
به گزارش صدای دانشجو، به نقل از دانشجو، حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجتالاسلام والمسلمین سید احمد علمالهدی را بهعنوان نماینده ولیفقیه در استان خراسان رضوی منصوب کردند.
متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
«بسم الله الرّحمن الرّحیم
جناب حجةالاسلام و المسلمین آقای حاج سیّد احمد علمالهدی دامت برکاته
پس از سلام و تحیت
با طلب رحمت و رضوان الهی برای فقید سعید مرحوم حجتالاسلام و المسلمین آقای طبسی اعلی الله مقامه که در سالهای متمادی نمایندگی حضرت امام راحل رضوان الله علیه و این حقیر را عهدهدار بودند، جناب مستطاب عالی را که امام جمعهی موفق مشهد و امتحاندادهی دورانهای دشوار میباشید به نمایندگی خود در آن استان که متبرک به نام حضرت ابیالحسنالرضا علیه آلاف التحیة و الثنا است، منصوب میکنم.
انتظار دارد که وحدت کلمهی مردم حول محور ارزشهای اسلام و انقلاب و انس و رأفت با جوانان و ارتباط با مسئولان و قشرهای گوناگون مردم همواره در مد نظر باشد. توفیقات جنابعالی را از خداوند متعال مسألت میکنم.
سیّد علی خامنهای
19/ اسفند ماه/ 1394»
انتها پیام/م

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از دانشجو، بهروز مرادی معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس دولت دهم، با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور مبنی براینکه مملکت را با نفت ۲۵ دلاری اداره کردهایم، اظهار داشت: در تعیین قیمت جهانی نفت یکسری عوامل بنیادین موثر هستند که از جمله می توان به بحث عرضه و تقاضا، هزینه تمام شده یک بشکه نفت با توجه به نوع تکنولوژی به کار رفته در آن نیز اشاره کرد.
وی عاملی دیگر در تعیین قیمت جهانی نفت را برخی مسائل غیر بنیادین برشمرد و افزود: به طور مثال با مطرح شدن بحث امنیت انرژی که یک عامل غیربنیادین در تعیین قیمت نفت به شمار می رود حساسیتها در این زمینه برانگیخته میشود؛ معتقدم در خصوص تعیین قیمت نفت بیش از آنکه عوامل بنیادین تعیین کننده باشند عوامل غیربنیادین عواملی مهم و اساسی به ویژه در ایام کنونی به شمار می روند.
مرادی سیاست دولت روحانی در حوزه نفتی کشور را سیاستی غیرواقعگرایانه دانست و تصریح کرد: در حالی که در بازار جهانی شاهد بیش از سه میلیون بشکه نفت عرضه مازاد در کشور هستیم اما اصرار دولت و وزارت نفت را برای ورود بیشتر نفت در کشور که منجر به افزایش عرضه میشود، هستیم؛ بنابراین عوامل مختلفی در اینکه چرا قیمت نفت به اینجا رسیده دخیل هستند.
وی با اشاره به سیاست های کشورهای منطقه همچون عربستان، عراق، لیبی و... در عرضه نفت، بیان داشت: سیاستی که ایران در حوزه نفتی با توجه به شرایط مازاد عرضه نفت که به بالای سه میلیون بشکه در روز رسیده پیش گرفته است موجب دامن زدن به این شرایط می شود.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس دولت دهم تاکید کرد: هرگاه وزیر نفت کشورمان در اجلاسی شرکت می کند بلافاصله پس از آن با سقوط قیمت نفت مواجه می شویم! از این رو به زنگنه توصیه می کنم که در خصوص قیمت نفت اظهار نظر نکند!
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس دولت دهم افزود: دولت باید با به کارگیری مجموعه ظرفیت های دیپلماتیکی و همچنین استفاده از ظرفیت های کشورهای همراهمان از جمله روسیه، ونزوئلا و... و کشورهایی که می توانند در این حوزه نقش بازی کنند همگرایی را در حوزه نفتی افزایش دهد تا بتوانیم حضور فعال تری در تعیین قیمت نفت در عرصه جهانی داشته باشیم.
وی تصریح کرد: در خصوص اینکه روحانی می گوید کشور را با نفت 25 دلاری اداره می کند چند مسئله وجود دارد تا قبل از امسال در سال های 92 و 93 روحانی نفت را با میانگین قیمت حدودا 80 دلار اداره کرده است؛ امسال نیز بحث شوک قیمت تشدید پیدا کرده است اما نکته اینجاست که دولت کشور را با ارز و دلار اداره نمی کند بلکه کشور با ریال اداره می شود؛ یعنی ارزهای حاصل از فروش نفت در اختیار بانک مرکزی قرار می گیرد و بانک مرکزی بنا بر رویه هایی که موجود است سهم صندوق توسعه را می دهد، سپس 14 و نیم درصد سهم وزارت نفت و مابقی آن را هم به حساب خزانه آن هم به ریال می ریزد؛ بنابراین ارز در خزانه ریخته نمی شود بلکه بانک مرکزی آن را به ریال تبدیل کرده و سهم دولت را در خزانه می ریزد.
مرادی بیان داشت: در دولت احمدی نژاد قیمت ارز را در بالاترین شرایطش از 850 تومان تا رنج قیمتی ۱۲۲۶ تومان رساندیم و البته در آخرین روزهایی که دولت را تحویل دادیم قیمت رسمی ارز نیز همین 1226 تومان بوده است؛ اگر قیمت نفت را در طول هشت سال میانگین بگیریم به قیمتی حدود 78 دلار فروش هر بشکه نفت می رسیم که میانگین این عدد چیزی در حدود 950 تا 1000 تومان می شود این ارز تبدیل به ریال شده و در اختیار دولت قرار گرفته است.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس دولت دهم یادآور شد: روحانی قریب به دو سال نفت را خوب فروخته اما در حال حاضر میانگین فروش ارز در دولت یازدهم در مدتی که بر سر کار بوده 3000 تومان است از طرف دیگر نیز شاهد افزایش دو و نیم برابری قیمت ریالی نفت هستیم این در حالی است که ما ارز را حداکثر با 1226 تومان فروختیم؛ بنابراین اینکه بگوییم مملکت را با نفت ۲۵ دلاری اداره کردهایم یک فرافکنی ردگمکنی و فریب مردم است.
وی افزود: در دولت دهم روزانه دو میلیون و 200 هزار بشکه نفت صادر می کردیم اما این تعداد امروز به یک میلیون و 200 هزار بشکه رسیده است صادرات نفت کاهش یافته و تبدیل قیمت نفت از دلار به ریال دو و نیم برابر شده است.
مرادی تصریح کرد: در سال 91 که اخرین سال دولت احمدی نژاد بود کشور را با 104 هزار میلیارد تومان اداره کردیم یعنی بودجه عمومی دولت با این مقدار اداره شده اما در سال ۹۲ این عدد به 147 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است یعنی حدود 40 درصد دریافتی دولت روحانی از خزانه در سال اول افزایش یافته است.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس دولت دهم تاکید کرد: در سال ۹۳ این عدد به ۱۷۷ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال اخر دولت احمدی نژاد قریب به ۷۰ درصد دریافتی دولت از خزانه افزایش یافته است پس دیگر معنایی ندارد که دولت یازدهم اعلام کند برای اداره کشور پول ندارد.
مرادی در پایان خاطرنشان کرد: دولت به نرخ ارز و دلار به عنوان افزایش درآمد نگاه می کند و در تلاش است تا از این طریق به صورت غیر واقعی نرخ ارز را بالا ببرد تا درآمد بیشتری حاصل بشود که این امر از یک سو موجب عدم اطمینان فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری می شود و از سوی دیگر ارزش پول ملی را کاهش داده و از سوی دیگر موجب افزایش تورم می شود و سایر مولفه های اقتصادی را هم در نظر بگیرد.
انتها پیام/م

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از انتخاب، اسحاق جهانگیری معاون اول رییسجمهور، در خصوص ویژگیهای منحصربفرد مرحوم آیتالله واعظ طبسی نماینده فقید ولی فقیه در استان خراسان و تولیت آستان قدس رضوی یادداشتی را منتشر کرد.
متن این یادداشت به شرح زیر است:
رابطه عاطفی و علاقه ویژه اینجانب به عالم مجاهد و روحانی وارسته و انقلابی حضرت آیت الله واعظ طبسی که عمر پربرکت خویش را در مبارزات انقلابی ملت مسلمان ایران و تحقق استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی صرف کرد، نیازی به بیان ندارد.
ایشان که نماد وفاداری و از خودگذشتگی بود، با صفای باطنی که مردان الهی همچو او دارند، در کنار همه مسئولیتهای سیاسیاش، سالهای متمادی افتخار خدمتگزاری به میلیونها زائر امام رضا (ع) از سراسر جهان را داشت.
از زمان مسئولیت اینجانب در وزارت معادن و فلزات، روحیه اجرایی ایشان و پیگیری پیشرفت و توسعه خراسان بزرگ و آستان مقدس ثامنالحجج (ع) بدون منابع دولت و همچنین کارهای بزرگ انجام شده، من را تحت تاثیر قرارداده بود، ولی وجه اصلی ارادت اینجانب به ایشان، اندیشه بلند و تفکر توسعهای و فراتر از جریانهای جاری در کشور است که به منظور ادای دین به ایشان به موضوع ویژهای که مبین این ویژگی برجسته و متمایز است اشاره میکنم.
در یک سال اخیر چند بار شخصی و غیر رسمی با ایشان دیدار داشتم. اواخر سال گذشته مطلع شدم که حالشان مناسب نیست. به قصد احوال پرسی و در سفر غیر رسمی به دیدار ایشان در مشهد رفتم. در زمان عیادت، امیدوار شدم که حالشان رو به بهبودی است. در آن جلسه برای کمک به دولت و حل مشکل برجام گفتوگو کردم که هر دو مورد با استقبال ایشان روبرو شد.
در آبان ماه سالجاری برای انجام عمل چشم در تهران بسر میبردند و برای عیادت ایشان و طرح موضوعی مهم در مورد مسئله مهم سیاسی کشور به مکانی در غرب تهران رفتم.
از موقعیت ویژه ایشان نزد مقام معظم رهبری مطلع بودم ولی در بدو ورود با خروج خودرویی از محل استقرار ایشان مواجه شدم که در ملاقات مشخص گردید که مقام معظم رهبری برای دیدن ایشان تشریف آورده بودند. این خبر عزم من را برای طرح موضوع جزمتر کرد و بعد از احوالپرسی، فرزند ایشان نیز از محل ملاقات خارج شدند تا موضوع خصوصی را مطرح کنم.
در زمانی حدود ۴۵ دقیقه، موضوع را مطرح نمودم و ضمن بر شمردن جایگاه ویژه ایشان نزد مقام معظم رهبری، مصلحت کشور را بیان داشتم و اشاره نمودم که پس از مدتها بررسی، بدلیل توانمندیهای منحصر بفرد جنابعالی به این نتیجه رسیدم که قطعاً شما میتوانید گرهگشایی کنید و با پادرمیانی یکی از اتفاقات خوب کشور را رقم زنید و مطمئنم اگر به جمعبندی برسید، از عهده جنابعالی بر میآید.
پس از مکث کوتاهی با تواضع مثال زدنی پذیرفتند و با اطمینان فرمودند که به یاری خدا پس از ماه صفر دنبال میکنم و چند روز بعد در تماس تلفنی، ضمن یادآوری قولی که داده بودند فرمودند که اقداماتی شده است و بزودی آثارش را خواهید دید. علاقمندی در کلامشان موج میزد و میدانست که این مشکل بایستی حل شود و با اتکاء به تدبیری که داشت مطمئن از انجام آن بود.
..... و افسوس که میسر نشد. در دوشنبه گذشته پس از بستری شدن به قصد عیادت به مشهد رفتم و در بیمارستان امام رضا (ع)، پزشکان از قطع امید خود خبر دادند. در کنار تخت ایشان، در دل قول و قرارها را مرور کردم و به خود گفتم حضرت آیت الله رفت و مشکلات بجاماند.
رفتی و رفتن تو آتش نهاد بر دل
از کاروان چه ماند جز آتشی بمنزل
من جناب ایشان را برای گرهگشایی انتخاب کردم و اینک در میان ما نیست. کاربزرگی که ایشان شروع کرد را چگونه ادامه داده و اقدام نیمه تمام را چگونه تکمیل کنیم البته همیشه به عنایت الهی و تدبیر مقامهای عالی کشور اعتماد دارم.
شاید حضرت آیتالله طبسی تنها چند گام دیگر تا تکمیل نقش تاریخی دیگری فاصله داشت که مقدّر نشد ولی باید با یاری خداوند این گام را تکمیل کنیم.
اگر چه او اینک در میان ما نیست و به لقاء معبود و معشوق بیهمتایش نائل آمده است. اما یاد و خاطرهاش هیچگاه از ذهن ملت قدرشناس و وفادار ایران اسلامی به خصوص مردم شریف و متدین خراسان بزرگ پاک نخواهد شد. بار دیگر برای ایشان غفران و رحمت واسعه الهی و همنشینی با انبیاء و اولیاء الهی به ویژه مولایش حضرت علیابن موسیالرضا مسألت دارم.
اسحاق جهانگیری
معاون اول رئیس جمهور
انتها پیام/م

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بیش از یک ماه از اولین سفر روحانی به کشورهای اروپایی می گذرد که در این سفر پیش نویس توافقنامه میان ایران ایر و ایرباس فرانسه برای ورود هواپیما به کشور امضا شد.
امضای این قرارداد همزمان با اجرایی شدن برجام در کشور بود و عده ای از کارشناسان این موضوع را فرصت جدیدی برای ورود هواپیما به کشور تلقی کردند.
طبق این تفاهم نامه شرکت ایرباس موظف شد تا در مدت حداکثر 8 سال تعداد 118 هواپیما در انواع کاربریها را در اختیار شرکت هواپیمایی ایران ایر قرار دهد و در هر مرحله قرارداد مخصوص برای هر هواپیما میان ایران ایر و ایرباس منعقد میشود.
پیش از این ماجرا اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل از برنامه ریزی برای ورود چندین فروند هواپیمای جدید به ناوگان حمل ونقل هوایی کشور تا پایان سال میلادی 2015 خبر داده بود.
از طرف دیگر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود: تا پایان سال جاری چند هواپیما از این قرارداد 114 فروند وارد ایران خواهد شد و از شرکتهای هواپیمایی خصوصی هم برای خرید هواپیما حمایت میکنیم.
سال 2015 به پایان خود رسیده و آخرین روزهای زمستان نیز سپری میشود اما در حالی که رفت و آمدهای زیادی برای انعقاد این قرارداد تا کنون صورت گرفته است هنوز خبری از هواپیماهای نو در کشور نیست.
برخی معتقدند آمریکا هنوز اجازه لازم برای ورود این هواپیماها به داخل کشور را نداده است؛ بر همین اساس عباس عراقچی در گفت و گو با دانا اظهار داشت: تحریم خرید هواپیما مربوط به تحریم های اولیه امریکا می شود و برای خرید هواپیما آمریکایی ها در برجام تقبل کردند که مجوز فروش هواپیما را به هرکسی که بخواهد به ایران هواپیما بفروشد بدهند و این کار را انجام داده اند و در آینده هم باید انجام بدهند.
وی با تایید اینکه برای خرید هواپیما نیاز به اجازه امریکا داریم، در پاسخ به اینکه چرا هنوز مجوز فروش هواپیما توسط امریکا صادر نشده است، گفت: طبق برجام باید این کار انجام شود.
آنچه که مسلم است ورود هواپیماهای نو به کشور به بن بست های اداری خورده است و هنوز ورود آنها قطعی نشده است هرچند که علی عابدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره برنامه خرید هواپیماهای جدید در کشور گفته است که تمامی شرکتهای هواپیمایی موجود در کشور مذاکرات خود را برای خرید هواپیما آغاز کردهاند و میتوانند نسبت به آن اقدام کنند بر همین اساس تا پایان سال احتمال ورود چند فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور وجود دارد.
خبرها حاکی از آن است که هنوز قراردادهای نهایی قطعی نشده است و اگر ایران نتواند مجوز کتبی از وزارت خزانه داری آمریکا را دریافت کند ورود هواپیماهای نو به کشور منتفی خواهد بود هرچند که عده ای از کارشناسان معتقدند رضایت اوباما برای این کار کافی است.
آنچه که مشخص است ورود 118 هواپیمای نو به ناوگان هوایی کشور و استفاده تبلیغاتی از آن در سخنرانی های مسئولین تنها بهانه ای برای گذر از انتخابات بود؛ بهره برداری سیاسی از این قراردادها در حالی که هنوز قطعیتی پیدا نکرده بودند صورت گرفت تا از این طریق آرایی برای دولت در انتخابات مجلس جلب شود.
در هر حال اما و اگرهای پسابرجامی آغاز شده است و ادعاهای اولیه مسئولین از روند بهبود شرایط که بعد از اجرای برجام داشتند امروز با حاشیههای زیادی همراه شده است که نشان می دهد گرده زدن مشکلات کشور به روز اجرای برجام صرفا برای فرار از حل مشکلات مردم بوده است.
انتهای پیام/م

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از به دیار آفتاب؛ خبرگزاری البحرین الیوم در گزارشی نوشت: نماینده عربستان در سازمان حقوق بشر از اعدام های دسته جمعی که آل سعود آن را اجرا کرده حمایت کرد.
فیصل طراد در خلال گفتگویی که در روز سه شنبه ۱ مارس ۲۰۱۶ در سازمان حقوق بشر داشت گفت: عربستان سعودی در این اعدام های دسته جمعی به طریقت اسلام عمل کرده است.
این دفاع نماینده عربستان سعودی در پاسخ به انتقاد نمایندگان کشورهای دانمارک و هلند درخصوص اعدام های خودسرانه اخیر عربستان بود.
از سوی دیگر، نماینده عربستان در سازمان حقوق بشر ادعا کرد که کشورش مسئول رشد موج رو به رشد تروریست در جهان نیست و گفت کشورش با تروریست می جنگد و برای همین منظور نیروهای نظامی زمینی اش را برای مبارزه با داعش و جبهه النصره به سوریه فرستاده است.
قابل توجه است عربستان سعودی در آغاز همین سال جاری بیش از ۶۴ نفر را اعدام کرد. که از میان آنها می توان به اعدام روحانی مبارز شیعه شیخ نمر باقر النمر و ۳۳ نفر دیگر اشاره کرد. که این اعدام موجی از خشم و غضب را در سراسر جهان برانگیخت.
بسیاری از کشورهای جهان و مراکز تحقیقات بین المللی، عربستان را مسئول رشد تروریسم در جهان می دانند. بسیاری از گروههای تروریستی که اکثرشان دارای تفکر وهابی و تکفیری هستند، رسما از سوی عربستان حمایت و پشتیبانی می شوند.
قابل ذکر است، جلسه سی و یکم شورای حقوق بشر در ژنو، روز دوشنبه ۲۹ فوریه در سوئیس آغاز شده و تا ۱۸ مارس ادامه دارد.
انتهای پیام/م

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از نافع، امیر خجسته در همایش تجلیل از حماسه مردم در 7 اسفند افزود: حضور حماسی مردم ولایت مدار ایران اسلامی یک بار دیگر یک پیام را برای استکبار جهانی داشت و سیلی محکمی به ابر قدرت ها زد.
وی ادامه داد: حضور 63 درصد مردم حماسی ایران در پای صندوق های رای در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و شما یکبار دیگر با حضورتان نظام جمهوری اسلامی را تصویب کردید و پیام این حضور امنیت، نابودی و یاس استکبار جهانی صهیونیست و مزدوران استکبار در منطقه بالاخص عربستان سعودی است و شما نشان دادید تا آخرین قطره خون به ولایت و نظام جمهوری اسلامی ایران عشق می ورزید.
خجسته با اشاره به سخنان امام(ره) بیان کرد: بهترین امت، امت رسول الله بود و امام (ره) این امت را بهتر از امت رسول الله می داند من تاریخ را بررسی کردم و در طول تاریخ، جهان چنین مردمی را به خود ندیده است.
وی گفت: نام این جلسه را می توان سپاس و تشکر از مردم ولایتمدار و غیرتمند نامید و افتخار من این است که نوکر این مردم هستم و تا جایی که نفس دارم ایستاده ام.
منتخب مردم همدان تاکید کرد: از خلوص نیت شما هیچ وقت غافل نیستم و از اینکه دائما باید توجه کامل به حوزه انتخاباتی داشته باشم یک لحظه غفلت نمی کنم و امروز پیام شما این است که کشور ما دیگر بازی های سیاسی، جناحی و خطی را نمی پذیرد و حضور شما بر این است که همه مسئولین با اتحاد، وحدت، همدلی و هم افزایی کار کنند و هر کسی با هر گرایشی در نظام کار می کند همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند مورد قبول ما است.
خجسته تصریح کرد: امروز به هیچ وجه مردم نمی پذیرند که ما درگیر مسائل جناحی و هیاهوهای سیاسی باشیم امروز پیام ما فقط کار است و ما نمایندگان مجمع استان با وحدت و حمایت شما و زیر چتر نمایندگی ولی فقیه افقی باز را برای استان ترسیم می کنیم.
وی، رسیدگی به بحث اقتصاد و معیشت مردم و اشتغال را از برنامه های خودعنوان کرد و گفت: به طور جدی و فوریتی رسیدگی به این امور را در برنامه های خود قرارداده ام و به بحث اقتصاد مقاومتی توجه ویژه ای دارم و خواستار توجه به درون کشور می باشم و معتقدم باید از بیرون دست برداریم.
خجسته به دیگر برنامه های خود اشاره کرد و اظهار کرد: از جمله آن ها پویا کردن منطقه ویژه جهان آباد، توسعه گردشگری ، خدمات شهری، تکمیل راه آهن همدان و حفظ سرمایه های استان و جذب سرمایه گذاران ملی و بین المللی می باشد.
وی افزود: مبارزه با مفسدان اقتصادی و کسانی که از بیت المال استفاده کردند از برنامه های من است و از مراجع قانونی پیگیری می کنم و به امید روزی که آنان را با حکم قضایی در میدان آزادی اعدام کنند.
خجسته گفت: در پایان از همه مردم استان، اصحاب رسانه، مسئولان اجرایی و هیئت نظارت و نیروی انتظامی تشکر میکنم چرا که افق روشنی برای استان باز است و این افق روشن با همدلی و همگرایی و با حمایت شما مردم خوب اجرا خواهد شد و با این افق باز یک تحول ایجاد خواهیم کرد و بحث اشتغال را با قدرت و قوت سعی می کنیم به اجرا برسانیم.
پایان پیام/م

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از دانشجو، آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به همراه سید حسن خمینی به صورت سر زده وارد دانشگاه آزاد بجنورد شد، وی در ابتدای ورود خود به دانشگاه برای حضار دست تکان داد که در این لحظه برخی از دانشجویان با سر دادن شعار "هاشمی هاشمی، بصیرت بصیرت" از وی استقبال کردند.
پس از آن نماز ظهر و عصر را در مسجد دانشگاه آزاد بجنورد خواند و برای صرف ناهار به سلف سرویس دانشگاه رفت، در هنگام خروج وی از سلف سرویس تعدادی از دانشجویان قصد پرسیدن سوال از وی را داشتند که با واکنش محافظان مواجه شدند، گفته می شود آقای هاشمی بعد از صرف ناهار و نماز در دانشگاه آزاد بجنورد، آنجا را به مقصد استان گلستان ترک کرد.
فیلم لحظه ای که شعار "هاشمی هاشمی، بصیرت بصیرت" در محوطه دانشگاه سر داده شد را اینجا ببینید.
انتها پیام/م

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی روزهای گذشته خبری از سوی رسانه ها منتشر شد که شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان اظهار کرده بود: "روستایی را در سیستان و بلوچستان داریم که تمامی مردان آن روستا اعدام شدهاند"
وی با ابراز نگرانی از بیمسئولیتی جامعه در قبال بازماندگان خانواده های اعدام شده افزوده است: "بازماندگان آنها امروز قاچاقچی بالقوه هستند؛ هم از این نظر که بخواهند انتقام پدران خود را بگیرند هم برای تامین منابع مالی خانواده ها، اما هیچ حمایتی از این افراد نمیشود."
این موضوع همزمان با حمایت رسانههای ضد انقلاب و اعتراض مردم و مسئولان استان سیستان بلوچستان مواجه شد و پس از گذشت چند روز معاون دادگستری استان سیستان و بلوچستان از اعلام جرم برعلیه معاون زنان ریاست جمهوری خبر داد.
مولاوردی که پیش از این حاضر به پاسخگویی در خصوص نام این روستا نشده بود، بار دیگر از عذرخواهی از مردم امتناع کرد و در گفتوگو باخبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اظهار داشت: اطلاعیهای را در این خصوص به زودی منتشر خواهیم کرد و ان شاالله نام روستا را هم در آن اطلاعیه خواهیم گفت.
وی در خصوص اعلام جرمی که برعلیهش صورت گرفته گفت: این موضوع را اگر لازم شد از طریق دادگاهی که اقدام شده پیگیری میکنیم و چون اعلام جرم شده باید مسیر قانونی خودش را طی کند.
معاون رئیس جمهور در امور زنان همچنین با طفره رفتن از پاسخگویی به خبرنگار ما، عنوان کرد: چرا دست از سر ما برنمی دارید. این غائله ای است که شما درست کرده اید.
انتهای پیام/م

انتخابات همزمان پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با همه فراز و نشیب هایش به پایان رسید و اینک، نوبت به تحلیل آنچه که طی دوران انتخابات تجربه شد، رسیده است.
یکی از پدیده هایی که در انتخابات اخیر تجربه شد و البته موجبات شگفتی را نیز فراهم آورد، نقش جدی و اثرگذار شبکه های اجتماعی تلفن همراه فعال در کشورمان بود به نحوی که هم کاندیداها و هم عموم مردم، در کنار تبلیغات میدانی و چاپ و توزیع پوستر و بنر، به استفاده بهینه از این شبکه ها روی آوردند تا جایی که برای نخستین بار در شعب اخذ رای، علاوه بر تراکت هایی که نام کاندیداها را تبلیغ نموده بودند، تلفن های همراه رای دهندگان نیز در دست آنان بود تا با استفاده از آن، اسامی داوطلبان مدنظر در برگه های رای نوشته شوند.
در میان همه شبکه های اجتماعی فعال در کشور، طبق واقعیات میدانی و نظرسنجی ها و اخبار رسمی مسئولان، "تلگرام" بیشترین و اثرگذارترین نقش را در جامعه ایرانی برعهده گرفته است؛ اتفاق تلخی که نیاز به آسب شناسی جدی و حتی ملی گرایانه دارد.
آنچه که مایه تاسف هست، آن است که چگونه یک اپلیکیشن موبایلی غربی به نام "تلگرام" با این مشخصات عجیب که نرمافزارش در آلمان ثبت شده، سرور آن در انگلستان است و دفتر طراح آن در داخل سرزمین های اشغالی قرار دارد، اینگونه آزادانه می تواند در موضوع مهم و سرنوشت سازی مانند انتخابات، به یکی از مراکز ثقل این واقعه مهم و سیاسی تبدیل شود؟!
نگران کننده تر آنکه، وقتی خبردار شویم طراح و یکی از سرمایه گذاران "تلگرام" پیش از این مورد تفقد، حمایت و تقدیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی قرار گرفته است به نحوی که "بنیامین نتانیاهو"، او را برادر خود معرفی کرد.
جالب اینجاست مدیر فعلی "تلگرام" ، پاوِل والِریویچ دورُف، خود صراحتا معترف است که: تلگرام بهعنوان یک شرکت انگلیسی و همینطور آمریکایی ثبت شده و تضمین می نماید که نظارت بر خدماتش غیرممکن است!
هرگز بنای آن نداریم تا درصدد پیشنهاد اعمال محدودیت برای کاربران فضای مجازی در دنیای ارتباطات امروز باشیم و نمی خواهیم فارغ از توجه نیازمندی های جدی امروزه جوامع به انواع وسایل ارتباطی، مطالبی غیرواقعبینانه را مطرح کنیم اما مگر می توانیم در برابر تحولاتی که در نزدیکی مان می گذرد، بی تفاوت باشیم؟ آیا نباید نسبت به آنچه که به عنوان "مانور شبکه اجتماعی غربی در حیات خلوت جامعه شرقی ما" می گذرد، حساس شویم و به فکر ایمن سازی، نظارت و جهت دهی بر آن برآییم؟
طبق اعلام مراکز رسمی، هم اکنون بیش از 22 میلیون نفر در کشور عضو تلگرام هستند و از این تعداد، 50 درصد بیش از روزانه یک ساعت زمان را برای حضور در این فضاها اختصاص می دهند. آیا نباید برای این حجم بزرگ و غیرقابل باور افرادی که از لحاظ کمی و کیفی خود را وابسته به یک اپلیکیشن غربی نموده اند، برنامه دقیق و منسجمی طراحی کرد؟
در همین تهرانی که زمانی لقب "ام القرای جهان اسلام" را با خود به همراه داشت، 65 درصد جوانان 18 تا 29 ساله عضو شبکه اجتماعی "تلگرام" هستند. با توجه به توصیفاتی که در سطور فوق از "تلگرام" مطرح شد، آیا نمی توان این فرضیه را محتمل دانست که کشورهای دخیل در "تلگرام" (آلمان، انگلیس و رژیم صهیونیستی) به راحتی می توانند با برنامه ریزی های مختلف، بر روی فکر و ذهن جوانانی ایرانی و تهرانی تاثیر نرم و غیرمحسوس خود را بگذارند و به آرامی، بی آنکه خود افراد وابسته به تلگرام متوجه آن شوند، سبک زندگی و فکر آنان را تغییر داده و براساس خواست و میل خود هدایت نمایند؟ آیا در برابر این موضوع بسیار مهم باید بی توجه بود؟
سخنن درباره نقش شبکه های اجتماعی جدید و نوین در جامعه ایرانی و برنامه هایی که آنان برای القای مدل موردنظر خود در کشورمان طراحی نموده اند، بسیار است اما به جهت رعایت اصل اختصار، در پایان، فقط به یکی از مصاحبه های "پاول دوروف"، مدیر اجرایی تلگرام بسنده می کنیم و همگان را به تعمیق در این سخنان و خروجی ناشی از آنها در شبکه ای که در اختیار دارد، دعوت می نماییم.
این فرد روسی الاصل که دین یهودی دارد، چندی قبل، در مصاحبه با یک رسانه غربی، در پاسخ به سوالی پیرامون مشکلات شبکه اجتماعی اش برای فعالیت در روسیه، به صراحت گفته است: "قوانین احمقانهای هم وجود داشت؛ البته میتوان با کمک از نیروهای فاسد این قوانین را دور زد که اصولا کار زیاد جالبی نیست. اما وقتی قوانین واقعا احمقانه و عقبافتاده هستند و نوآوری را محدود میکنند، دور زدن آنها کار چندان بدی نیست"!
آیا مجموع مسایلی که مطرح شد و بسیاری دیگر که حتی از درج آنها نیز خودداری نمودیم، نباید زنگ خطر را برای مردم و مسئولان انقلاب اسلامی به صدا در آورد؟ آیا فضای فعالیت برای یک شبکه به ظاهر اجتماعی که دفتر و مکان و سرور و حامی مالی و برادرش در کشورهای متخاصم نسبت به ملت ایران هست، باید همچنان آزادانه باشد؟ با این حساب، آیا نباید منتظر اتفاقات ناگوار بسیاری برای جامعه اسلامی – ایرانی خود باشیم؟...
میثم نادی

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران، عبدالله جاسبی عضو هیات موسس دانشگاه آزاد؛ در حاشیه اختتامیه جشنواره نشریات دانشجویی، درباره وضعیت حضور خود در این دانشگاه گفت: من در هیات موسس و امنا هستم، ولی در اداره و کارهای اجرایی دانشگاه ها، حضور ندارم و کسانی دیگر هستند.
جاسبی در ادامه درباره وضعیت آموزشی و کیفی دانشگاه آزاد گفت: بنا است که در این دهه که دو سه سال دیگر از آن مانده است، کیفیت را به شدت افزایش دهند، و ما هم امیدوار هستیم به نتیجه برسد.
رئیس سابق دانشگاه آزاد در پاسخ به سوالی درباره اینکه دانشگاه آزاد چقدر تنوانسته است، رشته های دانشگاهی خود را با بازار کار تنظیم کند، گفت: بازار کار تنها مرجعی نیست که میتواند رشته ها را مشخص کند، در تعیین رشته ها عوامل موثری وجود دارد که یکی از آنها بازار کار است، یکی خاص مردم و افزایش آگاهی ها است، و موارد دیگر.
وی افزود: بنابر این نباید اینطوری فکر کرد که فقط بازار کار است که میتواند تعداد رشته ها را مشخص کند.
جاسبی با اشاره به روند علمی این دانشگاه طی چندسال گذشته نیز گفت: ما به دنبال مطلوب شدن کیفیت آموزشی هستیم، البته هیچ وقت به آن حد مطلوب نخواهیم رسید. اما ما دائما منحنی صعودی در دانشگاه داشته ایم و امدیواریم تا آخر این دهه رتبه خوبی در جهان کسب کنیم.
وی درپایان با اشاره به اخباری که از تعدادی از دانشگاه های آزاد از حضور تعداد 40 نفر در کلاس های دکتری گفت: من هم این سوال را ازمسئولین سوال کردم و آنها تکذیب کردند؛ البته خواسته من هم همین است که مسئولین دانشگاه این مسئله را پیگیری کنند.
انتها پیام/م