به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
مطبوعات همدان
تاریخ : 26. آبان 1392 - 13:07   |   کد مطلب: 9556
در دولت آقای دکتر روحانی که مردم به شعار اعتدال ایشان رای دادند انتظار می‌رود که در تغییرات با اعتدال عمل نمایند.
ثروت‌های ملی چگونه بر باد می‌رود

به گزارش صدای دانشجو به نقل از تسنیم، 1ـ در زمان تبلیغات تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری جناب آقای دکتر عارف مطلبی را گفتند، که زمانی که اصول‌گرایان در سال 1384 دولت را دست گرفتند عمده نیروهای اصلاح طلب را از کار برکنار کردند و در جواب ایشان آقای دکتر حداد عادل گفتند:زمانی هم که اصلاح‌طلبان بر سر کار بودند - همانند اینکه سفره را بتکانند- نیروهای اصول‌گرا را از کار برکنار کردند. صحبت هر دو نفر درست بود.

جناب آقای دکتر روحانی با شعار اعتدال توانستند رای اکثریت مردم را به دست آورند و در تبلیغات تلویزیونی خودشان چندین بار تکرار کردند که از نیروهای معتدل دو جناح استفاده خواهند کرد. در انتخاب نیروهایی که در دولت حضور دارند می‌‌توان گفت که رئیس جمهور محترم تا حد زیادی توانستند به قول و وعده خویش عمل نمایند اما آنچه که مایه نگرانی است و در حال انجام می‌باشد در رده‌های بعدی شاهد تغییرات گسترده در سطح معاونین ،مدیران و روسای سازمانها و مدیران و هیات مدیره شرکت‌های بزرگ هستیم این تغییرات گسترده تاکنون چندین بار اتفاق افتاده است و هر دو جناح سیاسی زمانی که روی کار آمده‌اند این تغییرات تکرار شده است و این تغییرات گسترده که دامنه آن تا سطوح بخشداریها و دهداریها و حتی مسئولین تعاونیهای روستایی و عشایر می‌رسند خسارت گسترده به کشور وارد می‌شود که مسیر پیشرفت کشور را با کندی روبرو می‌سازد.

2ـ در آبان 1376 ملاقاتی با جناب آقای کروبی داشتیم آن زمان صدوشش روز از انتخابات دوم خرداد می‌گذشت و بیش از دو ماه از تشکیل دولت جناب آقای خاتمی، همانند امروز تغییرات گسترده‌ای در سطح دولت در حال انجام بود. به جناب آقای کروبی گفتم که خداوند به دوستان شما (اصلاح‌طلبان) عنایت کرد و مردم هم به شما روی آوردند چرا کلنگ دست گرفته‌اید و دارید زیر پای خود را خالی می‌کنید این تغییرات گسترده باعث رویگردانی مردم از شما خواهد شد. چون در بدنه دولت نیروهای متخصص و کارآمدی وجود دارد که قصد خدمت دارند ـ البته ایشان حرف اینجانب را تایید کردند و در همان زمان اعتراضات گسترده‌ای هم در رسانه انجام شد که آقای خاتمی رئیس‌جمهور وقت هم در مقابل آن اعتراض، بخشی از آنها را وارد دانستند.

در 9 تیرماه 1384 طی ملاقاتی که با آقای دکتر احمدی‌نژاد با جمعی از دوستان داشتیم طی نامه‌ای پیشنهاداتی به ایشان ارائه شد. اولین بند آن این بود که آقای رئیس‌جمهور سعی کنید از نیروهای کارآمد و باتجربه و دست پاک دولت‌های گذشته استفاده نمایید که این مهم باعث می‌گردد برنامه‌های دولت با سرعت بهتر و بیشتری پیش برود.

3ـ در ایران همه چیز در نهاد دولت می‌باشد قدرت، ثروت، شئونات اجتماعی و ... به همین علت است که جناح‌های سیاسی که به قدرت می‌رسند، همه آرزوها و اهداف شخصی ، گروهی‌، باندی و حزبی خویش را در رسیدن به مناصب دولتی می‌بینند به همین جهت است که بعد از تغییر دولت‌ها شاهد تغییرات گسترده در وزارت‌خانه‌ها و سازمانهای دولتی و شرکت‌های بزرگ دولتی و شبه دولتی از بالاترین مقامات هستیم تا به رده‌های کارشناسی و حتی کارمندان دون پایه برسد. این تغییرات گسترده دارای خسارت‌های عمیق و گسترده‌ای به قرار ذیل می‌باشد.

الف: افزایش حجم دولت؛ می‌توان گفت شعار تمام نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری حداقل بعد از جنگ تحمیلی کاهش حجم دولت بوده است اما با کمال تاسف شاهد هستیم در تمام دولت‌ها، کارکنان دولت افزایش یافته‌اند و علت اصلی آن هم اینست که گروه‌های تازه به قدرت رسیده درصدد هستند که نیروهای خود را استخدام نمایند یا به مناصب دولتی بگمارند چون در ایران قریب به 75 درصد اقتصاد دولتی می‌باشد و به علت اینکه بخش خصوصی فعال و قوی نداریم، جناح‌های سیاسی مجبور هستند که نیروهای خویش را در بدنه دولت‌ جای دهند.

ب: بهره وری در بخش دولتی با تغییرات گسترده پایین می‌آید. انباشت تجربیات صورت نمی‌پذیرد و شاهد هستیم تصمیمات خلق الساعه در دولت‌های مختلف امری عادی شده است.

ج: روزمرگی در همه دولت به چشم می خورد در کمتر وزارت‌خانه‌ای می‌توان برنامه‌های راهبردی و استراتژیک پیدا نمود،اگر هم باشد، از روی کاغذ بع عمل تجاوز نمی‌کند که می‌توان مهمترین آثار آن را در بخش اشتغال کشور و تامین حتی نیازهای اولیه مردم مشاهده نمود.

د: تغییرات مستمر در بدنه دولت آن را ساختاری ژله مانند داده است که دائم در حال تغییر شکل است ـ تغییرسیاست‌ها، تغییر خط‌مشی‌ها، تغییربخش‌نامه‌ها و تغییر گسترده مدیران باعث سردرگمی مردم در پیگیری کارها شده است و این مساله باعث گردید که پیشرفت‌ در برخی از بخش‌ها با کندی صورت پذیرد.

4ـ در کشورهایی که سابقه دموکراسی آنها به بیش از دویست سال می‌رسد تا یکصد سال قبل زمانی که دولت‌ها تغییر می‌کردند تمام مدیران و کارشناسان تغییر پیدا می‌کرد آنها متوجه شده‌اند که اینگونه کشور اداره کردن خسارت جبران‌ناپذیری به کشور آنان وارد می‌کند. در علوم سیاسی اینگونه دولت‌ها که با تغییرات وسیعی بر سر کار می‌آمدند به نام "دولت غارت" نام‌گذاری شدند یعنی در فرهنگ علوم سیاسی آنها این گونه دولت‌ها را دولت غارت می‌گویند.

کشورهای غربی بعدها درصدد برآمدند این نقیصه خسارت‌بار را جبران نمایند. در حال حاضر در این کشورها در وزارت خانه‌ها معاونینی ثابت وجود دارند که در تغییرات دولت تنها وزرا عوض می‌شوند و بقیه کادرها ثابت می‌مانند با این تثبیت در بدنه دولت شاهد هستیم که چگونه روند پیشرفت این کشورها با سرعت ادامه دارد.

5ـ در سی سال گذشته با همه انتقاداتی که در سطور بالا گذشت، بودند دولت مردانی در هر دو جناح که با اعتدال عمل کردند و سعی نمودند از نیروهای کارآمد و با تجربه بدون داشتن گرایش‌های سیاسی استفاده نمایند عملکرد آقایان بیطرف و فتاح در وزارت نیرو می‌تواند نمونه خوبی برای این نوع کارکرد باشد.

نمونه دیگر در شرکت شستا بین سالهای 1386 تا 1391 در زمان مدیرعاملی آقای یزدان‌جو، از نیروهای با تجربه و کارآمد بدون در نظر گرفتن گرایش‌های سیاسی آنان استفاده می‌شد که نتیجه بسیار خوبی در توسعه شرکت و سودآوری آن بدست آمد.

در دولت آقای دکتر روحانی که مردم به شعار اعتدال ایشان رای دادند انتظار می‌رود که در تغییرات با اعتدال عمل نمایند. اگر مدیری کارآمدی ندارد یا ساز ناهماهنگی کوک می‌کند به طور قطع باید تغییر کند، اما مدیرانی که دارای تجربه کافی و دست پا ک هستند و قصد خدمت به کشور را دارند چرا باید تغییر کنند. که در درجه اول دولت از افکار و عملکرد آنان بی‌نصیب بماند و نتواند به قول‌هایی که به مردم داده است عمل نمایند.

البته در همه جناح‌های سیاسی افراد فرصت‌طلب و قدرت‌طلب فراوانی هستند که تنها هدف آنها رسیدن به مناصب و سوء استفاده از آن جایگاه می‌باشد و شهوت رسیدن به قدرت چشم آنان را از دیدن منافع ملت و کشور کور نموده است اما این وظایف عقلای جناح و روسای دولت‌ها می‌باشد که بزرگترین ثروت کشور که داشتن مدیران باتجربه می‌باشد را حفظ نمایند و از این ثروت در حل مشکلات پیش‌روی استفاده نمایند و حداقل نسبت به دولت‌های گذشته سرعت و شدت تغییرات را کم کنند و اگر نه تا یک سال آینده دامنه تغییرات به پایین‌ترین سطوح می‌رسد.

6ـ برای کند کردن و در نهایت متوقف کردن این روند خسارت بار به کشور پیشنهادات ذیل مطرح می‌گردد:

الف: مجلس شورای اسلامی ضمن آسیب‌شناسی پدیده ناهنجار فوق، قوانینی جهت حل این مشکل به تصویب رساند.

از جمله دولت را ملزم نماید که لایحه شرایط انتخاب و انتصاب مدیران را به مجلس شورای اسلامی بیاورد.

ب: دولت و مجلس با همکاری نسبت به تثبیت ساختار و بدنه دولت اقدامات عاجل به عمل آورد و در این جهت می‌توان از تجربیات کشورهای دیگر استفاده نمایند.

ج: دولت یازدهم که با شرایط دشواری برای حل مشکلات کشور روبه‌رو می‌باشد در این جهت باید از پشتیبانی روزافزون مردم برخوردار باشد و در این جهت باید به شعارهایی که در زمان انتخابات ارائه شده است و برنامه‌هایی که وزرای محترم در مجلس ارائه نمودند باید حتی‌المقدور عمل نمایند. داشتن مدیران با تجربه و کارآمد و دست پاک اولین امکان برای رسیدن به اهداف خود می‌باشد. بنابراین اولین ضرری که در این جهت حاصل می‌شود به خود دولت و مردم می‌باشد چه اینکه ضعف در کارآمدی دولت باعث کم شدن پشتوانه‌های مردمی آن خواهد شد.

دیدگاه شما

عناوین پربازدید

آخرین اخبار