
به گزارش صدای دانشجو، به نقل از فارس، محسن رضایی دقایقی پیش در یادواره 543 شهید این شهرستان و شهدای گمنام در مصلای صومعهسرا با بیان اینکه گیلان یکی از مناطق دفاع مستحکم از مراکز شمالی ایران بوده است، اظهار کرد: همه ما خاطره میرزا کوچک را در منطقه گیلان به یاد داریم.
وی افزود: امروز رزمندگان گیلان دو هزار کیلومتر دورتر از سرزمین خود در دفاع از اسلام میجنگند و از کشور دفاع میکنند که نشان میدهد مردم این استان همواره آماده جانفشانی هستند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر شهادتطلبی نبود امروز نامی از ایران و اسلام نبود، گفت: آوازه انقلاب اسلامی به برکت خون شهداست.
وی توصیه شهدا را ایستادگی تا آخریم قطره در مقابل استکبار دانست و افزود: جنگیدن با ظالمان توصیه شهداست و شهدا افراد بسیار برجستهای بودند و آرمانهای بلند داشتند.
رضایی با اشاره به اینکه اگر شهادت شهادتطلبی نبود امروز امنیت و پیشرفت نداشتیم، تصریح کرد: اگر شهادتطلبی نبود امروز نامی از اسلام وجود نداشت.
وی مبارزه با داعش و تکفیریها را به برکت خون شهدا خواند و ادامه داد: امروز در منطقهای زندگی میکنیم که چهار جنگ بزرگ در سوریه، عراق، روسیه با ترکیه و روسیه در اوکراین با اروپا در حال انجام است.
دبیر تشخیص مصحلت نظام با تصریح بر اینکه برخی تحلیل میکنند این جنگها بیشتر میشود، خاطرنشان کرد: ممکن است چند ماه دیگر کشورهای منطقه درگیر جنگ شوند و این حوادث زمینهساز جنگ جهانی سوم است.
* شعاع جنگ منطقه به شمال آفریقا کشانده شد/آمریکا نمیتواند آینده جنگ را پیشبینی کند
وی با اشاره به اینکه شعاع این جنگ به شمال آفریقا کشانده شده است، خاطرنشان کرد: طرف دیگر جنگ در افغانستان است و ایران در وسط این جنگ قرار دارد و بسیاری از مردم ما احساس این جنگ را ندارند.
رضایی اضافه کرد: جنگ حادثه بزرگی بوده که نتیجه آن نامشخص است و تحلیلگران از وضعیت آینده ناتوان هستند و آمریکا نمیتواند آینده این جنگ را پیشبینی کند.
وی به جنگ عربستان علیه یمن اشاره کرد و گفت: بسیاری از دولتمردان عربستان اعتقاد دارند ملک سلیمان اشتباه کرده و برخی میگویند جنگ زمینی در سوریه داشته باشند اما مردم ایران با خیال راحت در این اقیانوس متلاطم زندگی میکنند و شهدا اقتدار را به ایران برگرداندند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اقتدار ایران اسلامی در دفاع مقدس کسب شده است، تصریح کرد: این امر دیگران را از طمع ایران بازگرداند.
* دستگیری تفنگداران آمریکایی موجب وحشت آلسعود شد
وی با بیان اینکه عربستان را علیه ایران تحریک کردند تا کار شتابزدهای انجام دهیم و جنگ آغاز شود، خاطرنشان کرد: تکاوران آمریکا از کویت به طرف بحرین حرکت کرده و مسیر را گم کردند و به طرف جزیره فارس آمدند و نیروهای ما وارد عرصه شدند و هر لحظه به آنها نزدیکتر شدیم.
رضایی ادامه داد: تفنگداران دریایی ما نیروهای آمریکا را خلع سلاح کردند و برادران سپاهی ما تدبیر و شجاعت داشتند که این مسئله نشانه اقتدار نظام اسلامی است.
وی با اشاره به اینکه عربستانی که علیه ایران شعار میداد مانند موش در لانه خود خفه شد، تصریح کرد: آنها میدیدند که ایرانیها ارباب عربستان را به اسارت گرفتند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اقتدار ایران را برگرفته از شهادتطلبی و به تأسی از قرآن کریم دانست و یادآور شد: خداوند خریدار خون شهداست و این امر نشان میدهد شهادتطلبی ارزش بسیار بالایی دارد.
وی شهادتطلبی را تنها راهی عنوان کرد که میتواند ظلم و ستم را کنار بزند و راه کشور را باز کند و افزود: در این مسیر مردم ایران و گیلان پیشگام هستند.
* توطئه در کمین ایران است/ضرورت هوشیاری ملت و مسئولان
رضایی شرایط ایران را بسیار مهم خواند و اظهار کرد: باید هوشیار باشیم زیرا توطئه در کمین است و باقیمانده راه در زمینه اقتصاد و اشتغال باید برطرف شود.
وی نیمه نخست راه را ایجاد امنیت در کشور نامید و گفت: امنیت ایران را به دست آوردیم و نیمه دوم راه، اقتصاد و اشتغال است که باید مشکلات این حوزه برطرف شود و برخی عادت کردهاند در نیمه نخست راه باقی بمانند و اگر آنها ادعا دارند اشتغال برای جوانان ایجاد کنند.
رضایی با اشاره به اینکه مجلس و دولت باید در نیمه دوم راه به اشتغال و اقتصاد کشور رسیدگی و مشکلات را برطرف کنند، خاطرنشان کرد: این خواسته مردم و نمایندگان مجلس است.
* تأخیر مسئولان در حل مشکلات اقتصادی کشور
وی با تصریح بر اینکه در برطرف کردن مشکلات اقتصاد کشور تأخیر شده است، یادآور شد: انتظار میرود دولت و مجلس مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کرده و در اقتصاد ایران تحول ایجاد کنند.
رضایی گفت: نباید اجازه دهیم ناامنی در منطقه به نفع یکی از قدرتهای آمریکا، عربستان و ترکیه تمام شود، باید از تجزیه عراق، سوریه و یمن جلوگیری شود و اگر این آتش تمام نشود ناامنی آن را وارد ایران میکنند.
وی گفت: امروز خط امنیت ایران را دو هزار کیلومتر عقب راندیم که باید این خط حفظ شود و مسئله مهمی است.
دبیر تشخیص مصلحت نظام تحقق اقتصاد مقاومتی و مراقبت از امنیت ملی در دورتر از مرزهای کشور را موضوع بسیار مهمی دانست و اظهار کرد: دولتمردان باید احساس مسئولیت کرده و در این عرصه تلاش کنند.
* تحقق اقتصاد مقاومتی مطالبه مردم از مسئولان
وی با اشاره به اینکه نباید در داخل کشور اختلافات داخلی ایجاد و وقت مردم گرفته شود، خاطرنشان کرد: مسئولیت بسیار سنگین است و مردم میتوانند اقتصاد مقاومتی و امنیت ملی را از مسئولان کشور مطالبه کنند.
رضایی گفت: امروز روز تنبلی نیست بلکه روز فداکاریهای بزرگ بوده و باید در بعد امنیت و اقتصاد تلاشهای بیشتری صورت گیرد.
وی با بیان اینکه روحیه تکلیف در ادارهها به وجود آمده است، تصریح کرد: نیاز به روحیه جهادی داریم تا 300 سال عقبماندگی را جبران کنیم.
دبیر تشخیص مصلحت نظام متذکر شد: پس از امام راحل مقام معظم رهبری در مقابل قدرتهای بینالمللی سکان کشور را بهعهده گرفت و خداوند متعال نعمت ولایت را به ما داده است.
وی به وجود جوانان در کشور اشاره کرد و گفت: جوانان بسیاری در کشور داریم و در جنگ به جوانان گیلانی اعتماد کردیم و لشکر قدس تشکیل شد و به خوبی درخشید و باید نبوغ جنگ در اقتصاد نیز بهکار گرفته شود.
رضایی با تأکید بر اینکه با خستگیناپذیری راه انقلاب را ادامه دهیم تا به اهداف بعدی برسیم، یادآور شد: امیدواریم امام زمان (عج) از ما راضی باشد و کمک کند تا بتوانیم این راه سرنوشتساز را ادامه دهیم.
وی مشارکت مردم در انتخابات را موجب خنثی شدن توطئه دشمنان علیه ایران اسلامی عنوان کرد.
انتهای پیام/م

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از فارس، «وینسنت استوارت»، رئیس آژانس اطلاعات دفاعی امریکا آمریکا در نشستی با موضوع تهدیدهای جهانی که روز چهارشنبه در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شد از پاسخ به سوالی درباره اینکه «برجام» چه نقشی در کمک به جمعآوری اطلاعات از مسائل داخل ایران ایفا میکند خودداری کرد و گفت مایل است در نشست غیرعلنی در این باره توضیح دهد.
رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان در آغاز این حلسه گفت بعد از نشست علنی این کمیته، جلسهای غیرعلنی نیز با حضور مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا و مدیر بخش اطلاعات نیروی هوایی آمریکا برگزار خواهد شد.
یکی از اعضای کمیته نیروهای مسلح از «استوارت» پرسید: «سوال من درباره ایران است. من میدانم که اطلاعات ما در گذشته، نسبتاً محدود یا ضعیف بوده است. سوال من الان این است که در ایران پس از توافق - که الان در آن قرار داریم - تصویر اطلاعاتی شما یا مسائلی که بررسی میکنید از لحاظ کمک به ما هم برای اجرای برجام و هم بررسی وقایعی که در کل در ایران رخ میدهند، چه تغییری کرده و آیا بهتر شده است؟ »
استورات در پاسخ گفت: «من دوست ندارم این کار (توضیح درباره این سوال) را انجام بدهم. مایلم که این را به نشست غیرعلنی ببریم.»
مقامهای ایران در ماههای گذشته درباره خطر نفوذ در ایران از دریچه برجام هشدار دادهاند. از جمله مقام معظم رهبری در تاریخ 15 مهر 1394 فرمودند : «مذاکرهی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران، یعنی نفوذ؛ تعریفی که آنها برای مذاکره کردند این است و آنها میخواهند راه را برای تحمیل باز کنند … مذاکرهی با اینها یعنی راه را باز کردن برای اینکه بتوانند هم در زمینهی اقتصادی، هم در زمینهی فرهنگی، هم در زمینههای سیاسی و امنیّتیِ کشور نفوذ کنند.»
انتهای پیام/م

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از دانشجو، بیژن نوباوه نماینده مردم تهران گفت: این فرضیه علمی نیست که نمایندگان اصولگرا رای ثابتی در میان مردم دارند و آیا شما معتقد هستید کسانی که به نام اصولگرایی نیستند این افراد اصولگرا نیستند؟ بسیاری از افرادی به من رای دادند که به ظاهر اصولگرا نیستند اما خیلی از مردم دیگر به ما رای ندادند آن ها اصولگرا بودند و من این جمع بندی را تنها بحث دو قطبی می دانم.
وی در ادامه افزود: از نظر من اصلاح طلبان و اصولگرایان در ماهیت نظام اختلاف فاحشی ندارند فقط در سلیقه ها و اسم با اصولگرایان تفاوت دارند و برخی از افراد از این اسم ها سود می برند که دنبال تفکرات خاص سیاسی خود هستند.
نماینده مردم تهران با تاکید براینکه قطب کشور ما در اصولگرا و اصلاح طلب نیست گفت: این برداشت غلط است که بگوییم اصلاح طلبان نگاهشان به خارج از کشور است و اصولگرایان نیز برخلاف آنها هستند و تنها برخی از افراد از این اسم و نام ها به نفع خود استفاده می کنند و ما باید در کشور حزب تشکیل دهیم تا افراد به درستی به مردم شناسایی شوند مثل دو حزبی که در آمریکا وجود دارد.
وی افزود: جمهوری خواهان و دمکرات ها دو حزبی در آمریکا هستند که دمکرات ها بیشتر بر مسائل حقوق بشر و نقض حقوق بشر فعالیت می کنند و جمهوری خواهان لیبرالیستی هستند اما ما شاهدیم بیشترین ضربه را کشور ایران از دمکرات ها خورده است مثلا در زمان کارتر اوباما، کلینتون و... علیه ایران محاصره اقتصادی، تحریم های هسته ای وضع شده است و من معتقدم ایران از جمهوری خواهان با مشکل عدیده مواجه نبوده است و در میان احزاب و گروه ها منافع ملی مهم است که باید هدف دو جناح همین منافع ملی باشد اگر هدف در میان دو جناح نظام باشد دیگر هیچ یک از مردم بیان نمی کنند این جناح موافق نظام و آن جناح مخالف نظام است.
نوباوه تصریح کرد: ما باید در کشور خود ظرفیت سازی کنیم تا اجازه به دشمن ندهیم که بیان کند ایران دو قطبی است ما ناخواسته کشور را دو قطبی کردیم در حالی که دو قطبی نیستیم.
وی در خصوص لیست انگلیسی گفت: مسئله را بزرگ کرده اند و گرنه بحث لیست انگلیسی مطرح نبود و کشور ما از این موضوع می تواند به دادگاه بین المللی شکایت کند چرا که مردم می دانند وقتی انگلیس بیان می کند که به آقای جنتی و مصباح رای ندهید این حرف چه معنایی دارد چرا که این حرف اهانت به فکر مردم است و ما باید نسبت به این حرف ها عکس العمل نشان دهیم.
نماینده مردم تهران اذعان داشت: آمار این گونه نشان نمی دهد که اصولگرایان در مجلس دهم شکست خورده باشند و در تهران تنها بحث لیست بود که اصلاح طلبان توانستند پیروز انتخابات شوند و بسیاری از این افرادی که برای مجلس از تهران رای آورده اند ما نیز آنها را نمی شناسیم ولی برای ما همه افراد محترم هستند و معتقدم این استدلال غلط است که اصولگرایان در کشور با شکست مواجه شده اند چرا که مردم در شهرستان ها صورت به صورت افراد را انتخاب کرده اند و ماهیتش نسبت به تهران کاملا تفاوت دارد و در شهرستان ها تعداد اصولگرایان بیشتر از اصلاح طلبان است.
وی بیان داشت: شهرهای بزرگ همواره با آفت لیست مواجه هستند و لیستی نگاه کردن برای موفقیت کیفیت کار را برای مجلس بالا نمی برد و این فرقی نمی کند که لیستی اصلاح طلب باشد یا اصولگرا.
نوباوه با بیان اینکه نگاه نمایندگان مردم تهران نگاه ملی است گفت: اگر از سوی نمایندگان نگاه ملی صورت نگیرد ممکن است ضعف هایی در مجلس پدید آید و من امیدوارم که دوستان اصلاح طلبی که رای آوردند به اصالت خود پای بند باشند و نگاهشان در مجلس نگاه ملی باشد.
وی افزود: امیدوارم روزی فرا برسد که ما بتوانیم تشکیلات حزبی در کشور داشته باشیم و با شناختن کامل افراد رای بیاورند و این روز روز موفقیت است.
نماینده مردم تهران در خاتمه در رابطه با روند اصولگرایان در عدم رای آوری در مجلس گفت: نمایندگانی که رای نیاوردند به آرای مردم احترام قائلند و هیچ اعتراضی را نخواهند کرد مگر اینکه تخلفاتی صورت گرفته باشد و آن تخلف را نیز هیئت های اجرایی و شورای نگهبان تایید کرده باشد و آن هم تذکرشان و اعتراضشان را در چارچوب قانون مطرح خواهند کرد.
انتها پیام/م

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از نافع؛ ییشتر دنیای مجازی و اینترنت و برنامه هایش برای ارتباط افراد با یکدیگر مزیت و معایبی داشت که همه سنین و اقشار از آن استفاده می کردند، اما اکنون تلگرام به عنوان عضو جدیدی وارد خانواده ها شده و جوانان و نوجوانان ما را به خود مشغول کرده است که این موضوع باید آسیب شناسی شود.
فرزندان ما در سنینی مشغول به تلگرام می شوند که فعال و دارای ذهنی کنجکاو هستند و همچنین روح و فکر ناب و بکری دارند که می شود از آن ها بهترین بهره ها را برد و همچنین به لحاظ جسمی آن ها می توانند با ورزش های مناسب، جسم و در ادامه روح خود را بسازند، اما با وجود تلگرام حاضرند مدت ها در گوشه ای نشسته و بی حرکت در آن غرق شوند و خدا می داند که چه مطالب گمراه کننده و حتی تصویرهایی را وارد روح و ذهن و در افکار خود می سازند.
از جمله دیگر آسیب های این پدیده نو می توان گفت، تغییر دیدگاه های جوانان و نوجوانان است . به طوری که دید و منش آن ها را به زندگی تغییر داده به گونه ای که آنها را به سوی اهداف دیگری که سهمی در پیشرفت و تعالی در زندگی ندارند بکشاند.
همچنین می توان به تغییر سبک زندگی فرزندانمان اشاره کرد که این پدیده چقدر توانسته در این زمینه موفق عمل نماید به طوری که حتی در میهمانی ها نیز این امر اثر خود را گذاشته است و به جای بازی های شاد و مفرح و حتی صحبت ها و حرف های سازنده و یا شوخی های مخصوص این دوران و یا حتی دور هم بودن ها ، فرزندان ما مدت ها چشم خود را به تلفن های همراه خود می دوزند. متاسفانه عدم شناخت و آگاهی جوانان و نوجوانان از چگونگی استفاده صحیح از این ابزار فناوری موجب نگرانی والدین وهمچنین مراکز آموزشی شده است که به نظر می رسد یک برنامه ریزی و مدیریت صحیح و اصولی را می طلبد که جوانان ما از همه نوع ابزار ارتباطی، استفاده صحیح و شایسته ای را داشته باشند. حال در نظر بگیرید اگر از این امکانات به نحو مطلوب و مناسبی استفاده شود چه اثرات مفید و به سزایی دارد . به عنوان مثال تبادل اطلاعات علمی ، مذهبی و یا مواردی از این قبیل.
اما اکنون تنها چیزی که مشاهده می شود عدم استفاده مطلوب از این امکانات است که کوچک و بزرگ و خانواده ها را درگیر کرده و حتی با زدن یک کلید غلط چه اطلاعات محرمانه ای که در فضای تلگرامی پخش شده و موجب اختلاف در سطح خانواده ها شده است ویا با ایجاد دلبستگی های کاذب چه خطراتی برای نسل حساس و تاثیر گذار ما دارد.
بهتر است همه و همه و در مرحله اول خانواده ها به دقت به این مسئله ورود نمایند و به آینده فرزندانشان حساس باشند چرا که به راحتی جبران نمی شود. داشتن برنامه ریزی صحیح برای اوقات فراغت و ساعات بیکاری، ورزش منظم و مطالعه مفید و همچنین داشتن یک کتابخانه ای کوچک و زیبا در منزل و یافتن دوستانی خوب می تواند تا حدودی فرزندان ما را سرگرم کرده و علاقمندی آنها را به حضور در شبکه های اجتماعی کم کند.
امیدواریم که همه جامعه از نقشه های شوم دشمنان و بیگانگان برای منحرف کردن نسل آینده ساز این مملکت بیدار شوند و فرزندان این آب و خاک را از خطری که در کمینشان است با ارائه دانش و آگاهی و معرفت زایی ایمن کنند.
اعظم مرادی صالح
پایان پیام/م

بعد از انتخابات 24 خرداد خیلی ها دم از دوم خرداد دیگری می زدند و می گفتند سرانجامی چون مجلس پنجم انتظار مجلس نهم را می کشد چرا که روحانی که به گفته بعضی شده بود نماینده اصلاح طلب ها ریس جمهور بود و دستگاه اجرایی دستش، در واقع این شده بود سنت که وقتی دولتی روی کار آمد مجلس اول آن دولت همسو با خط سیاسی آن دولت میشود مثل مجلس ششم که اصلاح طلب شد و مجلس هشتم اصولگرا. اما شاید فرق مجلس امسال با سال های دیگر ،تجربه ای بود که بدست آمده بود مردم از وکیل الدوله شدن مجلس خاطره خوبی ندارند یادشان نرفته بود آن حاشیه ها و بی اخلاقی های مجلس ششم را لذا آمدند و افراد مورد اطمینان خود را در بین لیست های متعدد پیدا کردند و برای اولین بار ترکیبی متفاوت را در آرایش جناح بند های مجلس محقق ساختند ؛متفاوت از این حیث که دیگر قرار نیست مجلس همراه دولت باشد و شاید هم می توان این نتیجه عملکرد ی است که مردم در این دو سال از دولت دیده اند.
با بررسی آرایش احزاب سیاسی مختلف مشاهده میشود که بیش از 50 درصد مجلس اصولگرا و 30 درصد اصلاح طلب و مابقی مستقل و طرفداران اعتدال هستند که این آمار چیزی جز پیروزی اصولگرایان در سطح کشور نمی دهد.حال مشاهده میشود که عده ای که تهران را کل ایران دانسته ادعای پیروزی در انتخابات را کرده و چشم خود را به آمار های بدست آمده بسته اند.کسانی که تهران را ایران دانسته همان کسانی هستند که در دنیا نیز فقط آمریکا و کشور های قدرتمند می بینند و فکر می کنند با جلب اعتماد کد خدا م شوند پادشاه در صورتی که فراموش کرده اند که جهان چه تعداد مسلمان دارد ،این جماعت مستضعفین جهان را از یاد برده و به فکر بازی های سیاسی هستند حال می بینیم برای انتخابات مجلس هم خراسان و خوزستان و ایلام و.. را نمی بینند و افتخارشان این است که در تهران دارای کرسی شده اند. همانگونه که بعد از دادن کلی امتیاز به رسمیت شناختن حق مسلم ما، شد برایشان افتخار...
شاید با توجه به نتایجی که بدست آمده نمی توان تغییر آرایش محسوسی را هر دو مجلس احساس کرد و اما ما از انتظاراتی را از این مجلس ها (شورای اسلامی و خبرگان) و اعضای آن ها داریم:
ما مجلسی نمی خواهیم که یکی از مهم ترین توافق نامه های معاصر کشور را در 20 دقیقه تصویب کند.
ما به دنبال این نیستم حزب و جناح بازی جایگزین لیاقت شود.
نمایندگان مجلس نباید به خاطر دلایل شخصی با دولت درگیر شوند و ایجاد حاشیه کنند.
ما انتظار داریم مجلسی به وجود بیاید که خوراک بنگاه های خبرپراکنی غرب را تامین نکند.
نمایندگان مجلس باید به اقتصاد درون زا اعتقاد داشته و در راه تحقق آن حرکت کنند.
علمای خبرگان حواسشان به عاملان نفوذ باشد.
و...
حال با توجه به نتایج بدست آمده انتظار می رود از نمایندگان خانه ملت فارغ از نتایج بدست آمده متحد و برای پیشرفت همه جانبه کشور تلاش کنند.
انتها پیام/م

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران، در این برنامه که با استقبال دانشجویان مواجه شده بود، شاعران آئینی برجسته کشور همچون قاسم صرافان، محمد سهرابی، محمود حبیبی کسبی، حسن لطفی، مرتضی امیری اسفندقه و نیز شاعران برگزیده شعرخوانی کردند.
در این مراسم همچنین مرتضی امیری اسفندقه که داوری این دوره از کنگره شعر فاطمی را بر عهده داشت در خصوص محتوای شعر آیینی و داوری این دوره ضمن تشکر از برگزار کنندگان این کنگره، اشعار رسیده جهت داوری به دبیرخانه کنگره را بسیار مناسب ارزیابی کرد و افزود: در خصوص شعر آیینی نمی توان قضاوت و داوری کرد.
وی این داوری را جزء سخت ترین داوری ها بر شمرد و اظهار داشت: افرادی که در این دوره برگزیده شده اند را نمی توان رتبه بندی و درجه بندی کرد بلکه تنها می توان گفت این اشعار مناسب تر از دیگر اشعار رسیده به دبیرخانه بودند و به عنوان برگزیده می توان آن اشعار و صاحبان ان آثار را معرفی کرد.
در این مراسم همچنین از خالق آثار برگزیده اشعار آئینی هفتمین دوره کنگره شعر فاطمی، تقدیر به عمل آمد؛ اشعار علیرضا رجب علیزاده از کاشان، مجید لشکری از تهران و محمد حسین مهدویان از قم به عنوان آثار برگزیده انتخاب شد.
به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران؛ 13 اسفندماه سال 1383 بود که رهبر معظم انقلاب در جمع اعضای اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل سخنرانی کردند و توصیه هایی پدرانه ای برای جوانان دانشجو داشتند.
رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای اتحادیهی انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاهها نسل جوان دانشگاهیِ متدین را بهترین، قابل اعتمادترین و کارآمدترین عناصر انسانی برای انجام کارهای بزرگ خواندند و افزودند: این نسل جوانِ آگاه و خوشعاقبت، مؤثرترین عنصر شکلدهندهی هویت و تاریخ ملت ایران است.
به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران؛ میکائیل دیانی در تحلیلی از انتخابات اخیر نوشت: 7 اسفند 94 بیش از آنکه نیاز به تحلیلهای سیاسی داشته باشد، مستحق یک تبریک ملی به تمام ملت ایران است که در درجه نخست با رأی خود به جمهوری اسلامی تثبیت اقتدار سیاسی نظام را به ارمغان آوردند اما این روز و رفتار سیاسی در آن که به حق یکی از پیچیدهترین روزهای انتخاباتی تاریخ جمهوری اسلامی بوده، نیازمند تحلیلهای عمیق و موشکافانه است.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از فارس، محمدناصر نیکبخت ظهر امروز در دومین همایش روز مهندس با محوریت دانشگاه، کارآفرینی، افقهای روشن در دانشگاه صنعتی همدان و در جمع کارآفرینان، صنعتگران، مهندسان و دانشجویان مهندسی اظهار کرد: روز مهندس به نام خواجه نصیرالدین طوسی بزرگمرد عرصه علوم مختلف از جمله سیاست نامگذاری شد و اگر میبینیم مغول بعد از مدتها در افکار ایرانی حل میشود از تدابیر خواجه نصیرالدین طوسی بوده است.
وی با تقدیر از همت و حمیت مردم بزرگ ایران در انتخابات هفتم اسفند ماه گفت: مشارکت و حضور مردم سازنده و تأثیرگذار و تصمیمگیری نیز مناسب بود.
استاندار همدان با تأکید بر اینکه همه چیز جز فکر و خواست مردم را میتوان مهندسی کرد، یادآور شد: اشتباه ما این است که فکر کنیم از مردم بیشتر میدانیم و این در حالی است که مردم امور جامعه را رصد میکنند.
وی ادامه داد: حضور 50 درصدی مردم تهران در انتخابات حاکی از یک تصمیم و حضور بیسابقه بود و پیام این حضور را گرفتیم؛ این واقعه، پدیده و رخداد هر ایرانی را وادار میکند که به خود ببالد.
نیکبخت افزود: امیدواریم اینگونه که مردم از انتخابات استقبال کردند منتخبان نیز پاسخگو باشند و در احقاق مطالبات مردمی مفید فایده واقع شوند.
استاندار همدان با بیان اینکه همه میدانیم مردم با هیچ فردی عقد اخوت ندارند و با تشخیص خود کار میکنند و تصمیم میگیرند، مردم را پشتوانههای اصلی نظام برشمرد و بیان کرد: توفیقات در بحث انرژی هستهای نیز با پشتیبانی مردم محقق شد و باید این پشتوانهها همیشه حفظ شوند.
وی ضمن تقدیر از مردم حماسهساز استان همدان یادآور شد: مردم استان نیز با وجود همه محدودیتها و مسائل پیش آمده که ممکن بود موجبات بیمیلی مردم را برای حضور فراهم کند در انتخابات شرکت کرده و حماسهای دیگر خلق کردند.
نیکبخت با اشاره به تلاشهای زبردست به عنوان استاندار وقت در ایجاد دانشگاه صنعتی همدان اظهار کرد: اذعان میکنم وجود دانشگاه صنعتی همدان حاصل پیگیریها، تلاشها و پیگیریهای آقای زبردست است و امروز شاهد وجود این دانشگاه بزرگ، ارزشمند و مفید هستیم.
وی خواستار ایجاد کارآفرینی در کنار فعالیت دانشگاه صنعتی همدان شد و افزود: قابل قبول نیست دانشجویان نخبه و پیشرفته فارغالتحصیل از این دانشگاه بیکار باشند.
استاندار همدان با بیان اینکه رئیس دانشگاه صنعتی برای پیوند دانشگاه و صنعت، تولید و رونق بازار تلاش میکند، اظهار کرد: باید به گونهای عمل شود که حاصل کار دانشگاه کارآفرینی، اشتغال، توسعه و پیشرفت باشد.
وی با بیان اینکه توسعه، علم روز و مدرنیته را باید در کنار علم بومی و سنتی به صورت توأمان ببینیم؛ یادآور شد: باید سعی شود علم آموزش داده شده در دانشگاهها با بهرهگیری از علوم غربی بومیسازی شود.
نیکبخت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پشت سر گذاشتن برجام اظهار کرد: دنیا پس از برجام رویکرد دیگری به ایران دارد که مبارک است، البته ما نمیخواهیم مصرفکننده محصولات دیگر کشورها باشیم و باید زمینه اشتغال افراد را فراهم کنیم.
استاندار همدان با تأکید بر اینکه باید با بومی کردن علوم اشتغال را توسعه دهیم، گفت: این مهم با همت دانشگاه و صنعتگران محقق خواهد شد و امیدواریم که این توسعه در بازار استان متبلور شود.
وی با بیان اینکه باید بتوانیم از علم اشتغال، از دانشجو کارآفرینی و از کارآفرینان تلاش و همت را ببینیم، خواستار توجه به این مهم شد.
انتهای پیام/م

به نقل از رهیافت، ۲۷ دیماه امسال بود که فدریکا موگرینی و محمد جواد ظریف روند آغاز برجام و یا همان روز اجرا را اعلام کردند و برخی از رسانههای زنجیرهای فردای همان روز تیتر یک خود را «تحریمها هم رفت نوشتند»، گویا دولتیها هم فریب این بازیهای رسانهای را خوردند و همزمان جشن گرفتند و مدال افتخار و شجاعت بین هم تقسیم کردند.
گرچه اقدامات مختلف آمریکا مانند قانون محدودیت صدور روادید برای مسافران ایران هم برای دولتیها ثابت نکرد که آمریکا با موضوعی به نام «وفای به عهد» هم غریب است، اما این روزها دولتیها به شکلی ملتمسانه اعلام میکنند که آمریکا در اجرای برجام بدعهدی میکنند.
دولت یازدهم برای ثابت کردن خوش عهدی خود به آمریکا بیش از ۶۰ درصد سانترفیوژهای خود را کاهش داد، غنی سازی را از ۲۰ درصد به ۳. ۵ درصد رساند، آب سنگین ایران را با وعده خرید توسط آمریکا در عمان انبار کرد، قلب راکتور اراک را خارج کرد و با بتن پر کرد، غنی سازی در فردو را تعطیل کرد، دانشمندان هستهای را تعطیل کرد و بودجه سازمان انرژی اتمی را کاهش داد تا بلکه آمریکا به برخی از عهدهای خود وفا کند.
اما همه این وفای به عهدیها هم سبب کاهش بدبینی آمریکا نشد و بعد از برجام چندین بار صحبت از بازگشت تحریمها کردند؛ در کنار این موضوعات، موضوع سوئیفت بود که بنا بر اظهار نظر مسئولان مختلف دولتی و کارشناسان هنوز برطرف نشده است. ایران در سال ۷۱ به عضویت سوئیفت درآمد و در سال ۹۰ به دلیل شدت یافتن تحریمها ارتباطش قطع شد.
بعد از اجرای برجام طبیعتاً میبایستی ارتباط ایران با سیستم سوئیفت جهت ارسال و دریافت پیامهای ارزی و تسهیل در معاملات وصل میشد اما تاکنون فقط ارتباط بانک ملی با یک بانک اروپایی که ۵۰ درصد سهامش متعلق به ایران بوده، ممکن شده است. حسین میرمحمدعلی، عضو انجمن کشتیرانی در این باره میگوید: همه شرکتهای کشتیرانی خارجی امیدوار بودند با لغو تحریمها بتوانند سرویسهای منظم خود را به بنادر ایران مخصوصاً به بندر شهید رجایی دایر کنند. اما تا جایی که اطلاع دارم سوئیفت هنوز بهطور کامل برقرار نشده و فقط بین بانک ملی با یک بانک اروپایی که ۵۰ درصد سهامش متعلق به ایران بوده، ممکن شده است. در حالی که اولین ابزار تجارت خارجی معاملات بانکی، گشایشهای اعتباری و ارسال پول از طریق سیستم بانکی است که هنوز گشایشی در این زمینه ایجاد نشده است.
اما پس لرزههای برجام به موضوع سوئیفت ختم نشد و بعد از سفر پرهزینه حسن روحانی به اروپا، ایران با ایرباس قردادی منعقد کرد که در پی آن طرف خارجی قرارداد متعهد شد در سال جاری میلادی ۸ فروند و تا سال ۲۰۲۴ میلادی ۱۱۰ فروند هواپیما به ایرانایر تحویل دهد.
اما بعد از هیاهوی بسیار و یک ماه بعد از قرارداد مشخص شد که ایرباس برای تحویل دادن هواپیماها به اجازه آمریکا نیاز دارد و تا زمانی که آمریکا مجوز فروش صادر نکند، ایران نمیتواند هواپیمایی وارد کند؛ تنها دستاورد این قرارداد ۹۴ هزار میلیارد تومانی این بود که این هواپیما در نخستین روز اسفند در فرودگاه مهرآباد نشست تا عکاسان رسانههای مختلف به درخواست دولت از آن عکسبرداری کنند.
سید عباس عراقچی، معاون حقوقی وزارت خارجه برای منطقی جلوه دادن این اقدام ایرباس و آمریکا میگوید: تحریم خرید هواپیما مربوط به تحریمهای اولیه آمریکا میشود و برای خرید هواپیما، آمریکاییها در برجام تقبل کردند که مجوز فروش هواپیما را به هرکسی که بخواهد به ایران هواپیما بفروشد، بدهند و این کار را انجام دادهاند و در آینده هم باید انجام بدهند.
وی با تأیید اینکه برای خرید هواپیما نیاز به اجازه امریکا داریم، در پاسخ به اینکه چرا هنوز مجوز فروش هواپیما توسط امریکا صادر نشده است، گفت: من از جزئیات آن خبر ندارم اما طبق برجام باید این کار انجام شود.
البته بر اساس قوانین موجود، صادرات محصولاتی که بیش از ۱۰ درصد از آنها در آمریکا تولید میشود نیازمند مجوز از مقامات آمریکایی است.
«علی اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفتوگو با وبگاه «العربی الجدید»، میگوید: تهران به آنچه باید، متعهد است، اما تأخیری در طرف مقابل هست که مسئولیتش هم با خودش است. هیچ مانع مشخصی وجود ندارد اما منظورم اینجا، تأخیرشان در اجرای برخی نقاط به شکل کامل است.
صالحی «رفع تحریم به موجب توافق» را از مصادیق این تأخیر برشمرد و گفت: تا الآن برخی بانکهای بزرگ اروپایی تحریمهایش را به طور کامل پایان نداده است چرا که قبلاً تعهد داده که با ایران مراوده تجاری نداشته باشد. ما هنوز منتظر هستیم که وزارت خارجه ایران با اتحادیه اروپا تماس بگیرد و این بحران را حل کند. هیئت انرژی اتمی مسئول این بخش نیست اما ارزیابی من این است که سیر امور به طور نسبی خوب است.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت یازدهم هم درباره تعهدات غرب میگوید: با توجه به اینکه تحریمها در یک مقطع زمانی طولانی اعمال شده، معتقدیم اکنون فضا شکسته شده است اما برای اینکه شرکتها و بانکها بتوانند در فضای پسابرجام ورود پیدا کنند، نیاز است که طرف آمریکایی با یک حرکت مؤثر فضای ایران هراسی که برخی گروهها خارج از ایران تلاش دارند کماکان به آن دامن بزنند را بشکنند و این ملاک آزمایش ما خواهد بود که آیا واقعاً آمریکاییها قصد دارند به تعهداتشان با حسن نیت عمل کنند یا اینگونه عمل نخواهند کرد.
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که برای رسیدن به این نتیجه که آمریکاییها به تعهدات خود پایبند هستند چقدر زمان نیاز است یا چه اقدام خاصی باید انجام دهند تا شما نسبت به پایبندی آنها به تعهداتشان اطمینان حاصل کنید؟ میافزاید: منتظر اقدام خاصی نیستیم. آمریکا باید تعدادی تحریم را روی کاغذ لغو میکرد که انجام دادند اما این یک روند است و باید ببینم آنچه در روی کاغذ لغو کردند در عمل هم کمک میکند تحریمها برداشته شود یا خیر. البته این روند مقداری کند بوده است.
وی در توجیه رفتارهای غیر منطقی آمریکا بیان میکند: فکر میکنم روند اجرای برجام بد نبوده است اما آنقدر هم که ایجاد اعتماد کند، جدی نبوده است. شاید مقداری از این مسئله به خاطر مجموعه تار عنکبوتی تحریمها است که آمریکاییها دور خود تنیدهاند و الآن خودشان هم در این تار عنکبوت گیر کردهاند.
به گزارش رهیاب، همه این اقدامات غرب و به ویژه آمریکا در کند کردن روند اجرای برجام هم تاکنون سبب نشده که خوشبینی دولتیها پایان یابد و باید منتظر باشیم که دولت چه زمانی میخواهد به این خوش بینی محض پایان دهد و در برابر اقدامات خلاف برجام آمریکا واکنش نشان دهد.
انتهای پیام/م