مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 26. آذر 1392 - 9:31   |   کد مطلب: 9951
وزیر کشور گفت: NGO‌ها رابط مردم و حاکمیت نیستند که اگر چنین باشد یعنی اینکه نقش شما سازمان‌های مردم‌نهاد خوب تعریف نشده است.
رویکردم به سازمان‌های مردم‌نهاد امنیتی است نه ضدامنیتی/NGO‌ها رابط مردم و حاکمیت نیستند

 

به گزارش صدای دانشجو به نقل از تسنیم، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور صبح امروز سه‌شنبه در نشست هم‌اندیشی سازمان‌های مردم نهاد ملی و بین‌المللی که در سالن پیامبر اعظم(ص) وزارت کشور برگزار شد، با تاکید بر اینکه در مسئله سازمان‌های مردم نهاد، اعتقاد جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: اگر اعتقاد پشت مسئله سازمان‌های مردم‌نهاد نباشد حتی با قانون و حمایت‌های سیاسی و دولتی صِرف هم نمی‌توان آن را تثبیت انداخت.

وی افزود: البته برخی از دوستان که در این جلسه مطرح کردند که نباید نگاه امنیتی به این موضوع شود، باید بگویم که برخلاف اشاره دوستان رویکرد من به این موضوع امنیتی است و ضدامنیتی نیست چرا که شما با کارهایتان به قدرت ملی می‌افزایید و باید طلبکار باشید که باری از دوش نهادهای دولتی را در کمک به مردم بر می‌دارید.

وزیر کشور با بیان اینکه نقش سازمان‌های مردم نهاد در امنیت ملی بسیار بالاست و باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: بنده به عنوان رئیس شورای امنیت کشور معتقدم که به هیچ‌وجه سازمان‌های مردم‌نهاد تهدیدی علیه کشور نیستند، البته اشکالاتی در برخی از موارد وجود دارد که باید پیگیری شود البته هدف سازمان‌های مردم‌نهاد نیز خیرخواهانه است.

رحمانی‌فضلی، مردم، سازمان‌ها، حاکمیت، قوانین و مقررات را 4 عنصر موجود در سازمان‌های مردم‌نهاد عنوان و خاطرنشان کرد: مسیر سازمان‌های مردم‌نهاد باید از طریق مردم به حاکمیت برگردد. NGO‌ها رابط مردم و حاکمیت نیستند که اگر چنین باشد یعنی اینکه نقش شما سازمان‌های مردم‌نهاد خوب تعریف نشده است.

وی در همین ارتباط خطاب به نمایندگان NGO‌های حاضر در این نشست اظهار داشت: بنابراین در مسیر خدمت به مردم شما ناگزیر هستید روابط را به گونه‌ای تنظیم کنید تا با بقیه نهادها توازن و هماهنگی ایجاد شود که این نیاز به قانون دارد البته همه فعالیت‌های اجتماعی نیاز به قانون دارند و نباید خلأ قانون در آن احساس شود و دولت نیز باید به نگاه خیرخواهانه شما در کمک به مردم ارتباطی مناسب برقرار کند.

وزیر کشور با تاکید بر این موضوع که NGO‌ها نباید نگاه دولتی شدن را به خود داشته باشند، گفت: نباید چنین نگاهی در بین شماها تقویت شود که اگر چنین باشد، دولت خود نهادهای مستقل خود را دارد؛ سازمانهای مردم‌نهاد به عنوان توده مردم پا به عرصه گذاشته‌اند و باید از دولت خواستار از پیش رو برداشتن موانع باشند و در وزارت کشور نیز چنین اعتقادی داریم و سازمان‌های مردم‌نهاد و حتی احزاب نیز باید با کمک وزارت کشور در مسیر بسیار مناسب  نقش‌آفرینی مطلوب در جامعه داشته باشند.

رحمانی‌فضلی با اشاره به پیشنهادات برخی از نمایندگان سازمانهای مردم‌نهاد مبنی بر تصویب طرح ناظر بر "تاسیس و فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد" در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح تصویب شده در مجلس با مخالفت دولت روبه‌رو شده و البته این مخالفت به معنای عدم پیگیری آن نخواهد بود.

وی افزود: ما از دولت خواسته‌ایم که نامه‌ای را به مجلس شورای اسلامی مبنی بر مسکوت ماندن این طرح بنویسد تا ما با اخذ پیشنهادات کارشناسان طرح جامع‌تری را در این زمینه ارائه دهیم.

وزیر کشور در بخش پایانی سخنانش از دیدار نمایندگان NGO‌های سراسر استان با حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور خبر داد و افزود: نگاه دولت تدبیر و امید نگاه تکیه بر سرمایه‌های اجتماعی مردم است و هرچه این نگاه بیشتر باشد موفقیت ما نیز بالاتر خواهد بود. دولت به دنبال تقویت NGO‌هاست و امیدوار هستیم در جلسه 3 ساعته با رئیس‌جمهور سیاست‌گذاری‌های این حوزه نیز مشخص شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار