مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 26. تير 1396 - 14:23   |   کد مطلب: 21561
سالروز گفت و گو و تعامل سازنده با دنیا نامی آشنا و پر ماجرای سال های اخیر کشور است که به موجب فرارسیدن این روز خبر نگار صدای دانشجو بر آن شد تا به بررسی برخی از مباحث از این دست بپردازد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، با قرار گرفتن در سالروز گفت و گو و تعامل سازنده با دنیا و به عبارتی تولد برجام نافرجام، به تهیه گزارشی از اقدامات و وعده های داده شده و عمل شده و نشده آن پرداخته ایم.

ما در این گزارش کنکاوی در میان بیانات مسئولین و پیگیران توافق انجام شده برجام داشتیم و سعی بر آن شده تا در این میان به بررسی خواسته ها و وعده های مطرح شده قبل از برجام و در طول اجرای آن داشته باشیم و آن را با سرانجامی که اکنون شاهد آنیم به مقیاس گذاریم.در این گزارش مباحث با مروری بر چگونگی انعقاد این توافق نامه بیان شده است.

برجام چه بود؟

برجام  در حقیقت مخفف برنامه جامع اقدام مشترک است، توافقی بین المللی بر سر برنامه هسته ای ایران است که در تاریخ 14 ژوئیه 2015 میان ایران و کشورهای گروه 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) در شهر وین صورت گرفت.

مذاکرات طولانی مدت میان ایران و 6 قدرت جهانی برای دستیابی طرفین به "برجام"، همزمان با "توافق موقت ژنو" در نوامبر 2013 آغاز شد.

پس از توافق ژنو، دو طرف مذاکرات را به مدت 20 ماه ادامه دادند تا سرانجام در آوریل 2015 به "تفاهم لوزان" به عنوان چارچوبی برای توافق وین دست یافتند

بر اساس متن توافق برجام، ایران ذخایر غنی سازی متوسط خود را پاکسازی، ذخیره سازی اورانیوم با غنای کم را تا 98 درصد قطع و همچنین تعداد سانتریفیوژهای خود را تا حدود دو سوم به مدت حداقل 15 سال کاهش خواهد داد.

همچنین بر اساس برجام، ایران غنی سازی بیش از 3,67 درصد را متوقف کرده و هیچ تاسیسات غنی سازی جدید و یا رآکتور آب سنگین نخواهد ساخت.

علاوه بر محدودیت هایی در بخش های فنی و هسته ای تاسیسات هسته ای کشورمان، به منظور بررسی، نظارت و تایید اعمال این محدودیت ها از سوی ایران، آژانس بین المللی انرژی اتمی به تمامی تاسیسات هسته ای کشورمان دسترسی منظم خواهد داشت.

اما در مقابل طرف مقابل متعهد به انجام چه کاری بود؟

بر اساس برجام و در ازای اجرای تمامی این تعهدات، طرفین این توافق نامه موظف بودند تا ایران را از ذیل تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا خارج کنند.

در بسیاری از سخنان صاحب نظران موافق این قرار داد، وعده هایی و فوایدی چند از ثمره انعقاد این توافق بین کشور ها  به مردم گفته شد و قزار بود همه تحریم ها از جمله تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی هم به صورتی که در قطعنامه بوده، لغو شود. "تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل و نقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق و حتی تحریم تسلیحاتی هم کنار گذاشته می‌شود"حسن روحانی-۲۳ تیر ۹۴

بازگشت سرمایه و تکنولوژی به کشور، رونق اقتصادی، نمایان شدن عزت و استقلال کشور، تغییری شگرف در اقتصاد، بهبود معیشت مردم،تثبیت حقوق هسته ای، اتصال ایران به سیستم اقتصاد بین المللی و غیره وغیره ، این ها وعده هایی بود که قرار بوده بعد از دستیابی به توافقات در مناظرات برجام به وقوع بیانجامد، ولی چناچه میبینیم  اکنون که بیش از یک سال از روز اجرایی برجام می گذرد کشور نتواتسته به فواید پیش بینی شده از این توافق دست یابد، و طرف مقابل در عین وضوح، وروشنی پاروی تعهدات خود گذاشته و به هیچ یک عمل نکرده است.

 

دولت صریحا اعلام کند کدامیک از تحریم‌ها لغو شده است؟

محسن صالحی مرام دبیر قرارگاه دانشجویی شهید همدانی گفت:  در تعجبم از صحبت های آقای رئیس‌جمهور که به مردم از طریق رسانه ملی که میلیون ها نفر بیننده دارد قول داده بودند چیزی را امضاء نمی‌کنند مگر اینکه در همان روز امضاء، همه تحریم‌های اقتصادی، بانکی وغیره برداشته شود. از شما میپرسم شما اسم این سخن و رفتار آقای رئیس جمهور را چه چیزی نام میدهید و اما امروز ۲ سال از آن وعده‌ها  وعده های تلخ و پوچ می‌گذرد، اما چه شد؟ چه دستاوردی برایمان داشت جز اینکه رژیم کودک کش صهیونیستی می‌‌گوید برجام برای اسرائیل یک موهبت است. چرا برای ملت ایران برجام جز ضرر و زیان چیزی نداشته است ریختن سیمان در قلب فردو اخراج دانشمندان تعدیل سانیفیوژ ها و بسیاری از این دست موارد را چه کسی باید پاسخگو باشد؟

وی افزود: در اینجا جا دارد اشاره کنم به بیانیه جدید وزیر خارجه انگلیس به مناسبت تولد ۲ سالگی برجام انگلیسی‌ها سریعا گفته‌اند در کنار آمریکایی‌ها قرار دارند و بر طبل بدعهدی می‌کوبند؛ آیا دولت ما حاضر است حداقل پاسخ یاوه‌گویی‌های انگلیسی‌ها را بدهد؟ آیا حاضر است پاسخ فرانسوی‌ها را که میتینگ براندازی نظام در پاریس برگزار می‌کنند، بدهند؟ دولت محافظه کار به درد جمهوری اسلامی ایران نمیخورد چرا که با اصل آرمان های نظام مقدس  دولت ما نباید در برابر دشمنان قسم خورده خود محافظه کاری کنند باید همواره روحیه جهادی و انقلابی خود را حفظ کند انتظار ما از دولت دوازدهم این شاخص هاست .

صالحی مرام گفت: صبحت های جدید سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که گفته بود ما با ایران از طریق کانال‌های رسمی و غیررسمی ارتباط داریم،  این کانال‌های ارتباطی در حال انجام چه اقداماتی هستند ؟ مشروعیت این ارتباط چیست؟ آیا با این ارتباط منافع آمریکا حفظ می‌شود یا منافع ایران؟ اینها سؤالاتی است که باید دولت به آنها پاسخ دهد.
 

وی بیان کرد: پیروزی محور مقاومت در عراق خود مصداق کامل این است که جنگ با مذاکره حل و الفصل نمیشود؛ مقاومت است که آدم را پیروز میدان میکند اکنون دولت دوازدهم باید با رویکرد مقاومت و تعیین اقتصاد مقاومتی و توجه به متخصص داخلی حصر واقعی تحریم را بشکند.

دبیر قرارگاه دانشجویی شهید همدانی گفت: چرا مجلس بر چنین قراردادهایی نظارت نمیکند؟ چه تضمینی وجود دارد که قراردادهایی نظیر قرارداد کرسنت در قرارداد توتال تکرار نشود؟ تمام قوانین اساسی و عادی را نادیده می‌گیرند و هیچ دستگاه نظارتی در قوه قضائیه و مجلس صدایش در نمی‌آید. آیا با این رویکرد می‌توان منافع و مصلحت ملی را رعایت کرد؟ و یا منافع و مصلحت دولت های غربی را؟

وی گفت: نباید پس از گذشت ۲ سال امضای برجام ما با چنین وضعی در بودجه کل کشور و اقتصاد مملکت روبرو باشیم. دولت و مجلسی که با عجله برجام را تصویب کردند اینک باید پاسخی درشان مردم و ملت ایران به مطالبات اقتصادی بدهند.
 

 

چه كسى پاسخ گوى اين خسارت است؟

مریم سعادتی دانشجوی فارغ التحصیل رشته ی آی تی به عنوان یک جوان از انتظارتش در مورد برجام سخن گفت، او در این مصاحبه بیان کرد: در كميسيون ويژه برجام چند بار تاكيد شد كه در روز اجراى برجام يعنى ٢٧دى ٩٤ تمامى تحريم هاى هسته اى از جمله تحريم هاى بانكى برداشته مى شود الان که دو سال از این رویداد می گذرد چرا چنین اتفاقی نیفتاده و چرا هنوزم که هنوز است، اقتصادی که قرار بود با برجام رونق پیدا کند هیچ رشدی نیافته؟ چه كسى پاسخ گوى اين خسارت است؟

 

وی گفت: آيا پول فروش فعلى نفت به ايران مى آيد؟ به مردم بگوييد پول هاى نفت ما در كدام يك از بانك هاى اروپايي بلوكه مى شود و بابت نگهدارى پول ما چند درصد به اروپائيان پرداخت مى كنيد؟ هر کدام از جوان های این مملکت حق دارند از سرنوشت کشورشان به طور شفاف اطلاع داشته و اظهار نظر کنند، مسئولین لطفا صادقانه پاسخگو باشند.

سعادتی بیان کرد: چند بار به شما گفته شد كه در اجراى تعهدات برجام، گام به گام عمل كنيد، و به آمريكا و طرف غربى اعتماد نكنيد. اما برخلاف اين سخن حكيمانه عمل كرديد و فردو را به لحاظ غنى سازى و تكميل دانش غنى سازى تعطيل كرديد. سانتريفيوژهاى بالاتر از نسل يك و بيش از ١٠ هزار نسل اول را انبار كرديد. توليد ٢٠٪‏ را تعطيل كرديد. اراک را بتن ريزى كرديد، مجوز دسترسى به اماكن نظامى را داديد، مجوز نظارت آنلاين در مراكز هسته اى داديدوغیره و سپس منتظر شديد بلكه آمريكا و غرب به تعهداتشان عمل كنند؛ يعنى تحريم ها را بردارند و متاسفانه تحريم ها برداشته نشد.

وی در انتها گفت: مسئول اين اتفاقات كيست؟ آیا قرار بر این است که همچنان این وضعیت ادامه پیدا کند؟ تک تک افراد این جامعه منتظر پاسخی شفاف هستند که مسئولین باید پاسخی از روی منطق به آن ها بدهند.

 

صداقت ظریف

پس از نقض چند باره برجام از سوی آمریکا دکتر محمد جواد ظریف مذاکره کننده ارشد ایران در برجام؛ بارها به صورت تلویحی از عهد شکنی آمریکا سخن گفته بود.
این بار دکتر ظریف با صراحت بیشتری از نقض عهد آمریکا سخن گفت وحتی تهدید کرد  در صورت استمرار عهد شکنی آمریکا  گزینه خروج از برجام برای ما روی میز است. صرف نظر از آنچه که در برجام اتفاق افتاد واعتمادی به حان کری شد. حرکت امروز دکتر ظریف را میتوان به حساب صداقت او وهم چنین اهمیتی که منافع ملی ایران برای  او دارد، گذاشت.
بی شک برجام اگر چه سر تا پا ضرر بود وحتی بیش از ضرر، به صورت یک طرفه ایران را محدود کرد اما دست کم‌این حسن را داشته که برای چندمین بار دروغگویی وعهد شکنی آمریکا را اثبات کند. امروز دکتر ظریف پیشتاز دولتیان در شناخت واعتراف صادقانه به نتایج برجام‌است. بی شک زمان درازی لازم نیست که دیگران نیز به این موضوع اعتراف کنند.

انتها پیام /چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار