مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 7. مرداد 1395 - 15:49   |   کد مطلب: 18447
اقلیم خودمختار کردستان با جمعیتی بیش از 5 ملیون نفر در حال عبور از نقطه ای حساس است تا سرانجام بتواند حس ناسیونالیستی ایجاد شده را ارضا کند.

پس از گذشت سالیان متمادی، رؤیای کردستان مستقل برای مسعودهای بارزانی درحال تبدیل شدن به هدفی در دسترس است. اقلیم خودمختار کردستان با جمعیتی بیش از 5 ملیون نفر در حال عبور از نقطه ای حساس است تا سرانجام بتواند حس ناسیونالیستی ایجاد شده را ارضا کند.

 در همین راستا مصاحبه رئیس اقلیم کردستان در 25 فوریه 2007 با شبکه NTV ترکیه قابل تحلیل است: «اکراد، ملتی ۴۰ میلیون نفری است، با نگاهی به گذشته، کشور کردستان در بین چند كشور تقسیم شده است و تاریخ گواه این موضوع است و این واقعیتی تاریخی است که اقدامات عرب و ترک كردن کرکوک و ایرانی کردن کردها نیز موفق نبوده است و هویت کردها با این تقسیم‌بندی‌ها گم نشده است. بنده به عنوان یک فرد به تشکیل یک دولت مستقل کردی به عنوان یک حق طبیعی اعتقاد دارم... در آینده‌ای دور یا نزدیک به موضوع دولت مستقل بعنوان یک واقعیت نگریسته خواهد شد. وجود دولت مستقل کردستان خواب و رویا نیست یک واقعیت و حق مسلم و طبیعی است و من بر این باورم که این واقعیت بالاخره روزی مورد پذیرش واقع خواهد شد».

آری منظور از ملت 40 ملیون نفری کرد‌ها، همان کردهای عراق، ترکیه، سوریه و هم‌وطنان عزیز ایرانی تبار ماست. این اولویت بارزانی- استقلال کردستان- در سال 2012 جای خود را به مبارزه با داعش داد؛ البته این مبارزه خون بار و ویران‌کننده، برای کردها محاسنی نیز داشت که می‌توان به اتحاد بیشتر کرد‌ها و سازماندهی نیروهای نظامی پیشمرگه اشاره کرد؛ این سازمان‌دهی تا جایی پیش رفته که از هم‌وطنان فریب خورده ایرانی نیز در قالب گروه‌های چریکی علیه داعش استفاده می‌شود. بدیهی است این گوهر گرانقدر برای کردستان عراق زمینه‌ای برای نا امن‌سازی کردستان ایران را در آینده فراهم می‌کند. در این‌ میان حمایت کامل نظامی و تجهیزاتی امریکا از اقلیم کردستان نیز قابل تامل است که در این نوشتار مجالی به پرداختن آن نمی‌باشد.

درنتیجه دور از انتظار نیست پس از موفقیت کشور عراق علیه داعش، ظرفیت نظامی بوجود آمده در اقلیم کردستان ابتدا علیه خود عراق و سپس سوریه- که کرد‌های آن نیز اعلام خود مختاری کرده اند- اعمال خواهد شد. در همین رابطه «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم خودمختار کردستان عراق در مصاحبه ای با «صدای آمریکا» در مورد برنامه آنان پس از آزاد سازی موصل بیان می‌کند: «به نظر من استقلال منطقه کردستان حق ملت ماست. حق تعیین سرنوشت، مشروع است و معتقدم این به عنوان یک هدف برای ما و همه‌ مردم کردستان باقی می‌ماند. آنچه‌ برای ما پس از داعش مهم است، مرزهای کردستان است. ما باید این مرزها را که‌ با خون پیشمرگه‌‌ها آزاد شده‌‌اند، تعیین کنیم».

به نظر میرسد استقلال کردستان در آینده موضوع چالش برانگیز مسئولان ایران، عراق، ترکیه و سوریه خواهد بود.

وحید رحیمی* مسئول اسبق سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی همدان

انتها پیام/

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار