به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
مطبوعات همدان
تاریخ : 27. دى 1394 - 23:27   |   کد مطلب: 16736
رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا تاکید کرد: دارایی‌های بلوکه شده وارد چرخه اقتصادی روزمره نشود.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از ایسنا، دکتر "منصور غلامی" در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: با توجه به بحث آغاز اجرایی شدن برجام و آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده کشور، آنچه قابل تصور بوده این است که زمینه‌های رونق اقتصادی با برقراری ارتباطات تجاری با کشورهای مختلف دنیا فراهم می‌شود و انتظار می‌رود مجموعه‌های اقتصادی کشور با رفع موانعی که بر سرراهشان ایجاد شده بود، بتوانند در اقتصاد جهانی حضور یافته و از این طریق باعث گردش مالی و رونق اقتصادی کشور شوند.

وی افزود: منابع مالی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور ممکن است یک حرکت مقطعی ایجاد کند به طوریکه می‌توان بدهی‌ها را پرداخت و بانک‌ها به ویژه بانک مرکزی که منابع زیادی در خارج از کشور داشته است را تقویت کرد اما بدین معنا نیست که این دارایی‌ها وارد چرخه اقتصادی روزمره شود بنابراین آثار اجرایی شدن برجام بیشتر به تلاش مجموعه‌های اقتصادی کشور برمی‌گردد.

غلامی ادامه داد: در این راستا دولت باید به سهم خود فرآیند امور را آسان کند و مردم هم با امید بیشتر دست به سرمایه‌گذاری بیشتری در زمینه‌های اقتصادی بزنند.

وی تصریح کرد: برای ورود به بازارهای جهانی باید کیفیت محصولات داخلی افزایش یابد و از قوانین تجارت بین‌المللی به نفع کشور استفاده کرد.

به گفته رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا، منابع دولتی شاید صرفا بتواند در بازه زمانی کوتاه زمینه‌های ورود تجار و بازرگانان ایران را به بازار جهانی فراهم کند اما قاعده این است که بخش خصوصی بیاید و سرمایه‌گذاری کرده و برای سرعت بخشیدن به چرخه اقتصادی کشور کار و تلاش کند که حاصل آن افزایش درآمد مردم و دولت می‌شود و بدین ترتیب دولت می‌تواند درآمدهایش را صرف هزینه‌های عمومی کرده و در نتیجه رفاه بیشتری در جامعه ایجاد خواهد شد.

وی اظهار کرد: بنا بر نظر متخصصان منابع دولتی باید صرف سرمایه‌گذاری‌های بنیادی و در نتیجه حفظ سرمایه ملی شود و سود حاصل از آن به معنای عام به جامعه برسد البته خطری که خیلی وقت‌ها گوشزد می‌شود این است که منابع مالی برای رفاه کوتاه‌مدت جامعه هزینه نشده و صرف خرید محصولاتی که احیانا جزو نیازهای اساسی نیستند، نشود.

غلامی عنوان کرد: خوشبختانه ما در بحث مدیران اقتصادی افراد دلسوز، متخصص و دانشمندی داریم که آگاه به شرایط زمان هستند و دولت باید با استفاده از نظرات این افراد تصمیمات زیربنایی، اساسی و ماندگار در حرکت جدید اقتصادی خودش بگیرد.

وی با اشاره به اینکه خروج از رکود اقتصادی با فعال شدن بخش‌های تجاری کشور میسر خواهد شد، اعلام کرد: زمانی‌که تحریم‌ها برداشته می‌شود معاملات با شرکای تجاری قدیم و تجار و شرکت‌های جدید در کشورهای در حال توسعه و برخی کشورهای توسعه‌یافته آغاز شده و این فعالیت‌های مشترک تجاری و معاملات اقتصادی است که رکود را از بین خواهد برد.

وی ادامه داد: اینکه فکر کنیم با تزریق منابع مالی کشور از رکود اقتصادی خارج می‌شود، فرض غلطی است، هر چقدر هم که پول داشته باشیم اگر با آن سرمایه‌گذاری و تجارت نکرده و گردش مالی ایجاد نکنیم آن پول به درد نمی‌خورد.

وی خاطرنشان کرد: مشکل ما در جریان تحریم‌ها این بود که حرکت و چرخه اقتصادی کند شده بود که امیدواریم با رفع موانع گردش تجاری و اقتصادی سرعت بیشتری بگیرد و جامعه از حالت رکود خارج شود.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما

آخرین اخبار