به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
مطبوعات همدان
تاریخ : 14. مرداد 1391 - 10:52   |   کد مطلب: 967
همدان پیام: انتقاد امام جمعه همدان از برخی اقدامات با هدف منافع شخصی

بی‌مهری دولت به کشاورزان

گندم استان خوراک دلالان شد
اقتصادی

همدان‌پیام: بیش از یک ماه از برداشت دانه‌های طلایی گندم در استان همدن می‌گذرد، اما همچنان برداشت این محصول مهم و استراتژیک از گندمزارها ادامه دارد، خرمن‌های چند صد تنی در هر گوشه از استان همدان برقرار هستند و تلاش و کوشش در رگ‌های مزارع کشاورزی جریان دارد.
مهدي غضنفري وزیر صنعت، معدن و تجارت در ابتدای فصل برداشت از پیش‌بینی تولید حدود 14 میلیون تن گندم خبر داده بود، اما چیزی نگذشت که مشخص شد به دلایلی از جمله شرايط جوی، گندم تولیدی کشور کاهش یافته است، این امر در استان همدان نیز رخ داد و پیش‌بینی تولید 700 هزار تنی گندم پس از اندکی برداشت به 500 هزار تن رسید.
کارشناسان می‌گویند كه معمولاً در هر سال زراعی متوسط برداشت گندم از واحد سطح برای گندم آبی 4 هزار و 400 کیلوگرم و برای گندم دیم یک هزار و 100 کیلوگرم است، اما امسال به دلیل شرایط جوی این عملکرد از واحد سطح محقق نشده و گندم تولیدی در کشور و استان همدان بسیار کاهش یافته است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در این زمينه می‌گوید: امسال بر خلاف سال‌های گذشته برآورد تولید گندم از مزارع استان همدان بسیار کاهش یافت به طوری که پیش‌بینی ابتدایی ما 700 هزار تن بود که با پیش آمدن شرایط کمبود بارش و گرمی هوا برآورد تولید به 500 تا 521 هزار تن رسید.
شهرام پرورش مي‌افزايد: به علت قطع بارندگي در ارديبهشت‌ماه سال‌جاري و افزايش يكباره دما، رشد گندم از فاز رويشي به زايشي رفت و گندم‌ها كوتاه شدند.
وی ادامه می‌دهد: اگر دما ملايم بود و افزايش نمي‌يافت اجازه مي‌داد گندم رشد رويشي خود را كامل كند؛ البته فقر خاك، نوع بذر و تنش سرد هم می‌تواند در برخي مناطق باعث كاهش عملكرد گندم شود.
پرورش اضافه می‌کند: برآورد ما براي برداشت گندم از برآورد اوليه كمتر است به طوري كه در ابتدا 700 هزار تن، سپس 500 هزار تن برآورد شده است.
براساس پیش‌بینی‌های سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گندم امسال کاهش دو هزار هکتاری را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است و سطح زیر کشت آن به 406 هزار و 400 هکتار رسیده است این در حالی است که سطح زیر کشت گندم آبی از 76 هزار و 300 هزار هکتار به 86 هزار و 400 هکتار افزایش داشته و گندم دیم کاهش سطح زیر کشت داشته است.
خرید تضمینی گندم یکی از برنامه‌های دولت در فصل برداشت گندم در سال‌های اخیر بوده است، اما امسال برای نخستین بار کشاورزان عملاً تمایلی به فروش گندم تولیدی خود به دولت نشان نداده‌اند و میزان خرید که همه ساله صدها هزار تن اعلام می‌شد امسال در استان همدان تقلیل یافته است.
هيأت دولت که همه ساله براساس اصل يكصد و بيست و هفتم قانون اساسي مبلغ نهایی خرید تضمینی گندم را تعیین می‌کند مبلغ خرید گندم را در ابتدا 395 تومان تعيين كرد، سپس بعد از اصرار نمایندگان مجلس به 420 تومان افزایش داد، اما این افزایش قیمت نیز نتوانست انگیزه‌ای برای گندم‌کاران نسبت به تحویل دادن گندم به سیلوهای دولتی ایجاد کند.
اغلب گندم‌کاران در سال‌های گذشته از عملکرد دولت در خرید تضمینی گندم گلایه‌مند بودند به طوری که خاطره خوشی از تحویل دادن گندم به سیلو نداشته و از اینکه امسال به دلیل قیمت‌های بالا در بازار دلال‌ها مجبور نیستند گندم‌هایشان را به دولت تحویل دهند، خوشحال هستند.
موسوی نظر که شغل پدری خود را در کشت و کار گندم ادامه می‌دهد در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: سال گذشته گندم تولیدی خود را به سیلو بردیم تا تحویل بدهیم، اما کارشناسان خرید گفتند این گندم استاندارد نیست و نمی‌توانیم آن را بپذیریم در این حال یک دلال بار ما را خرید و در مقابل چشمان ما به سیلو تحویل داد.
به گفته کارشناسان، قیمت تمام شده تولید یک کیلوگرم گندم با توجه به گرانی‌های اخیر کود و سموم کشاورزی، هزینه ماشین‌آلات، سوخت و حمل و نقل بیش از 500 تومان است، اما دولت برای خرید گندم استاندارد تنها 420 تومان تعیین کرده كه این امر یکی از مهمترین دلایل تمايل نداشتن گندم‌کاران به تحویل دادن گندم تولیدی به سیلوهای دولتی است.
یک گندم‌کار نيز در این زمينه می‌گوید: برای اینکه بتوانم گندم استانداری تولید کنم امسال دو بار عملیات سمپاشی و مبارزه با سن زدگی را انجام دادم. با توجه به اینکه قیمت هر کیسه کود شیمیایی از 6 هزار تومان به بیش از 30 هزار تومان رسیده است برای تولید گندم هزینه‌های بسیاری متحمل شده‌ام.
حسن نیازی ادامه می‌دهد: سال گذشته با هزینه‌های کمتری گندم را تولید می‌کردیم از طرف دیگر عملکرد در واحد سطح هم بیشتر بود. امسال به دلیل اینکه بارش کم بود ساقه‌های گندم کوتاه شد و علی‌رغم اینکه گندم تولیدی استاندارد بود، اما میزان تولید کاهش یافت.
وی ادامه می‌دهد: من سال گذشته از هر هکتار حدود یک تن برداشت کردم، اما امسال از هر هکتار تنها 700 کیلوگرم توانستم برداشت کنم.
یک گندم‌کار دیگر نیز در منطقه عربلو با بیان اینکه برای گندم‌کاران الان بهتر است که گندم خود را به دلالان بفروشند، می‌گوید: دلال پول گندم را همان لحظه که بار می‌زند، می‌پردازد و پولش هم نقد است. همچنین گندم را گرانتر از نرخ دولتی می‌خرد؛ بنابراین دلیلی ندارد ما گندم‌کاران با این هزینه‌های گران حمل و نقل گندم خود را از اینجا بار بزنیم و به سیلو برویم در نهایت هم مثل سال‌های گذشته برای خرید یک سال زحمت ما اما و اگر بیاورند.
هم اکنون قیمت گندم در مزارع به 460 تومان هم می‌رسد این در حالی است که بازار واردات این محصول نیز گرم است و سیلوها با گندم‌های وارداتی در حال پر شدن هستند در حالی که قیمت گندم وارداتی بدون شک از گندم تولیدی کشور بسیار بالاترست.
خبرها حاکی از درخواست نمایندگان مجلس از دولت برای افزایش دوباره قیمت خرید تضمینی به منظور استقبال گندم‌کاران از فروش گندم به دولت است، اما به نظر می‌رسد در هر صورت قیمت گندم به دلیل کاهش تولید و همچنین بی میلی گندم‌کاران به فروش محصولشان به دولت افزایش یابد.
نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد اینکه باید دید اگر گندم‌کاران گندم تولیدی خود را به دولت نمی‌فروشند چه کسانی اقدام به خرید گندم می‌کنند.
یک دلال نيز در این زمینه می‌گوید: ما به مزارع گندم می‌رویم و گندم را از کشاورزان می‌خریم بعد آن را با درصدی افزایش به مشریانی مانند مرغداران یا فعالان دام و طیور می‌فروشیم.
وی ادامه می‌دهد: امسال برخی کشاورزان که دام هم دارند، گندم تولیدی خود را برای مصرف دام‌هايشان انبار مي‌كنند. همچنین واحدهای مرغداری که سال گذشته برای تهیه خوراک با مشکل مواجه شدند، امسال خواستار گندم تولیدی کشاورزان هستند.
این دلال گندم می‌گوید: امسال تصمیم دولت برای خرید گندم با قیمت پایین فضای مناسبی برای فعالیت دلالان ایجاد کرد به طوری که منهای گندمی که اداره غله و بازرگانی خرید کرده که آن هم از چند هزار تن تجاوز نمی‌کند مابقی گندم‌ها توسط دلالان خرید و فروش شد.
سال‌های گذشته جلسات خرید گندم یکی از پر تنش‌ترین جلسات در استانداری بود، اما امسال این فعالیت اقتصادی مهم در سایه بی‌مهری مسئولان صورت گرفت و سبب شد دلالان بازار گندم را مدیریت کنند.
به طور قطع حضور دلالان در بازار خرید و فروش گندم تبعاتی به دنبال دارد که در آینده نزدیک روشن خواهد شد.

