مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 13. آبان 1392 - 15:54   |   کد مطلب: 9358
آیت‌الله العظمی جوادی آملی گفت: گودال قتلگاه امام حسین (ع) پیامی جهانی دارد و اگر اندیشمندان و شعرا در این زمینه خوب کار کنند می توانند مفهوم آزادگی و انسانیت را به گوش جهانیان برساننند.
انتقال پیام قتلگاه امام حسین(ع) به جهانیان رسالت شعرا است

 

به گزارش صدای دانشجو به نقل از  تسنیم از قم، آیت‌الله العظمی جوادی آملی در دیدار با شعرای شرکت کننده در چهارمین همایش بین المللی غدیر با اشاره به فرا رسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان اظهار کرد: یک شاعر تا رسالت اصلی شعر را نداند نمی تواند در مسیر اصلی شعر گام بردارد. 

مرجع تقلید شیعیان افزود: بین نظم و شعر تفاوت فراوانی وجود دارد و کسی که با نظم خاصی سخن می گوید ناظم خوبی است، اما شاعر خوبی نیست پس در گام اول شعرا باید فرق بین نظم و شعر را خوب درک کنند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بین شعر نازل و شعر متنزل نیز تفاوت بسیاری وجود دارد، تصریح کرد: در شعر نازل محسوسات در کنار یکدیگر جمع آوری می شود و استعاره‌های ادبی در خدمت شاعر کار می کند تا شعری خوب ساخته شود، نمونه بارز این اشعار در شعرهای منوچهری دامغانی یافت می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در اشعار نازل شاعر از جهان بالا چیزی را نیاورده و نتوانسته بین عالم بالا و جهان کنونی ارتباطی را برقرار کند در حالی که در شعر متنزل اینگونه نیست و شاعر این ارتباط را ایجاد می کند که نمونه بارز این اشعار در شعر های مولوی، سعدی و حافظ یافت می شود.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی با اشاره به اینکه شاعر باید صور خیالی را جمع بندی کند و سپس مفاهیم جزئی و کلی را در خدمت مفاهیم معنوی به کار ببرد، اظهار کرد: شاعران باید بکوشند تا به سمت شعر متنزل پیش بروند و این شعر نیازمند کسب علم از معارف الهی است.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه هیچ یک از انسان‌های روی کره زمین شبیه به یکدیگر نیستند اما فطرت همه انسان‌ها یکی است افزود: انسانی بدون فطرت وجود ندارد و دلیل اینکه شعرا می توانند با اهل بیت ارتباط برقرار کنند وجود همین فطرت مشترک است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: وجود فطرت واحد سبب شکل‌گیری کلام واحد نیز می‌شود و یکی از وظایف شعرا فطرت‌شناسی و فطرت‌پروری است و تنها، این راه است که جامعه را بیدار و آگاه می سازد.

وی خاطر نشان کرد: باید انگیزه را بشناسیم و دلایل شکل گیری آن را بررسی کنیم زیرا رسالت اصلی شعرا حرکت در مسیر انگیزه است نه اندیشه زیرا مرزهای اندیشه و انگیزه از یکدیگر جدا هستند و شناخت اندیشه بر عهده حوزه های علمیه و اساتید دانشگاه هاست.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: انگیزه باید از فطرت انسانی گرفته شود و به بهترین شکل ممکن به مردم عرضه شود و باید گفت حرفی که از دل برآید بر دل نشیند، پس شعرا می‌توانند با بهره‌گیری از مفاهیم انسانی بر اساس فطرت مشترک انسان‌ها مضامین اخلاقی را در جامعه نهادینه کنند.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی با اشاره به اینکه عزم و جزم انسان‌ها از یکدیگر متفاوت است اظهار کرد: عالمی که سخنران خوبی است اما به حرف‌های خود عمل نمی‌کند او از لحاظ اراده مشکل دارد و نمی‌تواند بر حرف‌های خود استوار باشد و شعرا باید بکوشند این اراده را در جوامع خود بیدار کنند.

مرجع تقلید شیعیان افزود: در عرصه اراده و عمل نیاز به آگاهی بسیار زیاد نیست بلکه این عرصه بیشتر نیاز به عمل دارد زیرا چه کسی است که در جامعه امروز حلال و حرام را نشناسد؟ ویژگی‌ که سبب می‌شود مردم به فرامین الهی عمل نکنند عدم وجود اراده کافی است که شعرا با بهره گیری از علوم دینی می توانند این نقیصه را جبران کنند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه سراسر جهان به صحنه جنگ و خون ریزی تبدیل شده است تصریح کرد: باید این موضوع تبیین شود که با مردن همه چیز تمام نمی شود و در واقع ما انسان ها مرگ را می‌میرانیم و مرگ را از پای در می‌آوریم و اگر این دیدگاه نهادینه شود آزادگی به معنای واقعی کلمه تجلی پیدا می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: گودال قتلگاه امام حسین (ع) پیامی جهانی دارد و اگر اندیشمندان و شعرا در این زمینه خوب کار کنند می توانند مفهوم آزادگی و انسانیت را به گوش جهانیان برسانند.

انتهای پیام/ آ

ا

دیدگاه شما

عناوین پربازدید

آخرین اخبار