مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 14. آبان 1392 - 11:30   |   کد مطلب: 9364
قرار بود نماد و افتخار همدان باشد، اما این روزها حال و روزش نشانی از افتخار ندارد.
هفت سال گذشت؛تالار قرآن ناتمام ماند!

به گزارش نافع، سال 83 بود که قرار شد مرکز همایش‌های بین‌المللی همدان موسوم به تالار قرآن در همدان احداث شود، همه بر این باور بودند که این پروژه دردی از دردهای همدان دوا می‌کند، اما امروز نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه نمکی بر زخم‌های مردم شده است.

این پروژه به دنبال این بود که همدان را صاحب سالن همایش بین‌المللی کند، اما پروژه امروز با بلاتکلیفی روبرو شده و مسؤولان به دنبال کسی هستند تا کاسه‌ها را بر سر وی بشکنند.

پس از ارائه طرح‌های مختلف و جانمایی زمین، عملیات اجرایی تالار قرآن در سال 85 در زمینی به مساحت بیش از 13 هزار مترمربع آغاز شد. زمینی که براساس اظهارات رییس کمیسیون فرهنگی شورا هم اکنون 13 میلیارد تومان ارزش دارد.

براساس گفته‌های رییس شورای شهر دوره سوم، شهردار وقت تلاش بسیاری برای تصویب طرح فعلی پروژه داشته و متاسفانه با توجه به بالا بودن هزینه‌های آن، در شورا این مورد مصوب شد.

تالار قرآن متشکل از سه طبقه است که طراحی آن شامل گنبد دوار، یک سالن اصلی با ظرفیت هزار و 200 نفر و هشت سالن جنبی با ظرفیت مجموعا هزار نفر است، هم اکنون پروژه بدون در نظر گرفتن گنبد و سالن اصلی بین 92 تا 93 درصد پیشرفت دارد.

از دو سال گذشته بحث پوشش گنبد تالار قرآن نُقل محافل عمرانی استان شده و بر سر هزینه‌ها و نوع پوشش آن بحث‌های مختلفی صورت می‌گیرد.

برخی از اعضای شورای دوره سوم از جمله رییس شورا بارها در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، هزینه بالا برای پوشش تالار قرآن را نادرست اعلام کرده، اما ای کاش زمان تصویب پروژه نیز با جدیت تمام در مقابل این پروژه ایستادگی می‌کرد تا امروز با این وضعیت روبرو نباشیم و مردم نسبت به شورای شهر بی اعتماد نباشند.

سال گذشته در یکی از سفرهای رییس ستاد مهرماندگار کشور به استان، خوشبختانه یا متاسفانه پروژه تالار قرآن با پیگیری‌های معاونت عمرانی استانداری وارد لیست پروژه‌های مهر ماندگار شد و قرار شد که همان سال سه میلیارد تومان به آن اختصاص دهند که براساس اظهارات مسؤولان شهرداری همدان هیچ‌وقت صورت نگرفت.

این پروژه هم اکنون به تزریق منابع مالی نیاز دارد، شهرداری همدان به نوعی دیگر از هزینه کردن برای این پروژه خسته شده، چراکه تاکنون 14 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

متاسفانه پروژه از لحاظ اجرایی به جایی رسیده که امکان تغییر در طرح آن بسیار پایین است.

برخی از اعضای شورای شهر در هفته‌های گذشته از این پروژه بازدید کردند که روند طراحی، اجرا و طولانی شدن زمان اجرا مورد انتقاد آنها قرار گرفت.

از این دست پروژه‌ها در همدان کم نداریم، پروژه‌های همچون باغ موزه دفاع مقدس همدان، تالار قرآن و المان شهدای گمنام دشت میشان که با دست آویز قرار دادن ارزش‌های مردم آغاز شده، اما به لحاظ بی تدبیری در زمان طراحی با مشکلات عدیده‌ای در زمان اجرا روبرو می‌شوند.

در رابطه با وضعیت تالار قرآن با برخی از اعضای شورای شهر به گفت و گو نشستیم.

با هزینه‌های تالار قرآن 50 فرهنگسرا می‌توان احداث کرد

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر همدان به خبرنگار ایسنا گفت: با هزینه‌های این پروژه 50 فرهنگسرا می‌توان ایجاد کرد.

"رضا غلامی خجسته"، ادامه داد: تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا پروژه در زمان مقرر به بهره‌برداری برسد، اما به دلیل مشکلات مالی روند اجرایی تاکنون طولانی شده است.

وی تصریح کرد: از ابتدا تاکنون 14 میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده و برای اتمام نیز به 10 میلیارد تومان دیگر نیاز دارد. همچنین ارزش زمین پروژه نیز 13 میلیارد تومان است که با مجموع این هزینه‌ها می‌شد 50 فرهنگسرای چند منظوره در نقاط مختلف شهر ایجاد کرد.

غلامی خجسته با بیان اینکه تصمیمی است که گذشتگان گرفته‌اند و نمی‌توان دیگر تغییری در آن ایجاد کرد، اظهار کرد: باید تلاش شود تا پروژه هر چه زودتر به بهره برداری برسد، چرا که طولانی شدن آن هم هز‌ینه‌های اجرا را افزایش می‌دهد و هم اینکه نوعی بدبینی بین مردم نسبت به مسؤولان ایجاد می‌شود.

باید حداقل هزینه برای پوشش گنبد صورت گیرد

نایب رییس شورای شهر همدان گفت: باید به بهترین نحو پول مردم را در این پروژه هزینه کرد.

"محمد تبریزی شهروی"، با بیان اینکه در طراحی سازه باید بررسی کارشناسی صورت گیرد، ادامه داد: آنچه الان کاملا مشخص شده این است که افکار عمومی می‌خواهند حداقل هزینه برای پوشش این گنبد انجام شود، چراکه جنبه کاربردی نداشته و بیشتر به صورت المان و نماد است.

وی تصریح کرد: با بالا رفتن قیمت‌ها باید پول مردم را به بهترین نحو هزینه کرد.

تبریزی یادآور شد: این پروژه کاری است که شروع شده و باید با حداقل هزینه و حداکثر راندمان تمام شود تا بیشتر از این شامل افزایش قیمت‌ها نشود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه و امور حقوقی شورا به خبرنگار ایسنا گفت: سیاست شورا بر پیشبرد کارهای نیمه‌تمام است.

"حسین قراباغی"، افزود: طول کشیدن پروژه هزینه‌های زیادی را به مردم و شهرداری تحمیل می‌کند که باید با اتمام هر چه سریعتر از آن جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی اعتبارات در نظر گرفته شده برای این پروژه محقق نشده و همین امر در اجرای طرح مشکل ایجاد کرد.

قراباغی اظهار کرد: مردم به دنبال این هستند که پروژه در زمان مقرر خود به پایان برسد و طولانی شدن، آنها را بدبین می‌کند.

وی درباره طرح تالار قرآن نیز گفت: این طرحی است که کارشناسان ارائه داده‌اند و الان زمانی نیست که به آن انتقاد کنیم، بلکه باید توان حداکثری را برای اتمام پروژه به کار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در بازدید دو هفته گذشته اعضای شهر از پروژه تالار قرآن، معاون شهردار اعلام کرد که در صورت تخصیص اعتبار به موقع هم تا یک سال آینده به بهره برداری نمی‌رسد.

رسانه‌های استانی و کشوری گزارش‌های مختلفی درباره این پروژه منتشر کرده‌اند که مسؤولان نباید آن را در باب تخریب و تشویش اذهان عمومی بدانند، بلکه رسانه به رسالت خود یعنی آگاهی بخشی و اطلاع رسانی عمل می‌کند.

رسانه‌ها با تلنگر خود می‌خواهند بگویند که بیش از 90 درصد درآمد شهرداری از طریق شهروندان تامین می‌شود و نباید به راحتی این پول‌ها را هزینه کرد، چرا که بدبینی و بی اعتمادی مردم را در پی دارد.

منبع:ایسنا

دیدگاه شما

عناوین پربازدید

آخرین اخبار