مدير كل ارشاد در آغاز هفته خبرنگار در استان:

مسئولان یک هفته حرف‌هاي خبرنگاران را بشنوند
اخبار

همدان‌پیام: هفته گراميداشت روز خبرنگار از روز پنجشنبه 12 مرداد با اداي احترام اصحاب رسانه به مقام شامخ شهدا به خصوص شهيدان گرانقدر عرصه مطبوعات و اطلاع رساني و تجديد بيعت با آرمان‌هاي امام و شهدا آغاز شد.
مراسم گراميداشت روز خبرنگار كه امسال براي اولين بار همانند بسياري ديگر از مناسبت‌هاي ثبت شده در تقويم كشورمان از يك روز به يك هفته افزايش يافته است با حضور مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي، مديران مسئول نشريه‌هاي محلي، سرپرستان روزنامه‌هاي سراسري، جمعي از خبرنگاران و تعدادي از كاركنان اداره فرهنگ و ارشاد همدان در گلزار شهدا و اداي احترام و تجديد بيعت با اهداف بزرگ امام شهدا آغاز شد.
مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي همدان در اين مراسم با تبريك اين هفته و تقدير از تلاش يكساله اهالي مطبوعات و فعالان عرصه اطلاع‌رساني گفت: اميدواريم با انجام برنامه‌هاي در نظر گرفته شده براي گراميداشت مقام خبرنگار بتوانيم در راستاي قدرداني از تلاش خبرنگاران قدمي برداريم.
خسرو بيات افزود: انتظار مي‌رود مسئولان ادارات و دستگاهاي دولتي نيز به پاس تلاش صادقانه رسانه‌ها براي اطلاع‌رساني و ارتقاي دانش عمومي به اين قشر فعال و كم توقع خسته نباشيد گفته و در طول اين يك هفته حرف‌هاي خبرنگاران را بشنوند.
وي نقش مطبوعات را در تحقق «اقتصاد مقاومتي» مورد تاكيد مقام معظم رهبري خطير دانست و گفت: سهم مطبوعات استاني و كشوري در اين حوزه سهم والايي است و ما بايد از اين ظرفيت‌ها به صورت بهينه استفاده كنيم.
بيات شركت در نماز جمعه، ديدار با آيت‌ا... محمدي نماينده ولي فقيه در استان، برگزاري نمايشگاه كاريكاتور، ديدار و دلجويي از خانواده خبرنگاران فقيد و برگزاري مراسم گراميداشت روز خبرنگار با حضور جامعه رسانه‌اي استان را از شاخص‌ترين برنامه‌هاي هفته گراميداشت خبرنگار عنوان كرد.
در اين مراسم جامعه رسانه‌اي استان در كنار تجديد پيمان با آرمان‌هاي شهداي گرانقدر بر مزار درگذشتگان اهالی قلم استان مصطفي صفي‌زاده، حاج حميدرضا نصري و هادي قرابي و همکار سابق روزنامه همدان‌پیام مهین رامیشانی حضور يافته و ياد آنها را گرامي داشتند.

انتقاد امام جمعه همدان از برخی اقدامات با هدف منافع شخصی:

کسب پُست با تخریب نماینده ولی فقیه مشروع نیست
اخبار

همدان پیام: دومین نماز جمعه همدان در ماه مبارک رمضان امسال کمی متفاوت تر از قبل بود چرا که مناسبت‌های مختلف هفته جاری در این روز پررنگ دیده می‌شد.
مناسبت‌های مختلف از جمله اجرای طرح اکرام ایتام وضیافت در این ماه مبارک به مناسبت میلاد با سعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع)، بحث اجرای طرح تکمیلی پروژه فرودگاه همدان در کنار موضوع به شهادت رسیدن یکی از فرزندان این اب وخاک از سربازان نیروی انتظامی درراه مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر وحضور مسئولان جهاد دانشگاهی به مناسبت سالروز تشکیل این نهاد ودر نهایت روز خبرنگار و حضور خبرنگاران و مسئولان رسانه‌ها در این مراسم عبادی سیاسی که با سخنرانی پیش از نماز ابراهیم کارخانه ای نماینده نماینده مردم همدان وفامنین آغاز شد وبا اقامه نماز عصر بعد از نماز جمعه پایان یافت وانچه که در این مراسم بیشتر جلب توجه کرد گله ازدور زدن نماینده ولی فقیه در استان از سوی برخی‌ها بود.
وگویا قرار نیست جنگ قدرت وکشمکش‌های بین گروهی در استان پایان یابد وانگار قرار است نمازجمعه‌های ماه مبارک رمضان در همدان محل انتقادوگله از عملکرد و رفتار (که زائیده مدیریت گذشته استان است) افراد وگروههایی شود که منافع خود را بر منافع مردم واستان ارجح می‌دانند، انتقاداتی که سالهای قبل نمایندگان مردم در مجلس ویا نخبگان از عملکرد وسیاسی بازیهای مدیران وافراد در نماز جمعه مطرح می‌شد و این بارآیت‌ا... محمدی از دور زدن نماینده ولی فقیه در استان به دلیل انتصاب اخیر در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان انتقاد می‌کند.
* اطاعت از ولی‌فقیه مشروعیت بخش فعالیت مسئولان است
به گزارش خبرگزاریها نماینده ولی فقیه در همدان در بخش دیگری از خطبه‌های خود اطاعت‌ كردن مسئولان از ولی فقیه را یك امر واجب دانست و گفت مقام معظم رهبری در یك جلسه اعلام فرمودند كه اطاعت از نماینده ولی فقیه عین اطاعت از ولی فقیه است.
وی با انتقاد از برخی افراد و مسئولین استان در تخریب چهره نماینده ولی فقیه در استان افزود : من بخاطر برخی مسائل استان در مواردی چشم پوشی می‌كنم اما افرادی از این كار سوء استفاده می‌كنند و به دنبال دور زدن من هستند.
آیت‌ا... غیاث‌الدین طه‌محمدی ظهرروز گذشته در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه همدان از ولی فقیه به عنوان جانشین ائمه معصومین یاد کرد و اظهار داشت: در دوران غیبت نافرمانی از ولی فقیه همان نافرمانی از اهل بیت(ع) است و نافرمانی از اهل بیت مخالفت با خداست.
امام جمعه همدان گفت: هر مدیر و مسئولی اگر از ولی‌فقیه اطاعت نکند از محدوده نظام خارج و مشروعیت نخواهد داشت.
محمدی با تأکید بر لزوم اطاعت‌پذیری محض مسئولان از ولی فقیه و توجه به نمایندگان ولی فقیه یادآور شد: هر مدیر و مسئولی اگر از ولی فقیه اطاعت نکند از محدوده نظام خارج و مشروعیت نخواهد داشت.
وی با اشاره به چشم‌پوشی از بسیاری از مسائل در استان و شهر همدان به خاطر ایجاد آرامش و ثبات و جلوگیری از هرگونه اختلاف، تصریح کرد: متأسفانه برخی به دلیل این اغماض‌های ما سخاوتمندانه کم‌کاری می‌کنند.
وی با بیان اینکه مسئولان باید جایگاه خود را بدانند، اضافه کرد: تخریب و تضعیف نماینده ولی فقیه برای رسیدن به اهداف و پست‌های مدیریتی مشروعیت نخواهد داشت.
نماینده ولی فقیه در استان افزود: ما به خاطر معامله با خدا و خدمت به مردم کوتاه می‌آییم اما شرایط ما همچون شرایط امام حسن(ع) است.
وی با اشاره به ترک مخاصمه امام حسن مجتبی(ع) با معاویه افزود: حرکت حکیمانه و سیاست مدبرانه امام حسن(ع) اسلام و ملت مسلمان را در برابر حیله معاویه و روم آن زمان بیمه کرد.
خطیب جمعه همدان جهاد مالی امام حسن(ع)، خشوع و عبادت آن امام همام را بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: باید تمام فضیلت‌ها و ارزش‌های والای امام حسن (ع) را تجسم عینی بخشیده و آن را برای خود الگو قرار داد.
وی با تأکید بر احیاء حق 1400 ساله امام حسن (ع) خاطرنشان کرد: باید ولادت و شهادت این امام بزرگ را به گونه‌ای برگزار کرد تا حق پایمال شده امام حسن (ع) احیا شود.
در ادامه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان گفت:مردم ایران با رهبری عالمانه مقام معظم رهبری تحریم‌ها را به فرصت‌ها تبدیل كرده اند.
آیت ا... غیاث الدین طه محمدی افزود:تحریم‌ها نه تنها نتوانسته است به اعتقادات مردم شریف ایران لطمه ای وارد كند بلكه توانسته است آنها را در تلاش برای ساخت كالاهای مورد نیاز خود در داخل كشور مصمم ترسازد.
وی اظهار داشت: تحریم یك عمل ضد حقوق بشری است اما در عین حال تاثیرات منفی آن امروز در خود كشورهای اروپایی به خوبی خود را نشان می‌دهد.
نماینده ولی فقیه در استان همدان ادامه داد:رسانه‌های این كشورها آمار بیكاری در مناطق یورور را 18 میلیون نفراعلام كرده است كه این آمار بسیار تكان دهنده است و بیکاری 18 میلیون نفری در اروپا حاصل ضعف و ناتوانی غرب در حل مسائل اقتصادی است.
وی با اشاره به تحریم‌های صورت گرفته علیه ملت ایران اظهار داشت: با سیاست‌های اتخاذ شده از سوی نظام و رهنمودهای پیامبر گونه مقام معظم رهبری این تحریم‌ها تبدیل به فرصتی برای رشد و ارتقاء سطح دانش علمی، سیاسی و اقتصادی ملت ایران شده است.
وی با اشاره به در پیش رو بودن روز خبرنگار اضافه كرد: خبرنگاران حق حیاتی بر گردن جامعه دارند زیرا اگر برخی اطلاعات و اخبار در زمان خود در اختیار مردم قرار نگیرد می‌تواند فاجعه آفرین باشد. وی افزود:شهدای خبرنگار مظلوم ترین شهدا به شمار می‌روند زیرا این افراد در مشخص كردن و معرفی حق و حقیقت به مقام رفیع شهادت نائل شده اند.
وی خاطرنشان کرد: حضور در سخت‌ترین مناطق جنگی برای آشکار کردن حقایق جنگ کاری بس دشوار است که خبرنگاران شهید آن را به خوبی انجام دادند. محمدی در پایان با اشاره به انجام عملیات اجرایی در فرودگاه همدان گفت: برای انجام طرح‌های اجرایی در این فرودگاه 30 میلیارد تومان اختصاص یافته که 10 میلیارد آن هزینه شده است.
وی ادامه داد: با اتمام کارهای اجرایی در فرودگاه همدان از این پس پروازهای بین‌المللی و پروازهای حج از این فرودگاه انجام می‌شود.
وی در ادامه با بیان اینكه براندازی سوریه از دیگر اهداف پلید دشمنان در منطقه است افزود:آنها با این عمل می‌خواهند یك حكومت وابسته به آمریكا و دست نشانده خود را بر سوریه حاكم كنند.
وی اضافه كرد:در دین مبین اسلام همه آفریده‌های خداوند قابل احترام هستند در صورتی كه حقوق بشر در مقابل كشتار میلیون‌ها بی گناه همواره سكوت می‌كند.
وی در خصوص اعتكاف و جایگاه آن در كشور اظهار داشت : در سال‌های اخیر به خوبی در سطح كشور به آن توجه می‌شود و حضور پر شور جوانان نیز در این سنت دینی بسیار با شكوه و پسندیده است.

صندلی داغ

مستقیم، مدیری از حوزه آموزش و پرورش
سیاسی

* به دنبال مچ گیری نیستیم
همدان‌پیام: قاسم مستقیم متولد سال 1339 در شهر همدان است. تحصیلات ابتدایی را در دبستان حافظ در محله جولان گذرانده و مقاطع راهنمایی و دبیرستان را نیز در مدارس صابر و علویان گذرانده است.
وی مدرک کارشناسی علوم سیاسی خود را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه قم اخذ کرده است. وی در تابستان 1359 به مدت 3 ماه پیش از شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در جهاد سازندگی مشغول به فعالیت بود و در سال 1360 وارد دانشگاه تربیت معلم می‌شود و در رشته آموزش ابتدایی فارغ‌التحصیل می‌شود.
بعد از آن به مدت 3 سال در روستاهای بخش کمیجان استان اراک در دوره ابتدایی معلم بود. سپس به عنوان بسیجی و داوطلب مدت 24 ماه در جبهه حضور می‌یابد.
مدیریت و معاونت مدارس ابتدایی، راهنمایی و پیش دانشگاهی از دیگر فعالیت‌های وی در آموزش و پرورش بوده است.
مستقیم بعد از آن به مدت 8 سال رئیس دفتر حاجی بابایی نماینده سابق مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی بود.
پس از آن به مدت 4 سال در دوره دوم عضو شورای شهر همدان و رئیس کمیسیون خدمات شهری و عضو کمیته فنی شورا بود. وی همچنین در دوره سوم عضو اول علی‌البدل شورای شهر بود. سپس 2 سال رئیس ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش استان همدان بود و بعد از آن هم به مدت 33 ماه تا کنون مدیرکل ارزیابی و عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش است.
مستقیم در خصوص عملکرد حوزه خود در وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: ارزیابی عملکرد کل وزارتخانه در سراسر کشور در 3 حوزه ستادی، معاونان و سازمان‌های وابسته از وظایف اداره کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش است.
به گفته وی، این سازمان تمامی امور را در همه ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور، مناطق و شهرستان‌ها مورد رصد قرار می‌دهد و امروز تقریبا 800 منطقه و شهرستان در حال رصد و آسیب‌شناسی هستند.
وی ادامه می‌دهد: در بخش دوم از تمامی کارهای آموزش و پرورش در سراسر کشور بازرسی به عمل می‌آید و به تمامی شکایاتی که از آموزش و پرورش صورت می‌گیرد رسیدگی می‌شود.
مستقیم در خصوص ارزیابی شاخص‌ها در این وزارتخانه می‌گوید: تمامی شاخص‌هایی که در وزارت آموزش و پرورش تعریف شده مورد رصد قرار می‌گیرد تا مشخص شود هر اداره کلی با توجه به برنامه تعریف شده در کجا قرار گرفته است و تمام نقاط قوت و ضعف نیز در این ارزیابی‌ها در جهت اصلاح امور رصد می‌شود.
وی می‌افزاید: دیدگاه ما در این وزارتخانه مچ‌گیری نیست؛ بلکه تمامی برنامه‌ها به عنوان سیاست‌های تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرایی می‌شود و مهمترین برنامه‌ای که هم‌اکنون در حال اجرایی شدن است، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که نقشه راه وزارتخانه است و آموزش و پرورش تنها وزارتخانه‌ای است که دارای سند تحول می‌باشد.
مستقیم خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آغاز شده و در حال اجراست و در مرحله اول سیستم 3-3-6 در مدارس از مهرماه 91 آغاز خواهد شد. این برنامه از مهرماه 1390 از سوی آموزش و پرورش اطلاع رسانی شده است که مهر 91 اجرا خواهد شد و تمام برنامه‌ها برای سال تحصیلی 92-91 یک ماه زودتر انجام شده است؛ یعنی ثبت نام دانش‌آموزان که هر ساله تیرماه انجام می‌شد امسال اردیبهشت ماه صورت گرفت و علاوه بر آن ساماندهی نیروی انسانی، نقل و انتقالات معلمان، ابلاغ معلمان و همچنین تهیه کتاب‌ها در اردیبهشت ماه انجام شده است. البته ممکن است مواردی نیز حل نشده باقی مانده باشد که در ماه‌های مرداد و شهریور موارد استثنایی رصد می‌شود تا موارد جامانده نیز نهایی شود و به این ترتیب سال تحصیلی جدید با موفقیت آغاز گردد.

با وجود قدمت 3 هزار ساله

همدان تنها يدك‌كش چرا‌هاي گردشگري
گردشگری

همدان‌پیام: «چرخ گردشگری همدان لنگ می‌زند» اين جمله از آن دست عباراتي است كه بارها و بارها در همدان‌پيام با عناوين متعدد بيان شد و حالا به نظر مي‌رسد رسانه‌هاي ديگر نيز با تنش نداشته‌هاي سرزمين تاريخ به تكاپو در آمده‌اند تا شايد جان خسته گردشگري استان با همت مسئولان و توجه رسانه‌ها نفسي تازه كند.
به راستي گاهي منتقدان و تحليل‌گران با وضعيت بد امكانات در همدان به اين نتيجه دست مي‌یابند كه آيا به واقع اين ديار یکی از مناطق تاریخی ایران و از قدیمی‌ترین کانون‌های تمدن در جهان به شمار می‌آید که همچنان در انزوای گردشگری به سر می‌برد.
گفته مي‌شود دیار هگمتانه، نخستین پایتخت ایران‌زمین با آثار تاریخی بسیار ارزشمند است که این آثار تاریخی موجود در استان، قدمت بالایی دارد. همدان یکی از 13 استان فرهنگی و تاریخی کشور است که با برخورداری از موقعیتی ممتاز از لحاظ جاذبه‌های طبیعی و باستانی در حال حاضر یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور به شمار می‌رود. این استان با دارا بودن بیش از 850 اثر تاریخی و فرهنگی، ده‌ها مرکز طبیعی و اکوتوریستی و آب و هوای مناسب هر ساله می‌تواند میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی است.
همدان از جمله استان‌ها و مناطقی است که زیبایی‌ها و جاذبه‌های بکر و منحصر به فرد طبیعی را در کنار آثار تاریخی، فرهنگی و بناهای بازمانده از دوران باستان یک جا به مسافران و توریست‌ها ارائه می‌دهد و به همین علت هر ساله جمع بسیاری از ایرانگردان و جهانگردان خارجی در ایام مختلف از جاذبه‌های توریستی و سیاحتی این استان دیدن می‌کنند. حال امروز همه استان به وضوح می‌بینند که همدان با این همه قدمت نتوانسته آنگونه که باید جاذب گردشگر باشد. استانی که آثار تاریخی بسیاری چون تپه باستانی هگمتانه در خود دارد که گویای قدمت 3 هزار ساله آن است همچنین با دارا بودن مناطق تفریحی و توریستی و مناطق خوش آب و هوایی در نیمی از سال به ویژه در ایام تابستان نتوانسته آنگونه که باید برای گردشگران خودنمایی کند و جمعیتی را اسیر خود کند و هزاران مزایای دیگری که در این مجال نمی‌گنجد.
همدان شهری صنعتی نیست اما می‌توانست به قدمت خود بنازد و با جاذبه‌هایش درآمدزایی کرده و توسعه یابد اما گردشگری نتوانست آن طور که باید همدان را به عنوان اکباتان و هگمتانه سابق معرفی کند، که در این جا یک سوال مطرح است که اکنون بر همدان چه می‌گذرد؟!... در چند وقت اخیر نگاه مسئولان و نمایندگان همدان در مجلس نیز به ضعف گردشگری همدان معطوف شده که همین امر موجب شده است رسانه‌هاي متعدد به بررسی چالش‌های اساسی گردشگری در همدان بپردازند.
گردشگران در همدان احساس سرگردانی می‌کنند
در همین راستا نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت گردشگری همدان به فارس، اظهار کرد: یکی از محورهای اساسی توسعه استان همدان گردشگری است و ما هنوز برای زیرساخت‌های گردشگری کاری نکرده‌ایم. ابراهیم کارخانه‌ای تصریح کرد: ما به نحوی در زمینه گردشگری ضعیف هستیم که گردشگران احساس سرگردانی می‌کنند.
وی یادآور شد: همدان از دیرباز نخستین پایتخت قوم ایرانی است که طبیعت بکر، تنوع قومی، مذهبی، فرهنگی و در نهایت افزونی تعداد جاذبه‌های گردشگری با رقمی بیش از یک‌هزار و 800 اثر شناسایی شده که افزون بر 140 اثر آن در گستره ملی و فراملی شناخته شده است. نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی وجود شرایط اقلیمی مناسب در حدود نیمی از سال را یکی از نقاط قوت همدان برشمرد و افزود: وجود منابع خاص و منحصر به فرد گردشگری، تاریخی، طبیعی و وجود مناطق زیبای زمین‌شناسی در نقاط مختلف استان از مواردی است که می‌تواند توسعه گردشگری استان را به دنبال داشته باشد.
وی با اشاره به ظرفیت‌های استان در بخش گردشگری اظهار داشت: تصویب 28 منطقه گردشگری، تصویب 11 روستای هدف گردشگری و شناخت بیش از 15 کمپ گردشگری از ظرفیت‌هایی است که می‌توان از آن در توسعه گردشگری استان بهره گرفت. کارخانه‌ای به راه‌های توسعه گردشگری استان اشاره کرد و افزود: تأمین زیرساخت‌های گردشگری با اعتبارات مورد نیاز و برنامه‌ریزی برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و ملی برای معرفی استان یکی از راه‌هایی است که می‌توان از آن بهره گرفت اما تا به حال از حضور فعالان گردشگري استان در نمايشگاه‌هاي بين المللي خبري نبوده است.
وی با تأکید بر بهره‌گیری از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در همدان اظهار کرد: برای جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باید با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت برای سرمایه‌گذاری و رفع بروکراسی اداری برای سرمایه‌گذاران موانع را از سر آنها برداریم.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی یکی از آیتم‌های توسعه گردشگری را حمل و نقل هوایی دانست و افزود: تسریع در بهسازی فرودگاه همدان و ایجاد رابطه با کشورهای همسایه می‌تواند این زمینه را تحقق بخشد.
از ظرفیت‌های گردشگری استان همدان به خوبی استفاده نشده است
در ادامه دیگر نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی فعالیت‌های زیرساختی در زمینه گردشگری همدان را بسیار ضعیف دانست و گفت: در بحث گردشگری، همدان توانمندی‌های زیادی دارد که هنوز از این ظرفیت‌ها به خوبی بهره گرفته نشده است. امیر خجسته با بیان اینکه ما در استان همدان از گردشگران اندکی بهره‌مند هستیم، افزود: امر گردشگری هم در درآمدزایی استان و هم در بهبود فضاهای گردشگری همدان بسیار مهم است و در این راستا همه دستگاه‌ها باید برای جذب گردشگر توجه کنند و باید به این دغدغه اهمیت داد.
وی اظهار داشت: برای جذب توریست باید تغییر و تحول اساسی صورت گیرد؛ در غیر این صورت گردشگری و جذب توریست در همدان با آسیب‌های جبران‌ناپذیری مواجه می‌‌شود. این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: استان همدان با وجود اینکه جاذبه‌های توریستی و گردشگری و پتانسیل‌های فراوانی در این زمینه دارد، موفق نبوده است و این در حالی است که همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین است.
ذهنیت بد در گردشگری ایران وجود دارد
رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان نیز در گفتگو با فارس، با بیان اینکه گردشگری نقش مهمی در توسعه هر منطقه ایفا می‌کند، گفت: در راستای معرفی ظرفیت‌های همدان به علاقه‌مندان داخلی و خارجی، سهم قابل توجه گردشگری کشور برای استان نیز حائز اهمیت است. اسدا... بیات با اشاره به اینکه همدان در زمینه‌های مختلف برای پذیرش گردشگر ظرفیت دارد، بیان داشت: اگر در بحث گردشگری و جاذبه‌های طبیعی استان تأمل کنیم، ویژگی‌های خوبی در استان وجود دارد؛ به طوری که طبیعت زیبا و هوای دلنشین و مطبوع در بسیاری نقاط استان وجود دارد و همین گردشگر زیادی را جذب می‌کند. وی با اشاره به باغ‌ها و مزارع بسیار چشم‌نواز استان که با آبیاری قطره‌ای صورت می‌گیرد، گفت: این مناظر به قدری زیباست که گذر از این دشت‌ها لذت خاصی ایجاد می‌کند و در محورهای گردشگری علیصدر این قسمت به زیبایی به چشم می‌خورد.
وی در ادامه در خصوص چرایی ضعف گردشگری کنونی همدان اظهار داشت: ضعف گردشگری تنها از جانب میراث فرهنگی نیست بلکه در کل کشور مشکلاتی چون ذهنیت بد در گردشگری ایران وجود دارد که ممانعت از حضور گردشگران است.
بيات اضافه کرد: ما با ایجاد بستر لازم در جذب گردشگر و زدودن این ذهنیت می‌توانیم به گردشگری استان کمک کنیم و این همکاری و تعامل با مردم را میسر می‌کند. وی اضافه کرد: فرهنگ گردشگرپذیری فقط به عنوان اینکه ما مهمان‌پذیر و مهمان‌دوست هستیم، نیست بلکه فرهنگ مشتر‌ی‌مداری نیز مهم است و اگر معنای مشتری‌مداری را به همه فعالیت‌ها تعمیم دهیم و فرهنگ برخورد مردم را نیز لحاظ کنیم گام‌های مهمی در این راستا برداشته‌ایم و به نحوی استان خود را به همه می‌شناسانیم.
بیات اظهار داشت:‌ ما از دستگاه‌هایی که در مسیر استعلام‌ها قرار دارند درخواست می‌کنیم به فوریت نظر دهند تا بتوانیم بستر توسعه گردشگری را که از نقاط اتکای توسعه استان است، فراهم کنیم. وی ایجاد زیرساخت‌های گردشگری را در جذب گردشگر مهم دانست و گفت: در حال حاضر تعداد هتل‌های ما کم است و باید آنقدر زمینه فراهم شود و از بخش خصوصی حمایت شود تا بخش خصوصی بتواند تشویق به امر سرمایه‌گذاری شود.
گفته مي‌شود ضعف گردشگری تنها از جانب میراث فرهنگی نیست بلکه در کل کشور مشکلاتی چون ذهنیت بد در گردشگری ایران وجود دارد که ممانعت از حضور گردشگران است. به راستي اين ذهنيت بد چرا بيش از پيش درخور توجه همدان است و بس. چرا در حالي كه تنها هتل‌هاي همدان از نبود گردشگر رنج مي‌برند هتل‌هاي متعادل و متنوع در ستاره‌هاي ديگر استان‌ها، دست رد به سينه گردشگر براي رزرو جا مي‌زنند.
گردشگري همدان و دريايي از سوالات بي‌جواب
چرا در استاني همچون زنجان و كرمانشاه يا مركزي كه در همسايگي اين ديار جا خوش كرده‌اند خبري از ورودي‌هاي ناهمگون و نازيبا نيست. چرا گردشگر با ورود به همدان از پليس راه همدان تا ميدان باباطاهر چشمانش از ديوارهاي خراب و سرزمين‌هاي دفع زباله سياهي مي‌رود؟ آيا اينها به ذهنيت بد گردشگران از ايران مربوط است، چرا تفاوت ارائه خدمات گردشگري در استان همدان با استان‌هاي اصفهان يا آذربايجان و فارس از زمين تا آسمان است، چرا در اين شهر خبري از امكانات رفاهي همچون پارك‌هاي تفريحي و وسايل بازي شهر بازي نيست، چرا در اين ديار مردم براي لحظه‌اي در دامان طبيعت بودن مجبورند به دامان پياده‌روهاي بلوار ارم پناه ببرند، چرا در شهر ما خبري از كيوسك‌هاي اطلاع‌رساني براي بازديد گردشگران از جاذبه‌ها نيست، چرا شهر ما خالي از هتل‌هاي كم ستاره مناسب است، چرا هنوز گردشگران ورودي براي اقامت در استان چادرنشين مي‌شوند، چرا هنوز پس از ساليان سال در همدان از جاذبه مدرن همچون مراكز خريد و شهر بازي يا سرزمين موج‌هاي آبي خبري نيست؟
كوته سخن آنكه با این اوصاف واضح است که توسعه گردشگری عزمی جدی و اراده‌ای قوی از سوی همه مسئولان را می‌طلبد تا بتوان در همه عرصه‌های مختلف گردشگری استان تحرکی ایجاد کرد و از توان آن برای توسعه و ارتقای زیرساخت‌های اقتصادی بهره برد.
اما اگر اينگونه كه اجراي پروژه‌ها در دامان موانع اداري در همدان به اسارت مي‌روند زمان سپری شود بايد گفت تا ساليان سال آش همان آش است و كاسه همان كاسه ...

دیدگاه شما

آخرین اخبار