مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 5. آبان 1392 - 7:45   |   کد مطلب: 9200
با حضور ابتکار در برنامه شب آفتابی شبکه تهران عنوان شد
مسئولان باید انتقاد پذیر باشند
معاون رئیس جمهور با تاکید بر این که بخش مهمی از پیشرفت در گروی پذیرش انتقادات خواهد بود، تاکید کرد: نباید مسئولان انتقاد ناپذیر باشند.
مسئولان باید انتقاد پذیر باشند

به گزارش صدای دانشجو به نقل از تسنیم، معصومه ابتکار، معاون  رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه تلویزیونی شب آفتابی که از شبکه تهران پخش شد، اظهارداشت: تخریب طبیعت و بی توجهی به بعدی که طبیعت دارد و همچنین نابود کردن کره زمین یک خشنوت علیه محیط زیست است که این امر به شکلی از سرشت ناآرام انسان ها سرچشمه گرفته و که ما اگر آرامش درون خود را با برقراری تعادل بین عواطف ایجاد کنیم و خود به آرامش برسیم و این آرامش بین خود و خالقمان ایجاد شود، می توانیم آرامش و تعادل را نیز بین خود، طبیعت، جوامع و انسان های دیگر داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما از تعادل به عنوان الگو استفاده می کنید اصلا این تعادل به چه درد محیط زیست می خورد، افزود: از هر زاویه ای که نگاه کنیم اگر به علوم اخلاق وعلم نفس نگاه کنیم وبخواهیم به وجود و درون انسان بپردازیم، این تعادل اصل است چراکه تعادل، تعادل درونی است که تعادل بین قوای درونی انسان ها  اصلی است برای تعادل در اندیشه، تفکر و عمل.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه بسیاری ازمواقع که  شاهد افراط وتفریط علیه انسان های دیگر و طبیعت هستیم و همچنین اینکه تحمل شنیدن انتقاد را نداریم، از عدم تعادل و آرامش درون سرچشمه می گیرد، ادامه داد: آن چیزی که عالم سیاست از دنیا غلبه و بیشترین تاثیر گذاری را دارد، عواطف زنانه نیست بلکه برآیند ها بیشتر به سوی اقتصاد، جنگ، خشونت، درگیری و ناپایداری ها در حوزه محیط زیست، تخریب زیست بوم ها است بنابراین نیاز است که با بازگشت به سوی عواطف و جزئی نگری برویم در حقیقت در حال حاضر دنیا مادر کم دارد و زمین مادر نیاز دارد.

** کنار هم خوب زندگی کنیم تا به تعادل برسیم

ابتکار در مقابل سوال مجری مبنی براینکه 8 سال گذشته به این شکل به مبانی نظری توجه نمی کردید، افزود: آن چه عملا می بینید یعنی تجربه  سال های قبل و شرایط موجود برآیند این است که باید به سوی راهکار هایی برویم که تنوع و تکثر را بیشتر بپزیرند چه در محیط زیست و چه بین انسان ها بنابراین  باید یاد بگیریم در کنار هم خوب زندگی کنیم تا به تعادل برسیم و همچنین با طبیعت چنین رفتاری داشته باشیم که تنها راه رسیدن به آرمان متعالی بشری، انقلاب و جامعه تعادل است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این تعادل را بین سیاست مداران امتحان کردید، اظهار داشت: نه ولی باید سعی کنیم در همه جا یادآور این مسئله باشیم که در دیداری که با رئیس برنامه  توسعه سازمان ملل داشتیم وی مطرح کرد چرا روی صلح تاکید دارید بنده در پاسخ گفتم که چون مقدمه تمام مسائل است و اگر صلح، آرامش و تعادل نباشد نمی توانیم در حوزه  توسعه پایدار و حفظ محیط زیست صحبت کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر بر درون انسان ها برگردیم آن آرامش درون منشاء از موارد مختلف مانند ذکر خدا، خدمت به بنده خدا و ایثارگری است که خود تعادل ایجاد می کند.

ابتکار در پاسخ به این سوال که شما غیر متعارف به موضوعات نگاه می کنید و عادی نیستید، اظهار داشت: بستگی دارد، عادی نبودن را چه می دانید بسیاری از اتفاقاتی که شکل عرفی به خود گرفته است نیاز به بازنگری دارد و گرفتار رویه ها شده است و آن چیزی نیست که به عنوان ارزش ها و ملاک ها اعتقاد داریم.

**ارائه برنامه روزانه خود بر روی سایت سازمان

وی با اشاره به اینکه ما به روز برنامه های خود را به صورت اهم بر روی سایت سازمان محیط زیست می گذاریم، افزود: بنده تاکید دارم که به صورت منظم و روزانه برنامه هایم بر روی سایت ارائه شود که تا به امروز این امر به صورت منظم انجام شده است.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بسیاری از کامنت های وبلاگتون بی پاسخ مانده است، اظهار داشت: بنده در شبکه اجتماعی فیس بوک عضو هستم و 4 صفحه در این شبکه دارم که کامنت بسیاری در آنجا دارم که میزان آنها بالا است و بنده به صورت کلی پاسخ داده ام در واقع دوست دارم که به تمام آنها پاسخ دهم و بیشتر نظرات آنها مفید است که از همین جا تشکر می کنم.

ابتکار گفت: نباید مسئولان انتقاد ناپذیر و گاردشان بسته باشد در واقع یکی از کارهای غیر متعارف بنده این است که انتقاپذیر بوده و گارد بنده همیشه بازاست و از پشنهادات استفاده می کنم.

وی ادامه داد: اعتقاد دارم بخش مهمی از پیشرفت در کار این است که پذیرای پیشنهادات باشیم که به طور مثال همین موضوع ارائه برنامه روزانه و گذاشتن آن روی سایت سازمان پیشنهاد یکی از دوستان بود که بعد از بررسی کار قشنگی محسوب شده و سنت شکنی و روال جدید صورت گرفت که به مدیران و دیگر وزرا پیشنهاد می دهم که این کار را انجام دهند.

رئیس سازمان محیط زیست درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما مطرح کردید یکی از مواردی که محیط زیست را تهدید می کند، قدرت های در دست دولت هاست و شما احتمالا در این روزهای اخیر قراراست با یکی از قدرت های دولت یعنی پتروشیمی بند امام رو به رو شوید؛ پتروشیمی با آن عظمت کنار رود ایستاده و نفس آن را گرفته است واقعا چه چیزی را می خواهید ببنید با اشاره به سفر هوایی خود به استان خوزستان، اظهار داشت: بنده قرار است کل استان خوزستان را ببینم و تالاب شادگان، هورالعظیم و رودخانه کارون و همچنین بخش های مختلف نفت را خواهیم دید.

ابتکار در ادامه بیان کرد: قطعا آنجا یکی از بحث های ما بخش نفت است چرا که استانداردها و مقررات زیست محیطی باید با جدیت بیشتری صورت گیرد خوشبختانه ما دولت جدید با رویکرد جدید رقم زدیم؛ مدیریت مجموعه وزارت نفت و نظارت بر این مجموعه تحت ضوابط و استاندار دهایی عمل می کند که بخشی از آن به سیاست نفت و بخشی دیگر مربوط به سیاست محیط زیست باز می گردد که اگر این سیاست ها توام با تدبیر، برنامه ریزی و در جای خود با جدیت و سختگیری باشد می تواند به یکسری اصلاحات و تغییرات منتهی شود.

وی با بیان اینکه در دولت منتهی به دهه 80 در دولت هشتم، وزیر نفت به دلیل کارهای ارزنده و چشم گیر در بخش پالایشگاه و نفت و اینکه بسیاری از استاندارد ها را کسب کرد، جایزه ملی را دریافت کرد، افزود:  ما امیدواریم با امضاء تفاهم نامه به طور یقین بحث جیوه را حل کنیم که اکنون به کنوانسیون جهانی پیوسته ایم چرا که مسئله جیوه جدی است؛ این کنوانسیون " مینی ماتوم" است که در زاپن توسط جمهوری اسلامی ایران امضاء شد.

**تغییر دولت و فرار از اجرای قوانین

ابتکار با تاکید بر اینکه موظفند بحث جلوگیری ازانتشار جیوه را بعد از این تفاهم نامه به طور جدی رعایت کنند چرا که جیوه بسیار مخرب و آلاینده پایداری است و در ماهیان می تواند به طور بلند مدت از گونه ای به گونه دیگر منتقل شود و درمواد غذایی انسان ها آسیب رسان و برای آنها خطر ناک باشد، اظهار داشت: ضعف هایی در این زمینه در گذشته داشتیم و اینکه وزری نفت جایزه گرفته کمبنی بر این نیست که همه مشکلات را حل کرده است بلکه بخشی از اقدامات وی موثر و چشم گیر بوده است؛ از مسئولان وزرات نیرو و نفت همراه ما به استان خوزستان خواهند آمد و مقدمات سفر فراهم شده است امیدواریم مسائل مربوط به نفت و رودخانه کارون و نیشکر را در آنجا بررسی کنیم.

معاون رئیس جمهور در خصوص نیشکر در استان خوزستان گفت: جلسات متعدد در گذشته گذاشتیم و پیگیری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: شوری آب رودخانه کارون از مواردی است که باید بررسی شود چرا که آبی که وارد آن می شود و پسآب ها از شهر های دیگر که وارد کارون می شود مشکلاتی را به دنبال دارد که وقتی به شهرهایی مانند خرمشهر می رسد، بسیار شرایط نامطلوب را شاهد هستیم؛ از همان گذشته شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون را تشکیل دادیم و نتایج خوبی گرفتیم. آخرین گزارش سازمان محیط زیست مربوط به سال 1384 است که بعد از آن این امر صورت نگرفت. الان باید گزارش هر ساله ارائه کنیم.

ابتکار در خصوص اراک و وضعیت نامناسب آن گفت: مقرر شده بود که کارخانه آلومینیوم تجهیزات جدید و نوین خریداری کند که اعتبارات آن فراهم شد ولی متاسفانه عملاً آلودگی این صنعت بعد از تغییر دولت تعهداتش را انجام نداد و ما دوباره به نقطه اول بازگشتیم؛ باید از این اتفاقات درس بگیریم این معظلات الان این استان ناشی از این امر بوده  است که دستگاه ها از قوانین فرار کردند ولی باید بدانیم که در نهایت گیر می افتیم؛ مطرح می کردند که زباله را دور می اندازیم باید بگویم که دور وجود ندارد بلکه همه چیز بهم نزدیک است.

** دعای گوسفند در حق من

وی در خصوص گوسفندی که اجازه نداده است جلوی پایش کشته شود، افزود: اولا بنده اطلاعی از این موضوع نداشتم وقتی از ماشین پیاده شدم این صحنه را دیدم و به دلیل اینکه این موضوع تشریفات نشود و قشنگ نیست که این حیوان را جلوی پای مقام مسئولی قربانی کنند این اقدام را انجام دادم و حیوان زبان بسته نگاه محبت آمیز کرد وانگار بنده را دعا کرد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه نجات جان پروانه توسط یک قهرمان، افزود: یک ورزشکاربه این موضوع اهمیت داده است بسیار مهم است و باید به این کار بهاء دهیم این ظرافت ها پیام هایی را دارد و نشان داد این ارزش برای وی ذاتی بوده است که این امر بسیرا مهم است. چرا که می توانست بی توجه باشد برخی از افراد هستند از کنار موضوعی عبور می کنند ولی توجه به این موضوعات ندارند.

ابتکار در خصوص آزبس گفت: زمانی که در شورای شهر بودم با بررسی ها در آنجا متوجه شدیم الیاف آزبس در هوای تهران وجود دارد و آن زمان اعلام کردیم باید جلوی این موضوع گرفته شود. آن زمان دولت اقداماتی انجام داد و اکنون نیز پیگیر این موضوع خواهیم بود؛ دولت در آن زمان مصوبه ای داشت تا به کارگیری آزبس ممنوع شود و از فرایند تولید خارج کنند ولی متاسفانه این امر جدی گرفته نشد.

 

ابتکار با تاکید بر اینکه بحث امواج نیز اگر خارج از ضوابط  و استاندارد ها باشد آسیب رسان است بنابراین هر پدیده ای که استاندارد آن رعایت نشود آسیب رسان خواهد بود، اظهار داشت: باید سازمان محیط زیست مدیریت پیگیری و اعمال داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضوع مبادله پلنگ ایرانی با ببر به مضاق شما خوش نیامد، اظهار داشت: بسیاری از کارشناسان اعتقاد ندارند که این امر معنی دار باشد و با مبانی علمی این امر مخالف هستند این حیوانات برای چرخه تنوع زیستی ارزشمند هستند باید به طور مستمر که این گونه ها را حفاظت کنند و اجازه ندهند شکارچیان به آنها آسیب رسانند  چرا که این گونه ها "پلنگ آسیایی " برای دنیا قابل اهمیت هستند.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه  جوامع محلی علاقه مند به حفاظت از محیط زیست شدند، اظهار داشت: این سازو کارو تعامل با جوامع محلی بحث مهم است که باید روی این موضوع سرمایه گذاری  کنیم که در این راستا روی پرتال سازمان فراخوان داده ایم برای ارائه پیشنهادات آنها.

ابتکار در خصوص فراخوان گفت: باید گزارش از 100 روز اول بخش های مختلف به آقای روحانی ارائه شود که ما می خواهیم گزارش و مشارکت مردم در این امر دخیل باشد.

وی ادامه داد: در این فراخوان زمان نیاوردیم که محدودیت نباشد ولی باید هر چه سریعتر این گزارش را تهیه کنیم.
انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار