مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 5. آبان 1392 - 15:34   |   کد مطلب: 9197
مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به شخصیت احمد شاه‌ مسعود و تأثیر فرهنگی او بر ادبیات افغانستان گفت: اگرچه احمد شاه‌ مسعود یک شخصیت سیاسی بود، اما در این مرحله محدود نشد. او شخصیتی سیاسی بود که رفتاری فرهنگی داشت.
خاطره قزوه از بیدل‌‌خوانی احمد شاه مسعود

به گزارش صدای دانشجو به نقل از تسنیم، جشن یک دهه پوشش فرهنگی خانه ادبیات افغانستان در ایران عصر روز گذشته، 4 آبان با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و ادب از کشورهای افغانستان و ایران در حوزه هنری برگزار شد.

علیرضا قزوه، مدیر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، در این مراسم با اشاره به چند خاطره از تعامل با اهالی فرهنگ افغانستان از شخصیت احمدشاه مسعود و بُعد فرهنگی او یاد کرد و گفت: زمانی که در شهر دوشنبه زندگی می‌کردم، برای مراجعت به ایران با مشکل مواجه شدم و نتوانستم بلیت هواپیما تهیه کنم. به من خبر دادند که قرار است احمدشاه مسعود با پروازی از دوشنبه به تهران بیاید و  اگر مایل بودم با او سفر کنم. من نیز پذیرفتم.

وی ادامه داد: ابتدای گفت‌وگوی ما با احمد شاه مسعود با صحبت‌های او شروع شد. در ادامه او غزل‌هایی از سعدی و بیدل خواند و گفت که شما ایرانیان معمولاً از بیدل کمتر شعر می‌خوانید. در ادامه من نیز یکی از سروده‌هایم که در خصوص افغانستان بود را برای او خواندم او پس از شنیدن این شعر از آن استقبال کرد و از من خواست تا رونوشتی از آن سروده را به او بدهم.

قزوه افزود: بعد از این سفر هر که را از اطرافیان و دوستان احمدشاه‌مسعود می‌دیدم پیغام سلام او را می‌شنیدم. او با وجود آنکه روزها از آن ماجرای سفر ما گذشته بود، اما هنوز من را به یاد داشت. حافظه او دقیق کار می‌کرد هر چند احمد شاه‌مسعود یک چهره سیاسی بود اما در آن محدود نشد و رفتارش فرهنگی بود.

مدیر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در ادامه به وضعیت شعر و ادب افغانستان در سال‌های اخیر اشاره کرد و یادآور شد: نخستین مصاحبه‌ها با شاعران افغان توسط من در روزنامه اطلاعات ثبت شد. دوست داشتم کنار ستون شعر امروز آمریکا ستونی از شعر افغانستان داشته باشیم. چرا که گمان می‌کنم شعر امروز افغانستان چیزی از دیگر ممالک کم ندارد.

وی ادامه داد: روزگار امروز روزگار تحریم‌هاست. اما در این مدت تلاش کرده‌ایم که از حجم فعالیت‌های ادبی فارسی زبانان نکاهیم. علاوه بر این با طرح‌های مختلفی که از سوی دفتر فارسی‌زبانان حوزه هنری ارائه شده است موافقت کرده‌ایم این موارد هزینه‌هایی است که برای اعتلای زبان و فرهنگ خودمان انجام می‌دهیم.

وی در ادامه با تاکید بر معرفی بیشتر فرهنگ و ادب افغانستان گفت: مردم افغاانستان زمانی که بیش از 40 کشور در جنگ تحمیلی روبروی ما ایستاده بودند به کمک ما آمدند و شهید دادند. اینها باید اطلاع‌رسانی شود تا نگاه‌ها تغییر کند و مردم به آنها به چشم انسان‌های فرهیخته بنگرند.

در ادامه این مراسم تعدادی از شاعران افغان و ایرانی به شعرخوانی پرداختند و از دومین اثر موسیقایی خانه موسیقایی، خانه ادبیات افغانستان با عنوان «گل بادام» رونمایی شد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار