کارکنان آموزش و پرورش، سهم اعتبارات جاری آموزش و پرورش عمومی از کل بودجه جاری آموزش و پرورش، سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی،‌ سهم هزینه‌های آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی.

شاخص‌های برون‌دادی: نرخ قبولی دانش‌آموزان، نرخ ارتقای دانش‌آموزان، نرخ فارغ التحصیلی دانش‌آموزان، نرخ تکرار پایه دانش‌آموزان، نرخ ترک تحصیل دانش‌آموزان، نرخ ماندگاری دانش‌آموزان، نرخ گذر دانش‌آموزان، نرخ اتلاف و نرخ باسوادی گروه‌های سنی ( 6ساله و بالاتر، 10ساله و بالاتر و 15ساله و بالاتر)

برون‌داد نهایی: میزان دستیابی دانش‌آموختگان به اهداف اعتقادی، میزان شناخت دانش آموختگان از خود و خدای خود، میزان برخورداری دانش آموختگان از روحیه حقیقت‌جویی، میزان اعتقاد و ایمان دانش‌آموختگان به مبانی اسلام و بینش الهی مبتنی بر قرآن کریم، سنت پیامبر و ائمه معصومین(ع)، میزان پذیرش دانش‌آموختگان به حاکمیت مطلق خداوند بر جهان و انسان و اعمال این حاکمیت بر جامعه بر اساس اصل ولایت فقیه.

انتهای پیام/ب*

دیدگاه شما

آخرین اخبار