
به گزارش صدای دانشجو، به نقل از نافع، محمود قاسمی افزود: با توجه به اعلام مواضع کاندیداها تا به امروز اکثریت مجلس شورای اسلامی را جریان اصولگرایی در اختیار دارد که حتی در صورت اعلام نهایی نتیجه انتخابات، میانگین حضور اصولگرایان در مجلس دهم به مراتب بالاتر از جریان اصلاح طلب است.
وی اظهار کرد: طبق آمار کشوری در بین 86 نفر راه یافته به مجلس خبرگان رهبری نیز اکثریت جریان با اصولگرایی هستند.
قاسمی به اشاره به توطئه های رسانه های خارجی در مورد انتخابات ایران نیز گفت: مشارکت بیش از 60 درصدی مردم در دو موضوع مهم مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری با توجه به دعوت مقام معظم رهبری بسیار قابل تقدیر است.
وی بیان کرد: اهمیت مشارکت 60 درصدی مردم هنگامی مشخص می شود که دشمنان از ماه ها پیش در رسانه های خود شروع به تحریم انتخابات کرده بودند و با وجود کار رسانه ای بسیار سنگین و شدید دشمنان، ملت ایران ثابت کردند که همچنان ولایت و رهبری برای آنها حرف اول را زده و گوش به هیاهوی دشمنان انقلاب نمی دهند.
قاسمی خاطر نشان کرد: این انتخابات را به فال نیک می گیریم و به لطف خدا با شعار سال مقام معظم رهبری که همدلی و هم زبانی است، بتوانیم با حضور هر دو جناح در مجلس شورای اسلامی و خبرگان کارها را به درستی پیش ببریم .
وی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در پی حضور پرشکوه مردم در انتخابات گفت: این پیام در واقع تقدیر و تشکری از ملت ایران است که بار دیگر به اندیشه های امام و دعوت مقام معظم رهبری لبیک گفته و نشان دادند که پایبند به ارزش ها و اعتقاداتشان هستند.
قاسمی افزود: قسمت دیگر پیام تاکید بر مسئولان مبنی بر قدردانی از مردم به صورت عملی بوده و انتظار رهبری از مجریان حکومتی این است که با توجه به لبیک مردم دیگر نوبت آن ها است و باید با حل مشکلات مردم گام های عملی و مهمی در سال آینده بردارند.
پایان پیام/م

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران؛ ماجرا از این قرار است که بامداد جمعه فردی مسلح که گفته می شود مسلح به سلاح گرم و سرد بوده، با ورود به خوابگاه دخترانه «شریعتی» دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی سراوان دانشگاه سیستان و بلوچستان باعث رعب و وحشت دانشجویان شده است.
این فرد که احتمالا به قصد دزدی وارد این خوابگاه شده است، پس از ورود به خوابگاه از طریق بالکن و متوجه شدن دانشجویان و مسئولان خوابگاه، قصد فرار از طریق درب ورودی را داشته است که به دلیل قفل بود درب ها امکان خروج پیدا نمی کند. جالب اینجا است این فرد پس از مواجه شدن با درب بسته به سمت اتاق سرپرستی می رود و با گروگان گرفتن مسئول سرپرست خوابگاه خواستار باز کردن قفل های درب ورودی می شود که با عکس العمل زن سرپرست و فرار از اتاق، درب این اتاق نیز بر روی فرد مسلح قفل می شود.
همین ماجرا کافی بود نیروی انتظامی پس از نیم ساعت خود را به این خوابگاه برساند و این فرد را دستگیر کند. البته این پایان کار نبود و تعداد دیگری از افراد ناشناس بامداد شنبه با سنگ پرانی به درب های پنجره این خوابگاه موجب وحشت مجدد دانشجویان شدند.
همین مسئله باعث که تعدادی از دانشجویان و همسران دانشجویان دختر که نزدیک به 400 نفر بودند، با در دست داشتن پلاکاردهایی با عنوان "خواستار امنیت هستیم"، امنیت یعنی ... مرد مسلح در خوابگاه دختران در نیمه شب" و... در سطح دانشگاه تجمع کردند و اعتراض خود را به عدم امنیت در خوابگاه اعلام کردند.
بر اساس گزارش رسانه ها، این تجمع با حضور دانشجویان در فرمانداری سراوان ادامه داشت و فرماندار سراوان با حضور در جمع دانشجویان قول فراهم کردن امنیت این خوابگاه با انجام اقداماتی از جمله افزایش تردد گشت خودروی انتظامی در اطراف خوابگاه، افزایش ارتفاع نردههای حفاظ دیوارهای خوابگاه و متصل کردن برق به آن و همچنین نصب آژیری در خوابگاه که به صورت مستقیم به فرماندهی انتظامی شهرستان داده است.
تأسیس خوابگاه در داخل دانشگاه و تکرار این نوع اتفاقات طی چند ماه گذشته از جمله مواردی بوده است که دانشجویان در این دیدار مطرح کردند.
انتها پیام/م
به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران، میانگین نمرات دانشآموزان در امتحانات نهایی، ورود دانشجومعلمان دانشگاه شهید رجایی به کلاسهای درس و بررسی اظهارنظرهای اخیر مسئولین درباره مدارس غیردولتی، موضوعات این شماره از خبرنامه پُرسا را تشکیل میدهند.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی با سپاس از ملت آگاه و مصمم ایران که با لبیک به فراخوان نظام اسلامی و با عزم راسخ و شور و نشاطی به یاد ماندنی مردمسالاری دینی را در چهره درخشان خود به جهانیان نشان دادند، خطاب به مسئولان کشور، سپاسگزاری شایسته از مردم را در انجام خدمت صادقانه خواندند و با تأکید بر پیشرفت همهجانبه و درونزا به عنوان هدف اساسی خاطرنشان کردند: مجلس آینده وظائف سنگینی برعهده خواهد داشت و امید است که نصاب پاسخگوئی در برابر خدا و مردم را همگان در آن مشاهده کنند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند دانا و توانا را سپاس که در آزمون بزرگی دیگر، ملت آگاه و مصمّم ایران را به پیروزی رسانید؛ آنان توانستند برای سی و ششمین بار از آغاز انقلاب اسلامی، در انتخاباتی سراسری، با عزم راسخ و شور و نشاط بهیادماندنی، حضور یابند و سرنوشت کشور را در مقطع کنونی، رقم زنند؛ نمایندگان خود را برای تشکیل دو مجلس پر قدرت و پر اهمیت برگزینند و بار دیگر مردمسالاری دینی را در چهرهی درخشان و پر اقتدار خود به جهانیان نشان دهند.
ایران اسلامی به ملت خود میبالد و به استحکام مقرّراتی که این فرصتهای مغتنم را برای قد برافراشتن و تجدید قوای ملی فراهم آورده است، سر میافرازد.
اینجانب وظیفهی خود میدانم که از این لبیک عمومی به فراخوان نظام اسلامی سپاسگزاری کنم و پاداش و هدایت الهی برای مردمی که این جمعهی پر کار و پر شکوه را آفریدند مسألت نمایم.
به مسئولان کشور چه انتخابشوندگان برای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و چه دارندگان مناصب اجرایی در قوای دیگر و چه دیگر مسئولان در سازمانها و نهادها، یادآور میشوم که سپاسگزاری شایسته را در خدمت صادقانه به مردم و کشور و نظام اسلامی محقق سازند؛ سادهزیستی، پاکدستی، حضور پیوسته در جایگاه مسئولیت، ترجیح منافع ملی بر خواستههای شخصی و جناحی، ایستادگی شجاعانه در برابر مداخلات بیگانه، واکنش انقلابی به نقشههای بدخواهان و خائنان، منش جهادی در اندیشه و عمل، و در یک جمله: کار برای خدا و در راه خدمت به خلق خدا را، برنامه دائمی خویش در دوران این مسئولیت بدانند و به هیچ قیمت از آن تخطی نکنند.
روزگار بسیار حساس کنونی، حساسیت و هوشیاری و عزم راسخ همگان بویژه شما مسئولان را میطلبد. پیشرفت کشور هدف اساسی است. پیشرفت صوری و منهای استقلال و عزّت ملی، پذیرفته نیست. پیشرفت، بمعنی حل شدن در هاضمهی استکبار جهانی نیست. و حفظ عزّت و هویت ملی جز با پیشرفت همهجانبه و درونزا دستیافتنی نیست. مجلس آینده دربارهی این سرفصلهای مهم، وظائف سنگینی برعهده خواهد داشت و امید است که نصاب پاسخگوئی در برابر خدا و مردم را همگان در آن مشاهده کنند.
لازم میدانم از دستاندرکاران برگزاری این انتخابات با شکوه؛ مسئولان اجرائی و نظارتی؛ تأمینکنندگان امنیت؛ سازمان رسانهی ملی و دیگر دستگاهها و اشخاص مؤثر صمیمانه سپاسگزاری کنم.
توفیقات همگان را از خداوند متعال مسألت میکنم.
سیّد علی خامنهای
۹/ اسفند ماه/ ۱۳۹۴
انتها پیام/م

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از مشرق، رسانههای مکتوب همواره نقش عمدهای در هدایت افکار عمومی و جریانسازی رسانهای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامهها، جایگاه ویژهای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامههای متعلق به جریان اصلاحطلب میپردازد.
روزنامههای زنجیرهای اصلاحات روز دوشنبه را با تمرکز بر پیروزی دو لیست اصلاحات در تهران آغاز کردند.
مهمترین محورهای که امروز روزنامههای زنجیرهای اصلاحات به آن پرداختند، عبارتاند از:
1. توهین نسبت به رفتار انتخابات شهروندان شهرستانی که برخلاف تمایل اصلاحطلبان رای خود را به سبد رای اصولگرایان ریختهاند؛ مرعشی از اعضای برجسته حزب کارگزاران سازندگی و نزدیکان هاشمی رفسنجانی مردم شهرستانها را عقبمانده سیاسی دانست که در 10 سال آینده به توسعه سیاسی -که معنای آن رای دادن به حامیان تفکر اصلاحات است- خواهند رسید.
2. پس از پیام خرداد 1392، پیام 7 اسفند 94 نیز وارد ادبیات سیاسی اصلاحطلبان در قبال نیروهای سیاسی رقیب شد؛روزنامه اعتماد در همین راستا نوشت:«اصولگرايان يكبار هم كه شده به خود بيايند. نه اينكه گمان ببرند هرچه خود بگويند حق است. براي يك بار هم كه شده بشنوند كه اشتباه كردند»
3. ذوقزدگی مفرط روزنامههای اصلاحطلب از عدم رایآوری آیتالله مصباح یزدی و آیتالله یزدی ؛ روزنامه خانوادگی آرمان امروز از درج تصویر آیتالله جنتی در صفحه اول خود که حاوی تصاویر منتخبان خبرگان در تهران بود؛ امتناع کرد.
4. ایجاد تردید و حمله نسبت به صحت انتخابات حوزه انتخابیه مشهد و کرج که با پیروزی اصولگرایان همراه بوده است.
5. تاکید روزنامههای اصلاحطلب نسبت به اثرگذاری فعالیت مجازی نیروهای همسو با آنان در پیروز در تهران؛ جلایی پور در یادداشتی در روزنامه دولتی ایران نوشت: «فضای مجازی یکی از علتهای پیروزی بزرگ مردم، دولت و جامعه ایران در این انتخابات بود. فضای مجازی در دولت یازدهم توسعه پیدا کرد وآقای روحانی اجازه نداد این فضا به فیلترینگ محض تبدیل شود. از قضا در کارزار انتخاباتی دیدیم که این ابزارهای ارتباطاتی به یکی از عوامل پیروزی درخشان جبهه وسیع میانهرو و اصلاحطلب تبدیل شد»
6. تاکید بر تغییر الگوی رایدهی از گزینش فردمحور به لیست محور در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری
7. اصلاح طلبان یکی از دلایل شکست اصولگرایان را نسبتها مانند «نفوذی» و «انگلیسی» به نیروهای سیاسی اصلاح طلب دانست؛ روزنامه مردمسالاری در همین راستا نوشت: « اصرار اصولگرايان به دخالت کشورهاي ديگر در انتخابات و تلاش وافر براي نشان دادن چهره رقيب به عنوان عامل نفوذ، در نهايت موجب کاهش مقبوليت خودشان شد و انتخابات ساده را به رفراندومي تبديل کردند که حتي مشروعيت افراد سرشناس و محترم آن جناح را تحت تاثير قرار ميدهد»
8. تاکید اصلاحطلبان نسبت به همسویی نمایندگان این جریان سیاسی با اهداف دولت یازدهم
• تغییر رابطه اصلاحطلبان با نظام پس از شش سال
اصلاحطلبان از ماههای گذشته کلیدواژه «ترمیم» مناسبات با حاکمیت را بیان میکردند؛ این جریان سیاسی مدعی بود که پس از رخدادهای انتخابات ریاست جمهوری دهم، جریان اصلاحات به حاشیه سپهر سیاست کشور رانده شد و از سوی دیگر در لایههای ارتباط با حاکمیت به دلیل عدم تبعیت از راهکارهای قانونی پس از فتنه 88 خلل پیش آمده است؛ به همین دلیل پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم آنان مجلس شورای اسلامی را مهمترین عرصه کنش و گام جدی برای حضور نیروهای خود در بهارستان میدیدند و به همین خاطر تصمیم بر ترمیم رابطه خود با حاکمیت با پذیرش برخی از اشتباهات گرفتند هرچند بارها با دلایل واهی به شورای نگهبان در روند احراز صلاحیتها حمله کردند.
اصلاحطلبان در یک محور مشترک پیروزی در حوزه انتخابیه تهران را علاوه بر پیروزی جناح سیاسی خود، پیروز نظام هم تلقی کردند و از سوی دیگر این گام را آغاز ترمیم روابط اصلاحات با حاکمیت به صورت حضور مجدد در بهارستان دانستند.
داود حشمتی در یادداشتی با عنوان «بازنده این انتخابات فقط تحریمیها» بودند نوشت: «اگر قرار باشد نتيجه انتخابات تهران را عدهاي مصادره كنند و از آن نمادي از پيروزي بر كل نظام بسازند اشتباه فاحشي را رقم زدهاند كه نتيجهاي جز مأيوس كردن مردم در كوتاه مدت نخواهد داشت. از طرف ديگر فضاي كشور را در حركتهاي قانوني به سمت تقابل پيش خواهد برد. انتخابات تهران يك بازي برد- برد بود. برد هم براي اصلاح طلبان و هم براي نظام.» و همان طور احسان کیانی در سرمقاله مردمسالاری با عنوان «بهار تهران»، نوشت: «درست است که ايران فقط تهران نيست و مجلس نيز بيش از دويستونود کُرسي دارد و نه فقط سي صندلي. اما قابل انکار نيست که پيروزي مطلق يک ليست در تهران به طور طبيعي تأثير قابل توجهي بر گرايش نمايندگان شهرستانها خواهد داشت. اما نکتهاي که بايد به آن دقت شود اينکه اصلاحطلبان نبايد نتيجه انتخابات را تنها به کسب يک اقليت نسبي و مؤثر در مجلس، تقليل دهند. بزرگترين دستاورد اين انتخابات، بازگشت اصلاحطلبان به نظام است»
انتها پیام/م

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از مشرق، "عبدالباری عطوان" در روزنامه "رأی الیوم" نوشت: معتقدیم که عربستان سعودی به دام تبلیغات تحریک آمیز آمریکا و غرب ضد ایران افتاد، دامی که هدف از آن دور کردن عربستان از مسأله فلسطین و نزدیک شدن به اسرائیل به عنوان منجی و همپیمان برای مقابله با "خطر شیعی فارسی" است، و این خطر همان تبلیغات رسمی و رسانهای آمریکا است که طی دهسال گذشته مشغول آن بودهاند.
وی افزود: پس از تکمیل تبلیغات تحریک آمیز و به نتیجه رسیدن آنها در فروش 200 میلیارد دلار اسلحه به کشورهای (عربی) منطقه (خلیج فارس)، آمریکا از رویارویی با ایران دست کشید و عربستان را در نیمه راه تنها گذاشت، و همه راه های بازگشت را بست.
عطوان همچنین درباره تبلیغات عربستان سعودی برای جنگ افروزی در منطقه، اظهار داشت: سخنان تحریک آمیز عادل الجبیر وزیر امورخارجه سعودی و یا احمد عسیری سخنگوی عملیات "طوفان قاطعیت" (عملیات تجاوز به یمن) اینگونه بازتاب داده میشود که مردم عربستان و افکار عمومی این کشور از این جنگها حمایت میکنند، درحالیکه گزارشهای خبری در رسانه های بیگانه، و یا اظهارات کارشناسان سعودی و منطقهای در تماسهای مستقیم، برخلاف این ادعا است.
عطوان تأکید کرد که اکثر رسانههای عربی از پرداختن به موضوع عربستان و نگرانی مردم این کشور از جنگها خودداری میکنند.
عطوان تأکید کرد که "هیو تیلور" روزنامهنگار آمریکایی در روزنامه واشنگتن پست نوشته است که افکار عمومی در عربستان به شدت از جنگهای مستقیم این کشور در سوریه و یمن و یا جنگهای غیر مستقیم در لبنان و عراق و لیبی، نگران است.
سردبیر روزنامه رأی الیوم افزود: جمال خاشقجی از افراد نزدیک به حاکمیت در عربستان که از بارزترین حامیان دخالت نظامی در یمن و سوریه به شمار می آید و در نخستین ساعات عملیات طوفان قاطعیت از آن حمایت کرد، در اقدامی بی سابقه اذعان کرد که عربستانی ها از این جنگها نگران هستند.
عطوان با اشاره به سپری شدن یک سال از جنگ علیه یمن، تأکید کرد: طوفان قاطعیت عربستان را از نظر مالی و نظامی دچار فرسایش کرده است، و با وجود بسیج کردن تعداد بسیاری از هواپیماهای جدید و نیروهای عربی تحت عنوان ائتلاف عربی، هیچ نشانهای از پیروزی در این عملیات وجود ندارد.
وی ادامه داد: دخالت سیاسی و نظامی غیر مستقیم (حمایت از معارضان سوری) یا مستقیم (ارسال جنگنده به پایگاه انجرلیک ترکیه و نیروهای ویژه به اردن برای ورود به خاک سوریه) تا این لحظه هیچ نتیجه ای نداشته است، و شاید در صورت تغییر اوضاع و درگیری با روسیه نتایج معکوسی هم در پی داشته باشد. عربستان سعودی برخلاف 5 سال گذشته دیگر با نظام سوریه و بشار اسد نمیجنگند بلکه اکنون علیه روسیه، ایران، حزب الله، و بخش گستردهای از کردها وارد جنگ شده است و این امر جنگهایش را بسیار پیچیده می کند.
انتها پیام/م

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از مشرق، حجتالاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس پیش از پایان نشست علنی امروز (دوشنبه) پارلمان در تذکری شفاهی پیروز واقعی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را مقام معظم رهبری و مردم خواند چرا که مدعیان عدم سلامت ساختار انتخابات را پای صندوقهای رأی کشاندند و آنها هم رأی دادند.
وی با بیان اینکه بازنده حقیقی این انتخابات کسانی بودند که خود را وامدار کانون زر، زور و تزویر کرده و برای به دست آوردن آرای بیشتر هویت گذشته خود را به تاراج گذاشته و به آن لگد زدند، افزود: برخی کاندیدا که در تهران رأی آوردهاند اعلام کردهاند که ما میخواهیم مجلسی تشکیل دهیم که نه از دولت سؤال بپرسد و نه وزیری را استیضاح کند.
نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: معتقد به تعبیر وکیلالدوله نیستم، چرا که هم مجلس و هم دولت، هر دو از مردم رأی میگیرند، اما قانون وظایفی برای نمایندگان تعیین کرده است که از جمله آنها نظارت است و اگر لازم شد باید از وزرا سؤال کرده و یا آنها را استیضاح کنند و به دنبال حل مشکلات مردم باشند.
وی خاطرنشان کرد: نمایندگان دور بعد مجلس باید از کارهای خوب دولت حمایت کرده و نسبت به انحرافات آن تذکر بدهند.
نماینده تهران در مجلس یاداآور شد: ما درباره دولت آقای احمدینژاد با همه خدمات و خوبیهایی که داشت، چنین تعابیری به کار نمیبردیم و در مواقع لزوم از وزرا، سؤال کرده یا آنها را استیضاح میکردیم و در جای خود از دولت حمایت هم میکردیم.
رسایی از تجربیات انتخابات مجلس دهم که به میزان تأثیرگذاری مثبت بر روند ارزشها کمک میکند، سخن گفت و اظهار داشت: تنها ابزار مقابله با انحرافات مجلس نیست.
وی در پایان خاطرنشان کرد: به لطف خدا در میان نمایندگان که به مجلس راه یافتهاند چهرههایی هستند که با صراحت و شجاعت از حقوق ملت دفاع میکنند و در بزنگاهها حرف جامعه متدین و نیروهای ارزشمدار را از تریبون مجلس خواهند گفت.
انتها پیام/م

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تقدیر از حضور پرشور مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری گفت: ملت بزرگ ایران بار دیگر در امتحان بزرگ سیاسی و الهی انتخابات سربلند و پیروز شدند و حضور پرشور مردم و برگزاری سالم و توام با امنیت و آرامش انتخابات در کشور در شرایطی که شاهد ناامنی های زیادی در منطقه هستیم؛ اقتدار، صلابت، عزت و پایبندی مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران را به دنیا نشان داد.
انتخابات، پیام مهمی برای بدخواهان
رئیس قوه قضاییه افزود: این انتخابات با شکوه، پیام بسیار مهمی برای بدخواهان نظام و تمام کسانی بود که بویژه در ماههای اخیر با بمباران تبلیغاتی شدید تلاش کردند مردم را به عدم حضور در انتخابات تشویق کنند و می خواستند اینگونه القا کنند که مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران و آرمان های انقلاب خود پایبند نیستند.
آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه مردم فهیم و با بصیرت ایران اسلامی میان مشکلات و نارسایی های داخلی کشور و ضرورت حفظ اقتدار و صلابت اصل نظام به خوبی تفکیک قائل شده اند تاکید کرد: مردم بصیر ایران با حضور پررنگ و پرمعنای خود در انتخابات نشان دادند اصل جمهوریت نظام و ارزش های والای انقلاب را قبول دارند؛ اما متاسفانه بمباران تبلیغاتی غرب به گونه ای دیگر بود و پیش از انتخابات در تلاش برای مایوس کردن مردم از حضور در پای صندوق های رای و پس از آن نیز در صدد ارائه تفسیرهای غلط و نادرست از نتیجه انتخابات بودند.
رئیس قوه قضاییه راهنمایی ها، تشویق ها و تاکید مقام معظم رهبری بر حضور قشرهای مختلف مردم در پای صندوق های رای و تلاش برای برگزاری انتخاباتی سالم و رقابتی و صیانت از آرای مردم را در برگزاری با شکوه انتخابات بسیار موثر دانست و افزود: مردم انقلابی ایران نیز به خوبی دعوت مقام معظم رهبری را اجابت کردند و به کشورهای غربی نشان دادند که هیچ گاه از ارزش های انقلابی خود عقب نخواهند نشست.
آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: در طول چند ماه پیش از انتخابات بنگاه های سخن پراکنی غرب تبلیغات زیادی علیه نظام، انقلاب و رهبری مطرح کردند که البته پاسخ های روشنی داشت و دارد اما آن سخنان و ادعاها متاسفانه انعکاس داخلی نیز داشت و گاهی از ناحیه برخی افراد که ادعای اصلاح طلبی نیز دارند مطرح شد.
حضور سلایق مختلف در انتخابات
رئیس دستگاه قضا یکی از ویژگی های انتخابات در نظام مردم سالاری دینی ایران را حضور طیف ها و سلایق مختلف در انتخابات و پیروزی آنان توصیف کرد و گفت: حضور سلایق مختلف در انتخابات و پیروزی آنان مشکلی برای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران ایجاد نکرده و نمی کند.
آیت الله آملی لاریجانی نتیجه انتخابات اخیر را خط بطلانی بر تمام شایعات، سخن پراکنی ها و ادعاهای رسانه های غربی بویژه رسانه های آمریکا و انگلیس درباره مهندسی انتخابات دانست و تاکید کرد: نتایج انتخابات در هر دوره ای باب میل گروهی و خلاف میل و نظر گروهی دیگر که باشد البته ضرری برای اصل نظام جمهوری اسلامی ندارد بلکه نشان دهنده اقتدار و صلابت آن است.
تشکر از مردم فهیم مازندران
رئیس قوه قضاییه با تشکر از همه دست اندرکاران برگزاری انتخابات از جمله شورای نگهبان، مجریان برگزاری انتخابات، نیروهای نظامی و انتظامی و صدا و سیما به حضور چشمگیر مردم استان مازندران در انتخابات اشاره کرد و با قدردانی از این حضور با شکوه گفت: از مردم فهیم، متدین و شهیدپرور استان مازندران که با رای بالای خود به این خادم ملت اعتماد کردند تشکر می کنم.
رئیس دستگاه قضا افزود: متاسفانه در یکی دو ماه اخیر تبلیغات سوء فراوانی نسبت به قوه قضاییه و شخص رئیس دستگاه قضا انجام شد و عده ای تلاش کردند هر مشکلی در مملکت را به نوعی به قوه قضاییه ربط دهند.
آیت الله آملی لاریجانی تبلیغات سوء و گسترده علیه اعدام ها در کشور را یکی از محورهای تلاش برای هجمه علیه دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: عمده اعدام ها مربوط به موادمخدر و قانون آن نیز مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام است؛ با این حال طوری انعکاس دادند که گویی رئیس قوه قضاییه ساطوری به دست گرفته و مشغول اعدام است، در حالیکه قانون آن مصوب دستگاه دیگری است و حکم آن هم توسط قضات شریف و متدین ما صادر میشود و رئیس قوه قضاییه نقشی در آن ندارد.
رئیس قوه قضاییه با مقایسه تطبیقی مجازات اعدام که در برخی کشورها میزان بسیار کمتری از دسترسی و قاچاق موادمخدر را مستوجب اعدام می دانند تاکید کرد: دستگاه قضایی بر حسب قانون عمل می کند و البته تا جایی که بتواند در مقام اجرا اعدام ها را به تاخیر می اندازد اما به هر حال این گونه اعدام ها براساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
آیت الله آملی لاریجانی افزود: رسانه های بیگانه و صدا و سیمای مربوط به دولت آمریکا و انگلیس و سازمانهای جاسوسی آنها در خلال مصاحبه ها و میزگردهای متعدد عنوان کردند که به رئیس قوه قضاییه نباید رای داد و یکی از دلایل آنها نیز پافشاری وی بر اجرای حدود و یا حق قصاص بود؛ در حالی که این قانون، قانون جمهوری اسلامی و اسلام است و تمام کاندیداهایی که ثبت نام کردند همین را می گویند و اگر غیر از این بود باید رد صلاحیت می شدند. سخن امام راحل قدس الله نفسه الزکیه در مورد کسانی که لایحه قصاص را در آن زمان غیرانسانی خوانده بودند، بر همه آشکار است.
آیت الله آملی لاریجانی استقبال با شکوه مردم مازندران همانند سایر استانها از انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را خنثی کننده توطئه های دشمنان دانست و اظهار کرد: بحمدالله حضور مردم استان مازندران فراتر از انتظار بود و با رای بالایی که به خادم خود دادند، نشان دادند تبلیغات سوء دشمنان، در کنار فهم و بصیرت ایشان رنگی ندارد.
رئیس قوه قضاییه در پایان بار دیگر از حضور گسترده مردم در سراسر کشور در انتخابات هفتم اسفند تشکر کرد و گفت: این حضور پرشکوه وظیفه مضاعفی را بر دوش منتخبان ملت قرار داده است که باید با تمام وجود در انجام آن تلاش نمایند.
در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی پیش نویس طرح اصلاح موادی از قانون مجازات اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ادامه آن به جلسه بعد موکول گردید.
انتهای پیام/م

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست خبری که در وزارت کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: حق هر کسی است که اگر احساس کند حقی از وی ضایع شده، اعتراض کند، شورای نگهبان با توجه به اختیارات قانونی خود، به این اعتراضها و شکایتها رسیدگی خواهد کرد و البته باید مستندات کافی داشته باشند.
عبدالرضا رحمانی فضلی با حضور در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: خدا را شکر میکنم که توفیق نصیب ملت شد تا در یک آزمون دیگر سرافراز و سربلند باشد و بتواند اقتدار، وحدت، انسجام و نشاط سیاسی را در دو انتخابات بزرگ دیگر به نمایش بگذارد.
وی افزود: خدا را شکر میکنیم که به ما توفیق داد در نظر کشورهای خارجی به ویژه کشورهایی که ادعای دموکراسی و مشارکت و همبستگی خودشان را به عنوان یک الگوی دموکراسی معرفی میکنند، ما با این شور و نشاط مردمسالاری دینی را به منصه ظهور رسانیدم و آن را اثبات کردیم.
رحمانی فضلی اضافه کرد: جمعبندی نهایی در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری تمام شده به جز چند حوزهای که کار ثبت و هماهنگی آن باقی مانده است.
وزیر کشور ادامه داد: تمام نمایندگان خبرگان تعیین شدند و بخش عظیمی از نمایندگان مجلس نیز در بخش اول وارد مجلس شدند.
رحمانی فضلی تأکید کرد: ما در تمام مراحل برگزاری انتخابات، مدیون هدایتها و راهنماییهای مقام معظم رهبری هستیم و این هدایتها برای ما دلگرمکننده بود. ایشان همیشه به رعایت مرّ قانون و آرامش در جامعه تأکید داشتند و ما نیز تلاش کردیم که قانون را رعایت کنیم. همه تلاش ما بر این بود که یک انتخابات سالم و با امنیت کامل داشته باشیم و در این راه هم موفق بودیم.
وزیر کشور اضافه کرد: از رئیسجمهور تشکر میکنیم که تمام امکانات، اختیارات و منابعی را که مورد نیاز بود دراختیار ما قرار داد و با ارائه سیاستها و راهنماییهای خودشان ما را در وزارت کشور مورد حمایت قرار داد.
وی گفت: از همه نامزدها که احساس وظیفه کردند و در انتخابات حضور داشتند، چه آنهایی که امکان رقابت پیدا کردند و چه آنهایی که نتوانستند در این رقابت حاضر باشند تشکر میکنیم، همچنین از همه احزاب، همه دستاندرکاران در امر انتخابات و همچنین رسانهها و خبرنگارانی که تلاش کردند چنین حماسهای ثبت شود، قدردانی میکنیم.
وی با بیان اینکه ما میزان کمترین تخلفات را در این انتخابات داشتیم، تأکید کرد: در این انتخابات ما شاهد حضور بیشترین همکاری از طرف رسانهها بودیم و رسانهها تلاش کردند تا فضا را آرام نگه دارند.
وزیر کشور خاطرنشان کرد: به شکایتها باید رسیدگی شود و هیچ کس نباید احساس کند حقش ضایع شده است، وزارت کشور نیز با همکاری شورای نگهبان اجرای مرحله دوم انتخابات را برگزار خواهد کرد، ما تلاش داریم در نیمه دوم فروردین این کار را انجام دهیم.
وی با اشاره به برگزاری انتخابات در تهران اظهار داشت: نفر اولی که به عنوان نماینده مجلس در رسانهها مطرح شدند، همگی به مجلس راه یافتند و نماینده خبرگان هم مشخص شد که اسامی آنها به سمع و نظر مردم رسیده است.
وزیر کشور اضافه کرد: باید از لطف و هماهنگی و لبیکی که همه مردم به فراخوان نظام دادند قدردانی کرد و این عمل، حجت را تمام کرد و مسئولان دیگر نمیتوانند کوتاهی کنند، نوبت به نمایندگانی است که در مجلس دهم حضور پیدا خواهند کرد، آنان باید مشکلات اقتصادی مردم را برطرف کرده و به دنبال رفاه، وحدت و انسجامی که مردم میخواهند را فراهم کنند. مردم به دنبال تنش و درگیری نیستند، آنها مسئولین را انتخاب میکنند تا پیگیر مطالباتشان باشند.
رحمانی فضلی تصریح کرد: انشاالله با همکاری و تعامل مجلس دهم با دولت و قوه قضائیه و سایر نهادها همه آماده خواهیم شد تا در راستای آرمانهای شهدا، امام(ره) گام برداشته و برای رفع مشکلات مردم تلاش کنیم.
وزیر کشور با اشاره به مشارکت خوب مردم در انتخابات اخیر ادامه داد: مشارکت در تهران 50 درصد است و 62 درصد مردم نیز در کل کشور در این انتخابات حضور داشتند.
رحمانی فضلی در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران تأکید کرد: هر کسی احساس کند که حقی از وی ضایع شده، حتماً باید اقدام کند تا به آن رسیدگی شود. قانونگذار فرصتی را دراختیار این افراد قرار داده و شورای نگهبان نیز با توجه به اختیارات قانونی خود، حتماً به شکایتها رسیدگی خواهد کرد. ما هم آمادگی کامل داریم هر نوع شکایت و هر نوع ادعایی را بررسی کنیم.
وزیر کشور گفت: همه کسانی که شکایت دارند باید مستندات لازم را داشته باشند و مواردی که مستند نباشد و اتهامی زده شود، برای طرف مقابل هم حق اعاده حیثیت گذاشته شده است.
رحمانی فضلی در رابطه با این سؤال که برخی از افراد لیست اصلاحطلبان را لیست انگلیسی میدانستند، نظر شما در این رابطه چیست، گفت: ما همه کسانی را که در مسیر قانون اقدام به حضور و مشارکت میدانند و طی طریق قانونی صورت میگیرد، در چارچوب نظام محق میدانیم و همه آنها را برای رسیدن به اهدافی که دارند، طبق قانون کمک میکنیم. اگر کسی هم متهم است و رابطه مناسبی با کشورهای مختلف داشته و یا نفوذی این کشورهاست، دستگاههای متولی و مسئول باید به این جریان رسیدگی کنند، بنابراین ما به صورت کلی نمیتوانیم در جامعه قطببندی سیاسی ایجاد کنیم، زیرا این منجر به اختناق، اختلاف و درگیریهای سیاسی میشود. ما باید تلاش کنیم بعد از رقابت انتخاباتی، رفاقت کنیم.
وی در رابطه با اعلام نشدن تعداد آرای مجلس خبرگان در مراحل اول، گفت: خیلی وقتها لیستها در آخرین لحظه به دست ما میرسد و فقط فرصت میشود اسامی خوانده شود، وگرنه اعداد روی سایت قرار دارد. در مورد خبرگان، آماری که به عنوان آمار نهایی اعلام شد، مشکلی بود که به خاطر عجله پیش آمد که بعد از آن سریعاً اصلاح شد.
رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: تعداد آرای نفرات اول تا شانزدهم نمایندگان مردم در مجلس خبرگان تهران اعلام شد و نفرات بعدی نیز اعلام خواهد شد.
رحمانی فضلی با اشاره به برخی شایعات در فضای مجازی تأکید کرد: وقتی ما و همکارانمان اینجا حاضر هستیم و اطلاعرسانی صورت میگیرد، نباید توجهی به شایعات داشته باشیم.
وی در رابطه با این سؤال که آیا در مدت انتخابات فشاری روی وزارت کشور بوده یا خیر، گفت: اصولاً من فشارپذیر نیستم و اگر فشاری هم باشد من عکس آن عمل میکنم و هیچ فشاری واقعاً بر ما نبوده است.
وی با اشاره به نظارت دقیق بر انتخابات از سوی وزارت کشور، گفت: هر نوع اطلاعاتی در کشور در ابتدا به بنده میرسید و هر نوع دستکاری و دخالت و مسئله دیگری را ما میتوانستیم از اینجا مشاهده کنیم، البته موردی هم وجود نداشت.
وزیر کشور افزود: وقتی رئیسجمهور کشور در انتخابات مجلس خبرگان نفر سوم میشود، نشان دهنده برگزاری انتخابات سالم است، در تهران هم مردم اراده کردند و به یک لیست 30 نفره رأی دادند، مطمئن باشید تخلفی صورت نگرفته، ما 60 هزار بازرس داشتیم که کار روند انتخابات را بازرسی میکردند.
وزیر کشور ادامه داد: گاهی این سؤال از ما میشد که آیا دستگاههای نظامی دخالتی در روند برگزاری انتخابات دارند یا خیر، در این مورد باید بگویم نوع افرادی که در تهران انتخاب شدند، پاسخ این سؤال را به درستی میدهد.
وی در ادامه ضمن تأکید بر تعامل و همکاری بین مجلس دهم و دولت و سایر نهادها گفت: اگر این تعامل و همکاری نباشد، کارها پیش نخواهد رفت، دولت تمام امکانات را فراهم خواهد کرد تا یک تعامل مثبت و سازنده با مجلس دهم داشته باشیم.
رحمانی فضلی اضافه کرد: ما از ابتدا همه نامزدها را دسته دسته اصلاحطلب، اصولگرا، مستقل و معتدل تقسیمبندی کردیم و اکنون تعداد راهیافتگان به مجلس از این طیفها مشخص است که چه تعدادی هستند، البته در فضای مجازی تقسیمبندیهایی صورت گرفته و آمارهایی اعلام شده بود که هیچکدام شبیه آمار ما نیست.
رحمانی فضلی گفت: هیچ تغییری در لیست 30 نفرهای که برای تهران اعلام شده بود تا به حال صورت نگرفته است و همان لیستی که اعلام شده بود، تاکنون به عنوان راهیافتگان به مجلس انتخاب شدند.
وی در رابطه با حضور هاشمی رفسنجانی در ستاد انتخابات کشور گفت: آقای هاشمی رفسنجانی به وزارت کشور نیامد، من خبرهایی شنیدم، دلیلی هم که به اینجا نیامدند را باید از خودشان پرسید.
وزیر کشور در رابطه با شایعاتی که در رابطه با برگزاری انتخابات کرج و تخلفات صورتگرفته در آن شنیده میشود، گفت: در کرج دو بزرگواری که رأی آوردند به صورت کاملاً قانونی بوده است، کسی هم اگر شکایتی دارد مراجعه کند و حتماً به آن رسیدگی خواهد شد.
وزیر کشور در رابطه با این سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس چرا تعداد صندوقهای سیار در این انتخابات نسبت به انتخابات گذشته کاهش یافته است؟ گفت: بنای ما بر این بود که صندوقهای سیار به اندازه نیاز داشته باشیم، همچنین ما گفتیم صندوقهای سیار را با اتوبوس جابجا کنند تا هیأتهای نظارت و هیأتهای اجرایی بتوانند کار خود را به درستی انجام دهند.
وی در رابطه با حضور نیروهای انتظامی در نزدیکی وزارت کشور افزود: در رابطه با حضور نیروهای انتظامی نیز باید بگویم که با توجه به فضای برگزاری انتخابات، همه نیروهای ما در کشور آمادهباش هستند و در چند نوبت هم شاهد بودیم که گروههای تروریستی منهدم شدند و نیروهای انتظامی برای برقراری نظم حضور دارند وگرنه برگزاری هیچ جشن یا مراسمی به ما اعلام نشده است.
وزیر کشور در رابطه با این سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس که آیا سه نفر سران فتنه در انتخابات شرکت کردند یا خیر، گفت: دو نفر از کسانی که در حصر بودند توانستند رأی خود را به صندوق بیندازند، یکی از آنها نیز چون آخر وقت بود موفق به این کار نشد.
وی با اشاره به پیروزی یک گفتمان در انتخابات مجلس تهران گفت: اصل در این است که همه ما در خدمت مردم و انقلاب باشیم و برای رفع مشکلات مردم تلاش کنیم.
رحمانیفضلی با بیان اینکه اگر به من فشار بیاید عکسش عمل میکنم، افزود: در این مدت من هم حتی با یک جا تماس نگرفتم که ظن فشار پیدا شود.
وی افزود: حتی اگر شب انتخابات هم متوجه میشدم استانداران یا فرمانداران صلاحیت ندارند آنها را عزل میکردم؛ از اول صبح در اتاق خود هستم و تا نیمه شب همه نقاط کشور را کنترل میکنم.
انتهای پیام/م

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از فارس، نیروهای ارتش سوریه موفق شدند جاده 95 کیلومتری «اثریا»-«خناصر» در جنوب شرقی حلب را به طور کامل از دست عناصر تروریستی آزاد کنند.
خبرگزاری سانا به نقل از یک منبع نظامی گزارش داد که یگان های ارتش سوریه مستقر در ریف جنوب شرقی حلب موفق شدند جاده بین المللی حلب به خناصر را نیز به طور کامل امن کنند.
این منبع امنیتی که نخواست نامش فاش شود، تاکید کرد که یگان های ارتش سوریه پس از آنکه کنترل جاده حلب به خناصر از دست تروریست ها خارج کردند، اقدام به مین روبی کردند.
وی افزود: نیروهای سوری موفق شدند جاده اثریا-خناصر در جنوب شرقی حلب را پس از وارد کردن خسارات و تلفات سنگین به گروه داعش آزاد کند.
شبکه المنار گزارش داد که ارتش سوریه جاده اثریا-خناصر-حلب را پس از خنثی کردن بمب ها و مین هایی که عناصر داعش نصب کرده بودند، باز کردند.
انتهای پیام/م